advocaat kosten

Started by problem123, Dec 03, 2013, 10:46 PM

Previous topic - Next topic

problem123

ik heb een zakelijke incasso via en advocaat het bedrag was 1175 euro nu willen ze 2820 euro van me hebben vanwege advocaat kosten mag dit?

Dick

Is het voor de rechter geweest?
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

problem123

nee niet dat ik weet precieze kosten zijn:
hoofdsom: â,¬1175
wettelijke handelsrente tm 7 november 2012 â,¬26 euro
nog te vervallen rente â,¬P.M.
Buitengerechtelijke kosten â,¬176
Griffierechtâ,¬ 589
Salaris advocaat â,¬768
Uittrekselsâ,¬ 35
Administratiekostenâ,¬ 50

problem123

als ik de hoofdsom deze week nog overmaak naar het bedrijf die de advocaat heeft ingeschakeld (dat kan ik wel) moet ik de rest dan ook betalen of? ik kan trouwens ook wel een kopie van de brief posten zie ik net

Kaatje

Ik ben er niet helemaal in thuis, maar zoals ik de brief lees komt het er op neer dat als je niet betaald, de opdrachtgever je faillissement wil gaan aanvragen. Natuurlijk is dit ook een heel proces, maar ik zou me afvragen of je dit wel wilt. Of de kosten terecht zijn, daar kan ik je niet mee helpen.

Wel ken ik het advocatenkantoor omdat ik in die regio woon. Tot nu toe heb ik nog niets vreemds hierover gehoord. Ben benieuwd wat de deskundigen hier op het forum over de kosten gaan zeggen.

problem123

zover ik weet heeft een schuldeiser meer als 1 schuld (die bekent is) moeten lopen voordat een faillisement uitgesproken mag worden ik ben geen rechtsgeleerde maar dit heb ik ook maar gehoord
in ieder geval bedankt voor de reply

Buster

Beste problem123,

Voor zover ik weet moeten er, om een persoonlijk faillissement aan te vragen, twee schuldeisers zijn waarbij je bij beide bent gestopt met aflossen.
Maar, ik lees ook handelsrente, gaat het om een zakelijke schuld of een particuliere schuld?

Zakelijk steekt het namelijk anders in elkaar.

Als het om een zakelijke schuld gaat lees je hier meer;
http://www.kvk.nl/ondernemen/faillissement/hoe-verloopt-een-faillissement/aanvraag-faillissement/

Als het om een persoonlijk faillissement gaat lees je hier meer;
http://zakelijk.infonu.nl/zakelijk/119783-persoonlijk-failliet-laten-verklaren-regels-en-voorwaarden.html

Dick

Quote from: problem123 on Dec 03, 2013, 11:00 PM
als ik de hoofdsom deze week nog overmaak naar het bedrijf die de advocaat heeft ingeschakeld (dat kan ik wel) moet ik de rest dan ook betalen of? ik kan trouwens ook wel een kopie van de brief posten zie ik net

Je bent alleen verplicht de hoofdsom + buitengerechtelijke kosten + rente te betalen.

Dus â,¬1175 + â,¬26 + â,¬176 = 1377

hoofdsom: â,¬1175
wettelijke handelsrente tm 7 november 2012 â,¬26 euro
nog te vervallen rente â,¬P.M.
Buitengerechtelijke kosten â,¬176

Het is niet voor de rechter geweest er is geen rechterlijk uitspraak ed. De buitengerechtelijk kosten zijn voor dekking van alle kosten die een crediteur maakt om zijn factuur te innen. Hieronder vallen ook de advocaatkosten.

Tegen dit soort uitwassen is de incassowet in het leven geroepen. Incassobureaus en advocaten proberen dit altijd om je een poot uit te draaien
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

gewoon

Hoi probleem 123

Heb wel wat brieven gehad van een advocaat en die hebben een andere manier van schrijven en ja die komen al snel met de tekst dat zij een faillisement aanvraag overwegen.

Maar niet eerder, dat zij over de wettelijke kosten heen gaan dus ik denk dat het juist is wat Dick schrijft.

Je kunt de hoofdsom betalen en dat zou ik ook gewoon overmaken naar de opdracht gever, met de kosten die Dick heeft uitgerekend.
En er een korte brief sturen dat je voldaan hebt plus de wettelijke kosten, en de berekening van de advocaat als onjuist ziet.

Dan hoor je er niets meer van denk ik, en als je over maakt naar de advocaat dan is er een week later een brief dat er  2820 min 1377 nog 1443 open staat de gehele hoofdsom natuurlijk, en nog niet betaalde kosten.

gewoon

Zie dat deze deze brief alweer een maand oud is, dus kun je de volgende brief elk moment verwachten

problem123

ja dat klopt ik heb nu het geld om de hoofdsom te betalen het gaat inderdaad om en zakelijke transactie
maarja als ik nu dus de hoofdsom met rentes betaald aan de opdrachtgever sta ik goed in mijn recht?

gewoon

Wel dan heb je de wettelijke buitengerechtelijke kosten nog niet voldaan die E 176,--

En ben je er niet in 1 keer vanaf, die advocaat wil ook proberen geld te verdienen.

problem123

oke dan maak ik de hoofdsom met kosten die uitgerekend zijn over naar de opdrachtgever en moet ik maar evn kijken hoe het gaat aflopen met de advocaat ik laat het jullie weten hoe het allemaal gelopen is in ieder geval bedankt voor de reacties

sacredfour

Problem123, er is ongetwijfeld al een vonnis van de rechtbank. Dit kan je zien aan de kosten van het griffierecht. Het wordt wel tijd dat je je administratie goed gaat bijhouden!
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.