Mijn financiële afgrond

Started by chapter, Nov 18, 2013, 10:35 PM

Previous topic - Next topic

chapter

1999 door schulden van partner toegelaten tot wsnp samen, na 2 jaar eruit door verkoop van ons koophuis. 2003 Zijn we uit elkaar gegaan.

Ik heb toen huursubsidie aangevraagd voor de flat en had een uitkering.
Na een periode kreeg ik problemen met het vrom, volgens hun was de verhuurder onbekend terwijl ik al 2 jaar in hetzelfde huis woonde en werd mijn huursubsidie stopgezet
In die tijd met vrom was hetzelfde als nu met de belastingdienst brief sturen 3 maanden wachten etc

uiteindelijk uit mijn huis gezet met 3 kinderen en op zolder bij vriendin gaan wonen, dit was natuurlijk niet erg bevorderlijk voor onze relatie (zij had avonddiensten etc en ik een baby van 6 maanden)

Uiteindelijk heeft broer van ex een caravan voor me gekocht en betaalde ik hem huur, maar doordat ik mij niet mocht inschrijven ook geen inkomen, kids woonde in die tijd bij hem.
In volgde opleiding kraamverzorgende  nog en werd zo verplicht om langer studiefinanciering te houden als dat opleiding duurde
Vanwege veel problemen met ex en zijn nieuwe aan drugs verslaafde partner dat ik in zijn huis ben gaan wonen met de kinderen en hij met haar naar de caravan.
Toen kon ik me weer inschrijven.
Inmiddels was ik begonnen aan bbl opleiding verzorgende ig en liep de schulden alleen maar meer op door problemen met malafide gastouderopvang.
Ik werd verantwoordelijk geacht ondanks dat alle tegoeden van kot bij bureau binnen kwamen.

in 2008 al hulp gaan vragen bij gemeente maar door mijn lage inkomen konden ze niets voor me betekenen, ook zat ik toen nog onder de 10 jaar termijn die achteraf helemaal niet gold omdat wij met volledige betalen uit wsnp kwamen.

2011 weer hulp gezocht ook op zitting geweest maar afgewezen op niet te goede trouw met pgb. en het werd me kwalijk genomen dat ik ipv fulltime werken een opleiding was gaan doen maar die deed ik door fulltime te werken 36 uur en school in eigen tijd.
In hoger beroep gegaan maar ook dat haalde niets uit omdat ik niet kon aantonen dat de schuld van pgb geen schuld was

Na hoger beroep in budgetbeheer gegaan om mijn situatie te balanceren en hun konden mogelijk een regeling treffen
Ook dat verliep niet vlekkeloos schulden werden hoger door ene na andere beslag maar ook personele problemen van bureau. In 2 jaar tijd hebben 7 mensen mijn dossier behandeld en betaalde zaken die niet betaald moesten worden en die betaald moesten worden niet 
intussen was ik beter op de hoogte van mijn dossier en situatie als hun.
Ik ben na hoger beroep meteen met advocaat die hoger beroep ook deed zorgkantoor voor rechter gaan dagen. Tijdens zitting was afgesproken dat we er eerst samen moesten proberen uit te komen en lukte dat niet we terug naar rechter konden komen. Zorgkantoor wilde alle afschriften van 3 jaar van al mijn bankrekeningen, ook de privérekeningen en rekeningen van kinderen
Deze afgegeven onder protest maar hoorde niets meer
In december was ik het wachten zat en heb ik advocaat gevraagd de rechtbank een nieuwe datum te laten bepalen, toen kregen we binnen 3 dagen een fax dat ze de vordering volledig introkken.
Toen was de weg vrij om nieuw verzoek in te dienen
Deze was in juni maar omdat advocaat minnelijk had overgeslagen werden we terug gestuurd, ook stonden er geen jaartallen van ontstaan bij bedragen dat heb ik erna opgelost bij hun op kantoor met alle dossiers.
september weer een zitting gehad en toegelaten

mei kinderopvangtoeslag aangevraagd was nu nog niet rond hopelijk komt 20 november eerste betaling en komt er rust, tot nu toe heb ik de kinderopvangkosten zelf voorgeschoten.

Ik moet zeggen dat ik super fijne bwv heb die me ook de ruimte geeft om nog zaken te regelen bv nu ik nog de opvangkosten zelf betaal kan ik nog niets afdragen.

Als kinderopvangtoeslag binnenkomt verrekend ze het geheel met mij en vanaf dan maak ik maandelijks over.
In overleg met haar per 1 oktober ook gestopt met budgetbeheer want hadden toen ik in de wsnp al zat rekeningen aan cjib betaald die niet meer betaald mochten worden buiten feit dat de vordering al volledig was betaald.
Door dat laatste werd het gelukkig weer terug gestort.
Ik wilde mijn wsnp niet op het spel zetten door fouten van budgetbeheer.
Als mijn wsnp nu mislukt is dat aan mijzelf te wijten maar dat gaat NOOIT gebeuren.

Gelukkig gaat het nu goed heb een fijn vtlb waardoor ik 300 per maand kan reserveren voor onvoorzien.
Ik ben niet elke maand dagen bezig om de beslagvrije voet aan te passen omdat ik 2 banen heb en door 0 uur contract geen vast maandinkomen.
Zo gaven ze vaak 800 per maand aan bvv terwijl ik recht had op meer als alleenstaande ouder.
Ook ligt er al 3 jaar beslag op voorlopige teruggave en zorgtoeslag

Het is nu ik het zelf doe gewoon schrikken dat er zoveel geld binnenkomt zonder alle beslagen etc
en eerlijk waar het is een feest om vanaf volgende maand 1000 euro aan de bewindvoerder te storten.
(alle inkomsten komen op mijn rekening binnen en laatste dag van de maand maak ik berekening van inkomensten-vtlb en restant stort in dan door)
Nu maak ik er hele rekensommen bij wat van vtlb afgaat ivm kinderopvangkosten)
Over 3 jaar kan ik hopelijk met een schone lei een nieuwe start maken

tuthola

Zoals ik het lees ben je al jaren met je schulden aan het vechten....wat zal het een verademing zijn geweest nu je in de WSNP zit ....ik gun het je van harte :-)

chapter

Ja dat is het zeker tuthola
Bleef met mijn 0 uur contract 36 uur werken en vaak nog flink meer terwijl het me niet meer opleverde als bvv maar ook zag ik schulden niet zakken door rentes kosten van elk briefje dat ze stuurde etc je kent het wel.
Nu ik ruim 1000 euro per maand aan de boedel bijdraag vind ik geen enkel probleem maar een feest, ik weet dat daardoor elke maand ik stapje dichterbij een schuldenvrij leven ben.
Helaas raak ik 1 baan kwijt per 18-12 verwacht dat ik er 3 maanden uit moet en dan weer terug kan en tot die tijd kwijt ik ww en blijf ik bij andere werk zoveel als mogelijk is werken.
Natuurlijk solliciteer ik al ernaast en blijft er zeker 28 uur per week over die ik wel kan werken

Boeddha

wauw Chapter, petje af ook voor jou!

De rust die je krijgt in de WSNP, is echt heerlijk. Geen brieven meer of vervelende dingen. Mits je natuurlijk doet waar de Bwv om vraagt.
Mijn 2e afdracht komt eraan en dan kan ik weer een maand afstrepen!
En net wat jij zegt....weer een stapje dichterbij naar een schuldvrije toekomst!

Be strong, have faith!

Libra

Ik kan niet anders dan uit de grond van mijn hart zeggen: wat ben jij goed bezig! Chapeau!!!

Fijn dat je nu de rust hebt gevonden die het WSNP traject in dit geval, je biedt.
Ik wens je een heel succesvol traject toe en heel veel plezier met de stortingen! ;)

Maren

Lieve Chapter,

Ook ik neem mijn petje af voor jou!
Je bent een echt vechtertje ik hoop dat ik ook ooit zover kom....
Al heel veel meegemaakt! Wat moet jij ook wel niet een angst en spanningen hebben doorstaan.
En dan nu zover gekomen en toch door blijven werken , je positiviteit is ook voor mij een inspiratie dank je wel!

Liefs Maren.