alle schulden oversluiten

Started by Lizayra, Dec 10, 2013, 08:45 AM

Previous topic - Next topic

Lizayra

We hebben als het goed is alle schulden overgesloten in 1 doorlopend krediet, en gaan eindelijk beginnen met aflossen. Ook levert het een directe besparing op van 80 euro per maand.
Situatie nu: doorlopend krediet abn van 15000 met 7,6% rente, roodstand rabobank van 1500 euro tegen 12%, primeline en otto en neckermann en wehkamp duizenden euro's voor 15%.
Kost ons nu 330 euro per maand en er wordt amper afgelost dus een uitzichtloze situatie.

Situatie straks: doorlopend krediet van 25000 euro tegen 5,8 % en maandelijks betalen we 250 euro (meer mag ook). Alles wordt afgelost verder dus we houden alleen 1 schuld over, en als het goed is zijn we dan over 11 jaar schulden vrij.

Klinkt heel lang, maar ik ben er toch blij mee. Dit wilden we al eerder maar kon niet door een negatief bkr, wat nu eindelijk weg is.

ga vandaag de laatste papieren uitzoeken en hopelijk is alles dan rond :-)) .

Chrissie

Hoi Lizayra,

Heb het zelf ook op die manier gedaan en het geeft zo'n rust, overzicht, en bij mij ging het net als bij jou ook direct geld schelen weet zo niet meer zoveel hoe het was maar het voelde toen al als dat er een zware last van je schouders valt.

Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Lizayra

Nou we hebben weer een grote teleurstelling gekregen want de bank heeft onze aanvraag afgewezen. Drie redenen gaven ze op, waarmee ik het met 2 niet eens was:
het salaris was lager dan wat we hadden opgegeven (moest 3 loonstroken sturen, 2 waren er hoger en eentje inderdaad lager).
Op een bankafschrift hadden ze gezien dat we alimentatie betalen en dat mocht niet (terwijl het hier ging om kinderalimentatie, partneralimentatie is normaal wel een probleem maar als de kinderen bij ons zouden wonen hadden we ook kosten gehad en dan kraaide er geen haan naar).
En op de afschriften hadden ze gezien dat er wat rekeningen gestorneerd waren wegens onvoldoende saldo (dit was dus het grootste struikelblok, en klopt inderdaad. Die rekeningen werden meteen via een andere bank handmatig overgemaakt dus geen achterstand maar de bank vond ons toch een te groot risico).

Baal ontzettend nu, ik zag dit echt als een kans om uit de financiele problemen te komen maarja...

Chrissie

Bah die beroemde muren daar wordt je niet vrolijk van inderdaad heb er ook velen gehad. Had zo gehoopt dat het jullie gelukt was. Geef alsjeblieft niet op het komt echt allemaal wel goed.
Werk ze desnoods één voor één weg.

Misschien heb je wat aan mijn lijstje:

1 Neckerman
2 Wehkamp
3 primeline
4 Otto
5 roodstand en daarna nummer 6  het doorlopend krediet.

Zo houdt je goed overzicht en wordt het lijstje steeds korter.

Heb degene met de hoogste rente percentage als eerste gedaan dus Neckerman, Wehkamp, Primeline en Otto, als je die weg hebt dat scheelt je al handen vol geld.
Hoop dat je er wat aan hebt, zet hem op meid!!!

Schoot me nog wat te binnen, misschien is het gemakkelijker om met de laagste schuld te beginnen als je die hebt afgelost dan kan je er 1 afstrepen dan wordt het lijstje sneller korter, dat geeft rust.
Wie weet is dat bij jou wel primeline of Otto ipv Neckerman zoals ik als nummer 1 heb vermeldt, dit moet je dus zelf even gaan nakijken.

tuthola

Bah wat een domper en dat net voor de feestdagen, verder hoop ik dat je je moed bij elkaar raapt en er voor gaat.

Lizayra

Dank jullie wel. En Chrissie, zo had ik het ook bedacht. We gaan iedere 3 maanden 300 euro van de kinderbijslag apart zetten en dan beginnen met de primeline 100 euro per maand extra heen te storten. Heb het helemaal zitten doorrekenen en dat zou dan in 11 maanden afgelost moeten zijn. Betaal nu 20 euro per maandna die 11 maanden gaat er dan 120 euro naar de otto, na 9 maanden gaat er 142 naar de neckermann, na 13 maanden 200 euro naar de wehkamp, na 19 maanden 270 euro naar de rabo, na 6 maanden moet die ook afgelost zijn en dan kunnen we aan de 15000 van abn beginnen.
Pff, is nog een hele klus maar op die manier moet het ook lukken.

Chrissie

Wauw hele goede oplossingen Lizayra klasse! Ga zo verder dan komt het helemaal goed! ben hartstikke trots op je!!

Lizayra

Dank je, we moeten iets natuurlijk en op dezemanier duurt het nog wel een jaar of 10 alles bij elkaar maar het is een plan natuurlijk.

gewoon

Ha Lizayra

Je zecht dat het zo nog 10 jaar duurt en dat is te somber gedacht, als je, je aan het bovengenoemde plan vast houdt is het over 25 maanden ( 2 jaar ) alleen nog die lening.

En dan is de grootste stres voorbij

Je begint dan aan de lening met aflossen en kun je opnieuw een plan maken hoelang je daar over gaat doen.

Maar veel gelukkiger, omdat het je gelukt is deze twee jaar   

Lizayra

Nee dat zie je verkeerd, het is een schuld tegelijk die we extra kunnen betalen met 100 euro per maand. Daarna de volgende schuld krijgt die 100 euro plus de normale maandtermijn, dan de volgende krijgt die 100 euro plus maandtermijn van 1 en maandtermijn van 2 enz.
ik probeer er van het weekend een excelbestandje van te maken, lijkt me wel fijn als we het op die manier kunnen zien slinken.

Kaatje

Lizayra, ik heb wel een excelbestand voor je die je kan gebruiken om je schulden en dan de doorberekeningen makkelijk te zien als je de aflossingsbedragen na verloop van tijd verhoogt. Het bestand staat wel ergens op het forum. Zal het wel hier in jouw topic erbij zetten, dan hoef je niet te zoeken :)

Kaatje

Mocht je vragen hebben over het bestand, stel ze gerust en ik zal ze beantwoorden.

Succes met het invullen en alles in beeld te brengen.

Lizayra

Oh super, bedankt! Kan er morgen pas weer naar kijken want zit nu met de tablet en die kent geen excel.

Kaatje

Lizayra

Salaris was gisteren binnen, en daar zat de eindejaarsbonus bij, zo'n 350 euro extra. Begin januari komt de kinderbijslag (ongeveer 1000 euro voor 4 kinderen) en dan aan het einde van de maand januari de afrekening van 3 maanden overuren en kilometergeld. Hoezo dure feestdagen?
Mijn zus krijgt nog 400 euro terug omdat ze ons geld had geleend voor een autoreparatie, kan ik die ook weer recht in de ogen kijken. Gisterenavond meteen wat achterstallige rekeningen de deur uitgewerkt, wat voelt dat goed om weer bij te zijn!

Nu ben ik aan het bekijken hoe ik het beste kan omgaan met de rest van het geld, 300 euro gaat apart voor de extra aflossing en de rest denk ik maar even apart op de (verder lege) spaarrekening.