Incassobureaus pikten aflossingen in

Started by Knibbel, Nov 30, 2013, 07:15 PM

Previous topic - Next topic

Knibbel

"APELDOORN - Duizenden Nederlanders zijn blootgesteld aan frauderende incasso-organisaties. Uit onderzoek van deze krant blijkt dat minstens 10 incassobureaus en deurwaarders de afgelopen jaren aflossingen niet doorstuurden naar schuldeisers, maar zelf inpikten.

De feiten kwamen aan het licht na bestudering van de openbare faillissementsverslagen van incassobureaus en deurwaarderskantoren die de afgelopen jaren over de kop gingen. Bij 10 daarvan rapporteerde de curator onregelmatigheden. De afgelopen maanden was al een stelselmatige fraude blootgelegd bij het Apeldoornse incassobureau Beekman & Partners.

Brancheorganisatie NVI pleitte naar aanleiding daarvan voor een harde aanpak van misstanden. De NVI reageert geschokt nu de malversaties zich nog veel breder blijken voor te doen.

Dit schreeuwt om maatregelen, vindt voorzitter Jet Creemers. Ze hoopt dat staatssecretaris Fred Teeven (VVD, Justitie) incasso-organisaties alsnog wil onderwerpen aan een wettelijk keurmerk
."

Jammer dat er niet bij vermeld staat om welke incassobureaus het gaat. Had dat wel graag willen weten.
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Buster

Op zich lijkt het me geen verkeerd idee als er daadwerkelijk een keurmerk komt voor incassobureau's,
helemaal ideaal zou zijn dat de hele incassobranche verdwijnt en onder gebracht wordt bij gerechtsdeurwaarders met dezelfde gedragscode die zij nu hebben. 
Het NVI heb ik zelf geen goede ervaringen mee.
In 2010 rekende Vesting Finance 30% wettelijke rente. NVI wilde niet bemiddelen, ik moest het zelf maar uitzoeken tenzij ik een officiële klacht wilde indienen.
De klacht die Jowie heeft ingediend en waarbij hij in het gelijk is gesteld kan ik overigens op de site van het NVI niet terugvinden,....

Als een "klager" een klacht indient bij het NVI hij daar eerst â,¬50 voor moet neertellen.
Daarna gaat een commissie van de NVI zich erover buigen.
Als de "klager"gelijk krijgt, krijgt hij zijn 50 terug.
Daarna moet het incassobureau in kwestie een geld boete betalen (als de commissie zo oordeelt) en dat verdwijnt in de zak van het NVI. Het lidmaatschap blijft gewoon bestaan maar ze krijgen dan een berisping.

Overigens is de uitspraak niet rechtsgeldig,...
Van de naar schatting 800 incasso organisaties zijn er slechts 31 aangesloten bij het NVI.

Alektum Incasso   
Bill Incasso   
Bos Incasso B.V.   
Bureau Mercuur   
BvCM Amsterdam   
Cannock Chase Incasso B.V.
Cannock Chase Public Druten is geen lid   
Collactive B.V.   
Credifixx Incassoservices B.V.
DAS Incasso Arnhem B.V.   
DAS Incasso Eindhoven B.V.
DAS Incasso Rotterdam B.V.
EDR Incasso   
EOS Nederland B.V.   
Graydon Nederland BV   
Incasso Partners Nederland   
Inkasso Unie B.V.   
Intrum Justitia   
Lindorff B.V.   
Lindorff Credit Management B.V. (voorheen Solveon Incasso B.V.)   
Nederlands Juridisch Invordering Bureau, NJIB   
Plaggemars & Co   
Pleitmeesters B.V.   
Ultimoo Incasso B.V.   
Vesting Finance   
Vesting Finance Fiditon   
VIMK Incasso   

Aspirant lid NVI    
Arvato Benelux B.V.
Gothia B.V.   
Vier Leeuwen Incasso   

Geassocieerd NVI lid    
Creditmas B.V.   
EuroSystems Automatisering B.V.

peter

De incasso business is geen zuiver koffie. De politiek roept dat al jaren, maar neemt geen adequate maatregelen. De politiek hoort te zorgen voor duidelijke wetgeving en sancties voor incassobureau's die de wet overtreden. De NVI is geen vertegenwoordiger van de incasso branche, maar slechts van paar aangesloten bedrijven. De NVI keurmerk is m.i. niets zeggend.
Peter
Administrator Forum

jowie46

@Buster

Vreemd, de klacht die ik had gedaan toen tegen IJ daarvoor heb ik niets hoeven te betalen.
Mogelijk is het dat je bij een eerste melding, waarbij de klacht overhandigd wordt aan de desbetreffende incasso dat er dan een oplossing gewenst is. en in dien dat niet mogelijk is dat er dan een hele procedure van start gaat en je dan pas dient te betalen.

En volgende klacht zal straks uitgaan tegen Lindorff. Het bedrijf reageert niet op mijn brieven. Krijg alleen maar dreigbrieven. en negeren al mij vragen en gevraagde stukken.

Buster

@Jowie, waarschijnlijk is jouw klacht zonder inmenging van de commissie behandeld.

Op de site vond ik;
QuoteDe klacht wordt in eerste instantie doorgestuurd aan het betreffende lidbedrijf met de bedoeling om op korte termijn tot een voor beide partijen aanvaardbare oplossing te komen.
Lukt dat niet, dan staat het partijen vrij om het geschil voor te leggen aan de Raad van Toezicht. De klager dient daarvoor een borg van â,¬ 50,- te storten.

http://www.nvio.nl/?p=5

@ Peter, begin dit jaar is door verschillende partijen (Sociaal Raadslieden, bond voor Gerechtsdeurwaarders, NVVK en het NVI, dacht ik) aan Opstelten gevraagd om een wet te maken die deze branche aan banden legt. Volgens Opstelten hebben consumenten met de nieuwe WIK wetten genoeg om een incasso voor het gerecht te dagen.
Jammer alleen dat collega Teeven er vervolgens een bezuiniging op gooit zodat je als consument dat recht nog steeds kan halen, alleen niet of moeilijker bijgestaan door een advocaat.