Hoe lang....

Started by tuthola, Nov 25, 2013, 10:26 PM

Previous topic - Next topic

tuthola

Ik durf het bijna niet te vragen maar weet iemand op het forum hoe lang het duurt eer de belasting je aangiftes van voorgaande jaren verwerken/betalen.

Ik had al in ander topic aangegeven dat ik terug krijg i.v.m. specifieke zorgkosten, mijn kennis heeft het nagekeken en het klopt allemaal wat ik berekend had vandaar mijn vraag of ik in maanden of jaren moet denken. Ik heb nog nooit aangifte gedaan en was eigenlijk best trots op mezelf dat ik het zelf goed had gedaan....hoe ouder hoe wijzer deze sarah  ;)

De komende 4 jaar denk ik dat de jongens nog bij mij zullen wonen en had me bedacht dat ik dat geld dan kan gebruiken voor een kleine buffer en 4 jaar een beetje ruimer leefgeld te hebben, dit gaat niet over grote bedragen maar dan ben ik niet meer afhankelijk van de maandelijkse gift van mijn familie waar ik heel blij mee ben maar me ook vaak opgelaten bij voel.

Chrissie

Mij is verteld door de  belastingdienst, aan het begin van dit jaar, dat ze het tot drie jaar mogen vasthouden. 
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

tuthola

Dankje Chrissie ....het heeft toch niet zo lang bij jou geduurd, ik meen me te herinneren dat je rond de zomer wat teruggekregen hebt.

Chrissie

Inderdaad Tuthola bij mij heeft het niet zolang geduurd gelukkig , hoop dat het voor jou nog eerder komt dat zou ik heel fijn vinden.

QuoteIk durf het bijna niet te vragen maar weet iemand op het forum hoe lang het duurt eer de belasting je aangiftes van voorgaande jaren verwerken/betalen. 

Gewoon vragen is niets mis mee het is logisch dat je er nieuwsgierig naar bent daar hoef je je echt niet voor te schamen. Ik kreeg het te horen omdat ik bang was dat ons adres niet goed gewijzigd was door de verhuizing begon toen heel erg te twijfel omdat het nog nooit gebeurd was dat ik er zolang op moest wachten, maar het adres was wel goed gewijzigd. Voelde me toen wel een beetje een geldwolf :-[

Weet niet of het al veranderd is, maar een heel poos later las ik in de krant dat de belastingdienst het niet meer drie jaar mag vasthouden maar anderhalf jaar dat was het doel, maar of dit er al doorheen is dat durf ik niet te zeggen!

Sinds januari 2016 schuldenvrij.

gewoon

hoi het zal toch met een paar maanden komen neem ik aan zo lang hoeft echt niet te duren

Boeddha

Hoi Tuthola,

Ik heb dit jaar nieuwe aangiften ingestuurd over de laatste 4 jaar en met het bezwaar heeft het 4 maanden geduurd voordat de nieuwe berekeningen toegekend waren.

In jouw geval zal het vast anders zijn omdat je nooit aangiften heb gedaan. Reken tussen de 2-5 maanden, dan valt het altijd mee.

(fijn dat je in ieder geval iets terug gaat krijgen!!)
Be strong, have faith!

Elam

Ik heb onlangs de Belastingdienst aan de telefoon gehad hierover; als je meteen een definitieve aanslag krijgt kan het wel een jaar duren. Krijg je een voorlopige (omdat ze hem nog willen controleren) dan zal het langer duren.

Mijn schoondochter deed dit  jaar voor het eerst aangifte over 2011 en heeft inmiddels haar geld gehad (kreeg meteen een definitieve aanslag).
Ik hoop voor je dat het meevalt qua tijd zodat je iets meer lucht krijgt.
Ik behandel goed wie goed is.
Ik behandel ook goed wie niet goed is, want zo bereik je de goedheid.
Ik ben eerlijk tegen wie eerlijk is.
Ik ben ook eerlijk tegen wie niet eerlijk is, want zo bereik je de eerlijkheid.
Lao Tse

tuthola

Allemaal bedank voor de lieve berichten, ik wacht het dan maar rustig af :-)

tuthola

In december 2013 kreeg ik voor het eerst mijn huurtoeslag voor januari 2014 op mijn eigen bankrekening,ik  schrok een beetje want het was veel minder dan dat ik normaal kreeg.
Ik moest dan wel van afgelopen jaar terug betalen maar het verschil was wel erg hoog, daar ik nu zelf in mijn toeslagen kan kijken kwam ik erachter dat mijn bruto  inkomen veel te hoog geschat was, dit kwam omdat ik vanaf 2011 een lagere uitkering kreeg omdat mijn jongste zoon toen 18 was geworden.
Heb meteen de wijziging doorgegeven met het juiste bruto inkomen.
Vandaag kreeg ik bericht dat het verwerkt was, ik krijg nu 40 euro in de maand meer toeslag.
Ik ging er in eerste instantie vanuit dat de jongens te veel verdient hadden maar dit heb ik met de jongens nagerekend en hebben altijd onder het wettelijk toegestane bedrag van +/- 4500 euro per jaar gebleven (gelukkig ;))

Als het nieuwe uitkeringsoverzicht voor januari 2014 binnen is maar een nieuwe berekening maken over de inkomsten en uitgaves.

Van de overige aangiftes van 5 jaar specifieke zorgkosten heb ik nog niets gehoord, ook nog niks over mijn aangifte van bijzondere huurtoeslag i.v.m. aanpassing woning.

Ik moet me ook gaan verdiepen in de huurtoeslag daar mijn oudste volgend jaar 23 jaar wordt, ik had begrepen dat je dan veel minder huurtoeslag ontvangt omdat de vrijstelling van 4500 euro dan niet meer geld, Iemand enig idee hoe dit werkt???
Bedenk me nu dat als het negatief uitvalt hij dan of moet gaan meebetalen of op zichzelf moet gaan wonen  :(.....bah over dat laatste wil ik nog even niet nadenken.

Buster

Wat goed dat je er zo bovenop zit!

tuthola

Gelukkig de belastingdienst heeft mijn voorlopige teruggave van huursubsidie gewijzigd  :D
Vd week bericht gekregen over de specifieke zorgkosten dat ik de bewijzen moet opsturen...heb ik gedaan dus nu weer even afwachten, ze zijn er mee bezig dus dat is fijn.

Mijn loon/uitkeringsstrook ook gekregen over januari, een verhoging van 21 euro netto, ik heb meteen maar even uitgerekend hoe dit dan weer met de toeslagen zit want bijbetalen is natuurlijk ook niet de bedoeling...gelukkig geen nadeel aangezien het bruto bedrag niet veel hoger was dan dat ik aan de belasting had doorgegeven.
Daarna gelijk maar even de voorwaarden van de gemeente bekeken wat betreft bijzondere bijstand daar zijn de regels ook weer verscherpt. Voor de langdurige toeslag en de gemeente belastingen kom ik niet  meer in aanmerking daar ik nu 9,87 euro te veel in de maand ontvang!!!
Ik zal niet klagen het een heft het andere bij mij nu op, ik ga de gemeente toeslagen wel aanvragen want je weet maar nooit, anders pech  :o

Buster

Jippie, 21 erbij, jammer dat je het aan de andere kant weer kwijt bent.
Nederland, potjesland!

Libra

Quote from: tuthola on Jan 13, 2014, 11:42 PM
Ik moet me ook gaan verdiepen in de huurtoeslag daar mijn oudste volgend jaar 23 jaar wordt, ik had begrepen dat je dan veel minder huurtoeslag ontvangt omdat de vrijstelling van 4500 euro dan niet meer geld, Iemand enig idee hoe dit werkt???
Bedenk me nu dat als het negatief uitvalt hij dan of moet gaan meebetalen of op zichzelf moet gaan wonen  :(.....bah over dat laatste wil ik nog even niet nadenken.

Klopt Tuthola.
Op dat moment wordt hij gezien als een "volwaardige" mede-bewoner en word jij dus gekort op de huurtoeslag, omdat er vanuit wordt gegaan dat hij een bijdrage levert in de woonkosten.

Helaas heb je ook hier weer te maken met "de regeltjes" :(.
Er wordt niet naar de individuele situatie gekeken en er worden ook geen uitzonderingen gemaakt omdat het inwonende kind (in dit geval) bijvoorbeeld nog studeert.

tuthola

Ok Libra dank voor je duidelijke antwoord, ik zal dan toch een gesprek met de oudste moeten aangaan hoe we dit gaan oplossen.
Hij heeft natuurlijk wel de leeftijd om op zichzelf te gaan wonen, als moeder wil je hem er niet uit jagen omdat we de huur dan niet kunnen opbrengen, met andere worden wordt vervolgd  :-\