onderaan de ladder beland

Started by burningspirit, Dec 03, 2013, 02:42 AM

Previous topic - Next topic

Marjan12

QuoteMaar jommensssss..... het gaat écht beginnen!!!! Nog een dansje dan maar.... ;D ;D ;D

Dan komt er eindelijk een einde aan jullie ellende. Je bent er nog niet, je bent onderweg en met jullie instelling gaan jullie er komen!

tuthola

Ja BS ik begrijp je nu wat beter, het zinnetje "met alle gevolgen van dien" heb ik dan verkeerd begrepen en snap ook best dat het ook raar is dat je nu apart aan een schuldenregeling moet werken.
Ik weet natuurlijk niet wat er precies in de huwelijkse voorwaarden is overeengekomen (hoeft ook niet) waarschijnlijk zit um daar de kneep. Voor hoeveel % zijn jullie aansprakelijk voor de schulden volgens de huwelijkse voorwaarden m.a.w. op wie zijn naam staan de schulden.
Het is wel een vreemd dat dit nu pas boven tafel komt terwijl je al zo lang aan het ploeteren bent, maar goed het gaat beginnen dus nog even van de roes genieten  ;)

burningspirit

Kijk en dat is nu ook het zotte van dit allemaal.
Onze huwelijkse voorwaarden hebben we bij ons trouwen 'erbij genomen' omdat dit toen financieel gezien een stuk voordeliger was dan dat je dat later nog eens moest gaan doen. Vervolgens hebben we alleen maar afgesproken dat we in beginsel elk voor de helft van alles verantwoordelijk waren. Dit is niet door een notaris vastgelegd en volgens mijn zoektocht dus ook niet ingeschreven in het huwelijksgoederenregister. Later, toen we verplichtingen aangingen t.o.v. de bank i.v.m. de winkel zijn we gewoon op die 50/50 voet verdergegaan.
Eigenlijk denk ik nu zelf dat deze huwelijkse voorwaarden totaal geen invloed hoeven hebben op onze schuldregeling. Ik vermoed nu dat het alleen van rechtswege formeel zo zal moeten zijn dat er twee schuldregelingen moeten worden opgestart. Maar daar heb ik het dan volgende week wel met de Prinses over.  ;D

Ben inmiddels ook al wat berekeningen gaan maken. Als ik het nu goed zie, zullen we zo'n beetje 100 euro per maand (wel ruim genomen) nog moeten bezuinigen op onze uitgaven. En dat is dan weer een leuke uitdaging, waar ik alvast mee kan beginnen. Hopelijk heb ik me niet zitten verrekenen.... maar dat..... komt dan ook volgende week wel!

Ik durf langzamerhand heel voorzichtig een klein beetje blijer te zijn en heb in elk geval wat meer rust gekregen.
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

burningspirit

Gisteren dan eindelijk de eerste stap mogen zetten:alle papieren getekend voor de start van het minnelijk traject! Zo traag als alles de afgelopen jaren ging, zo vliegensvlug ging alles gisteren. De verbazing over mijn zeer complete map van vorige week, kreeg nog eens extra bevestiging. De Prinses had de hele map doorgenomen en uitgevlooid en ze zei dat ze niets, maar dan ook niets miste.

Wel had ze een paar vragen. Om te beginnen spraken we over onze huwelijkse voorwaarden. Ik kon haar vertellen dat die niet ingeschreven staan in het huwelijksgoederenregister, want dat had ik geraadpleegd. Het was heel grappig, want ze had de formulieren klaargemaakt voor 2 verschillende regelingen.... en moest het dus allemaal opnieuw gewijzigd uitprinten.... ;D Zij zou nog even GBA raadplegen en ik kreeg de opdracht om nog eens bij de belastingdienst te checken wat er in de afgelopen tijd toch met de algemene heffingskorting is gebeurd.

Enige verwarring was er nog over de verschillende soorten vergoedingen die we ontvangen. Er is sprake van (arbeids)vergoeding van postservice, vrijwilligersvergoeding van de sportclub en onkostenvergoeding van het museum. Wat is nu inkomen en wat niet? Het B.A.C.houdt een iets andere beoordeling aan dan de afdeling WWB.

Alles bij elkaar zat ik aardig goed met mijn berekeningen en zij voorspelde dat de bezuiniging die ik in gedachten had  waarschijnlijk niet zo hoog hoefde zijn straks.
Ook gaf ze aan dat er best een kans was dat we, ondanks de combinatie van hoge schuld en laag inkomen (dus weinig afloscapaciteit), toch gewoon het minnelijk traject kunnen doen. Er zijn veel positieve factoren waar we zelf hard aan gewerkt hebben en nog steeds werken. Allebei in therapie (met een geplande einddatum)  om daarna weer lekker aan het werk te kunnen, zodat er meer in de spaarpot zal kunnen. En aantoonbaar actief gebleven. En contact gehouden, zo veel als mogelijk, met alle schuldeisers.

Om een lang verhaal een beetje korter te maken: ze heeft direct een nieuwe set papieren geprint. Wij zijn naar huis gefietst, hebben alles gelezen, alles ondertekend en mijn man heeft het direct weer teruggebracht. Verbazing weer  ;D
De Prinses heeft vanaf volgende week een andere functie en wilde ons traject nog wel op kunnen starten. We krijgen een nieuwe contactpersoon, die de schuldeisers gaat benaderen, maar hoeven dus niet opnieuw ons verhaal te 'verkopen' . Misschien nog wel toelichten, maar dat valt ons ook steeds minder zwaar. Ons zelfvertrouwen keert een beetje terug, heel voorzichting.

Voor mij is alles nu ook helder en duidelijk. En eindelijk lijken ook instanties nu te zien dat we echt goed overzicht hebben over alles. De gesprekken zijn gelijkwaardiger, ik voel me minder gekleineerd. We kunnen gelukkig onze rug weer een beetje rechten. En niet onbelangrijk: we gáán ervoor! Samen onze schouders eronder, zoals we altijd met alles hebben gedaan. Ik voel me een gezegend mens! Als alles goed gaat zijn we medio 2018 weer "vrij " ........ ;D
Pfieuw! Nu ben ik heel benieuwd naar het vervolg.

tuthola

Mooie berichten BS hoop dat het nu snel voor jullie gaat :-)

gewoon

Ha BS lees dat het nu eindelijk gaat gebeuren wat een geluk en wat een enorme strijd hebben jullie geleverd.

Gefeliciteerd

Boeddha

Eindelijk BS. Op naar een schuldvrije toekomst en die 3 jaar zijn zo om!
Be strong, have faith!

burningspirit

dank jullie wel allemaal
de strijd is nog niet voorbij, maar nu zijn we positief strijdlustig en heeft de strijd een naam gekregen
wij worstelen en komen boven
YEAH

Knibbel

Hoi Burningspirit, lees nu pas het goede nieuws. Eindelijk gaat het de kant op waar jullie al zo lang voor aan het vechten zijn. Proficiat en succes met het traject....
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

burningspirit

Even een kleine update.
Onze eerste stappen in het minnelijk traject geven me het gevoel weer in het diepe te zijn gegooid en opnieuw te moeten leren zwemmen. Zie topic over minnelijk traject.

M.b.t. mijn werk als taxibegeleidster heb ik nu een contract tot 18 juli, einde van het schooljaar. De twee werkmomenten op een dag geven me de ideale basis om te doen wat er nog meer moet gebeuren: post bezorgen en bellen/mailen/informeren i.v.m. onze schuldsituatie. Dit laatste heb ik nu al twee keer een dagdeel gedaan en vroeger zou me dat totaal van mijn stuk hebben gebracht. Nu was ik rustig, omdat ik wist dat ik voldoende tijd heb om dit te doen maar ook omdat ik nu geaccepteerd heb dat je met stroop meer vliegen vangt dan met azijn. En dat is dan weer het positief gevolg van o.a. mijn therapie, waarmee mijn zelfvertrouwen langzaam maar zeker weer terugkomt.

Mijn man is deze week begonnen met zijn nieuwe baan. Hij is nu meubelmaker! Van zijn hobby zijn beroep mogen maken.... ik ben zo blij voor hem maar toch ook een tikkeltje jaloers. Deze baan moet, na drie maanden met behoud van uitkering te mogen werken, leiden tot een fulltime job! Hetgeen betekend dat bij mij de druk iets minder is geworden.

Al met al wel vooruitgang, meer rust en een klein beetje toekomstperspectief. Nu nog volharden in diplomatiek, zorgvuldig en helder communiceren met de verschillende hulpverleners en schuldeisers. Wel de afhankelijkheid erkennen en aanvaarden, maar niet over ons laten heen lopen. Ik zie het maar weer als een uitdaging met als uiteindelijk doel.....jahaaa .... een schuldenvrije toekomst.
Ik maak er maar een missie voor mezelf van. Zal elke kleine mijlpaal markeren en dankbaar blijven voor al wat ons toevalt.

Greetz  ;D

Joy2014

Fijn dat er nu meer rust is en dat ook de administratiemiddag weinig stress geeft. Die rust is zoveel waard. Eind het schooljaar is nog een hele tijd! Weet je of er eventueel een kans is dat je volgend schooljaar weer verder kan gaan?
Top voor je man trouwens, geweldig, kan me voorstellen dat je een beetje jaloers bent, ik ook, meubelmaker lijkt me erg leuk.

Nou meid op naar een stressvrije toekomst :)

burningspirit

Morgen.... of eigenlijk straks, heb ik een gesprek met mensen van een kerk, die een vacature heeft. Functie: koster. De kerk ligt in het stadsdeel waar ook de school is, waar ik elke dag als begeleider kinderen breng en ophaal. Ben zoooo benieuwd of dit voor mij is, deze baan....
Ik vind het spannend maar ben niet nerveus erover.
Wordt vervolgd.

Joy2014

Oh wat een mooie en bijzondere functie! Ik moest even googelen wat een koster zoal doet eerlijk gezegd.

Wat ontzettend leuk, lijkt mij ook wel wat haha.

Heel erg veel succes, ben ontzettend benieuwd! :)

burningspirit

Het gesprek was prettig en ontspannen en bedoeld om te oriënteren van beide kanten. Heb net een mailtje gestuurd naar het kerkelijk bureau om te vragen hoe ik kan meedoen aan de officiële sollicitatieprocedure.
Blijft nog even spannend, maar het lijkt me vooralsnog ook weer iets dat geknipt is voor mij.  ;D

tuthola

Spannend BS zou voor jou denk ik wel een droombaan zijn :-)