onderaan de ladder beland

Started by burningspirit, Dec 03, 2013, 02:42 AM

Previous topic - Next topic

Buster

Wauw, wat een goed bericht!
Maatje 34 hahaha.

Libra

Goed nieuws!!

En tja......dat een baan nu niet zo'n goed idee zou zijn komt ook op mij een beetje vreemd over. ???
Dingen lopen zoals ze lopen en als die baan voor jou bestemd is, zul je hem absoluut krijgen.
Maar mocht dat niet het geval zijn, dan zou ik bij de volgende afspraak wel uitleg aan haar vragen wat zij daarmee nu precies bedoelt.
Wellicht voert zij een reden aan waar wij met z'n allen nog nooit aan gedacht of bij stil gestaan hebben.

Heel veel plezier met het lopen van je wijk!

burningspirit

Lieve Knibbel en Libra,
Meisje maakte een vage opmerking als reactie op mijn enthousiaste mededeling dat ik uitgenodigd ben voor een sollicitatiegesprek. Haar zin begon met: Tja ik mag het niet zeggen maar of dat nou zo'n goed......maar ze slikte haar woorden halverwege alweer in, maar zei net genoeg om te weten waar ze op doelde. En laten we wel wezen: het is iets dat zij niet mag zeggen en het is ook niet aan haar om zich daarover nu te buigen. Haar taak is om ons toe te leiden naar een minnelijk traject en eventuele WSNP aanvraag door het B.A.C. Het is aan de sociale dienst om in het kader van een WWB uitkering, die ik heb aangevraagd voor komende maand (WW stopt per 1 februari) te helpen bij het vinden van een baan. Straks, als we bij het B.A.C. weer mogen komen, wordt dat natuurlijk direct anders. Op dat moment geldt de keiharde eis om zoveel mogelijk geld te verdienen, dus zoveel mogelijk te werken.
Maar ik begreep wel wat ze bedoelde. Het was wel apart: zij slikte haar woorden in en ik begon direct over iets anders dat op mijn agenda stond. We voelden allebei dat het niet in de haak was.
.........tsjonge zeg, waarom doe ik altijd zo moeilijk als ik iets probeer uit te leggen....?

Wat er eerder ook gebeurd is: één van ons tweeën kreeg een baan en alles stond dan in het teken van werken. Onmiddellijk gingen er dingen verkeerd, waren we te laat met reageren, leverden niet op tijd spullen aan en storten we ons in onze eigen put van onbegrip en gestreste reacties. Terwijl wij juist het idee hadden dat die baan het allerbelangrijkste was, werden we direct weer vermalen in de bureaucratie. Dat heeft meer dan eens geresulteerd in weer terug bij af zijn. Niet in de laatste plaats omdat we die banen ook allemaal weer snel zijn kwijtgeraakt. Op dit moment is het anders: ik heb werk waarbij mijn hoofd leeg wordt en ik energie op doe (bezorgwerk dus) en tevens als ik thuis aan mijn bureau zit kan ik spijkers met koppen slaan. Een baan zou alles weer in de war schoppen wat dat betreft. Zoals ik het heb opgevat is als volgt: doe rustig aan! En dat is wel een punt waar ik aan moet denken: ik ben erg geneigd om mezelf beter te presenteren dan ik werkelijk ben; dingen te beloven die ik niet waar kan maken in de praktijk en als een dolleman me in een baan te storten (vluchten) en alles om me heen verder te vergeten. Dat heeft geleid tot burn-out, niet alert zijn, over me laten lopen enzovoorts. Dat is trouwens herkenbaar voor wie het zelf heeft meegemaakt. Ik ben geneigd te lang te wachten en door te gaan tot ik werkelijk op mijn tandvlees loop. En daar is niemand bij gebaat, ook niet een werkgever.

Maar.... en dat weet Meisje ook: als ik volgende week naar dat sollicitatiegesprek ga, zal ik mijn uiterste best doen, me van mijn beste kant laten zien en echt proberen die baan te krijgen. Pluspunt is ook dat ik de ervaringen met andere banen nu heb gehad en ik nu veel beter weet wat ik een werkgever te bieden heb. Dat is zeker niet niks en mijn beroep vind ik nog steeds het leukste beroep ter wereld. Dus dat zit wel goed. Ik ben benieuwd hoe het gaan zal. Bij het bedrijf waar ik ga solliciteren ben ik als leerling, meer dan 35 jaar geleden, mijn carrière begonnen. Het heet nu anders, is commerciëler en groter geworden, zeg maar met de tijd mee gegaan, maar op hun website vind ik nog steeds de naam van de oprichter van de winkelketen terug, waar ik zo lang geleden bij ben begonnen met werken. Ik zie die man nog altijd voor me: een soort van 'éminence grise', die voor zijn tijd baanbrekende ideeën had. Het bedrijf spreekt nog vol trots over hem en eerlijk gezegd vind ik het wel iets hebben om nu uitgenodigd te worden voor een gesprek, ik voel me wel vereerd eigenlijk.
Wordt vervolgd.  ;D

Dus jullie kunnen gerust zijn. Toch bedankt.
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

burningspirit

aaarch chapter, ik zie jouw reactie nu pas  :-[
ja, het Budget Advies Centrum doet in onze gemeente de schuldhulpverlening d.w.z. ze houden zich bezig met minnelijk traject en WSNP aanvraag. Afhankelijk van de situatie passen ze budgetbeheer toe. Hoe dat bij ons gaat gebeuren moet ik gewoon even afwachten. Op dit moment ziet het er naar uit dat we zelf onze financiën mogen blijven doen. Als het minnelijk mislukt, kan er weer een andere situatie ontstaan als de aan ons toegewezen bewindvoerder zijn of haar werk gaat beginnen. Sociale Raadslieden in onze gemeente heeft sinds 1 januari dit jaar de opdracht om cliënten volstrekt klaar te stomen voor het verdere traject. Voorheen deed het B.A.C. dit. Zoals ik het begrijp is het nu de taak van Meisje om een volledig dossier van ons aan het B.A.C. aan te leveren en te zorgen dat we op de hoogste trede van de schulddienstverleningsladder staan: "ik ben aantoonbaar stabiel en kan een aanvraag doen voor schuldregeling'. Waarom het nu weer wat langer duurt is doordat we sinds het loonbeslag in oktober nog steeds niet hebben kunnen voldoen aan de eis dat de zorgverzekering drie maanden lang aantoonbaar is betaald. Vandaag heb ik de eerste betaling gedaan en heb ingepland voor februari en maart. Eind maart zijn we dus aantoonbaar stabiel en kunnen we naar het B.A.C.
..............
ik lees het zelf wat hierboven staat en kan het nog bijna niet geloven......

Boeddha

elke keer heb ik een glimlach om mijn mond als ik jouw postings lees! vol gedrevenheid ben je bezig en kan je soms nog niet vatten dat je nu de stappen aan het maken bent om een traject in te gaan!

je herkent je eigen valkuilen inmiddels en ik wil ook meegeven probeer uit die valkuilen te blijven. je ergens volledig in storten en andere dingen vergeten kan je necklebottle zijn!

de toeloop naar het traject is echt overleven en als het traject is opgestart kan je een stapje terug doen en hopelijk gaat het minnelijke in 1x goed! ik gun het jullie na alle jaren!
Be strong, have faith!

chapter

ow okee ze zijn tegenwoordig idd streng met vaste lasten betalingen maar toch zit daar ook wel weer verschil in blijkt want pas nadat ik toegelaten was bleek dat in de 2 jaar budgetbeheer ze enkel 1 cent op de begroting hadden staan en in 2 jaar geen enkele keer de zorgverzekering hebben betaald cvz
wel super dat er nu een datum ligt waar je naar toe kunt werken en s6 met je sollicitatie ik heb er ook 1 bij mijn vorige werk waar ik er 18-12 uit moest ivm contracten

Libra

Oké Burningspirit, jouw antwoord maakt een heleboel duidelijk.

Quote from: burningspirit on Jan 30, 2014, 04:50 PM
Wat er eerder ook gebeurd is: één van ons tweeën kreeg een baan en alles stond dan in het teken van werken. Onmiddellijk gingen er dingen verkeerd, waren we te laat met reageren, leverden niet op tijd spullen aan en storten we ons in onze eigen put van onbegrip en gestreste reacties. Terwijl wij juist het idee hadden dat die baan het allerbelangrijkste was, werden we direct weer vermalen in de bureaucratie. Dat heeft meer dan eens geresulteerd in weer terug bij af zijn.

Een baan zou alles weer in de war schoppen wat dat betreft. Zoals ik het heb opgevat is als volgt: doe rustig aan! En dat is wel een punt waar ik aan moet denken: ik ben erg geneigd om mezelf beter te presenteren dan ik werkelijk ben; dingen te beloven die ik niet waar kan maken in de praktijk en als een dolleman me in een baan te storten (vluchten) en alles om me heen verder te vergeten. Dat heeft geleid tot burn-out, niet alert zijn, over me laten lopen enzovoorts.

Je hebt in ieder geval het voordeel dat je zelf heel goed in de gaten hebt dat dit jouw valkuil is.
Als je dan ook zou bemerken dat je hier toch weer op de een of andere manier inloopt, kun je nu zelf door je ervaringen aan de handrem trekken.
Al doende leert men..toch?! ;)

Fantastisch dat "Meisje" zo met je meedenkt en ondanks dat het eigenlijk tegen de regels ingaat, zo "out of the box" denkt en je probeert te behoeden.
Chapeau voor deze dame!!
Want juist omdat ieder traject maatwerk is, is ook ieder persoon "maatwerk" en heeft een eigen achtergrond en verhaal.

Ontzettend fijn om te lezen dat jij zo'n goede hulpverlener hebt getroffen.

Heel veel succes met je sollicitatie.

burningspirit

vandaag een brief gekregen van onze gemeente
zwart op wit: vanaf 1 februari 2014 worden giften, van welke aard dan ook, gekort op de WWB uitkering
we moeten ze doorgeven en dan worden ze gekort
in het verleden gaven mensen ons via onze gewone bankrekening vaak maandelijks een beetje geld voor boodschappen, maar.... omdat wij niet werden ingelicht over de status van giften wordt daar met terugwerkende kracht niets mee gedaan, maar... van 1-2-2014 wel dus
mag dit?
weet iemand dat?

reële situatie: er is een gezin dat aan ons schenkt i.p.v. aan een ander goed doel .... moeten zij dat nu contant gaan doen? omdat vanaf 1 februari precies dit bedrag wordt gekort, dus: zij schenken en wij mogen direct inleveren?

burningspirit

trouwens... bedankt Libra, voor je geruststelling in deze: Meisje heeft het goed bedoeld, al liep ze over een randje op dat moment
ik ben benieuwd wat voor hulpverlener we straks bij het B.A.C. krijgen
hopelijk ook zo iemand maar ik durf er niet op te rekenen.....

Libra

Hai Burningspirit,

Tja...., dat is een mindere kant van een traject.
Inderdaad moet je alle "giften" inleveren, omdat dit gezien wordt als "inkomen"....... :(

Als mensen jullie willen blijven ondersteunen zullen ze dat inderdaad of cash of in natura moeten doen.
Dat is namelijk niet zichtbaar, maar alles wat er op je bankrekening gebeurd wel.

Ik snap dat het niet leuk en zelfs moeilijk kan zijn om dit te bespreken.
Aan de andere kant, ze ondersteunen jullie onder het motto dat het "voor een goed doel" is.
Ik kan me zo voorstellen dat het mede aflossen van schuldeisers dat niet voor hen is.

Liefs

burningspirit

hoi libra
eerlijk gezegd wist ik dit al wel maar vond het wel 'prettig' om het nu zwart op wit te krijgen....
ik heb al communicatie met de gulle gevers en we hebben al iets anders afgesproken
het helpt in accepteren als ik het hier neerschrijf
greetzzzz

tuthola

Burningspirit geld dit voor alleen de schuldhulp of zijn dit nieuwe regels van de WWB ?

burningspirit

dit komt vanuit wwb aanvraag die we hebben ingediend
ons shv traject begint pas als we (hopelijk) eind maart stabiel zijn

burningspirit

btw vlgs mij is dit niet nieuw
libra?

Libra

Quote from: burningspirit on Feb 02, 2014, 12:54 PM
btw vlgs mij is dit niet nieuw
libra?

Klopt! Dit is niet nieuw.

Het is in principe altijd al zo geweest, alleen werd hier niet echt aktief naar gekeken of iets mee gedaan.
Dat dat nu wel gebeurd komt omdat de Gemeentes nu veel meer zelf moeten regelen en uit eigen budget moeten betalen dan voorheen, toen alles eigenlijk nog "landelijk" geregeld werd.