Schuldhulpverlening voor zelfstandig ondernemers?

Started by Ano_Niem, Nov 17, 2013, 11:10 AM

Previous topic - Next topic

Ano_Niem

Een beetje schuchter schrijf ik dit bericht. Begin vorige week de stap gezet en naar het inloop spreekuur van de gemeente gegaan. Nog voordat ik mijn eerste woord wilde uitspreken, in antwoord op de vraag waarmee men mij kon helpen, stroomden de tranen al over mijn wangen. Wat een schaamte, wat een pakket gewicht op mijn schouders, de afgelopen 7 jaar.

Nu heb ik nog niet de energie om alles op te schrijven en samen te vatten, zit momenteel midden in de kamer met mijn laptop op schoot, om mij heen de puinhopen van mijn leven, inmiddels wel netjes op een heleboel aparte stapels liggend. Wachtend om te worden geperforeerd en in (gratis afgehaalde) ordners te plaatsen, om zo een overzicht te krijgen van alle zaken die de gemeente wil hebben, alvorens een intake te plannen.

Allereerst ben ik zelfstandig ondernemer, met een redelijk goed lopend bedrijf aan huis en op locatie. Er zit al 2,5 jaar een stijgende lijn in, ondanks deze moeilijke tijden.

In mijn gemeente kom je in aanmerking voor hulp aan zelfstandig ondernemers in geval van financiele nood, mits je bedrijf winstgevend, levensvatbaar en reeds enkele jaren gevestigd is. Echter, doordat ik samenwoon (op papier, ik betaal hier helemaal niets anders dan af en toe een keer boodschappen en een vergoeding voor het energieverbruik van mijn bedrijfsruimte), kom ik hier hier niet voor in aanmerking (BBZ-regeling?). Mocht ik besluiten weer apart te gaan wonen, ben ik van harte welkom en zit er een grote kans in dat men mij kan helpen.

Parallel aan die beslissing, nu dus ook een bezoekje gebracht aan de schuldhulpverlening voor particulieren. Ik trof een uiterst vriendelijke man die er sinds deze week voor heeft gezorgd, dat ik weer een lichtpuntje in de duisternis zie, voor mijzelf en voor mijn 2 kinderen. Hij gaf aan dat er wel degelijk kansen zijn op een minnelijke regeling, ik moest beginnen met het aanleveren van een lijst met documenten zodat er een officiele intake kan plaatsvinden.

Uiteraard lees ik momenteel veel op internet en wordt verdrietig van alle ellende die ik tegenkom, vaak door factoren van buitenaf veroorzaakt, soms door toedoen van wellicht wat "minder verstandige" beslissingen (goh, ik herken mijzelf).

Wat mij op dit moment toch weer erg onzeker maakt en zorgt dat mijn hart in mijn keel lijkt te zitten, is dat je als zelfstandig ondernemer eigenlijk niet in de schuldhulpverlening geholpen kan worden, mits je bedrijf inmiddels is uitgeschreven bij de kamer van koophandel. Andere berichten laten dit juist weer in het midden, maar tot op heden heb ik nergens een verhaal kunnen ontdekken van een zelfstandig ondernemer die geholpen is met een minnelijk traject en toch zijn/haar bedrijf heeft kunnen voortzetten.

Heeft één van jullie hier zelf ervaring mee of eventueel informatie/ervaringsverhalen?

De hele week voel ik mij schommelen tussen een soort kalme rust die over mij heen daalt en tegelijkertijd weer alle scenario's als het echt mis blijkt te lopen. De beren op de weg, ik ken ze inmiddels allemaal!

Het lucht me al op er op deze manier even over te kunnen schrijven. Dank jullie wel voor het lezen, alle tips zijn welkom, voor vragen sta ik altijd open.

Gr.

Ano Niem (toch te veel schaamte)

Buster

Beste Ano_Niem,

Heel erg welkom op het forum.
Na het lezen van je verhaal zijn mijn eerste gedachte; Wat heb je dit mooi geschreven.
En wat ontzettend rot dat je nu zo klem loopt in de regeltjes.

Hier hoef je je niet te schamen, ik snap dat die knop moeilijk om te zetten is, maar het hoeft dus niet.
Het is me een raadsel waarom je niet in aanmerking komt voor een BBZ regeling.
Je staat immers ingeschreven en dat is een voorwaarde.

Dat je met een bedrijf niet geholpen kan worden in de reguliere schuldhulpverlening heeft te maken met de inkomsten.
Er moet een betrouwbare bron van inkomsten zijn waarop er een berekening gemaakt kan worden voor een periode van drie jaar. Met een bedrijf is dat geen vast gegeven. Daardoor zou je onverhoopt niet kunnen voldoen aan de gemaakte belofte en komt de hulp te vervallen.

Bij een particuliere organisatie kan het zijn dat de regels minder scherp zijn, dat brengt dus ook een risico met zich mee. Buiten het feit dat je 36 x een maandbedrag betaald hebben ook zij zich te houden aan de belofte die aan het begin van het traject wordt afgesproken. Mocht dit niet haalbaar zijn komt de hulp te vervallen, blijven de schulden bestaan en komt daarbovenop de wettelijke rente met terugwerkende kracht.

Als je nu een goedlopend bedrijf hebt is het zonde om dit aan de kant te zetten. Een baan in loondienst is ook niet zomaar gevonden.
De vraag is dus; hoe hoog zijn de schulden en is er enige kans dat je dit zelf af kunt gaan lossen?
Zijn het schulden van het bedrijf of zijn het schulden uit de privé sfeer?
En daarnaast, dat zit er altijd aan vast; hoe zijn je schulden ontstaan en hoe voorkom je in de toekomst dat je nieuwe schulden maakt.

gewoon

Hoi ano niem

Welkom op dit forum en er is niets om je voor te schamen je bent niet alleen, ik lees dat je een afwijzing hebt voor een BBZ en nu verder zoekt, wil daarvan zeggen dat die BBZ er is juist om levensvatbare ondernemers te ondersteunen, dit omdat dat de samenleving veel geld bespaard.

Helaas heb je wel te doen met amtenaren die de helft ongeveer afwijzen, en als je het niet eens bent met een afwijzing kun je daar bezwaar op maken.

Begrijp dat je om kosten te besparen, ergens een woning deelt, en dat  word gezien als samenleven ?

Een aanvraag kun je altijd opnieuw doen, zodra de omstandigheden zijn veranderd ben geen deskundige op dit gebied maar heb  zelf ervaringen hiermee gehad, dus niet opgeven.

Je boekhouding op orde brengen is altijd goed ben zelf vroeger na afwijzing op eigenkracht schulden gaan weg werken eerst de kleinere waarna er alleen enkele grote schulden over bleven, en deze betaalt tegen finale kwijting. 

Wens je veel wijsheid toe, en hulp die je toekomt.

Anoniem99

Buster en gewoon, dank jullie wel voor het antwoorden.

Buster,

Dank je voor het compliment!
De reden dat ik niet in aanmerking kom voor de BBZ-regeling lijkt te liggen in het feit dat ik samenwoon en dat we door het salaris van mijn vriend, niet op bijstandsniveau terechtkomen, waardoor dit niet aangevuld hoeft te worden uit de BBZ-regeling. Althans, zo heb ik e.e.a. begrepen. Het samenwonen is een groot woord, aangezien ik werkelijk niets aan vaste lasten betaal en we zelfs ieder in ons eigen levensonderhoud voorzien.

Voor zover ik nu inschat en weet, denk ik dat ik maar een paar opties heb. Kosten maken door weer op mijzelf te gaan wonen, als dan niet als formaliteit....mocht het blijken dat ik er ook daadwerkelijk zou moeten wonen, dan wordt dat een zeer verwarrende puzzle voor mijn 2 kinderen. Waar weer tegenover staat dat ik dan in staat wordt gesteld met een lening via de BBZ-regeling om al mijn schuldeisers in 1 keer af te betalen. Nu weet ik weer niet hoe het dan zit met het feit dat je dit binnen 3 jaar moet terugbetalen aan de gemeente en dat dit qua hoogte niet haalbaar is. Hoe zit het dan met finale kwijting, doet deze afdeling van de gemeente dan toch een soort minnelijk voorstel waarmee de schuldeiser maar akkoord moet gaan en krijgen zij het restant wel direct uitgekeerd?

Andere optie zou zijn dat ik dus geholpen wordt in het particuliere traject, echter dan zou ik mij moeten laten uitschrijven bij de kamer van koophandel en een baan zoeken. In deze tijden.... Hoe krom is het om een goedlopend bedrijf om zeep te helpen om vervolgens tot de conclusie te komen dat er geen banen zijn en er dan achter te komen dat ik geen recht heb op een bijstandsuitkering omdat mijn vriend nog steeds teveel verdiend....dus ook hier lijkt het er dan op dat ik wederom zelfstandig zal moeten gaan wonen.

Er staat nog een woning(kje) op mijn naam, met daarin een officiële onderhuurder. Maar goed, die heeft wel een opzegtermijn van 12 maanden (in huurovereenkomst staat 3 maanden, maar dit is niet wettelijk toegestaan). 12 maanden verder en ik pen persoonlijk failliet verklaard denk ik. Dus dit zou betekenen dat ik een andere woning zou moeten zoeken dan dat.

Zucht. Kortom, veel onduidelijkheid dus. Gisterenmiddag de aanvraag schuldhulpverlening ingediend, met alle daarbij behorende documenten en kopieën. Nu afwachten, als het goed is binnen 2 weken reactie en een intake afspraak.

Grootste schuldeiser heb ik enkele weken geleden aangeschreven en aangegeven dat ik maar 1/3 van de maandelijkse aflossing zou kunnen voldoen. Gisteren een envelop gehad met daarin de vraag allerlei overzichten en kopieën aan te leveren, zodat zij blijkbaar gaan inschatten wat ik kan afbetalen. Tevens een mail dat ze mij niet telefonisch kunnen bereiken en dat de vordering binnen 5 dagen betaald moet zijn, anders gaat mijn dossier naar een deurwaarder. Ik heb net een mail teruggestuurd met daarin dat ik middels correspondentie reeds in contact met hen ben getreden en dat ik liever geen telefonisch contact heb i.v.m. de klanten aan huis, die dit soort telefoongesprekken niets aangaat.

Wellicht is er toch een lichtpuntje. Ik heb al een aantal keer gezien dat ook mensen met een 0-uren contract gewoon worden toegelaten in diverse trajecten. Ik heb mijn cijfers bijgevoegd bij de aanvraag, waarin duidelijk te zien is dat ik al 2,5 jaar een zeer stabiel inkomen heb, die alleen nog maar stijgende is.

In antwoord op jouw vraag over het ontstaan van de schulden, zijn redelijk normale redenen...scheiding, verhuizingen door omstandigheden (nog steeds scheidingsgerelateerd). Daarna een aantal kleine schulden gebundeld en niet naar de kleine lettertjes gekeken. Baan verloren in 2011, van hobby mijn werk gemaakt, (aanvullende) uitkering begin dit jaar afgelopen en tegelijkertijd de grote lening die verdubbeld werd qua aflossing. Ook de KOT veel te lang laten doorlopen ondanks dat ik niet meer fulltime werkte, puur omdat ik dacht...dat lukt met wel terug te betalen als ik alle andere leningen heb afbetaald. Niet te goeder trouw dus. Mijn grootste zorg en nachtmerrie de afgelopen jaren, weten dat het niet goed is wat je doet en het niet kunnen stoppen. Op de duikplank staan en weten dat je moet springen, maar toch iedere keer weer kijken naar dat trappetje wat er zo verleidelijk uitziet om gewoon vanaf te klimmen... Deze schuld overheerst alles, overheerst ook het ontstaan van de hele situatie, dat ik daar niet schuldig aan was, maar wel de keuzes die ik daarna gemaakt heb.

Maar goed, nu even afwachten tot ik weer meer informatie hoop te krijgen bij de gemeente dmv een intake.

Weer een heel verhaal geworden.

Ik ga gauw aan het werk, fijne dag allen.

Anoniem99

Oh Gewoon, vergeet ik jou "gewoon"...

Als het goed is krijg ik deze week meer informatie toegestuurd van de gemeente over de BBZ-regeling voor het geval ik toch weer zelfstandig ga wonen. Ik ga eens goed speuren naar eventuele mogelijkheden.

Andere antwoorden staan inmiddels in het antwoord aan Buster, als je nog vragen of opmerkingen hebt, shoot!

Gr.

Anoniem

chapter

Hoi Anoniem
wat een verschrikkelijke situatie
Toch zie ik wel een aantal problemen de niet te goede trouw schuld, hoe lang geleden is die ontstaan?
Normaliter mag je binnen 5 jaar na het ontstaan van een schuld niet te goede trouw 5 jaar geen beroep doen op een regeling met bbz ligt dat misschien anders.
Ga je een particulier traject in wordt zoals je zelf al aangaf maar in heel weinig gevallen goedkeuring verleend voor het behouden van je eigen zaak.
Je schrijft zelf voor de regeltjes op ander adres wonen feitelijk ook wordt het verwarrend voor de kinderen, hier bega je weer een te kwade trouw mee als dit uit komt (dat je wel ingeschreven staat daar maar er niet woont maar samenwoont)eindigt je traject direct en mogen de schuldeisers alsnog de vorderingen opeisen met terugwerkende kracht aan rente erbij.
Ik snap heel goed dat je allerlei sprongen wilt maken maar blijf rustig en neem geen beslissingen waarvan je al weet dat als deze uitkomen je terug bij af bent. Daar hebben de kinderen helemaal niets aan.

heel veel succes en blijf in je eigen kracht staan!

Anoniem99

Weer is de schaamte groot als ik het berichtje van Chapter lees. Het woord fraude...dat wat de laatste maanden zo in het nieuws is, zo onder de loep wordt gelegd, is dus gewoon keihard ook op mij van toepassing!

In mijn geval gaat het om hele grote bedragen, aangezien ik ooit voor een fulltime baan, KOT ontving en dat door heb laten lopen, gezien heb als inkomen...jaar in, jaar uit.

Terwijl ik dit schrijf biggelen de tranen weer over mijn wangen, dat ik dit gedaan heb! Als een soort struisvogel mijn weg heb gevonden de afgelopen jaren en nu eigen geen uitweg meer zie!

Vorig jaar september kwam de eerste grote klapper, ik moest meer dan 15000 euro terug betalen, dit was alleen nog maar over 2009. Dat lukte mij nog, ik heb gebruik gemaakt van de gespreide betaling en heb tot op heden ongeveer 650 euro per maand terug betaald. Maar goed, dit werd natuurlijk verrekend met de (nog steeds!) doorlopende voorschotten... Nu lag 4 weken geleden nr. 2 er...van het jaar 2010, 12000 euro. Daarbij kwam nu de grote afbetaling van een persoonlijke lening en nu was de maat vol.

Ik lees veel momenteel en constateer maar één ding. Als je niet te goeder trouw bent geweest in de afgelopen 5 jaar, dan kun je eigenlijk niet geholpen worden. Heel hard gezegd, en zwart /wit als ik ben : terecht! DIT IS MIJN EIGEN SCHULD!

Maar ja, er zijn wel 2 kanjers die de dupe hiervan zijn. Al maanden speelt de gedachten dat ik hulp moet zoeken in de vorm van een psycholoog, in de hoop dat ik uit kan zoeken wat er nu in mij zit, dat dit veroorzaakt, dit kan niet gezond zijn. Tegelijkertijd zijn er ook zoveel goede dingen in mijn leven en de dingen die ik doe.

De man van de gemeente vertelde mij wel dat de BBZ-regeling niet kijkt naar hoe schulden zijn ontstaan, maar ja, dan blijft een feit dat ik weg zal moeten verhuizen. En Chapter...inderdaad, dan zal ik daar ook daadwerkelijk moeten gaan wonen, want ik moet er niet aan denken dat ik om die reden niet geholpen kan worden.

Ik zit er even doorheen, weet even niet waar ik het nog zoeken moet en tegelijkertijd mag ik geen zelfmedelijden hebben. Hopelijk komt er toch ergens een lichtpuntje in zicht de komende tijd.

chapter

Lieve anoniem
Ik heb met geen woord gerept over fraude maar over niet te goede trouw wat je zelf ook al aangaf
Ik ben de laatste die dat veroordeeld want een kat in nauw maakt nu eenmaal rare sprongen ook ik heb die gemaakt.
Je bent nu op een punt dat je inzicht krijgt en een andere weg op wilt gaan, daar heb ik alleen maar bewondering voor!

Het is geen zwart-wit gegeven maar in veel gevallen hanteert de rechter de 5 jaar termijn maar iedere situatie is uniek net als ieder mens dat is, maatwerk

houd moed

gewoon

Hoi lees over KOT en na even zoeken dat is dus weer die kinder opvang toeslag en dat is al een paar keer voorbij gekomen en die schaamte of dit nu dan fraude zou zijn, dat is het niet in mijn optiek.
Het is de overheid die de gelegenheid heeft gemaakt en vindt ik daarmee ook een partij die aan het jasje getrokken kan worden.

Het zelfde als een bank een credit verstrekt is het niet raar dat deze ook gebruikt word.

Daar voor heb je dus geen destruktiefe houding voor nodig het gebeurd je gewoon en dan later zit je er mee, ik denk dat je al gekeken hebt bij de belastingdiens voor een persoonlijke betalingregeling en deze moet je wel !!! proberen aan te vragen in met een  persoonlijk afspraak bij de belastingdienst.

Je zal gelezen hebben over een uitzondering als er sprake is van opzet of grove schuld van u,  das lekker zeg,  zij boden de gelegenheid dat er mensen zijn in grote nood die hier een tijdelijke oplossing in vonden, wat te doen aan andere schulden die onder grote druk worden ingevorderd.

Als de sytuatie zo is dan lijkt mij toch het een gesprek waard met de belastingdienst, lijkt mij toch de eerste stap die je nu kunt maken.

En je schrijft elders over dat je binnen 5 dagen ergens moet betalen vaak is het ook goed  binnen 5 dagen te reageren kontakt opnemen mail schrijven deze opvolgen, en met haalbare voorstellen komen Zorg voor een kontakt persoon enz.

Je afvragen of er met jou wat mis is is zonde van de tijd

hou je haaks

gewoon

Lieve allemaal ik neem best wel een stelling in, maar denk dat dit de manier is om hier tegen aan te kijken, hoeveel mensen moet in de bijstand komen ? Gezonde ondernemers ?

Hoeveel kinderen een jeugd van armoede, terwijl het begonnen is voor de jeugd.

Den Haag deelt uit, en de belastingdienst mag  boeman uithangen om het weer terug te halen, niet van 1 jaar wel nee het moet eerst jaren lang fout gaan

Kaatje

Kijk voor de babykamer spullen eens op de weggeefhoeken op facebook. Er zijn zoveel weggeefhoeken, goedkoop en gratis en andere hoeken waarop je voor weinig geld aan goede bruikbare spullen kan komen. Je zou zelf ook een oproepje er op kunnen zetten.

gewoon

Kaatje is weer sterk van je, daar zou het eigenlijk over moeten gaan verwacht ook zo,n opstelling bij de belastingdienst, dat annoniem99 een regeling krijgt, en weer gewoon aan het werk mag, in voorspoed
en geluk.

Kaatje

@gewoon: als ik zie wat er op facebook wel allemaal niet gratis of voor weinig geld wordt weggedaan, dan kan je daar echt bijna een huis mee inrichten. Ook heb ik er al vaak genoeg eten voorbij zien komen. Soms is het wel geluk hebben, omdat er meerdere mensen reageren, maar je kan het altijd proberen!  Ik blijf me verbazen over wat er allemaal via diverse facebookgroepen wordt gedaan en er komst steeds meer bij!

Sorry is even een korte reactie off topic.

Boeddha

@kaatje, klopt helemaal! ik heb de afgelopen weken, schoenen, kleding, een mooi schilderij, een tochtstrip, een stapel nieuwe handdoeken via de weggeefhoek gekregen. Echt een geweldig medium!

En dan zit ik nog in een dorpse omgeving. In de stad vlakbij staat er nog veel meer.
Alleen hier geen maaltijden!
Be strong, have faith!

Kaatje

@Boeddha: ik woon in een dorp en hier is hetzelfde. Gelukkig woon ik ook in de buurt van een grote stad en er zijn er genoeg die van stad naar dorp rijden en zo de spullen voor anderen mee kunnen nemen die geen vervoer hebben. Ik heb hier al een paar keer etenswaren gezien die voor niets weggeven worden. Ook thuisafgehaald.nl heeft regelmatig maaltijden erop staan voor weinig geld. Heerlijk voor jou dat je ook al via facebook al veel bruikbare spullen hebt kunnen ophalen. :) :)