Ongeloof!!

Started by Boeddha, Dec 05, 2013, 08:25 PM

Previous topic - Next topic

Boeddha

http://delangemars.nl/?p=3349

Ik kreeg deze blog vanavond onder ogen.
Dit kan toch niet doorgevoerd worden?! Dit gaat zoveel mensen (nog meer) de vernieling in helpen!!!

Be strong, have faith!

Kaatje

Boeddha, ook ik heb de afgelopen tijd deze nieuwe regels gelezen. Helaas in vakliteratuur. Dus ben bang dat ze het gaan doorvoeren. NL wordt op deze manier de vernieling in geholpen. Er zijn al verhalen op internet dat bedrijven de mensen die in de bijstand kunnen gaan uitbuiten, door deze mensen het werk te laten doen, wat door een betaalde werknemer gedaan hoort te worden. Goedkope werkkrachten.

En daarnaast de verandering in de regelgeving rondom werknemers die ziek uit dienst gaan en waarvan de werkgever, dan ex-werkgever mee mag gaan betalen. Werkgevers zijn dan denk ik minder geneigd om mensen aan te nemen die weer hersteld zijn en weer aan het werk willen. En op een gegeven moment raak je dan van de ww in de bijstand en dan krijg je ook te maken met die nieuwe maatregelen.

Dus denk ipv giro 555, een gironummer voor hulpbehoevenden in NL.

Buster

Ik snap je Boeddha, toen ik het las dacht ik ook,.. ik weet het niet meer.
Waar doe je het nog voor?

Wij vroegen in 2010 voor het eerst (en het laatst!) bijstand aan. Na 20 en 16 jaar, beide 40 uur per week te hebben gewerkt. Nooit een gat in het CV. Die dame aan de balie keek ons aan alsof we het persoonlijk uit haar eigen portemonnee kwamen frauderen. Zo vernederend!
Al het spaargeld was op, al drie maanden levend op giften van familie en dan gekort worden omdat je je te laat hebt aangemeld. En dat was nog in de "goede tijd". Anno 2013 zijn de regels NOG scherper.

De bijstand wens je niemand toe. Het is helemaal geen gratis geld van de BV Nederland, je betaald er voor, met je zelfrespect en je eigenwaarde. Omdat je zogenaamd te lui bent om werk aan te pakken.
Werk zat ja, ja,...

Wat me nog het kwaadst maakt is dat de dames en heren in Den Haag zich helemaal geen zorgen hoeven te maken over WW en bijstand. Zij hebben een wachtgeldregeling die vele malen royaler is dan het inkomen van een modale full time werker. En daar staat dus helemaal geen sollicitatieplicht, kledingvoorschrift of inlichtingenplicht tegenover.

Knibbel

Quote from: Buster on Dec 05, 2013, 09:08 PM
Wat me nog het kwaadst maakt is dat de dames en heren in Den Haag zich helemaal geen zorgen hoeven te maken over WW en bijstand. Zij hebben een wachtgeldregeling die vele malen royaler is dan het inkomen van een modale full time werker. En daar staat dus helemaal geen sollicitatieplicht, kledingvoorschrift of inlichtingenplicht tegenover.
Je neemt me de woorden uit de mond Buster.

Ook wij kijken toch ietwat bevreesd naar 2014. Vanwege het overhevelen van de wajong naar de gemeentes waardoor veel 'werkbare' wajongers hun wajongstatus kwijtraken en bijstandgerechtigden worden..... Ja, hier zitten werkgevers echt op te wachten.... En als we pech hebben en meneer Knibbel toch moet vertrekken, hoeveel kans heeft een zestigplusser op een nieuwe baan? Want na ww komt onherroepelijk bijstand.... En is meneer Knibbel dan te lui om te werken?? Nou, meneer Knibbel werkt al 40 jaar bij datzelfde bedrijf......

Maar hier hebben onze mensen in Den Haag geen last van, die slapen daar geen nacht minder om!!
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Elam

Laat ik even voorop stellen dat het blog wel vanuit een bepaalde gezichtshoek is geschreven en op mij nogal cynisch overkomt.

Je krijgt echt niet te maken met sancties als je je gewoon fatsoenlijk gedraagt en mag niet afhangen van de persoon die je voor je hebt.

Ik ken de plannen ook vanuit het vakgebied, maar uiteindelijk is het de gemeente die hierop beleid maakt en het laat uitvoeren.
Binnen de wetskaders kan een heleboel, de ene gemeente zoekt de grenzen op, de ander blijft angstvallig middenin de wettelijke kaders zitten.

Wat is het sociale gezicht van jouw gemeente? Daar zitten echt levensgrote verschillen in.
Ik behandel goed wie goed is.
Ik behandel ook goed wie niet goed is, want zo bereik je de goedheid.
Ik ben eerlijk tegen wie eerlijk is.
Ik ben ook eerlijk tegen wie niet eerlijk is, want zo bereik je de eerlijkheid.
Lao Tse

Buster

Elam, dat klopt. De Lange Mars schrijft vaak blogs vanuit een bepaald standpunt.

De werkelijkheid is wel dat alle gemeenten een verharding laten zien als het gaat om het volgen van de regels.
Dat komt deels door de jaren heen en het vele gefraudeer waardoor de basis houding is; U bent een fraudeur en bewijs maar eens dat het niet zo is. Daarnaast is er gewoon minder ruimte in het gemeente budget om de bijstand van te bekostigen. Om die reden hebben alle gemeenten bij iedere aanvraag eerst gekeken of iemand geen recht had op een uitkering uit een landelijk budget. Zoals de WW en de Wajong.

Ook daar is op grote schaal door gemeenten misbruik van gemaakt. De overheid legt dat nu met strakkere regels aan banden want ook hun budget is sterk verminderd. In de praktijk maakt het voor de aanvrager niet uit waar het geld vandaan komt. Wat nu wel het grote verschil is, is de houding en de bereidwilligheid van de instanties.

Je bent dus nu wel degelijk afhankelijk van de menselijkheid van de begeleider die je voor je hebt zitten en ook die begeleider moet zijn "targets" halen. De constante druk dat je, bij het niet voldoen aan de regels je inkomen kwijtraakt, in combinatie met de vele afwijzingen bij het solliciteren maakt dat ik er niet raar van opkijk dat er van de week in de Volkskrant een artikel verscheen waar geschreven wordt dat na uitvoerig onderzoek blijkt dat het aantal zelfdodingen onder bijstandsgerechtigden en arbeidsongeschikten 5 tot 8 keer zo hoog ligt.

De verschillen tussen de gemeenten zijn er wel degelijk, daar heb je gelijk in. Ze worden alleen steeds kleiner.
Sociaal beleid is afhankelijk van een budget en zonder budget wordt het al snel een luxe product. Helaas. 

chapter

Volgens mij is dit toch al stuk langer aan de gang en hier in de gemeente sprak ik iemand hierover en die gaf aan dat het wel effectief bleek.
Bv in mijn gemeente meld je je voor bijstand en je wordt meteen voor minimaal 24 uur aan het werk gezet in een tweedehands winkeltje of plantsoenen dienst met behioud van uitkering. Zij gaf aan dat het meerendeel in no time een andere baan vind omdat werken dan loont vaak bij alleenstaande omdat daar de bijstandsnorm zo laag is dat je met werken er al snel boven zit.
Een grote gemeente als breda hanteert dat niet en daar zie je dat mensen langer in de bijstand blijven zitten en hoor ook genoeg mensen die aangeven waarom zou ik gaan werken als ook met niets doen ik het geld krijg.
Ik werk zelf in de gehandicaptenzorg en maak me in die zin wel zorgen om deze doelgroep die in de maatschappij mee moet maar gewoon weg teveel begeleiding nodig heeft. Die kun je niet op elke werkplek kwijt zonder juiste begeleiding. de speciale dagbesteding wordt helemaal kapot bezuinigd waar ze in een veilige omgeving konden werken participeren etc

Elam

@ Buster

Vorig jaar was ik op een bijeenkomst waar de Nationale Ombudsman sprak.
De overheid (m.n. ging het toen over de belastingdienst en toeslagen) gaat er standaard vanuit dat de burgers frauderende criminelen zijn die je keihard moet aanpakken.
Uit onderzoek is gebleken dat slechts 1,8% van de Nederlanders fraudeert e.d.
Spreekt al boekdelen over hoe er met ons wordt omgesprongen.

Ik heb vorig jaar al bij de politiek nagevraagd hoe het gesteld was met de cijfers over het aantal zelfdodingen, toen was het antwoord nog geen idee. Ben allang blij dat dat nu boven tafel komt.

Naar mijn idee wordt het sociale gezicht van gemeenten bepaald door de politiek.
Als VVD rakkers de macht hebben kun je het sociale gezicht wel vergeten en zal het alleen maar a-sociaal uitvoeren worden.
Hier (rooie rakkers) kunnen we meepraten en denken hoe het beleid uitgevoerd gaat worden, het advies van een Cliëntenraad WWB weegt hier zwaar.

O.a. de VNG heeft in samenwerking met andere organisaties bezwaar aangetekend bij de minister over de ingangsdatum (1 juli 2014) omdat er heel veel overlap inzit met de Participatiewet (1 januari 2015). We zijn er nog niet, dit krijgt nog wel een vervolg voor het erdoor is.
Lao Tse

Elam

@ chapter

Quote from: chapter on Dec 06, 2013, 12:47 PM
Ik werk zelf in de gehandicaptenzorg en maak me in die zin wel zorgen om deze doelgroep die in de maatschappij mee moet maar gewoon weg teveel begeleiding nodig heeft. Die kun je niet op elke werkplek kwijt zonder juiste begeleiding. de speciale dagbesteding wordt helemaal kapot bezuinigd waar ze in een veilige omgeving konden werken participeren etc

Waar jij het hierover hebt is de Participatiewet. Als jullie gehandicapten met veel begeleiding zouden moeten werken, dan komen ze in beschut werken op de sociale werkplaats terecht. Dat is het enigste wat er overblijft bij de SW bedrijven en is alleen voor mensen die veel extra begeleiding nodig hebben.

De Participatiewet ligt nu bij de Tweede Kamer en zou op 1 januari 2015 in moeten gaan. Met alle haken en ogen die eraan zitten zijn er al geluiden dat het (weer) met een jaar wordt uitgesteld.
Lao Tse

Buster

@Chapter, mensen vinden geen baan omdat ze vinden dat werken loont, mensen vinden een baan met heel hard solliciteren en gebruik maken van netwerken. In februari waren er 100.000 openstaande vacatures voor 650.000 werkzoekende. De cijfers zullen nu weer naders liggen (nog ongunstiger ben ik bang)

Het werken met behoud van uitkering ben ik persoonlijk erg tegen.
Op de eerste plaats omdat het een volwaardige arbeidsplaats overneemt en daarnaast is de vergoeding (de uitkering) niet in verhouding met het minimum loon. Daarbovenop komt dat je als uitkeringsgerechtigde geen arbeidstoeslag ontvangt van de Belastingdienst, die wordt direct verrekend en komt dus ten goede aan de gemeentelijke bijstandspot.

Wat mij over het algemeen erg boos maakt is de algemene opvatting dat een uitkering een makkelijke manier is om rond te komen en dat is dus pertinent niet waar. Als je 40 uur werkt zit na 18.00 je werkdag erop en ben je vrij, weekenden en vakanties dan ben je vrij. In de bijstand heb je 24x7 (ligt aan de gemeente) de kans om een huisbezoek te krijgen, je uitkering te verliezen. Er wordt zelfs meegekeken op de social media.
Afgelopen Koninginnendag kwamen er zelfs oproepen op Twitter voorbij dat je als bijstandsgerechtigde wel je opbrengst van de Vrijmarkt diende op te geven als extra inkomen. Zo niet, 3 maanden geen uitkering.

Wat ik probeer te zeggen, het is een constant verantwoording afleggen aan een instantie. Ik vond het zwaarder dan een fulltime baan.

chapter

hoi buster
Voor sommige kan het wel goed zijn om in een dagritme te blijven voor andere niet
Hier blijkt het wel goed te werken dat je geen gat in cv hebt bv, het blijft een lastig punt.
In mijn secotor is gelukkig werk zat dus ook nu mijn tweede job stopt voor minimaal 3 maanden staan ze in de rij om je aan te nemen helaas is dat in deze tijd een luxe te noemen.
Lastige is denk ik de groep die echt niets willen die het onmogelijk maken voor andere.
Ik ken er zo al aantal die gewoonweg niet willen werken zoals ik al eerder schreef maar ook de pgb wordt nu flink weg bezuinigd maar daar is ook al jaren flink mee gerommeld zoals vrienden van tom etc die hele families naar turkije op vakantie liet gaan van het pgb.
vind het zo jammer voor de mensen die echt een pgb willen om de zorg zelf in te kopen maar ook dat wordt steeds moeilijker omdat een periode zorgkantoor geen contracten wil afsluiten met individuele zzpers
toch denk ik dat er een ander systeem moet komen zoals met de bulgaren toeslagfraude etc het is niet houdbaar op deze wijze. hoe vaak moet je een door hun berekende toeslag niet terug betalen

Buster

Chapter, en dat is precies waar de 98,2% van de niet-frauderende uitkeringsgerechtigden tegenaan loopt.

Die worden net zo hard als fraudeurs bekeken, zowel door het UWV als "de maatschappij".
Het voorbeeld wat jij noemt klinkt heel herkenbaar. Mijn oude buurman was zo iemand.
Na een gesprek bleek dat hij tot drie keer toe, als volleerd monteur stage had gelopen onder de belofte van een vast contract. Met behoud van uitkering, full time werken. Want stage? De man had meer dan 30 jaar vak ervaring. En tot drie keer toe geen contract. Dan kan ik me voorstellen dat de buurman zich afvraagt, waarom zou ik nog moeite doen?
Maar je moet wel meewerken want anders wordt je gekort.

Achter ieder verhaal zit weer een verhaal.
Ik ben ook absoluut tegen fraude, begrijp me goed. 
Het UWV kom je niet zo makkelijk binnen, de toeslagen is een ander verhaal. Die kan je zomaar aanvragen en er is niemand die navraag doet, ja,.. een jaar later.
Spookburgers die ongemerkt ingeschreven staan op je adres om zo toeslagen te innen.

Niet om het recht te praten maar als je de cijfers pakt van de fraude in 2012;
Zorgfraude â,¬ 2,5 miljard (bron NRC)
Toeslagenfraude â,¬ 1,5 miljard (bron dagelijksestandaard.nl)
Verzekeringsfraude â,¬ 1 miljard (bron NRC)
Uitkeringsfraude â,¬ 53 miljoen (bron Divosa)

Het grote verschil is dat de eerste drie fraude posten lang niet zo grof en zo hard worden aangepakt als de uitkeringsfraude. Terwijl de uitkering toch bedoeld is als vangnet om je hoofd boven water te houden.

Om je nog een voorbeeld te geven, alleenstaande moeders in de grote steden worden gedwongen, of straf van korting, om te zeggen wie de vader van hun kind(eren) is. Dan gaat de gemeente achter de alimentatie aan, zo nodig via de rechter. Het is aan de vader om aan te tonen of hij wel of niet de biologische vader, dat controleert de gemeente niet. Het argument dat de vader afwezig is vanwege huiselijk geweld, telt ook niet. Alimentatie is alimentatie. En niet voor het kind, nee, het is inkomen en daar wordt je op gekort en wordt dus verrekend met het budget van de gemeente.

Aanvulling; PGB en uitkeringen zijn twee verschillende dingen. Voor de PGB hoefde je in het verleden helemaal geen bewijsstukken te overleggen en dat kon je besteden naar eigen inzicht. Dus ook een vakantiereis. De uitkering die wordt verstrekt wordt gecontroleerd met huisbezoeken, inlichtingenplicht, sollicitatieplicht, de sociale recherche en bij part time werkers wordt er in Amsterdam zelfs gecontroleerd of je echt de uren werkt die je opgeeft door mannetjes in een auto die staan te posten buiten je werkadres. Dat is dus een groot verschil.

tuthola

Ik word altijd zo verdrietig van dit soort berichten dat als je een uitkering hebt gewoon als een uitvreter aangekeken word, gezien bovenstaande dat je bij voorbaat al als frauderende word aangekeken word schokt mij nog het meest, daar de meeste mensen er vaak niets aan kunnen doen als ze in een uitkering belanden en dan zo schofterig behandeld worden. Zoals altijd lijden de goede onder de kwade.
Het maakt me verdrietig dat mensen zo tegen mij aankijken en kan me dan ook voorstellen dat je door de maatschappelijke druk het niet meer ziet zitten met alle gevolgen van dien.
Erg vernederend deze wet voor mensen die wel willen werken of door ziekte niet kunnen werken als gevolg van mensen die misbruik van het systeem maken.

Elam

Het gaat, als we het hebben over de houding van de overheid naar de burger, niet specifiek over mensen met een uitkering.
Het verhaal van de 98,2 % zijn alle burgers in Nederland, in zijn algemeenheid dus.

Je hebt wel gelijk als je zegt dat veel mensen een vooroordeel hebben tegen iemand met een uitkering (hele dag op de bank voor de tv met een chipszak ertussenin :o), alhoewel ik denk dat veel van die doemdenkers inmiddels blij zijn met dat sociale vangnet na het verliezen van hun banen.
En het eind is echt nog niet in zicht, terwijl het aantal banen alleen maar minder wordt.

En ja, als het gaat om de goede lijden onder de kwaden, heb je helemaal gelijk.
Wat dat betreft kan er nog heel veel verbetert worden in dit land maar daar is een kanteling bij de overheid voor nodig.
Kunnen we wel vergeten zolang dit rechtse afbraak kabinet nog het Binnenhof bevolkt 8)

Lao Tse

Knibbel

Datzelfde gevoel als jij heb Tuthola, heb ik af en toe ook wel omwille van mijn dochter. Qua uiterlijk zie je niets aan haar, een leuk uitziende, spontane jonge vrouw. Maar...... met een wajonguitkering. Aan haar zie je niet dat ze autistisch, slechthorend, zeer slappe spierspanning, een ataxie, rugklachten, verstandelijke beperkingen heeft, om maar even wat dingen op te sommen. Toch kijken mensen heel vreemd op als ze horen dat ze een wajonguitkering heeft.

'Hoezo heeft zij een uitkering, ze kan toch gaan werken, ze heeft toch niets.' Nee, niets wat zichtbaar is!!

Maar datzelfde meisje heeft wel drie jaar lang in een groot warenhuis gewerkt, 25 tot 30 uur per week, magazijn, winkelbediende, dezelfde werkzaamheden verricht wat haar 'normale' collega's ook deden en dat voor nog geen 300 euro per maand, wat met haar wajonguitkering werd aangevuld tot 70 procent van het minimumloon. En na drie jaar kon ze gaan omdat ze haar geen vast contract wilden geven, want ineens was ze een risico, omdat ze 'beperkingen' heeft. Voor mijn gevoel hebben ze het de werkgever gewoon te makkelijk gemaakt om een ' goedkope' werkkracht binnen te halen. En datzelfde, ben ik bang, gaat ook gebeuren wanneer je mensen in de bijstand gaat 'dwingen' om met behoud van uitkering iedere baan aan te nemen die de gemeente of wie dan ook hun voorschrijft. Krijg je zo straks niet nog meer werkelozen, omdat hun plaatsen worden ingenomen door bijstandsgerechtigden, en die na ww-uitkering in de bijstand terechtkomen? Wie wordt daar dan beter van?
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron