Hoe veel adviezen/regels krijgen we nog meer?

Started by Kaatje, Dec 17, 2013, 09:45 AM

Previous topic - Next topic

Kaatje

http://m.telegraaf.nl/article/22145192/armlastige-moet-stoppen-met-roken

Ik lees net dit bericht. Als je in die plaats woont krijg je een leef/gezondheidsadvies als je de schuldhulpverlening in gaat. Ze hebben het alleen over roken, maar wat te denken van alcohol en snoepverslaving?

Hoe veel verder gaat dit nog. Zeker ook na de nieuwe regels over de bijstand.

Buster

Kaatje,

Het gaat helaas niet alleen over roken, ik las in een ander artikel dat het om meer gaat.
Bijvoorbeeld verplichte opvoedondersteuning.
De kreet bij dat artikel; "We blijven niet dweilen met de kraan open"
Vind het inderdaad belachelijk.
Je maakt zelf uit waar je je beslagvrije voet, week of leefgeld aan uitgeeft.
Zolang je geen nieuwe schulden maakt en je aan de regels houdt is er niemand anders die daar over gaat.
Ik zie dit meer als een handvat om mensen te kunnen weren.

Wat nog het ergste is, als iemand door dit artikel zich maar niet meer aanmeldt bij de gemeente staan de malafide bureaus al lekker te kijken. "Bij ons mag je wel gewoon blijven roken hoor!"

http://www.gelderlander.nl/algemeen/economie/schuldhulp-in-aalten-all%C3%A9%C3%A9n-bij-stoppen-met-roken-1.4138519

Kaatje

Het gaat van kwaad naar erger. Aan de ene kant willen ze dat je zelf verantwoordelijk bent en zelf beslissingen neemt. Aan de andere kant gaan ze je dit soort regels opleggen.

Ik denk ook dat ze dit soort regels gaan gebruiken om mensen te weren en die raken dan vaak meer in de problemen.

Gelukkig is er altijd nog dit forum.

Buster

Het is een goede Nederlandse gewoonte om regels en wetten in het leven te roepen die je vervolgens toe kan passen om een selectieve groep.
In dit geval net zo. Stel je hebt geen CJIB boetes en geen achterstanden maar bent niet gemotiveerd, dan kan zo'n regel het handvat zijn om je af te wijzen. (motivatie is moeilijk te meten, nicotine wel)
Terwijl een ander die wel rookt en ook gemotiveerd is gewoon in aanmerking kan komen.

Bij alle wetten en regels hangt het argument van de overheid dat je bezwaar aan kunt tekenen als je het er niet mee eens bent.
En daarom (!!!) zijn de bezuinigingen van Fred Teeven zo eng.
Hij heeft aangekondigd dat er nog maar beperkt recht is op rechtsbijstand, bovendien zijn de griffierechten enorm verhoogd.
Kortom, dat bezwaar komt niet verder dan een commissie. Die dan weer in dienst is van de overheid.

Ik vind het maar enge vormen aannemen.
En idd! Fijn dat er dan het forum is. 

gewoon

YEB

fijn dat zo,n forum er is, en als in de hulpverlening zou zitten en zie dat het  iemand even te veel is dan stel ik voor om een sigaret te gaan roken buiten, en een zelf gezette kop koffie aan bieden.

Aalten kan toch niet zover in het oosten liggen  :)

Chrissie

Ben blij dat ik niet die schuldhulpverlener ben die het de ander moet gaan vertellen, reken maar dat ze veel op zich afkrijgen. Wat zullen deze mensen een olifantenhuid moet hebben terwijl hun zich ook maar aan de regels houden.

Nou moet me wel van het hart, ik kocht laatst shag voor mijn schoonvader, voor een week, dat ik me een ongeluk schrok van hoe duur dat het was, het eerst wat door mij heen ging daar kunnen wij als gezin een paar dagen van eten ben ik blij dat ik nooit aan het roken ben gegaan.
Maar ik vind het ook maar wat als mensen het lekker vinden en het wordt je verboden, voor sommige mensen is dat shaggie hun rustpunt. Hoop dat ze nog met een ander idee komen.

Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Kaatje

Chrissie roken is duur, maar elke verslaving is duur. Ik heb een suikerverslaving en dat kost ook veel geld. Wil het wel gaan minderen  alleen dat kost ook tijd.

Ik ben het met Buster eens dat een ieder die in het traject zelf moet beslissen hoe ze hun geld uitgeven. Als dat aan roken is en minder voor bijvoorbeeld eten. Dan is dat hun eigen keuze.

Je gaat niet voor je lol een traject in.

tuthola

Tja we gaan weer terug naar de Middel Eeuwen waar de arme mensen alles afgenomen word, ik hoorde in een programma dat je ook al de niet roken zorgverzekering hebt, waar gaat dit allemaal heen ....

burningspirit

brrrr krijg het er gewoon koud van als ik me dit allemaal realiseer
ik rook ook en ik zou er echt wel iets voor over om dat niet meer te hoeven doen
ik betaal mijn rookartikelen uit het bedragje dat ik met mijn vrijwilligerswerk verdien
is de enige manier waarop ik het tegenover mijn kinderen kan verantwoorden
al zou ik niet weten hoe ik in de stress waarin we nu zitten zou moeten stoppen
ik kijk nog wel met angst en beven naar de (nabije) toekomst
want behalve het oordeel van de omgeving komen er inderdaad steeds meer beperkende regels bij
ik weet het ook even niet meer waar het naar toe gaat

Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Libra

Mijn haren gaan hier recht van overeind staan! >:(

Niet alleen vanwege de (in mijn ogen) ongeoorloofde bemoeizucht van de overheid in de persoonlijke levenssfeer, maar met name ook om de stigmatiserende werking die hiervan uitgaat!
Door dit soort maatregelen blijft het stereotiepe vooroordeel van "de schuldenaar" niet alleen gehandhaafd, maar wordt dit nog eens onevenredig versterkt!!!

Op het moment dat je keurig van je Beslagvrije Voet of VTLB leeft, gaat het een ander helemaal niets aan hoe je je weekgeld besteedt!!!!

In de huidige maatschappij wordt je bestraft als je rookt en steeds vaker en meer als een paria behandelt, onder het mom van dat je als rookt je niet alleen een gevaar bent voor de samenleving, maar deze samenleving ook nog eens heel veel materiële schade toebrengt (lees: hoge (ziekte)kosten veroorzaakt).
Bizar eigenlijk als je dan weet dat tezamen met de wapenindustrie, de tabaksindustrie de grootste inkomstenbronnen zijn, met name voor diezelfde overheden.
Want niet om het een of om het ander, ik denk dat de overheid/overheden toch heel raar op hun neus zou(den) kijken als niemand meer rookt!
Het begrotingstekort van B.V. Nederland zou in één klap dusdanig groot worden dat diezelfde B.V. Nederland gelijk failliet is.

Of men wel of niet wil roken is een zeer persoonlijke zaak en deze maatregel invoeren is een zeer grove aantasting van 1 van de fundamentele rechten van ieder mens, namelijk het recht om eigen keuzes te maken.

Maar los van het financiële plaatje, vind ik het stigmatiserende signaal wat hiermee afgegeven wordt nog het allerergst!!!
Want tenslotte doet iedere schuldenaar niets anders dan de hele dag op de bank hangen, tv kijkend op zijn wandvullend flatscreen met in de ene hand een pot bier, in de andere hand een peuk, omringd door de afhaalverpakkingen van de pizzeria en MacDonalds.
Want laten we eerlijk wezen: iedere schuldenaar is toch een overbestedende, overconsumerende Ma Flodder op z'n best, maar eigenlijk gewoon een Tokkie!!!

Lizayra

Ik ben een roker en het kost mij niet meer dan af en toe een pak hulzen. Heb namelijk hele lieve clientjes die zoveel kruim in hun pak shag lieten zitten dat ik vroeg of ze dat niet beter in sigaretjes konden stoppen, weggooien is zonde. Nou nee, gingen ze niet doen maar als ik het wilde hebben dan gingen ze het voortaan voor mij bewaren. Dus nu krijg ik alle restjes van hen en rook praktisch gratis :-) .

Overigens zou ik wel eens willen weten wat het de werkgevers kost als iedere maandag een hoop sporters zich ziekmelden. Voetballers met gescheurde enkelbanden en dikke knieen, tennisers met kapotte kruisbanden enz.

Libra

Quote from: Lizayra on Dec 18, 2013, 03:54 PM
Overigens zou ik wel eens willen weten wat het de werkgevers kost als iedere maandag een hoop sporters zich ziekmelden. Voetballers met gescheurde enkelbanden en dikke knieen, tennisers met kapotte kruisbanden enz.

Hahahahaha ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Volgens de geldende en steeds meer in zwang rakende huidige norm niet!
Sporten is gezond :P, toch ??!!!!! ;) ;D ;D ;D ;D

Knibbel

Quote from: Lizayra on Dec 18, 2013, 03:54 PM
Het kan nog gekker..... Mijn man was zo'n fanatieke voetballer, trainen, voetballen, jeugd trainen e.d. Totdat zijn werkgever hem en alle andere collega's een aantal jaren terug vriendelijk doch zeer dringend verzocht om te stoppen met dit fanatieke sporten in het weekend. Mocht men daar geen gehoor aan geven en zich ziek melden vanwege een blessure, opgelopen door deze sport, had dit consequenties. Manlief was hier helemaal niet over te spreken, maar heeft zich toch maar braafjes aan de nieuwe regels gehouden, want amateurvoetbal brengt geen brood op de plank.
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Libra

Quote from: Knibbel on Dec 18, 2013, 11:24 PM
Manlief was hier helemaal niet over te spreken, maar heeft zich toch maar braafjes aan de nieuwe regels gehouden, want amateurvoetbal brengt geen brood op de plank.

;D ;D ;D ;D ;D ;D

Hahahahaha.....die arme meneer Knibbel!! ;)

Wordt hij niet op zijn huid gezeten door mevrouw Knibbel, dan gaat zijn baas daar nog eens dunnetjes overheen! ;) ;D ;D

Maar zonder dollen, het (amateur)sporten in het weekend kost B.V. Nederland handen vol geld!
Grappig dat diezelfde B.V. Nederland er toch alles aan doet om mensen meer te laten sporten.
Want het is zo gezond!!  ::)

naieveling2

Quote from: tuthola on Dec 17, 2013, 11:31 PM
Tja we gaan weer terug naar de Middel Eeuwen waar de arme mensen alles afgenomen word, ik hoorde in een programma dat je ook al de niet roken zorgverzekering hebt, waar gaat dit allemaal heen ....

hopelijk heb je dan ook de

* niet suiker polis (kan me best voorstellen dat rokers niet willen betalen voor al die suikergerelateerde ziektekosten)
* de polis voor mensen jonger dan 50 jaar
* de polis voor mensen die niet aan sport doen (al die blessures)