onderaan de ladder beland

Started by burningspirit, Dec 03, 2013, 02:42 AM

Previous topic - Next topic

Lizayra

Lekker hoor dat het balletje ineens gaat rollen. En die extraatjes zijn natuurlijk meer dan welkom zo aan het eind van het jaar.

Buster

Quote,... me inlezen en informeren over alles wat er nog te leren valt
daar heb ik nu opeens weer zin in, omdat ik resultaat zie van mijn productie van enorme bergen papier om op te sturen en ook van mijn telefoontjes
zucht, ik kan het dus wel blijkbaar, maar het heeft wel even geduurd
en we zijn er nog lang niet maar ik heb voor het eerst sinds tijden weer goede moed

Lieve Burninspirit, dat is nu precies wat Kennis geeft Kracht betekent!

Ja, jij kan dit!
Ja, het is een heel gedoe met alle regeltjes, maar hoe meer je weet hoe meer er duidelijk wordt.
Ik ga voor je duimen dat 2014 het jaar van de oplossing wordt.
En die meevallers,.. geweldig!

burningspirit

Goedemorgen lieve mensen hier!
Om te beginnen wens ik jullie allemaal (misschien al voor de tweede keer) een heel goed, vruchtbaar, gezond en liefdevol 2014 toe!

Vandaag, dinsdag 7 januari, zijn we naar maatschappelijk werk & sociale raadslieden geweest in onze gemeente. Theo (Humanitas-vrijwilliger) begeleidde ons en dat voelde echt goed. Gisteravond belde hij me op om af te spreken voor vanmiddag. Precies toen ik dacht: laat ik Theo even bellen.... hij was me gewoon voor  :D 8)
Net als wij (Theo was enthousiast dat we allebei kwamen) was hij erg benieuwd wat er nu gedaan zou gaan worden. Het meisje dat ons ontving leek rond de 20 te zijn, maar ze moet wel ouder zijn, aan de manier van spreken te horen. Zij fungeert als tussenpersoon tussen ons en de gemeentelijke schuldhulpverlening, hier genaamd het B(udget)A(dvies)C(entrum), kortweg B.A.C.
Toen we haar vroegen wat zij nu precies deed was het antwoord kort en bondig: we hebben een intake gesprek voor gemeentelijke SHV. Toeleiding naar het B.A.C., minnelijk traject en eventueel WSNP.

Goed; so far so good. Langzaam zakken bij mij de zenuwen een beetje. Ik was de laatste week zo nerveus, dat ik amper kon slapen en van alles kwijtraakte doordat ik bibberig, ongeconcentreerd en bang was. Het greep me gewoon naar de keel, de angst dat ik nu wéér van alles fout zou hebben gedaan, vergeten was, bang dat ik me niet zou kunnen beheersen, bang dat ik weer neer zou worden gezet als een aanstelster en betutteld zou worden met de woorden: mevrouwtje, het is uw eigen verantwoordelijkheid... en dergelijke. Superzenuwachtig en bloednerveus dus.

Een van de meest opvallende onderwerpen vanmiddag was het gebruik (sinds ongeveer een jaar in onze gemeente)van de z.g. 'schulddienstverleningsladder'. Grappig was dat 'het meisje' een zwart-wit uitvoering op papier had, waar sommige dingen totaal niet op te lezen waren. Net toen ze wilde opstaan om een gekleurd exemplaar te gaan halen toverde 'onze' Theo een gekleurde versie tevoorschijn. Hahah. Bij die 'ladder' komt het erop neer dat je van trede 1 naar trede 7 werkt, in ongeveer 4 grotere stappen. Toen we de ladder doorliepen bleek dat we al geruime tijd op trede 7 staan ... ware het niet dat....; we verkeerde adviezen hebben opgevolgd (van bac en maatschappelijk werk, in de veronderstelling dat het moest) en dat onze eigen gemeente op de verkeerde manier beslag legde op mijn salaris van twee maanden geleden.... De vraag die het hardst aankwam was: vertel eens hoe jullie in de schulden zijn gekomen. Terwijl ze net had gezegd dat ze het een en ander had gelezen over onze gang naar het B.A.C. en het aantal jaren dat we al bezig zijn.... Toch konden we, in minder dan een uur, alle angels eruit trekken. We kregen 'huiswerk" mee en over drie weken al een nieuwe afspraak!!! Op mijn gedachte dat we misschien in maart dit jaar al bij het B.A.C. konden zitten werd voor de verandering niet raar gereageerd.
Wat ik ook erg leuk vond was de bevestiging van mijn idee dat onze gemeente de wachtlijst bij het B.A.C. heeft weggewerkt door iedereen, waarbij er maar iets leek te kort of te breed te zijn, terug te verwijzen naar maatschappelijk werk. Het komt er zo'n beetje op neer dat je een lijst weggooit en dan zegt: is er niet meer.... ::) Waardoor het daar dus super druk is en weinig tijd beschikbaar en bij het B.A.C. rustig genoeg om elke 'cliënt' eenmaal per twee weken te zien..... En ook mijn indruk dat onze 'budgetcoach' bij het B.A.C. de overdracht van B.A.C. naar maatschappelijk werk (afgelopen jaar) niet ordentelijk heeft gedaan werd letterlijk bevestigd.

Toverwoord blijkt te zijn: stabiliteit. Als er nu eventjes niks idioots gebeurd (beslaglegging of andere rare acties) dan zijn we in maart waarschijnlijk 3 maanden z.g. 'stabiel' en kan de SHV eindelijk echt (weer) aan starten.

Pffff.

tzal eens tijd worden.... niet dan? ja toch?

liefs van Marjon

Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

burningspirit

waar ik ook erg om moest lachen was de laatste vraag
"Hoe ziet jullie administratie er uit?"
Ik toonde de tas met drie mappen die ik bij me had....  ;D

Buster

Burningspirit, ik zit met een dikke grijns je verslag te lezen.

Het is zuur dat je bevestigd wordt in al je opmerkingen, het gaat niet op een papieren dossier, het gaat om jullie leven en het welzijn daarvan. Maar de uitkomst is dat er vooruitgang is geboekt.
Die Theo is goud waard! Ik ben ontzettend blij voor je dat je hem gevonden hebt.

Hou vol!
(met je drie mappen hihihihi)

burningspirit

Vandaag weer zo'n dag dat ik niet weet of ik ga huilen of ga lachen.... nja, ik doe het allebei dus.
Vanmiddag legde ik de binnengekomen post op tafel. Ik zag een brief van de Gemeente. Dacht: wat hebben ze nu weer te ...pieiep....  :-[ Ik dacht ook: weet je wat, ik ga eerst de krant rondbrengen, dan zie ik dat vanavond wel.
Vol goede moed naar buiten dus, het was droog, af en toe een waterig zonnetje, kortom: genieten van de buitenlucht en vooral ontspannen. Ik fiets in tien minuutjes naar mijn wijkje en heb ongeveer twee uur nodig om alle kranten te bezorgen. Al levert het me weinig op (sterker nog: ik wordt meer gekort op mn WW dan dat ik er van het bezorg-bedrijf voor terug krijg want: er wordt drie uur per week gekort en mijn uurloon bij WW is twee a drie keer zo hoog als dat ik met dat krantje verdien.... rare wereld hier in holland...  :o) ik geniet wel met volle teugen van het kranten bezorgen. Dus... ik loop inwendig zingend door de straatjes daar als ik wordt gebeld. Mijn man. Hij zegt: Ik moest je even bellen! Ik maak net de envelop van de Gemeente open en daarin zit een beslissing over verzoek kwijtschelding gemeentelijke belastingen...... Houdtie seconden lang zijn mond.... stinkerd!! Zegtie daarna: Wat denk jij? Ik stamelde een beetje had zoiets van ja hoor, hou es ff op, ik wordt hier doodzenuwachtig van.... Hij schreeuwt bijna door de telefoon: ....HET IS TOEGEKENT.... !!! Ik zei: Staat er dan ook dat we het geld terugkrijgen? Hij zegt : JA! ........woooow...!!
Bij thuiskomst meteen naar matschappelijk werk gemaild en het begeerde papier in de bijlage gezet. Ik heb wel voorzichtig gevraagd of ze bij het gesprek op 3 februari, dat gaat over de rechtmatigheid van de beslaglegging, rekening wil houden met het feit dat er 126 euro aan kosten zijn berekend, zodat de teruggaaf dus 126 euro minder zal zijn dan oorspronkelijk door ons is 'betaald' (via loonbeslag). Ik ben benieuwd.
Het bevestigd weer eens, dat je echt je hoofd er helemaal bij moet houden, want elke verslapping komt je duur te staan. En ik kan wel janken als ik denk aan al die mensen, die (net als ik in 2011) gewoon tegen de vlakte onder de druk en geen "Theo" hebben en door hulpverleners van de regen in de drup worden geholpen.
Door mijn gezeur aan het hoofd van de mensen van maatschappelijk werk en het nogmaals invullen van het verzoek om kwijtschelding heeft dit kunnen gebeuren. Ander toverwoord (naast stabiliteit) is dus : zelfredzaamheid... Ik zie die uitdrukking van uit mijn ooghoeken op heel veel folders en flyers van de gemeente en de SHV staan. De 'schulddienstverleningsladder' is er zo'n beetje de mind-map van.
Maar serieus: als ik eenmaal ex-schuldenaar ben (alleen God weet hoe lang dat nog duurt) dan ga ik de schuldhulpverlening is, reken er maar op.  8) 8) 8)

tuthola

Van onder aan de ladder ga je nu stapjes omhoog, toppie dat je het nu allemaal op orde hebt en hopelijk dat er inderdaad geen rare dingen gaan gebeuren en je moeiteloos door het minnelijk en zo nodig naar de WSNP doorstapt. Succes en op naar je volgende afspraak  ;D

Het regent positieve berichten vanaf jou kant....heerlijk en gefeliciteerd met je behaalde succesjes  ;D

Buster

KENNIS GEEFT KRACHT!!!!!!!

Xdewit

Wat een boeiend mens ben jij! Ik denk dat iedereen hier op het forum op zijn minst kunnen zeggen dat wij geen saai leven hebben :D
Welkom op de achtbaan der schulden: soms stijg je tot ongekende hoogten en dan donder je weer hard naar beneden. Weest niet bang, we staan allemaal in de rij  ;D
Gewoon steeds weer aansluiten, tot we schuldenvrij naar de volgende attractie kunnen.
Succes en blijf vooral posten!

burningspirit

Onze Gemeente in de bocht....  8)
Kreeg ik gisteren een brief over de positieve beslissing dat we kwijtschelding Gemeentelijke Belastingen krijgen over de afgelopen twee jaren..... vandaag kwam er een brief die, gedateerd met de datum van morgen, ons mededeelde dat (let op) het verzoek om kwijtschelding inderdaad was binnengekomen en dat ik (nou komt het) binnen een half jaar antwoord zou krijgen op het verzoek....
Ja hoor. Beslissing al binnen en dan dit.
Ik denk: ik bel ze gewoon.
Het leek wel een uitzending van "Kanniewaarzijn"....
Wonder boven wonder had ik al na één keer doorverbinden de juiste mevrouw aan de lijn. Ze sprak met een 'ronde W' en ik vroeg haar: Hoe kan het dat ik brieven binnen krijg met de datum van morgen? Oh.... zei ze, ...nouhou... we doen expres de datum een daggie naar voren.... Van de reden kon ik niets verstaan. Maar..., ging ik verder, hoe kan het dat we de ontvangstbevestiging krijgen nadat de beslissing er al was? Nou zei zij weer, dat heeft elkaar gekruist dan, denk ik..... Alleen al die aarzeling in haar stem was voor mij voldoende om de slappe lach te krijgen. Maar toen vond ik dat ze ook iets constructiefs voor me moest doen dus ik vroeg haar: Kunt u iets voor me nakijken? Ja hoor, dat kon ze wel. Ik liet haar opzoeken wat het bedrag was dat we dan terugkregen. Terugkrijgen....??? Maar.... u hoeft het niet te betalen hoor. Ik zei: Ja, okee, maar.... (hoe zeg je zoiets netjes?) via loonbeslag hebben wij die aanslagen betaald in oktober. Ohw, zei ze, nou u krijgt zo en zoveel terug, dat staat hier. Ik weer: Maar dat is niet het bedrag van de aanslagen. Niet? Huh? We vergeleken de aanslagnummers en het klopte allemaal. Blijkt dus dat ze álles terug gaan storten, óók de kosten van het beslag. Ik weer: Hoe weet ik nou zeker dat ik het geld terug krijg en heeft u een idee hoe lang dat duurt? Ja, zei ze, ik zie dat het 7 januari is gemuteerd. Ohw, zei ik, en als het gemuteerd is, dan is ook gelijk de storting in gang gezet? Ja, dat klopte en ik kan het in de loop van de volgende week verwachten. Okee. Ik heb haar haar naam laten spellen,  haar vriendelijk bedankt en heb opgehangen. Na dat ik bij gekomen was uit een lachstuip heb ik gelijk maatschappelijk werk weer gemaild. Om het heugelijke nieuws te melden.
Tjonge jonge.
Heet dit nou Hollanditis?

Buster

hahaha, tja,..

Burningspirit, even een goede raad, dat geld van het beslag, leg dat even appart, kom er nog niet aan. Het kan zomaar zijn dat er een ambtenaar wakker wordt en beseft dat de kosten wel gerekend hadden moeten worden. Dan kun je het direct terugbetalen.

burningspirit

dank je Buster voor de tip.... ik zal het doen

burningspirit

Tijd voor een update  8)
Vanmorgen vol zenuwen (waarom toch?) in de ijzige kou naar Sociale Raadslieden gefietst.
We hadden een afspraak over de voortgang van onze SHV al om 9.00 uur!
Het meisje (van de vorige keer) blijkt een vrouw van 31 te zijn, die twee kinderen heeft gebaard, hetgeen je écht niet aan haar kunt zien...maatje 34 of zo....
Positief gesprek gehad. Complimenten over hoe ik de boel op orde heb en overal goed bovenop zit. Om een lang verhaal kort te maken: eind februari weer een afspraak en planning om eind maart de aanvraag voor het B.A.C. samen (!) in te vullen. Meisje gaat mee als we voor de eerste keer naar het B.A.C. gaan...!!! Ik val van de ene verbazing in de andere vandaag, ze gaan héél anders te werk dan de vorige keren. Ook ontzenuwd waardoor het al twee keer verkeerd ging bij het B.A.C. traject en te horen gekregen dat alles snel kan gaan als niet dit en als niet dat.... De rechtsgang die we met een van onze schuldeisers nu gaan, kan nog blokkerend werken, omdat ook van deze schuldeiser bekend moet zijn wat de vordering werkelijk is/gaat zijn. Meisje gaat me opgeven voor een cursus waar ik belangstelling voor heb getoond (Uitkomen met inkomen) en attendeerde me op het ontbreken van een reservering voor de eigen bijdrage ZV. Dit heb ik dus bij thuiskomst meteen geregeld. Alsmede betalingen die ik nog moest doen om een goede afsluiting van de maand januari te krijgen.
En... ik kondigde aan dat ik volgende week weer een sollicitatiegesprek zou hebben....waarop Meisje een onduidelijke opmerking maakte, waaruit ik weer begreep dat het enerzijds niet handig zou zijn om nu weer een baan te krijgen omdat er dan weer onzekerheden ontstaan. En dat is helaas maar al te waar. Maar goed, inmiddels ben ik weer heel wat wijzer en kan nog beter verwoorden wat mijn mogelijkheden zijn en wat mijn 'leerpunten' zijn bij het aanvaarden van een baan. Ik laat het maar komen zoals het komt. Je weet immers maar nooit, misschien krijg ik wel een dusdanig arbeidscontract aangeboden dat er toe leidt dat problemen zich eerder oplossen. Wie niet waagt die niet wint. De mogelijkheid dat er vóór april nog beslag op inkomen wordt gelegd blijft aanwezig, dat werd me ook door Meisje duidelijk gemaakt.
Zucht.
Zou het dan toch echt gaan gebeuren in 2014? Ik houdt moed en hoop er het beste van.
En nu..... ga ik naar buiten waar de vogeltjes fluiten en mijn hoofd leegmaken terwijl ik mijn kranten bezorg  8) Jippieieieie

chapter

super dat klinkt goed, wel lange weg voor ze je aanmelden bij bac wat geven ze voor reden op waarom daar nog langer mee gewacht moet worden als dossier aardig op schema loopt
doet bac bij jullie de schuldbemiddeling? of is het een soort budgetbeheer maar volgens mij kun je prima je eigen budget bewaken
ze zouden juist blij moeten zijn dat je aan baan vind dat bied immers meestal meer inkomen als een uitkering buiten je eigenwaarde die daarvan ook groeit

Knibbel

Nu weet ik maar bar weinig over het reilen en zeilen met budgetbeheer, schuldhulpverlening e.d., omdat wij er zelf niet mee te maken hebben. Maar de opmerking dat een nieuwe baan misschien onhandig kan zijn vanwege de onzekerheden klinkt mij ook erg raar in de oren. Ik dacht ook dat juist het zoeken naar een baan gestimuleerd wordt vanuit de schuldhulpverlening, want een baan betekent meestal toch ook meer of extra inkomsten......??
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron