onderaan de ladder beland

Started by burningspirit, Dec 03, 2013, 02:42 AM

Previous topic - Next topic

burningspirit

..... maar hoe in vredesnaam kunnen we dit voor elkaar krijgen als het eerste dat er gebeurd is dat de CJIB/LAVG weer dit soort dingen gaat doen......? Wat nou stabilisatie? Deurwaarders gaan moeilijk doen, passen misschien niet of niet goed de BVV toe (kijk naar item Nieuwsuur d.d. 26 februari 2015) en hoppalaaaaa: huurschuld met alle gevolgen.......
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Boeddha

Ze mogen dat niet doen BS! Lees het convenant. En juist het CJIB heeft dit ook getekend.
Hoeveel dagen zijn er inmiddels verstreken van die 120 dagen?

Be strong, have faith!

tuthola

BS ga maandag maar bellen met de informatie over het convenant die boeddha je stuurde.  Hopelijk kunnen ze hier een stokje voor steken zou te gek voor woorden zijn !!

burningspirit

We zitten nu op de helft van de 120 dagen, tellend vanaf 1 januari.
Ik heb dat convenant gelezen en zal het ook aan CP noemen. Maar ik zie tot mijn schrik dat CJIB niet kwijtscheld aan het eind van het traject...... of begrijp ik dit verkeerd? Lekker dan als het echt zo is, hadden ze me ook wel eens mogen vertellen...... Hoop wel dat CP me fatsoenlijk op de hoogte houdt..... Want waar ik ook al aan zat te denken is dat, mocht het minnelijk traject lukken, dat ik dan natuurlijk al direct een rekening krijg van vier maanden aflossingscapaciteit.... en ik dus geen idee heb hoeveel dat is.... heb wel een globale VTLB berekening gehad maar zoals gezegd wordt dit nog niet uitgevoerd. Hmmm, ik moet voor mezelf maar even opschrijven wat ik maandag aan CP moet vragen.....niks vergeten....?

Boeddha

Jullie leven nog niet conform het VTLB?

Wat een verschillen. In mijn 120 dagen moest ik al leven van het VTLB en al geld overmaken naar de gemeente.
Na het mislukken van het minnelijke werd het geld wat daar op de rekening stond vastgehouden tot uitspraak WSNP.
Be strong, have faith!

burningspirit

Mijn CP vertelde dat het VTLB nog niet van start kon gaan, omdat er nog beslag lag. In ons geval op de zorgtoeslag. Dit beslag is er nu vanaf, dus LAVG deurwaarders kunnen nu gewoon hun beslag doorvoeren. Het beslag start pas op 1 maart en er wordt het zelfde bedrag ingehouden op de uitkering als straks als aflossingscapaciteit zal dienen. Mijn CP zegt dat ze voor de stabilisatieperiode toestemming heeft om nog niets apart te zetten, eenvoudigweg omdat zij nog geen inkomen van ons binnenkrijgt. En volgens haar hoef ik het niet zelf op te sparen ook. Dus dat is gelukkig goed. Het bedrag dat met in beslag neemt is keurig netjes uitgerekend aan de hand van een BVV berekening.

Verder lichtte CP me in over de voortgang. Alle schuldeisers, op 3 na, hebben gereageerd op de vraag van haar om de hoogte van de vordering. Van de drie 'hoogste' schuldeisers heeft de derde gereageerd dat de vordering niet meer gaat worden opgeëist. met netjes een bedrag van nul euro als vordering erbij. Dat is dus wonderlijk maar wel positief.

Nu nog even wachten tot CP de overige schuldeisers heeft nagebeld. Dan zal ze een voorstel doen. En blijft nog spannend of eht gehonoreerd gaat worden. Er zijn ongeveer evenveel voors en tegens aan dat wel of niet accepteren van dit voorstel. Maar daarover hoef ik jullie niks te vertellen.
CP zei me wel echt rekening te houden met de noodzaak van een WSNP aanvraag. Maar daarvoor is het nu nog te vroeg, om ons daar druk over te maken, we weten nog niets zeker.

burningspirit

Even een update.
Voorlopig geen kerkbanken in de was zetten ....  ;D Ik had een concurrent bij mijn sollicitatie en die man is dus lid van de kerk waar de koster werd gezocht. En deze meneer is het nu geworden. Pech voor mij dus. Maar het leuke ervan is dat de kerkmeester, die me het bericht gaf, niet onder stoelen of banken stak dat hij het heel jammer vond. Hij vroeg of hij mijn sollicitatiebrief in zijn portefeuille mocht houden. Ik zei natuurlijk: Heel graag zelfs. Ja, zei hij, heel expliciet, dat is dan voor de volgende keer! Hihih.....
Nu net van mijn sch-mama gehoord dat de koster van een kerk hier in het zuiden van onze stad (waar ik woon) het niet zo goed schijnt te doen..... dus wie weet.... Ik wacht het rustig af. En kijk ondertussen gewoon verder. 

Voordeel is dat ik nu niet nog meer veranderingen hoef door te geven aan de WWB, want alles blijft eventjes hetzelfde. Kan me even concentreren op andere brandjes die nog geblust moeten worden: een pc die gecrashed is, een dochter die een ommezwaai gaat maken, enzovoorts. Kreeg van mijn sch-papa in bedekte termen een compliment over hoe mijn man en ik ons tegenwoordig gedragen op de familie-bijeenkomsten: hij zei dat hij kon merken dat er toch een last van ons is afgevallen, dat we meer ontspannen zijn en meer deelnemen aan de gesprekken.

En zo voel ik me ook: meer ontspannen. Het komt allemaal wel goed. Intussen kunnen we genieten van onze nieuw aangeleerde vaardigheden: meer grip op geld, beter uitgavenpatroon, meer genieten van de kleine dingen in het leven, prioriteiten gesteld en ons daaraan ook kunnen houden. Langzamerhand wordt ook ons huis een beter begaanbaar en overzichtelijker geheel. En daar geniet ik dan ook weer van en voel me daardoor weer ge?inspireerd om steeds een stapje verder daarin te gaan.

Het wordt nog eens wat hier!  ;D

burningspirit

Inmiddels weten we dat het minnelijk traject is mislukt.
Ik heb een kopie van de reactie van de 'boosdoener' gekregen en me laten uitleggen hoe het nu verder gaat.
Al weet en begrijp ik het niet meer allemaal. Ik zal mij CP nog maar eens bellen dezer dagen.
Het is nu weer spannend hoe dit straks met de aanvraag WSNP gaat lopen allemaal.
Ben op het ogenblik behoorlijk moe van alles.
Wordt vervolgd.

Meelezertje

Hee BS
Ik kan me voorstellen dat je zo moe bent. Je kent vast het liedje "Kom op Job..." Dat ga ik voor je zingen. Hoor je het? Knuf.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

An0niempje

Ah, balen, BS, zit jullie ook niet mee hè...
Hoop, dat de aanvraag voor WSNP een beetje vlot verloopt en jullie niet weer constant aan het lijntje gehouden worden.
Ik bid voor je en bied je bij deze een virtuele knuf aan...

burningspirit

AAAAAAAAARRRRRRRCHCHCH

sorry mensen voor deze kapitalen maar ik heb het helemaal gehad met die zooi..... >:( :( :-[

Krijg een grote dikke envelop van het BAC.
Wat er in zit?
Een briefje waarin ons gevraagd wordt om 'de schuldenlijst te splitsen" vanwege de huwelijkse voorwaarden ...... Bijgevoegd 'de stukken zoals deze bij ons bekend zijn'..... dit zijn een onvolledig pakketje kopietjes van wat wij aanleverden......

Wat is er met mijn mooie overzichtelijke mintgroene map gebeurd, waarin alles , maar dan ook alles zat??? Wat ik nu in handen krijg is nog niet eens één derde daarvan! En over die huwelijkse voorwaarden hadden we het al eens eerder: niet geregistreerd in het huwelijksgoederenregister dus NVT!? En last but nog least: Bij het bundeltje dat ik nu in handen heb zit een kopie van de schuld die tijdens het minnelijk traject op nul werd gezet door de schuldeiser.... waar zijn alle reacties? wat hebben ze die schuldeisers namens ons aangeboden en geschreven? Hoe hebben ze gereageerd? Zucht!

Bel het BAC net even..... tsja... ik ben 'klant'dus ik mag alleen tussen 9 en 12 's morgens bellen....
Ik kon me inhouden en zei onderkoeld: "Dus ik moet tot maandagochtend wachten? Nou dank u wel dan, goedemiddag meneer" en héééél snel de hoorn erop gelegd.....pffff
ik heb nu alleen maar zin om even verschrikkelijk te gaan schreeuwen, maar ik neem een kop koffie en ga dadelijk gekalmeerd maar even met het juridisch loket bellen, me wat beter laten inlichten en hopelijk maak ik me weer eens druk om niks?

gewoon

Ha BS is inderdaad om stapel van te worden

Wat ik bij kleine dingen om blij van te worden schreef, was geen grap over het laten in binden.

Echt gebeurd.

Dat het traject mislukt is evenzo goed nieuws omdat nu eindelijk het WSPN op gepakt kan gaan worden

Chrissie

Weet even niets te zeggen BS ben er gewoon stil van.
Je deed het zo goed! verschrikkelijk wat er nu gebeurt.

Schreeuw maar even van je af dan doe ik daarna een virtuele arm om je heen en geef je een dikke knuffel.
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

burningspirit

Dank je Chrissie voor je virtuele hug

En Gewoon, je hebt wel gelijk hoor, één gedeelte is nu afgerond, op naar het volgende.
Het is alleen knap lastig dat we nu binnen 5 maanden alweer de 3de contactpersoon/budgetcoach hebben. En dat ik nu voor mijn gevoel weer helemaal opnieuw moet beginnen. Allereerst met vragen stellen over de werking van niet-opgemaakte en niet-geregistreerde huwelijkse voorwaarden. En vervolgens met zeuren om de ontbrekende stukken. Ik moet goed opletten hoe ik dat doe. Als ik mezelf niet goed onder controle hou, dan ontploffen er een paar bommetjes op het stadhuis hiero en dan zijn wij nog verder van huis.....

Wat ik me erg goed realiseer, is dat ik de mensen van het BAC nodig heb. Ik kan ze beter niet tegen de haren gaan instrijken. Dus ik ga een mail sturen en daar maandag achteraan bellen. En wat ik ook ga doen is de wsnp-aanvraag bestuderen. Kijken wat nodig is en hoe we dat het beste kunnen doen. Één ding is zeker, ik laat me niet meer met met een kluitje in het riet sturen nu.

gewoon

Ja BS je moet het netjes houden, maar wat een lange adem moet hebben onvoorstelbaar.

Maar heel weinig mensen zitten in een WSNP wat gevecht is het,  ook hier schrijf je al van af 2013 maar het gaat er van komen.

Met een kluitje het riet in gestuurd worden, weet niet wie dit spreekwoord in de Van Dale heeft gekregen,  Leegwater of Delta,  maar dekt heel aardig de lading.