gebed zonder eind

Started by burningspirit, Nov 30, 2013, 04:10 AM

Previous topic - Next topic

burningspirit

Even aanvullende info delen.
In onze gemeente hebben ze alles rondom WWB in twee afdelingen ondergebracht.

Afdeling Inkomen neemt het toetsen op rechtmatigheid van de uitkering voor haar rekening, alsmede het controleren, uitvoeren en storten van de uitkering. Ook kan ik ze bellen voor problemen met inloggen of bekijken van gegevens via DigiD.

Afdeling Werk (-toeleiding) is bezig met doelmatigheid. Ze nodigen mensen uit voor trainingen, afhankelijk van de mogelijkheden en beperkingen van mensen. Mijn man heeft hoofdzakelijk lichamelijke problemen (rug- en asmatische klachtyen) dus hij krijgt een training die heet "In beweging naar werk" (oid) , gericht op lichamelijke belastbaarheid. Bij mij zijn het meer de psychische/sociale/emotionele dingen die me beperken. Ik krijg een training ABC (weet niet waar de letters precies voor staan) en daarin moet ik, zoals werd uitgelegd, proberen uit te vinden wat ik kan en wat ik wil op gebied van werk. ABC training is intensief: 3 weken van maandag t/m donderdag, van sochtends tot halverwege de middag. Misschien (hopelijk) gevolgd door stage of werk met behoud van uitkering. Nog mooier zou zijn als ik daardoor een echte baan zou kunnen krijgen.

Beide trainingen, zo heeft de gemeente gisteren telefonisch op mijn verzoek gemeld, zitten zó vol, dat wij pas na de zomer aan de beurt komen.
Raar maar waar: het geeft me een klein beetje rust. Ik hoop op kansen door deze trainingen. Het is wel zó duidelijk dat zowel mijn man als ik gewoon ons oude beroep vaarwel moeten zeggen, maar tot nu toe werd het niet geaccepteerd, niet door onszelf, niet door de omgeving en ook niet door de officiele instanties. Het aanbod van de beide tainingen geeft toch een beetje erkenning voor mijn gevoel.

Soms doen de twee afdelingen iets samen, zoals dit voorjaar het project Slagkracht. In het kader van dit project zijn alle uitkeringsgerechtigden door de gemeente uitgenodigd voor een gesprek en werd gekeken hoe het met deze mensen is en of de gemeente iets meer kan doen dan tot nu toe gebeurde.

Tussen de regels door begrijp ik ook wel, dat het natuurlijk belangrijk is om te checken of de uitkering rechtmatig wordt verstrekt. De toon van de uitnodiging was zoals vanouds enigszins dreigend en ik was dan ook nerveus toen ik er naar toe ging. Toch kregen we ook wel wat helderheid ervoor terug. Zeker deze week, toen me aan telefoon nog eens rustig en duidelijk werd uitgelegd hoe alles reilt en zeilt in onze gemeente. Ik kan, als ik de vergelijking maak met toen wij pas in deze situatie terecht kwamen, in het prille begin dus, toch vaststellen dat de gemeente enkele verbeterslagen heeft gemaakt hier. Maar we zijn er nog niet. Er kan nog heel wat verbeterd worden. Feit is wel dat de zg "klantenservice"al aardig goed werkt als een kcc: klanten contact centrum.
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

burningspirit

Sorry dat ik me weer met deze topic even meld.
Maar wat er vandaag gebeurd verdiend alleen de titel "gebed zonder eind"
Meisje mailde me. En vertelde dat de rekening die mijn man heeft gekregen van de tandarts (via menzis, eigen risico) als een nieuwe schuld wordt gezien, die eerst moet zijn afbetaald alvorens we ons weer bij het BAC mogen melden voor een schuldregeling........
Ik heb even geen woorden meer.
Hij had knallende kiespijn, mijn man en..... we hadden geen 200 euro op de plank liggen, dus hebben we een betalingsregeling afgesproken met Menzis.

Intussen heeft de voedselbank ons twee keer afgewezen en wil Meisje nu geen nieuwe aanvraag meer indienen. We moeten kunnen rondkomen van het budget dat we hebben en als we kiezen voor het aflossen van schulden is dat onze eigen keuze. Lekker dan. Denk je net dat je, door je stinkende best te doen, alles eindelijk op de rit hebt....... blijkt dat je het gewoon nooit op de rit kunt krijgen kennelijk.....

ik weet het echt even niet meer. Eerst maar eens kalmeren en dan verder broeden op het ei dat 'oplossing' heet....

chapter

hoi bs
wat enorm ***
snap dat je er moedeloos van begint te worden.
de eisen van voedselbank zijn streng en althans hier klopt er geen hout van.
Ik heb het dan zelf nooit aangevraagd maar ken wel mensen die er komen die toch best wel wat te besteden hebben.
vind dat zo oneerlijk want zulke verpesten het voor degene die het nodig hebben
loste je nu nog steeds af anders dan menzis.
Ik zou die regelingen idd stopzetten en je nu focussen op menzis zodat je snel weer naar bac kan.
wat een drama moet nu maar eens eind aankomen voor jullie

burningspirit

nee chapter....... ik ploeter steeds alleen maar met nieuwe schulden bij menzis en bestaande schuld bij Zorginstitaat Nederland ( voorheen CVZ)....... zelfs de deurwaarder van de oude schuld bij menzis laat ons al met rust

Temudjin

La ilaha la Allah zou ik zeggen.. ik zal bidden voor dat meisje !

burningspirit

wat me nog het meest dwarszit is de enorme druk waaronder we gebukt gaan
mensen/instanties die ons zouden (moeten) kunnen helpen, vinden steeds opnieuw een reden om die hulp te stoppen, op te schorten of er niet eens aan te beginnen
mensen dichtbij begrijpen niet dat we in al die jaren nog steeds niet het basisprobleem (die privé geworden zakelijke schuld) hebben kunnen oplossen
mensen dichtbij haken dus nu ook een voor een af omdat ze het niet meer geloven

zeggen dat je het allemaal zelf ook niet zo gewild hebt, helpt niks, wordt je alleen maar zelf treurig van

maar ik vind het wel een enorme klap dat je, in de situatie waarin wij nu zitten, geen vrije keuze meer hebt. Kies je ervoor om je kiespijn te laten verhelpen en je psychische problemen met een therapie te lijf te gaan (daar zou toch elk normaal mens voor moeten kunnen kiezen....?)...... dan krijg je gewoon een draai om je oren: had je maar geen psychisch probleem moeten krijgen of kiespijn, dan had je die rekening niet gehad, was er geen nieuwe schuld ontstaan en hadden we (de gemeente) je gewoon kunnen helpen.............

sorry maar ik krijg er kortsluiting van in mijn hoofd
ligt dit nou ook weer aan mezelf?

tonnie64

Nee Burningspirit

Dit ligt niet aan jou, samenloop van omstandigheden , maar herken jou gevoel van machteloosheid en het gevoel, of alles wat er mis kan gaan ook echt mis gaat, Altijd gelooft dat ik onder een ongelukkig gesternte geboren was, maar daar heb me overheen gezet,ik kan dan niets voor je doen, alleen zeggen dat je een prachtmens bent, die ondanks haar problemen toch anderen helpt hier op de site en ook voor jou en vele andere hier incl mij voor ons ook goede tijden aan breken, dat is iets waar in ik blijf geloven.
Ik wens jou al het geluk toe, wat er ook maar is. een hele dikke knuffel voor jou

liefs Tonnie64

burningspirit

Quote from: chapter on Sep 05, 2014, 08:38 AM

Ik zou die regelingen idd stopzetten en je nu focussen op menzis zodat je snel weer naar bac kan.
wat een drama moet nu maar eens eind aankomen voor jullie

ik heb alleen maar nieuwe regelingen voor nieuwe rekeningen van de zorg
en een nieuwe regeling met ZN, omdat ik van Rijnstad moest proberen een eigen polis te krijgen
dat is gelukt, maar betekend dat ZN de achterstand gaat opeisen
had dus niet gemoeten allemaal, want lost zich vanzelf op als we in het minnelijk traject komen
had ik dat maar geweten maar ja
je neemt toch aan dat de eisen die Rijnstad stelt, reële eisen zijn, die nut hebben

we zijn in de eerste plaats al 'wanbetalers' puur en alleen vanwege het feit dat Rijnstad destijds dezelfde uitdrukking bezigde als jij: regelingen stopzetten.
Had ik maar nooit naar ze geluisterd, dan was het probleem met de zorgverzekering al lang voltooid verleden tijd geweest.
kortom: de nieuwe schulden hadden voorkomen kunnen worden, als we niet zo bar slecht waren geadviseerd in een periode dat we zelf tijdelijk niet voor onszelf konden opkomen

maar goed, met dit gemekker schiet ik ook geen sikkepit op dus
met wijzen naar Rijnstad kom ik niet verder, het kwaad is al geschied en we zullen moeten bedenken hoe het opgelost moet worden
ik zie het even niet op dit moment

burningspirit

ach lieve tonnie..... heel eerlijk: ik heb dat nooit gelooft, van dat ongelukkige gesternte
kan er alleen bij tijd en wijle erg slecht mee omgaan, dat mensen blijkbaar een heel andere moraal erop na houden dan ik
ik blijf ook geloven op een of andere goede afloop, ooit
liefs van mij

nooitmeer

Dus als ik het goed begrijp is de hele zaak stop gezet om 200 euro?
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

Xdewit

voor de mensen die geen arabisch spreken de vertaling is: er is geen god dan god. de zin die er achter hoort te volgens is: mohammed is zijn gezant.

Burningspirit, het spijt me om te horen dat dit zo is gegaan! Neem even afstand en ik weet zeker dat je een oplossing vindt. de voedselbank is een raar fenomeen. ik kan mijn vinger er niet op leggen maar ik geloof niet dat die berekeningen kloppen en dat er makkelijk te frauderen is. ik heb een tijd voedselbank gehad maar ik vond nu niet dat er veel artikelen met een hoog voedingswaarde werd uitgedeeld. is niet echt een troost, dat begrijp ik.
hoe komt het dat meisje ineens is omgedraaid? het laatste dat ik me herinner is dat zij zo behulpzaam was? of heb ik iets gemist?

Knibbel

Jeetje Burningspirit, zit toch wel met verbazing te lezen en mij bekruipt dus ook dezelfde vraag als Nooitmeer: hebben ze nu echt alles stopgezet vanwege die 200 euro....? Word je voor zo'n relatief klein bedrag, in verhouding tot de hoogte van jullie totaalschuld, zo keihard afgestraft? Ik heb wel niets met minnelijk traject of wsnp te maken, probeer op eigen kracht eruit te komen, maar vind dit toch wel erg hard. Hoop dat er toch nog ergens een oplossing komt aandrijven....
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

burningspirit

Dank je Xdewit voor je vertaling
en je hebt het goed begrepen en onthouden: dat doet me nu de schrik om het hart slaan
Meisje die plotsklaps uit een ander vaatje lijkt te tappen
Maar ik probeer het voor alsnog maar te relativeren
Heb inmiddels al wel een reactie gekregen van Theo van Humanitas, erg lief wel, hij biedt aan om weer mee te gasn
Met mijn man afgesproken dat we samen de schouders er onder zetten, hoe terneergeslagen we nu ook zijn

het is niet alleen die tandartsrekening die dwarszit
ik heb ook een rekening van HSK op dezelfde manier
enzzzzz....... dit geeft me nu het idee dat er altijd iets te vinden is dat de weg versperren zal voor ons

ik zoek verder en geef niet op
what else can I do?

tuthola

Beste BS je zal mij dit niet in dank afnemen maar de gemeente heeft wel een punt, de regels zijn duidelijk dat je geen nieuwe schulden mag maken. Het is wel zuur dat je niet zomaar naar de tandarts kan of psychologische hulp nodig hebt zonder dat dit gevolgen heeft voor je traject.

Ook ik heb maanden met kiespijn gelopen, met de nodige ibuprofen en paracetamol,  pas na toelating WSNP heb ik mijn bewindvoerder gevraagd of ik naar de tandarts mocht....resultaat is 4 kiezen getrokken omdat bruggen en kronen niet in mijn budget passen en moeilijk kan eten hierdoor.
In die tijd had ik ook een psychiater nodig door het verlies van 3 dierbaren, in dat jaar moest je naast je eigen risico ook nog eens 200 euro extra betalen voor deze hulp.....dit kon ik niet ophoesten dus was op de huisarts aangewezen.

Als ik het goed begrepen heb moet je de psycholoog ook zelf betalen en heb je hiervoor een regeling getroffen, zo ja zou ik als ik jou was meisje bellen of je dit nog kan voortzetten anders zit je nog langer in de molen.

Kortom het leven met schulden is moeilijk en bestaat uit keuzes die je maakt.
Neemt niet weg dat ik hoop dat je zo snel mogelijk het traject kan opstarten.

burningspirit

Beste Tuthola,

Dank je wel voor je reactie. Jouw verhaal geeft me in ieder geval een eerlijk signaal. Als je, om wat voor reden dan ook, in de schulden komt te zitten, draaien dus de dingen, die voor elk mens in dit land bereikbaar zouden moeten zijn, aan je neus voorbij. Ik vind het diep triest, dat mensen op deze manier worden gestraft. Waar had jij het aan verdiend om maanden lang met kiespijn te moeten rondlopen? En wat heb jij voor leven gehad toen je op geen enkele professionele steun mocht rekenen na het verlies van zo veel dierbaren? Ik vind dit verschrikkelijk om te lezen en wordt er behoorlijk opstandig van.
Het moest gewoon niet mogen. Maar het mag en kan dus allemaal wel tegenwoordig. Ben je onder aan de maatschappelijke ladder beland dan vervallen kennelijk opeens je menselijke rechten.....
Maar voor dat er nu weer iemand over me heen valt: ja, ik vind dat elk mens recht heeft op medische zorg, ongeacht of die dat kan betalen. Niemand verdiend het om behandeld te worden als een outcast, een mens zonder mensenrechten. Niemand!

Nu ben ik gelukkig een verstandig mens en ik zal me moeten schikken in mijn lot, zoals velen met mij. Maar niet zonder te vertellen wat ik ervan vind.
Jij zegt: de Gemeente heeft een punt. En daarin heb je natuurlijk theoretisch gewoon gelijk. Maar menselijk gezien niet. Menselijkerwijs moet deze zorg gewoon  gegeven worden. Nogmaals: ik vind het erg moeilijk te verteren allemaal. Dus zal ik me onder protest schikken. Maar wel uitleggen, dat het toch van de zotte is dat dingen, waar je totaal geen invloed op hebt en die je echt niet kunt voorkomen, je worden aangerekend.

En ik weet het wel: men kan zeggen dat het je eigen schuld is dat je kiespijn kreeg, had je je gebit maar beter moeten verzorgen. Men kan zeggen: er zijn wel mensen die nog veel vreselijker dingen hebben meegemaakt dan jij, die hebben ook geen psychische hulp nodig. Als dit de redenatie is, dan wil ik dat hardop horen zeggen. Ik ben erg benieuwd wie van de dames en heren hulpverleners dat durft te zeggen en vol te houden. Er is ook nog zoiets als 'de rechten van de mens'!

Maar goed, ik draaf weer door merk ik.
Kan echt wel huilen (en doe dat ook soms) als ik me besef dat de wereld kennelijk zó in elkaar zit.