Jong gezin met schulden

Started by oishii, Dec 08, 2013, 10:40 AM

Previous topic - Next topic

oishii

Goedemorgen allemaal,

Wat fijn zo een plek waar heel veel informatie en advies te vinden is. Ik hoop dat ik hier het advies vind dat ik zoek voor een gezin met een hoop schulden.

Het gaat om man van 26, krijgt wao-uitkering vanwege gehoorproblemen. Is nu wel op eigen initiatief in gesprek met uwv voor een baan. Verwachting is echter wel dat er loonbeslag zal zijn.
â,¬ 1100 boetes bij cjib, overige boetes worden nu in kaart gebracht.
Vrouw 22, volgt een voltijdsstudie en ontvangt studiefinanciering. Totaalbedrag van schulden wordt ook in kaart gebracht.
Samen hebben ze 2 jonge kinderen onder de 4 jaar.

Bij de kredietbank werden ze niet geholpen, omdat mevrouw studiefinanciering ontvangt. Het gezin zoekt nu hulp bij 'deco'. Hier op het forum wordt dat juist afgeraden en ook ik vind dat geen goede keuze.

Zij hebben diverse betalingsregelingen met nutsbedrijven, deurwaarders etc en houden eigenlijk geen geld over om het cjib te betalen, met het risico dat er wordt overgegaan op gijzeling.
Wat kan dit jonge gezin doen? Tot welke instanties kunnen ze zich wenden?

Alvast dank voor de reacties,
Oishii

chapter

Hoi oishii
een hele lastige situatie want ben bang dat als je je bij gemeente meld wat wel de beste plek is je voor een traject vaak de verplichting krijgt 36 uur te werken
De vraag is ook kun je überhaupt nu rondkomen met alleen de wao uitkering en studiefinanciering anders zit er misschien niet anders op want dat zal in traject ook moeten een baan gaan zoeken en de studie in deeltijd doen of later.
Ik zou in ieder geval voorrang geven aan aflossen van cjib die zijn niet de makkelijkste partner aangezien je daar geen regelingen mee kunt treffen.
Deco en andere van zulk bedrijven vragen vaak veel per maand voor een soort budgetbeheer maar zijn voor veel bedrijven geen partij om mee te onderhandelen ze mogelijk namelijk geen minnelijk traject oid opstarten volgens mij maar moet iemand zijn die lid is van nvvk.
ik weet niet hoe hoog de schuld is en of het mogelijk is dit af te lossen in 3 jaar anders kun je je beter tot gemeente wenden om te kijken of er een minnelijk mogelijk is en anders een wsnp maar hou en in zo n traject rekening mee dat je met je studie zal moeten stoppen en een baan moet gaan zoeken van 36 uur.
wel goed dat je vriend er toch voor kiest met zijn beperking te gaan werken dat zal allicht meer opleveren als een wao uitkering en dus misschien meer afloscapiciteit

Buster

Beste Oishii, welkom op het forum.

Met een CJIB boete, of boetes is het lastig om hulp te krijgen via de gemeente.
Deze worden gezien als schulden die voorkomen hadden kunnen worden en die worden dan "niet saneerbare schulden" genoemd.
Het CJIB wegwerken, zoals Chapter al zij heeft dan echt voorrang.
De gijzeling die dreigt lost ook niets op, het openstaande bedrag blijft dan actief en wordt na de gijzeling weer opgeëist.

Je kunt bij de rechter een uitstel van betaling verzoeken. Dat geeft in elk geval de tijd om de â,¬1100 bij elkaar te sparen en in een klap te voldoen. Of daar kosten aan zijn verbonden weet ik eerlijk gezegd niet.

Het wordt lastig als er loonbeslag wordt gelegd door een andere partij.
Er is dan geen speling meer om mee af te lossen.
Je schrijft dat er meerdere aflosregelingen lopen bij nutsbedrijven en gerechtsdeurwaarders.
Eigenlijk hebben ze dus bij alle eisers die voorrang zouden moeten krijgen een achterstand of schuld. Dat maakt het dat zelf aflossen bijzonder moeilijk gaat worden.
De gemeente is dan de enige manier om tot een oplossing te komen.
Waarbij het CJIB dus een obstakel is.

Wat je eventueel nog kan doen is alle eisers een brief sturen waarin je verzoekt om bevriezing van de schulden. Reken dan van te voren wel goed uit hoe lang die bevriezing zou moeten duren zodat je ook een datum kan noemen per wanneer je de aflossingen weer gaat oppakken.
Dat kan net dat beetje lucht geven om het CJIB af te lossen.

Veel succes!

tuthola

Was het niet zo dat als je een schuld hebt van studie financiering je zo wie zo niet in aanmerking komt
voor een eventuele schuldsanering...ik neem als voorbeeld Kaatje haar verhaal.

Kaatje

Bij mij werd inderdaad de DUO schuld buiten beschouwing gelaten. Bij iemand anders op het forum daar werd het wel meegenomen. Blijkbaar gemeente afhankelijk.

Met studieschuld kan je wel in aanmerking komen mits je overige schulden problematisch zijn en de schuld bij duo moet je daarna nog gewoon aflossen. Mijn overige schulden waren volgens de gemeente niet problematisch genoeg toen ik de aanvraag deed.

Denk dat het per situatie verschillend kan zijn.

chapter

Ligt wel aan  oorzaak boete. Cjib cvz was bjj mij geen belemmering.
Wettelijk gezien valt duo niet onder schone lei en moet je verder aflossen na wsnp
Heeft niets met gemeente te maken denk ik.
Valt gewoonweg buiten werking wsnp
Maat ts studeert nog dus die schuld loopt nog op als ze lening erbij heeft etc
Over algemeen mag je niet studeren met regeling maar 36 uur werken

sacredfour

Buster schreef:
QuoteWat je eventueel nog kan doen is alle eisers een brief sturen waarin je verzoekt om bevriezing van de schulden. Reken dan van te voren wel goed uit hoe lang die bevriezing zou moeten duren zodat je ook een datum kan noemen per wanneer je de aflossingen weer gaat oppakken.
Dat kan net dat beetje lucht geven om het CJIB af te lossen.
Dit lijkt mij inderdaad de beste voorlopige oplossing. Probeer twee maanden uitstel te krijgen voor alle schuldeisers. Je kunt hier op het forum wel voorbeeldbrieven vinden voor deze “bevriezing”  Als je bezwaartermijn op een beschikking van het CJIB is verlopen kan je geen bezwaar meer tegen de boete maken. De enigste oplossing is dan betalen. Jammer dat je niet eerder op dit forum ben terecht gekomen anders hadden we je daarmee ook kunnen helpen.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Buster

Even over de studiefinanciering, Oisshi schrijft dat de vrouw studiefinanciering ontvangt, niet dat er sprake is van een lening die moet worden meegenomen.

De kredietbank kan dat als een te smalle basis zien om betalingsafspraken voor een saneringskrediet mee te maken voor een langere termijn.
Voor een minnelijk traject moet er een stabiel inkomen zijn, de WAO is zo'n stabiel inkomen. Met werk erbij kan dat inkomen alleen maar meer worden. Het ligt een beetje aan de situatie en de hoogte van de WAO, maar dat zou geen probleem moeten zijn. 

oishii

Goedenavond,

Allemaal ontzettend bedankt voor het meedenken en adviseren.
De gemeente Rotterdam blijkt jongeren met studiefinanciering nu wél te helpen, dus ik ga mijn best doen om ze die kant op te sturen.
De studieschuld speelt nu overigens geen rol. Het ging erom dat de ggemeente studiefinanciering niet als inkomen zagen en daarom studenten geen schuldhulpverlening bood. Nu eerst maar eens alle schulden inzichtelijk maken.

Fijne avond!