onderaan de ladder beland

Started by burningspirit, Dec 03, 2013, 02:42 AM

Previous topic - Next topic

burningspirit

Even bijpraten.

Een paar spannende, enerverende dagen gehad,

In het weekend kreeg ik een mailtje van Theo (Humanitas). Hij was me nét voor. Wilde weten hoe het afgelopen donderdag was geweest. Ik heb hem terug gemaild met o.a. de info dat we, als alles goed gaat ongeveer in april naar het B.A.C. zullen kunnen, onder de bezielende begeleiding van Meisje. Hij bood aan om me, v.w.b. de belasting- en toeslag toestanden, een handje te helpen. Spoorde me aan om daar niet te lang mee te wachten.

Zaterdagavond kwamen onze buren terug uit Sri Lanka. Ze hadden cadeautjes bij zich voor ons en zelf een fikse jet-lag. Toch blij om ze weer heelhuids terug te hebben naast ons. Wel nu mijn rustmomentje weer kwijt, dat ik had als ik buuf's orchideeën ging verzorgen en haar Libelles ging lezen. Maar gelukkig waren twee orchideeën in bloei en een stuk of vier met dikke knoppen. Ik kon weer trots op mezelf zijn, ook al heb ik van nature geen groene vingers. Buurvrouw had er lol in dat ik vanaf deze week haar 'collega wordt: ik ga mijn eigen post wijk lopen, die grenst aan die van haar!

Ã"ók in het weekend bereidde ik me zo goed mogelijk voor op mijn sollicitatie. Ik gebruikte eerst een leeg agenda-formulier dat ik bij de sociale raadslieden had meegekregen. Tot mijn oudste dochter dit zag en zei: Mam, wacht maar, ik maak er eentje voor je, die mooier en rustiger is. Met haar creatieve (beetje autistische) brein maakte ze snel op de pc een formulier, dat er werkelijk fantastisch uitzag. Ik beschreef op dat papier wat mijn beschikbaarheid was in uren, mijn wensen van loon en welke dagen ik wil/kan werken, mijn competenties, mijn leerpunten en mijn vragen. Ik keek nog eens op de site van het bedrijf en probeerde me een beeld te vormen van hoe ik dit gesprek wilde in gaan. En van de functie waarop ik solliciteren zou.

Gistermiddag voor de tweede keer naar de collega van Meisje, die maatschappelijk werkster is. In tegenstelling tot Meisje is zij meer een moeder. Ze luistert naar me, moet af en toe om me lachen (met van die spleetoogjes, al is het gewoon een Hollandse dame) en geeft me goede raad. Ik had mijn kleding aangetrokken, waarin ik vandaag ook zou gaan solliciteren. Terwijl ze me de weg wees naar het toilet en koffie en thee ging halen zei ze: Wat zie je er mooi uit! Gevolg: toen ze met de koffie binnenkwam begon ik te ratelen en hield niet meer op. Tot La Mama me liefdevol onderbrak en zei: Okee, je gaat dus morgen solliciteren. Dan moet je niet zo ratelen, maar eerst rustig in je stoel 'landen' en aanhoren wat zij zoeken. Prent in je hoofd: dit bedrijf heeft iemand nodig! Als het je helpt, leg dan je handen op je buik en adem daarnaar toe, begrijp je wat ik bedoel? Waarmee ze in een klap weer alle lessen tevoorschijn haalde (beetje uit mijn tenen) die ik geleerd heb bij mijn burn out therapie, maar ook van de yoga-lessen héél lang geleden. Aan het eind gaf ze me één enkele opdracht mee: maak in je huis een plek, waar je je rustig even kunt terugtrekken. Volgende maand zie ik haar weer. Zin in.

Vanmorgen een telefoontje terug gehad van de Gemeente, die nog altijd niet het in beslag genomen geld van de inmiddels kwijtgescholden gemeentelijke belastingen had geretourneerd. Gisteren had ik voor de derde keer gebeld (9-1, 22-1 ook al gebeld en namen opgeschreven), gezegd dat we om het geld verlegen zitten en dat we het nog steeds niet terug hebben. Vandaag dus het ongelooflijke gehoord: ze hebben het geld 21-1 naar mijn voormalige werkgever teruggestort.....in Engeland!!! Niet te geloven, maar het schijnt normaal te zijn: in (loon)beslag genomen van de werkgever, voordat het bij mij kwam, dan wordt het ook naar de werkgever teruggestort. Ik heb de schat van een locatiemanager maar gebeld en die gaat het nu voor me in orde maken. Duurt lang......2 woorden 9 letters...pffff.

Vanmorgen vroeg dus de sollicitatie..... wat was ik blij dat ik me had voorbereid zoals ik hier boven beschreef! Het praat papier had ik bij me maar niet nodig, ik wist alles uit mijn hoofd. Ik heb heel rustig kunnen praten en al mijn wensen kenbaar kunnen maken. Het aantal beschikbare uren dat ik heb, is precies wat ze in de winkel waar het om gaat ook nodig hebben. Het bedrijf stuurde me vanmiddag al de e-assessment maar ik heb al een nieuwe afspraak in de winkel met de manager. Blijkbaar kwam ik goed over. En stiekem ben ik blij dat ik me zo rustig en professioneel heb gedragen en dat ik overal eerlijk over ben geweest. Hoef ik me straks niet in allerlei bochten te wringen. De assessment (had ik nog nooit van gehoord) is om te kijken of ik bij het bedrijf pas. Ter bescherming van zowel de werkgever (ze willen de juiste mensen aannemen) als voor de werknemer (om teleurstelling te voorkomen). Zo werd het me tenminste vandaag uitgelegd. Blijft spannend.

Bij thuiskomst de post in mijn eigen nieuwe wijk bezorgd.... en jéééééjjj wat was het weer prachtig weer! En morgen weer lekker een paar uurtjes de buitenlucht in met de krantjes...  8)
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

tuthola

Haha Burningspirit ik lees jou berichten altijd met een glimlach, je kan het zo leuk vertellen :-)
Toppie dat je zo rustig bent gebleven dankzij het maatschappelijk werk, ik zit vol spanning te wachten op je volgende bericht of je aangenomen bent.

Sorry voor deze vraag maar wat is B.A.C. ?

Knibbel

Ik kan niet anders dan me aansluiten bij Tuthola, jij schrijft zo 'lekker'. Ondanks dat jouw leven niet gemakkelijk is en je met heel veel problemen te dealen hebt schrijf je met zoveel humor jouw verhaal, ook ik word daar vrolijk van.....   :)

Jij zou zo een boek kunnen schrijven, talenten hiervoor heb je genoeg. En een fan heb je al!!  :D :D
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

burningspirit

aaarch.... wat zijn jullie toch lieverds hier  ;D
en dan te bedenken dat ik me vannacht een beetje schuldig voelde over de enorme lap tekst die ik weer had geproduceerd en daarom maar witregels heb ingevoegd, om het nog een beetje leesbaar te maken....

heel erg bedankt voor jullie complimenten  ;D ik ben zó blij dat ik jullie met mijn 'talent' kan 'vermaken'
La Mama heeft me ook geattendeerd op mijn passie: mensen blij maken, het dondert niet hóé... in de winkel, in de kantine, in het museum, door bezorgen van kranten of post of ook dus door stukjes te schrijven die mensen graag lezen

schrijven is mijn fijnste, grootste en liefste hobby, al sinds ik 13 was.....  8)
en een boek schrijven is al sinds die tijd een droom, dus wie weet..... iemand een titel of onderwerp? shoot!  8) hahahahah

Libra

Ik sluit me van harte bij de rest aan!

Wat fijn om te lezen dat jouw sollicitatie zo goed verlopen is.
Ik duim voor je dat je aangenomen wordt!!

Heel veel liefs

burningspirit

Vroeg me af of jullie dat ook wel es hebben (vast wel) ....
Ik kijk tegen een enorme berg aan voor mijn gevoel.
Vandaag bleek andermaal dat het super belangrijk is om nu onze toestand bij de belastingdienst eens heel minutieus onder de loep te nemen
Heffingskorting dient te stoppen bij aflopen van baan/WW. Op het moment dat je in de WWB terecht komt moet je wijziging doorgeven aan de Belastingdienst.....
Ik merk dat ik bijvoorbeeld opsta om iets te pakken en meteen al niet meer weet wat ik wilde doen....
Heb de zenuwen dus..... pffff
Onze toeslagen worden gedeeltelijk verrekend, denken wij tenminste,  en onze schuld bij de belasting betreft alle soorten die je maar kunt bedenken (behalve met oorzaak fraude) en voor mijn gevoel is het erg ingewikkeld: oude IB (héél groot, maar misschien niet terecht zo groot) en OB (deze is zó klein dat die misschien is weggestreept?) schuld.
Ook schuld m.b.t. teveel ontvangen toeslagen in 2011 en 2012. Dat laatste, heb ik nu begrepen, komt door het feit dat er continu veranderingen in inkomen waren, die wij niet goed hebben doorgegeven kennelijk. Maar.... heb ik het nu v.w.b. 2013 dan wel goed gedaan?
Verder verweeft zich de nieuwe ontstane schuld m.b.t. de zorgverzekeringspremie ook weer met de zorgtoeslag.
Het enige dat helder en duidelijk lijkt te zijn is de toeslag KIT/KGB. Maar ja?
Wat ik ook moet uitzoeken is of de Belastingdienst op de goede manier heeft rekening gehouden met het 'uitvliegen' en zelfstandig worden van drie van onze vijf kids, in de afgelopen 3 jaar.

Kortom; ik weet niet goed waar en hoe ik nu moet beginnen. Kan ik beter van nu af terug werken of is het beter om bij het begin te beginnen? Ik weet het even niet.

En om het nog even extra ingewikkeld te maken: DUO stuurt ons met regelmaat nu opdrachten om onze studie schuld terug te gaan betalen.... die we dus NIET (geen van beiden) hebben.... misschien betreft het onze zoon, maar die moet dat dus hoogstpersoonlijk in orde maken, want wij zijn niet gemachtigd..... ook hierbij een hoop stress, nu we zo eng dichtbij de werkelijke oplossing van onze problematische schulden zij gekomen....

Vraag van mij dus: wie wijst me de weg? Wat kan ik zelf al doen en wanneer is het moment daar dat we Theo (belastingexpert) Humanitas moeten aanspreken?

alvast bedankt, greetzz en liefs

gewoon

Hoi Burningspirit

Je hebt het over O B die zo klein is dat die misschien weg gestreept is.

Omzet belasting zien ze als geld wat nimmer van jou was en afgedragen moet, het zelfde dat er boven op wegen belasting gezeten word is het minst bespreekbaar bij achterstanden, dus verwacht ik niet dat, dit even weggestreept is.
Voor inzicht in je belastingschulden kun je toch de belastingdienst bellen, of wat ik doe, is even mailen naar een deurwaarder waar ik een goede ervaringen mee heb en krijg je ook een idee van wat als eerste weggewerkt mag worden.

Buster

Waarom bel je niet met de belasting telefoon voor een uitleg?
Als dat antwoord niet is wat je zoekt vraag je Theo om mee te kijken.
Je kan hem sowieso mee laten kijken lijkt me. ;) 

Je doet wat je kunt, kom je ergens niet uit zet dat op een lijst met de vragen die je erbij hebt.
Als je weet wat meer rust heb pak je die lijst er nog eens bij en kijk je wat je zelf kunt wegwerken.
Dat wat overblijft vraag je hulp bij.
Lijstjes werken heel overzichtelijk.

Boeddha

even bellen met de belastingdienst en vragen naar een overzicht van ALLE openstaande bedragen. Daarvandaan kan je gaan werken met lijstjes samen met Theo :D
Be strong, have faith!

burningspirit

Gewoon, dat klopt ook, maar dit gaat om een boete van 50 euro, is dus niet echt OB, maar ontstaan in de afwikkeling van de V.O.F. Dus vandaar mijn veronderstelling, mede ingegeven door de laatste deurwaarder van de belasting die hier was (lang, heel lang geleden) Die zei dat namelijk letterlijk zo.
Hij zei het eigenlijk nog anders.... hij keek rond en mompelde dingen die ik niet kon verstaan maar uiteindelijk zei hij: Tja, misschien moeten we er maar gewoon een streep doorheen halen.... Geen idee wat hij daarmee bedoelde en ik was op dat moment te nerveus om op een normale manier iets te vragen, dus heb ik jammer genoeg mijn mond maar dicht gehouden.... was allang blij dat hij weer wegging. En sindsdien heb ik van het Team invordering niets meer vernomen.

dank jullie wel, jullie brengen me op een goed idee: ik ga bellen inderdaad, maar dan met een meneer bij de belasting, waar ik goede ervaringen mee heb, ook wel lang geleden. Die stuurde me altijd prompt een zg 'inquiry' toe, maar dan alleen van IB(enz) en OB. Wellicht weet hij ook hoe ik de rest kan achterhalen. Ik ga dat eerst proberen, hopelijk werkt die meneer er nog.....

Zucht
Is het raar dat ik er vreselijk tegen op zie? Ik voel me zo'n zeur nu. Weet wel dat ik dat niet ben maar verstand en gevoel hebben even geen connectie, vast door de zenuwen die door mn keel gieren.
Oeps
Opeens valt me in, dat ik me eerst maar eens bij maatschappelijk werk moet melden hiermee: die zijn namelijk bezig om met de belastingdienst te communiceren en hebben ons een brief laten sturen waarin we om kwijtschelding vragen....maar....ik kan het ook omdraaien: eerst bellen en proberen info te krijgen en dan verder met maatschappelijk werk én theo.....
Terwijl ik dit schrijf begin ik al weer te bibberen, geen idee waarom, heb het gevoel dat er een enorme dreiging uit gaat van de belastingdienst, misschien door dat ik er op dit moment helemaal niks van begrijp. Ben bang om fouten te maken. Dat is het eigenlijk.

Enfin, to be continued.....

chapter

mijn ervaring is dat er met de belastingdienst goed is te praten wat misschien een optie kan zijn is langs gaan bij het districtskantoor deze kunnen de uitdraaien ook voor je maken en zelf vind ik het altijd fijner iemand van zaken voor me te hebben als iemand van belastingtelefoon die soms ook gewoonweg niet ver genoeg de systemen in kunnen
als je toeslagen nog staan op wat je verdiende met werk ipv bijstand zou je juist terug moeten krijgen aangezien hoe weinig inkomen hoe meer toeslag. Toeslag neemt af naarmate het inkomen hoger wordt.
heffingskortingen dien je idd wel te stoppen anders heb je al snel een vrij grote schuld met arbeidskorting etc

burningspirit

Heej Tuthola.... ik zie dat je een week geleden een vraag stelde: Wat is het B.A.C.? en niemand heeft die vraag gezien kennelijk, ik zie het nu pas! Sorry. Bij deze nog een keertje:
het B.A.C. is : Budget Advies Centrum; de instantie die in onze gemeente de schuldhulpverlening/ minnelijke regeling/wsnp-aanvraag regelt.

tuthola

Geeft  niet hoor burningspirit, met geldzorgen aan je hoofd kan je wel is ergens overheen lezen  :-) en bedankt voor de uitleg.

burningspirit

een baan...........!!! heb em tóch gekregen, in beginsel voor 15 uur per week weliswaar, maar er zijn groeimogelijkheden qua aantal uren........ ;D ;D ;D
te beginnen per 16 maart voor twee dagen dus, waardoor ik de andere 10 uur werk per week gewoon nog kan blijven doen.....
ik vind het geweldig, te meer omdat ik voor het eerst van mijn leven echt heel eerlijk ben geweest en me niet beter en mooier heb voor gedaan dan ik ben en tóch ..... ben AANGENOMEN!
ben dankbaar voor deze nieuwe kans waarbij ik niet eerst weer alle schepen achter me hoef te verbranden....
tsjonge
weer dat gevoel dat ik mezelf eventjes in mn arm moet knijpen....

Xdewit

Fantastisch nieuws Burningspiriti!