Bewindvoerder nalatig geweest

Started by WSNPpartner, Nov 18, 2013, 02:59 PM

Previous topic - Next topic

WSNPpartner

Mijn partner zit sinds half 2012 in de WSNP (ik niet), op dat moment leefden wij samen van een uitkering.
Het VTLB is vastgesteld en alles liep voor zover mogelijk.
Begin dit jaar is mijn partner full-time gaan werken waardoor de uitkering werd beëindigd en ik een tijdje geen inkomsten heb gehad.
Niet veel later ben ik ook part-time gaan werken en hebben wij dit doorgegeven aan de bewindvoerder.
Partner stuurde de contacten en loonstrookjes op en hoorde verder niets.
Enkele maanden geleden kregen we ineens bericht dat het VTLB m.i.v. begin dit jaar bijna werd gehalveerd.
Dit omdat we niet meewerkten aangezien we mijn loonstrookjes nooit op hebben gestuurd.
Wij wisten niet dat dit nodig was en hier is ook geen enkele keer specifiek om gevraagd.
Daarbij ben ik pas een paar maanden laten begonnen dus de eerste maanden van het jaar was er enkel zijn inkomen en met de helft daarvan kunnen we net de huur en essent betalen.

Toen duidelijk was dat mijn loonstrookjes ook nodig waren hebben we meteen alles doorgestuurd waarop we enkele weken niets meer hoorde.
Toen wij via budgetbeheer een vrij grote betaling wilde laten doen uit onze spaarpot moest dit in overleg met de bewindvoerder.
Deze heeft dit afgewezen want ze had nog geld van ons tegoed want wij hadden nog steeds niet alles aangeleverd. Hier heeft zij ons alleen nooit over bericht anders hadden wij dit direct geregeld.
Na een telefoontje met de bewindvoerder bleek echter dat ze alles wel degelijk had en dus al ruim 6 weken niets had gedaan met de gegevens.
Excuses werden aangeboden en ze zou er meteen mee bezig gaan.

Inmiddels zijn we anderhalve week verder en hebben zowel wij als budgetbeheer nog niets gehoord.
Contact opnemen met de bewindvoerder is niet echt makkelijk, op email wordt niet gereageerd we ontvangen nooit ontvangstbevestigingen en als je belt wordt er 80% van de tijd niet opgenomen.

Mijn vragen:
-Mag een bewindvoerder met terugwerkende kracht geld eisen als zij zelf nalatig is geweest?
-De bewindvoerder lijkt hier alle macht te hebben en wij hebben maar te dansen naar haar pijpen is er iets wat wij kunnen doen om bezwaar te maken tegen haar acties en bij wie moeten we dan zijn.

Inmiddels zijn we vrij wanhopig, het gaat om vrij veel geld wat we apart hebben gehouden omdat er een kindje onderweg is en zoals het nu lijkt wil de bewindvoerder dat hele potje opeisen.
De stress en het gebrek aan communicatie maakt me echt lichamelijk ziek wat mijn zwangerschap niet ten goede komt.

Ik hoop dat jullie mij hier advies over kunnen geven.

Buster

Beste WSNPpartner,

Welkom op het forum en van harte gefeliciteerd met jullie aankomende gezinsuitbreiding.

Wat vervelend dat je zo moeilijk contact kan maken.
Het eerste advies is altijd toch blijven proberen contact te maken met de bewindvoerder, blijf beleefd, doe alles schriftelijk en vraag (blijf vragen) om bevestigingen. Mocht je namelijk in een later stadium aan moeten kunnen tonen dat je actief bezig bent geweest en verantwoording hebt genomen voor je eigen administratie dan kunnen juist dit soort mails van doorslaggevend belang zijn.

Het makkelijkste is een map aan te maken in je email account.
Alle ontvangen en verzonden mails die ook maar iets te maken hebben met het traject stop je daar in.
Bij voorkeur in een hotmail of live account. Mocht je computer de geest geven, dan zijn deze mails (lees; bewijsstukken) niet verloren.

Hoe het precies zit rondom VTLB en de boedel kan ik je geen goed antwoord op geven. Maar ik weet zeker dat Tuthola, Boeddha, Libra of Chapter daar meer van weten.

Bezwaar maken tegen de bewindvoerder kan bij de rechter-commissaris. Daarbij moet je wel aan kunnen tonen wat je klacht is en waarom dat nadelig is voor het traject en de schuldeisers.
Anders wordt het een hij zei- zij zei verhaal en daar kan de RC niets mee.

Ik kan me voorstellen dat je je machteloos voelt en het idee hebt dat je naar haar pijpen moet dansen. Heel cru gezegd klopt dat ook wel. De bewindvoerder werkt in opdracht van de schuldeisers. Zijn of haar eerste taak is zorgen dat de boedel, in het belang van de schuldeisers zo groot mogelijk wordt en controleren of je partner alles in het werk zet om dat te doen.
Daarom is het belangrijk dat je zelf probeert zo zakelijk en correct mogelijk te blijven. En dat is moeilijk, want je huishouden is geen zakelijk ding, zeker niet nu je een thuis probeert te maken voor de kleine.
Wie weet is het daarom een goed idee als je partner de communicatie overneemt?

Ik bedoel dat niet naar, maar uit ervaring. Zwanger en een uitkering aanvragen resulteerde bij mij in vroegtijdige weeën en op last van de gynaecoloog mocht ik geen contact meer hebben met het UWV. Mijn man heeft het toen overgenomen.
Een zwangerschap kan je niet met terugwerkende kracht over doen,...

Heel veel succes!   

WSNPpartner

Bedankt voor de uitgebreide reactie.
E-mailen zijn we eigenlijk mee gestopt nadat er toch nooit reactie kwam, ik zit er nu wel sterk aan te denken alle afspraken die telefonisch gemaakt worden nu via mail te bevestigen en daar weer een bevestiging voor vragen.

Tot nu toe lukt het vrij goed om gewoon zakelijk te blijven al is dat niet erg makkelijk, ik probeer het contact dan ook zo veel mogelijk te beperken tot het noodzakelijke.
Verder beseffen we dat we hier gewoon door heen moeten om uiteindelijk weer verder te kunnen, maar als je het gevoel hebt dat er met je gesold wordt is dat soms wel erg lastig.
Mijn partner alles op zich laten nemen is helaas geen optie, hij zit/zat niet voor niets in de schulden en helaas zou hij zonder ondersteuning van mij daar niet eens uit gekomen zijn.

Het is een ontzettend goede jongen maar administratie en doorpakken zijn niet zijn sterkste punten.
Hoe zeer hij het ook probeert en ik hem ook de kans geef het op te lossen lukt dit niet.
Daarbij werkt hij van 7 tot 4 en als hij eenmaal thuis is is de bwv niet meer te bereiken en als hij aan het werk is kan hij niet bellen, want 1 keer bellen is nooit voldoende om de bwv te pakken te krijgen.
Inspreken op de voicemail resulteert in een telefoontje een dag of 3 na het achterlaten van het bericht.

Inmiddels heb ik begrepen dat het VTLB nu bij de rechter is en zodra deze weer terug is wij daar meteen bericht over zullen ontvangen, het zal me benieuwen.

tuthola

Tja het wordt een welles nietes verhaal.

Heeft de bewindvoerder met het huisbezoek niet aangegeven dat als jij weer gaat werken dit het VTBL beinvloed?? Bij mij werd verteld dat iedere verandering die er in inkomen zou komen je dan meldingsplicht hebt.
Wat ik uit je verhaal begrijp heeft je partner dan nu een achterstand opgelopen heeft omdat jou inkomen niet niet bij het VTLB gerekend is en er geen ruimte is om een grote betaling te doen.
De grote betaling moet altijd in overleg met de bewindvoerder gaan, ook kleine betalingen die je vanuit de boedel wil doen moet je toestemming van de bewindvoerder hebben.

Het is heel zuur als je deze dingen verkeerd begrepen hebt maar in principe kan de bewindvoerder het te kort van de boedel met terugwerkende kracht op je partner verhalen. Helemaal zuur is het dat het contact met je bewindvoerder niet optimaal is en erg laks is ....ben bang dat je aan het kortste eind trekt daar de bewindvoerder in deze sterk staat omtrent de regels van de WSNP.

chapter

Hoi wsnp partner
Ik sluit mij bij voorgaande aan.

Is het inkomen wat jij ontving al op of heb je dat gereserveerd?
Als dat op is zal het geld uit de reservepot moeten komen bij budgetbeheer en staat bwv in zijn/haar recht om geen goedkeuring te geven voor uitkering ervan ten behoeve van kinderkamer etc.

op moment dat jullie beide werken wordt er vanuit gegaan dat jullie aan draagkracht bijdrage in de vaste lasten
bv je partner verdiend 1200 en jij 400 betaal jij 1/3 en je partner 2/3 van de vaste lasten. (naar rato)
Je raakt dus niet je volledige inkomen kwijt maar lijkt mij normaal dat als je samen verdiend je ook de kosten deelt.

En ik kan het niet vaak genoeg zeggen maar blijf mailen zo heb je overal bewijs van als je iets moet aantonen.
In principe is het fijn als de bwv op jouw mail reageert maar in feite heeft bwv weinig met jou te maken maar met je partner. Je zit cru gezegd niet in de wsnp en bent in die zin geen partij voor de bwv om mee te overleggen etc.
Je partner staat niet onder bewind en is in die zin eigen rechtspersoon en moet dus ook zelf zijn zaken behartigen.

Het is niet eenmalig dat je loonstroken moet meesturen ik moet ze iedere maand insturen tezamen met mijn rekeningafschriften en specificaties van andere inkomen waar mogelijk.

en probeer niet boos te worden of onbeschoft naar de bewindvoerder deze kan jullie maken of breken!

Boeddha

goedemorgen, erg lastig. Maar de bewindvoerder mag en kan alles om zorg te dragen voor zoveel mogelijk geld in de boedel voor de schuldeiser.

Bij het huisbezoek van de bewindvoerder heeft je partner een boekje gekregen met alle rechten en plichten waar hij zich aan moet houden. Een van de plichten is je bewindvoerder meteen op de hoogte stellen als er een wijziging plaatsvindt in je inkomen, levensituatie etc. Dat jullie dat niet gedaan hebben, had de bewindvoerder kunnen aanmerken als te kwader trouw en dit bij de rechter-commissaris kunnen melden met het verzoek tot opheffing WSNP.

Kortom, de bewindvoerder is er voor de schuldeisers, maar zijn ook mensen. Blijf vooral vriendelijk en stel haar overal op de hoogte per mail!

Succes met jullie zwangerschap :-)
Be strong, have faith!

Boeddha

Ik zat even op mijn gemak dingen terug te lezen en ik vind het heel lief dat je het zo opneemt voor je partner. Natuurlijk gaat het ook om jullie toekomst. Maar.....

Het zal ook eens tijd worden dat hij zelf verantwoordelijk gaat worden voor zijn traject. Dus zelf contacten onderhouden met zijn bewindvoerder. Ja het klopt dat hij werkt, maar in de weekenden/avonduren kan hij wel mailen naar zijn bewindvoerder. Het traject is ook een leerschool. En het is de bedoeling dat hij leert om verantwoordelijk te worden. Het is niet de bedoeling dat na deze 3 jaar hij nog steeds zijn verantwoordelijkheden (rekeningbeheer/administratie) afschuift naar jou in dit geval.

Be strong, have faith!

WSNPpartner

@ Tuthola:
Ten tijde van het huisbezoek zaten we beide nog in de uitkering, er is wel gemeld dat we wijzigingen door moesten geven en dit hebben we ook gedaan.
Het is ons alleen nooit duidelijk gemaakt en er ook eerst 5 maanden nooit gevraagd naar mijn loonstrookjes of contract, terwijl we uiteraard wel hebben aangegeven dat ik ben gaan werken.
Dit is nieuw voor ons en ik zit niet in de WSNP dus we wisten niet wat er allemaal nodig was en als de bwv dan niets aangeeft kunnen wij dit ook niet zomaar bedenken.

Naast de WSNP hebben we budgetbeheer bij gemeente, er worden dus geen betalingen uit de boedel gedaan. er is wel een bedrag apart gezet bij budgetbeheer wat wij hebben gereserveerd voor de baby, daar zou (een deel?) van de achterstand mee betaald kunnen worden.
Dat houdt dan echter in dat we geen rooie cent hebben voor de inrichting van het kamertje, kleertjes of andere zaken rondom de zwangerschap.

@Chapter:
Een groot deel van mijn inkomen is wel gereserveerd maar zoals hierboven te lezen is dus eigenlijk niet voor de afdracht van de boedel, het zou ook echt enorm vervelend zijn als wij daar geen cent van terug gaan zien.

Mailen naar de bwv is zinloos, het maakt niet uit of mijn partner of ik iets mail er komt 0.0 reactie op zelf achteraf schriftelijk niet.
Loonstroken worden maandelijks doorgestuurd (in eerste instantie alleen van mijn partner nu van beiden) daarbij werd geklaagd dat ze niet alle loonstroken had terwijl ze wel elke maand verstuurd zijn (door mijn partner).

Om mijn rekeningafschriften is nog nooit gevraagd en die van mijn partner vallen nog onder de postblokkade dus ik ga er van uit dat dat voldoende is.

@Boeddha:
Alle wijzigingen zijn ruim op tijd doorgegeven dus daar kan ze ons niet op pakken, we werken prima mee en handelen naar eer en geweten.
Als wij echter niet weten dat zij ook mijn loonstroken nodig heeft kunnen wij daar niets aan doen en als ze pas een half jaar nadat we hebben aangegeven te beginnen met werken gaat vragen om loonstroken vraag ik me af of dit ons aan te rekenen valt.

En wat mijn partner betreft, de meeste dingen regelt hij nu super, hij gaat naar school, hij werkt, haalt super cijfers en heeft zijn leven na jaren eindelijk op de rails.
Het doorgeven van wijzigingen en het mailen van bijvoorbeeld de loonstrookjes doet hij ook allemaal prima.
Maar als je een antwoord wil op een vraag kan je mailen tot je een ons weegt, maar komt er gewoon geen reactie.
In het begin hebben we dit meerdere malen geprobeerd, maar als er op mail geen antwoord komt en je er met 5 keer bellen wel door komt ga je uiteindelijk maar bellen om tot je antwoorden te komen.
Ik kan mijn partner prima weer om alles laten mailen maar dan weten we gewoon niet waar we aan toe zijn en dat is in mijn situatie niet erg bevorderlijk.
Na een middag bellen weet ik wel waar ik aan toe ben en dat kan ik dus niet aan mijn partner overlaten omdat hij op zijn werk toch echt moet werken i.p.v. elk uur proberen te bellen.
Waar ik kan laat ik hem zijn verantwoordelijkheid nemen, maar sommige dingen zal ik toch echt zelf moeten doen.

Is het raar om in elk geval nog proberen te onderhandelen over het bedrag wat wij van ons gespaarde bedrag mogen houden?
Stel we hebben 5000 euro apart kunnen we dan onderhandelen dat we daar 1000 zelf van mogen houden om in elk geval nog iets van een kinderkamer in elkaar de sleutelen.

Verder iedereen ontzettend bedankt voor de antwoorden, wetende wat we nu weten hadden we het anders aangepakt.
Helaas weten wij ook niet alles en gingen we er van uit dat de bwv wel aan zou geven wat zij nodig heeft om er voor te zorgen dat alles goed zou verlopen.

chapter

Je hoeft ook niet alles af te dragen maar een gedeelte wat je mee moet betalen aan vaste lasten zorgverzekering etc.
Ik hoop dat bwv nu snel een herberekening maakt en jullie duidelijkheid geeft over het terug te betalen bedrag.
Dan weet je ook wat je over houd van de reserve die je hebt van je salaris en van pot onvoorzien bij budgetbeheer.
Toch zou ik blijven mail omdat je van elke telefonische afspraak geen bewijs hebt mocht de bwv beëindigen wsnp aanvragen oid dan kun je met mail aantonen dat je altijd actief bent geweest.

mijn bwv geeft aan dat met postblokkade ze steekproeven neemt maar ik verantwoordelijk ben dat er elke maand loonstroken en rekeningafschriften worden gemaild ondanks dat de loonstroken eerst via haar komen.

een regeling treffen over welk gedeelte je mag houden zal denk ik niet meevallen en de vraag is of je dat risico wil nemen.
Is er de mogelijkheid dat je voor einde wsnp het boedeltekort dan kan inlopen heb je mogelijk nog een kans, maar de bwv bepaalt
Lukt het niet on welke reden dan ook om voor einde wsnp in te lopen heb je kans op beëindiging zonder schone lei.

Nu heb je bv 2 inkomens maar als jij besluit na de bevalling niet meer te gaan werken is er mogelijk ook minder om te reserveren omdat je dan ook extra kosten hebt aan kleding, eten etc van de baby. dubbele lasten aan zorgverzekering.

hopelijk komt er snel duidelijkheid voor je en kun je gaan genieten van je zwangerschap, een erg bijzondere tijd