Ongeloof!!

Started by Boeddha, Dec 05, 2013, 08:25 PM

Previous topic - Next topic

Buster

Goh, dit draadje houd me de hele dag al bezig,.... issues? ;)

Zonder gekheid, nadat ik er nog eens goed over heb nagedacht.
De nieuwe regels zijn er gekomen om mensen te ontmoedigen een uitkering aan te vragen en om misbruik aan banden te leggen.
Ik ben nog even gaan zoeken in de cijfers, In 2011 werd landelijk bij 1,67% van de verstrekte uitkeringen fraude vastgesteld.
Dat is 1,67% teveel, ik ben de eerste die dat zal zeggen.

Maar dat houdt dus ook in dat er bij 98,33% geen fraude is vastgesteld.
Door de jaren heen, hoe de recente cijfers zijn weet ik niet, maar was het zo dat 5% langdurig een uitkering ontving en 95% voor een korte periode een uitkering nodig had als overbrugging tussen werk.

Waar de pijn zit is dat die 95% langs de lat worden gelegd van diezelfde fraudeurs en de langdurige 5% ook. Die moeten zich in alle bochten wringen om aan de nieuwe eisen te voldoen terwijl de frauderende 1,65% allang weer een maas in de regels heeft gevonden.
Maar eerlijk is eerlijk er moest wel iets gebeuren. Als diverse bendes uit het buitenland het zo makkelijk voor elkaar krijgen om uitkeringen, toeslagen, kinderbijslag en wat al niet meer zonder controle mee te kunnen nemen naar elders dan gaat er iets fout.

Het mooiste zou zijn als er een testje zou zijn waaruit onomstotelijk vast zou komen te staan, bij binnenkomst of je ter goeder of kwader trouw bent. Kun je de goede echt ondersteunen en de kwade wegsturen. Net als een zwangerschapstest ofzo, over een stokje piesen ;) 

http://www.nu.nl/geldzaken/3548197/uitkeringsfraude-vaker-opgespoord.html

chapter

Ik ben voor. Geweldig plan buster
Als we dat nu ook instellen bij rechtbank dan was ik nu bijna uit wsnp ipv er net in
Strak plan

gewoon

Over stokje gesproken

Het een mooie kans om mensen uit de bijstand een tweede kans te geven dat je alleen maar mag gaan werken bij de UWV als je stok en stok oud bent om nog tegaan werken bijna 40 of zo, en minimaal 5 jaar in de bijstand hebt gezeten.

Voor een mooiere wereld

gewoon

Hoi voor dat het lijkt dat ik een negatief bericht schreef, ik bedoel dat het er veel scheelt als je naar een baly loopt en het gesprek begint met een hand van iemand die weet waar je voor staat, uit eigen ervaring, dit zijn nu van die banen die mij heel mooi, en dankbaar zijn te mogen doen, klaar staan voor je medemens.

En met die leeftijd maak ik ook geen grap met een klein beetje mensen kennis, kun je direct inschatten of iemand voor de eerste keer aan je bureau aan schuift.

Buster

Gewoon,

In onderstaand artikel legt Klijnsma uit waarom deze nieuwe regels nodig zijn.

http://www.nu.nl/economie/3654339/nieuwe-bijstandswet-niet-alleen-strenger-.html

Eerder had ik geschreven dat ik het grotendeels met haar eens ben.
Daar kom ik nog even hard op terug.
Ik ben wat dieper in de plannen gedoken en ben me eerlijk gezegd rot geschrokken.
Die kleding was maar een tipje van de sluier.
Ze stelt bijvoorbeeld ook voor dat je verplicht bent een medische ingreep te ondergaan als het college (de gemeente) van oordeel is dat dat je helpt een algemeen geaccepteerde baan te krijgen en behouden. Wat algemeen geaccepteerd is, dat bepaalt het college.

Quotehet zich onderwerpen aan een door het college verplicht gestelde behandeling van medische aard als bedoeld in artikel 55, noodzakelijk voor het naar vermogen verkrijgen, het aanvaarden of het behouden van algemeen geaccepteerde arbeid;

Dit, maar ook de kleding, houding, persoonlijke verzorging, alles maar dan ook alles is naar oordeel van het college. Je bent dus afhankelijk van het subjectieve oordeel van iemand die tegenover je zit.
De maximale "straf" die daarbij opgelegd kan worden is 3 maanden geen inkomen. Niks geen beslagvrije voet, nee, gewoon NIKS.

En natuurlijk kun je je best wassen, het gaat erom dat er dus nu een handvat is met een keiharde maatregel. Niet meetbaar maar afhankelijk van het oordeel van een mens, die ook zo zijn humeur, portie ervaringen en vooroordelen heeft.

Ik ben tegen!

Buster

Lizayra

Jeetje hoe ver zou zo'n medische ingreep dan moeten gaan? Hebben we het hier over het verwijderen van spataderen of een facelift omdat iemand er anders niet uitziet ofzo??

gewoon

Wat zal ik zeggen bij mij  was het ruim twee jaar NIKS, heb toen maar huursubidie aangevraagt, werd daar gelukkig niet lachend de deur uit gepraat, was voor mij al een hele overwinning.

sacredfour

Ook bij de SD zijn ze nogal gevoelig voor klachten. Dit is dus j beste wapen als je je niet goed behandelt voelt. Ze hebben mij al een aantal malen geprobeerd het lastig te maken met sollicitatie plicht en tewerkstelling progamma,s. Zonder veel resultaat.
Dit is wat je moet doen zou je in zo een situatie belanden. Stuur de Bestuurscommissie  een klachtenbrief over de persoon die zegt dat jij iets moet doen of laten. De SD is verplicht deze klacht intern te behandelen. Dit betekend een gesprek met de persoon die jouw zaak behandelt. De kans is groot dat bij de volgende keer dat jij op het matje geroepen wordt er een andere persoon is die jouw zaak gaat behandelen en dat deze uiterst vriendelijk is. Mij durven ze al niet meer te schrijven, laat staan uit te nodigen voor een gesprek. 
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

sacredfour

Een voorbeeld uit mijn archief:

QuoteGeachte Heer <>.

Ik heb uw schriftelijk verzoek om mij 27-2-12 te melden bij de SD ontvangen.

U bedoelt hier waarschijnlijk mee dat ik van u een uitnodiging heb gekregen om u te informeren over mijn sollicitaties. 
Ik ben op de hoogte van de sollicitatieplicht, en waardeer het zoveelste dreigement dan ook in het geheel niet.
Voordat ik op u uitnodiging in kan gaan zou ik graag nog het antwoord van de Bestuurscommissie van de SD af willen wachten. Dit i.v.m. met een klacht over u, en het verzoek voor een andere adviseur.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben ge?informeerd.

Met vriendelijke groet,
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

chapter

In mijn  vrienden kring ook wat werk weigeraars maar snap dat niet
Ik werk liever dan mijn hand ophouden voor dat beetje geld. Alleenstaande maar 800 euro met werken zit je er al snel boven

sacredfour

Werk weigeren voor betaald werk is iets anders dan werk weigeren voor het tewerkstelling project.
met het eerste ben ik het ook niet eens. Tewerkstelling is slavenarbeid en uitbuiting.

tuthola

Ook ik heb vol ongeloof deze veranderingen gevolgd, het enige wat ik dan wel redelijk vind dat ze willen korten op de uitkering als je met meerdere mensen die een uitkering hebben  in 1 woning woont.
Zoals al gezegd is is het vreselijk als je niet in een goed blaadje bij de gemeente staat ze mensen kunnen maken en breken met deze nieuwe regels omtrent verzorging, uiterlijk en noem maar op wat ze nog gaan verzinnen.
Onmenselijk om gezinnen of alleenstaande ouders of wie dan ook te dreigen met 3 maanden geen uitkering, hier komen veel schulden/uit huis zettingen van. Ik ben bang dat er dan ook meer criminaliteit komt want je moet toch ergens van leven en bedenk me dat ik eigenlijk blij moet zijn dat ik ziek ben en een WAO uitkering heb, dit is toch de omgekeerde wereld!!!
Heel boos kan ik hier om worden en dat is nog zacht uitgedrukt.

Buster

Gisteravond hoor ik op het 20.00 uur journaal een woordvoerster van het UWV in Amsterdam.
"We hebben maatregelen genoeg om die kleine lastige groep aan te pakken, dit is echt volstrekt overbodig. Mensen drie maanden hun uitkering stoppen, waar moeten ze dan heen? Wij zijn al het allerlaatste loket"

En daarmee is denk ik alles gezegd.

Boeddha

Gisteren ook een onderzoek gelezen waarin blijkt dat het huiselijk geweld enorm toegenomen is, dankzij de crisis/economische situatie.

Buster en Libra hebben het al zo vaak geschreven hier. Dat het leven met schulden een enorme impact heeft op je relatie. Het is altijd afwachten of je relatie bestand is tegen zoveel druk. Sommige mensen groeien juist naar elkaar toe, anderen trekken het niet en zullen langs elkaar gaan leven en elkaar de haren gaan in vliegen (of nog erger!)
Be strong, have faith!