Roodstand ING naar deurwaarder, goed idee?

Started by RD_87, Dec 02, 2013, 05:08 PM

Previous topic - Next topic

RD_87

Hallo allemaal,

Wegens omstandigheden heb ik bij de ING een ongeoorloofde roodstand van zo'n 3000 euro. Nu heb ik met hen een betalingsregeling getroffen. Deze was eerst 100 euro p.m. en zal vanaf deze maand overgaan in 200 euro p.m.
Momenteel moet ik het doen met een bijstandsuitkering (618 euro), en dit is dus een heel groot bedrag voor mij. Ook omdat ik meerdere incasso's en deurwaarders aan mijn broek heb. Het lukt allemaal nog aardig maar ben bang dat ik aan de betalingsregeling van de ING niet ga kunnen voldoen.

Het probleem waar ik nu eigenlijk mee zit is dat er ook iedere maand 15% rente wordt berekend over mijn roodstand. Dit is dus elke maand weer een bedrag van rond de 35 euro. Hierdoor los ik dus, bij een bedrag van 100 euro, eigenlijk maar zo'n 65 euro af. Is het niet "voordeliger" om dit bedrag uit handen te laten dragen naar een deurwaarder? Of zullen de kosten die de deurwaarder rekent hoger zijn dan elke maand de rente van 15%? Welk bedrag kan ik ongeveer verwachten over een bedrag van 3000 euro?

Ik hoop dat jullie mij duidelijkheid kunnen geven, en indien ik de situatie beter uit moet leggen doe ik dit graag. Alvast bedankt.

gewoon

Hoi RD

Een bijzondere vraag is dit, eerst het blijft natuurlijk de voorkeur om in gesprek te blijven met de bank over de hoogte van je aflossing die je kunt maken, immers zal zo,n inkasso buro direkt 3450 opeisen en zie dan nog maar eens een regeling te maken onder die 200,--

Beter is het dat die 15 % rente als vergoeding staat voor een jaar lenen IPV dat dit er opeens bovenop komt.
Die rente bij de bank is over een jaar nog maar 14,50 per maand als je E 200 per maand kunt inlopen.
Kun je deze lening niet elders onderbrengen tegen een veel lagere rente, en oja dat inkasso buro rekend ook rente dus van kosten ben dan zeker niet af.

Buster

Beste RD87,

Welkom op het forum.

Om direct met de deur in huis te vallen; gerechtsdeurwaarder is geen goed idee!
Even een aantal zaken uitleggen.

De rente wordt op jaarbasis berekend. Dat houd bij 15% in dat er 1,25% per maand aan rente wordt berekend.
Bij een roodstand van â,¬3000 gaat het dus om â,¬ 37,50 per maand.
De maand erop staat er nog â,¬2937,50 open en betaal je  â,¬ 36,71 aan rente.
En zo zal de rente elke maand minder worden omdat je dat inloopt.

Als ik naar je cijfers kijk kun je onmogelijk â,¬200 aflossen met het inkomen dat je hebt.
Ik weet niet hoe je dat nu rondkrijgt, maar als er al meerdere eisers zijn zou mijn eerste vraag aan je zijn; waarom meld je je niet aan bij de gemeente?
Maar dat is een hele persoonlijke keuze en overweging, ik zou het alleen geen gek idee vinden.

Een andere mogelijkheid zou zijn om de bank te verzoeken het maandbedrag op â,¬100 te laten staan.
Dat kan met een brief waarin je schrijft dat het handhaven van het maandbedrag ervoor zorgt dat je huidige leefsituatie stabiel kan blijven en je in het verleden heb bewezen je aflosafspraken na te hebben gekomen.
De reden dat een bank hierin mee kan gaan is dat dat ze meer rente oplevert, ze verdienen er meer aan als jij er langer over doet.

Tot slot wil ik je het verschil uitleggen tussen een incassobureau en een deurwaarder.
Een incassobureau kan worden ingeschakeld door een bedrijf om een openstaande rekening te incasseren. Zij mogen daar een maximaal aantal kosten voor rekenen.
In het geval van â,¬3000 zou dat neerkomen op â,¬425.

Mocht een incassobureau er niet uitkomen dan kan hij naar de rechter stappen om te vragen je te dwingen tot betalen. Als de rechter het bureau in het gelijk stelt komt er ongeveer â,¬650 bovenop aan gerechtskosten plus de kosten die een gerechtsdeurwaarder mag rekenen.
Er is dus een verschil in kosten en bevoegdheden tussen een incassobureau en een gerechtsdeurwaarder. Die laatste mag bijvoorbeeld beslag leggen op loon, bank en inboedel, een incassobureau mag dat niet.

Een bank besteed een roodstand meestal niet uit maar gaat dan over tot het bevriezen van de rekening waar de inkomsten op binnenkomen. Komen de inkomsten binnen bij een andere bank dan kan het idd zo zijn dat het wordt overgedragen naar een incassobureau.

Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust!

Incasso_deskundige

Nog even ter aanvulling: bijna elk deurwaarderskantoor heeft ook een incassopraktijk en het us dus best mogelijk een vordering ter incasso aan een deurwaarderskantoor over te dragen.

Daar komt bij dat een incassobureau of deurwaarderskantoor in beginsel dezelfde rente zal berekenen als de opdrachtgever. Daar schiet je dus niets mee op en zoals Buster terecht stelt komen er door de overdracht aan een incassobureau of deurwaarderskantoor buitengerechtelijke incassokosten bij.
Je kunt niet iedereen helpen, maar iedereen kan iemand helpen.

Buster

Het is soms best verwarrend om te weten of je nu met een incassobureau te maken hebt of een gerechtsdeurwaarder, zeker als beide worden uitgevoerd door hetzelfde kantoor.

Het verschil in bevoegdheden blijft wel bestaan, ook al is het incassobureau ook een gerechtsdeurwaarders kantoor, dan mogen zij geen beslag leggen, dat komt pas nadat er een vonnis is uitgesproken.

problem123

ik heb ditzelfde gehad maar dan bij en doorlopend krediet van 7.500 euro
oversluiten ging voor mij ook niet meer (bkr)
ik loste maandelijks 150 euro af automatische incasso op mijn betaalrekening (gedwongen)
maar de rente was 80 euro per maand
je lost heel weinig af maar het word wel minder
wat hier verteld word deurwaarder niet doen!!
ik heb en deurwaarder lopen van 3400 euro daar wou ik en regeling mee treffen dit kon alleen als ik eerst eventjes 700 euro ophoesten nu een regeling van 300 pm gekregen maar niet te vergeten de deurwaarder heeft ook behoorlijke kosten het begon namelijk met een bedrag van 1800 euro
datzelfde zou met de bank gebeuren ben ik bang 3000 gaat zomaar naar 4500 euro als de deurwaarder zijn procedures volgt zie dan maar en regeling te krijgen

ik heb het kunnen oplossen met en geldinjectie van buitenaf (familie) gelukkig

problem123

Quote from: Buster on Dec 04, 2013, 07:29 PM
Het is soms best verwarrend om te weten of je nu met een incassobureau te maken hebt of een gerechtsdeurwaarder, zeker als beide worden uitgevoerd door hetzelfde kantoor.

Het verschil in bevoegdheden blijft wel bestaan, ook al is het incassobureau ook een gerechtsdeurwaarders kantoor, dan mogen zij geen beslag leggen, dat komt pas nadat er een vonnis is uitgesproken.

en ik heb geleerd door en erder topic van mij dat ze dan heel duur worden alles word op jou verhaalt

sacredfour

Problem 123
Ik zou een rente van 15% niet accepteren van de bank. Om te beginnen moet je de bank vragen voor een kopie van het leencontract. Ga dan eens goed uitpluizen of deze rente ook contractueel is overeengekomen. Als ik de alg. voorwaarden van ING lees zie ik dat ze 3% extra in rekening mogen brengen als vertragingsrente. Dit is de rente die bovenop je krediet rente wordt berekend.
Ik zou er wel voor zorgen dat je uitkering op een andere bank wordt uitbetaald. Vraag de ING daarna om de overeenkomst op te zeggen en je een ingebrekestelling te sturen, als ze dit nog niet gedaan hebben.  Lees ook mijn draadje hier op dit forum over ABNAMRO/ Solveon

De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.