Wat is nu het bedrag wat ik te besteden heb?

Started by magrem, Nov 14, 2013, 11:03 AM

Previous topic - Next topic

magrem

Hallo,

Ik heb zelf een berekening gemaakt met de VTLB-calculator, en onderaan de berekening staat het volgende:
Quote__________ __________ 
Nominaal bedrag 1.858,95   
Beslagvrije voet plus nominaal bedrag en overheveling 3.372,39   
Maandelijks te reserveren vakantiegeld -/- 66,18   
  ========== ========== 
Vrij te laten bedrag(en) 3.306,21   
Te behouden vakantiegeld berekend over 12 mnd. 794,12   
Totaal inkomen exclusief vakantiegeld 2.189,00   

Wat is nu het bedrag wat ik per maand overhoudt? Is dat het nominaal bedrag of het vrij te laten bedrag?

Buster

Beste Magrem,

De VTLB calculator wordt alleen gebruikt in trajecten en wordt bepaald door een bewindvoerder afhankelijk van je situatie. 
Als je zelf gaat aflossen kun je het beste uitgaan van de beslagvrije voet.
Deze kun je hier uitrekenen, vul hem in alsof er beslag ligt.

http://www.schuldinfo.nl/fileadmin/kwijtschelding/invoerBeslag.php

Bedragen, naast loon of uitkering die onder extra in te vullen inkomen vallen zijn;
- pensioen, 
- partneralimentatie,
- kinderalimentatie,
- voorlopige teruggaaf heffingskortingen.
- vakantiegeld
- 13e maand

Bedragen die erbuiten vallen zijn;
- bijzondere bijstand,
- huurtoeslag,
- zorgtoeslag,
- kinder(opvang)toeslag,
- kinderbijslag,
- onkostenvergoeding bij ambtenaren,
- persoonsgebonden budget,
- extra verhoging arbeidsongeschiktheidsuitkering Wajong, WAO, WIA
- studiefinanciering en tegemoetkoming studiekosten
- overlijdens uitkering bij; ANW, AOW, TW, Wajong, WAO, WIA, ZW
- tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten
- extra tegemoetkoming AOW en ANW

Voorwaarde is wel dat je van bovenstaand lijstje geen schulden hebt bij bedrijven of instanties waar de toeslag voor is bedoeld.

magrem

Hallo Buster,

Ik had deze bereking gemaakt, er vanuitgaande dat ik volgend jaar wil starten met de WSNP.
Als ik de berekening maak via jouw link, kom ik op het volgende:

QuoteBerekening volgens normen 1 juli 2013   

Gezinssituatie Echtpaar/samenwonend,
beiden 21 jaar of ouder en jonger dan 65 jaar 

Maximale woonkosten â,¬  282,20 
   Woont in een aangepaste woning i.v.m. handicap? Nee 
   Wat is de leeftijd van degene met het hoogste inkomen? Tussen 23 en 65 jaar 
   Uit hoeveel personen bestaat het huishouden? Drie of meer personen 

Netto inkomsten waarop beslag ligt (incl. vakantietoeslag) â,¬  1339,00 
  Netto inkomsten waarop geen beslag ligt (incl. vakantietoeslag) â,¬  0,00 
  Netto inkomsten van uw evt. partner (incl. vakantietoeslag) â,¬  629,00 

BASISNORM BESLAGVRIJE VOET â,¬  1191,18 
  Rekenhuur â,¬  619,00   
  -/- Normhuur (per 1 januari 2013) â,¬  194,74   

â,¬  424,26   
  -/-Huurtoeslag, woonkostentoeslag â,¬  121,00   
  Max. verhoging woonkosten â,¬  282,20   

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

â,¬  282,20 â,¬  303,26   

BIJ: (laagste van bovenstaande bedragen) â,¬  282,20 

â,¬  1473,38 
  Premies Ziektekostenverzekering â,¬  214,00   
  -/- Ontvangen zorgtoeslag â,¬  116,00   
  -/- normpremie voor eigen rekening â,¬  75,00   

BIJ: Ziektekosten â,¬  23,00 

â,¬  1496,38 

AF: Inkomsten van de echtgenoot/partner, incl. vt â,¬  629,00 

â,¬  867,38 
  AF: Inkomsten van de schuldenaar, waarop geen beslag ligt â,¬  0,00 

BESLAGVRIJE VOET    â,¬  867,38

Betekent dat dat ik zelf 867 per maand krijg om ALLES van te betalen?  :o

Buster

Dat betekent dat jullie gezamenlijk â,¬ 1496,38 te besteden hebben.
Daarbovenop komt, als je daar recht op hebt;
- bijzondere bijstand,
- huurtoeslag,
- zorgtoeslag,
- kinder(opvang)toeslag,
- kinderbijslag,
- onkostenvergoeding bij ambtenaren,
- persoonsgebonden budget,
- extra verhoging arbeidsongeschiktheidsuitkering Wajong, WAO, WIA
- studiefinanciering en tegemoetkoming studiekosten
- overlijdens uitkering bij; ANW, AOW, TW, Wajong, WAO, WIA, ZW
- tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten
- extra tegemoetkoming AOW en ANW

Daarvan wordt verwacht dat je
- huur
- zorg
- energie
- water
- boodschappen
- gemeentebelastingen en waterschap betaalt.
- en de posten waar je eventueel toeslagen voor krijgt.

Mocht er daarna ruimte zijn in het budget kun je dat besteden aan vervoer, internet/telefonie of een buffer.

QuoteIk had deze berekening gemaakt, er vanuitgaande dat ik volgend jaar wil starten met de WSNP.

Een WSNP regeling komt vaak voort uit een aanvraag bij de gemeente voor een minnelijk traject.
Het VTLB wat voor die regeling wordt aangehouden verschilt vaak niet veel van de berekening bij een WSNP traject.

Heb je je al aangemeld voor hulp bij de gemeente?

magrem

Mijn man heeft nu geen werk, maar zoekt wel actief.
Is het zo dat, hoe meer hij verdient, hoe meer ze van mij (of ons?) "afpakken"?
Het blijft altijd bij die 1496? Dus ook al verdien ik 1500,- en mijn man verdient 1500,- dan nemen ze dus 1504 van beide salarissen om zo weer aan die 1496 te komen?

Is het ook mogelijk om bijv. een vastgesteld bedrag te betalen, maar dat je niet meteen de helft van je inkomsten afstaat? Zeg 500,-  per maand?

Sorry voor de vele, misschien domme vragen, maar ik zie soms door de bomen het bos niet meer.

Buster

Magrem, domme vragen bestaan niet ;)

Als er schulden zijn mag er verwacht worden dat je er alles aan doet om deze zo snel mogelijk in te ,lossen. Om te zorgen dat je altijd beschikt over een minimum om van te leven is er de beslagvrije voet.
Als je meer verdient verhoogt de voet niet, wel het bedrag waarmee je af kunt lossen en waardoor je dus sneller van je schuld(en) af bent.

Even een brutale vraag; hoe staan jullie ervoor?
Zijn er meerdere eisers, of is er een grote?
En wat onderneem je op dit moment om af te lossen?
Of je nu zelf of via een traject gaat aflossen, een goede voorbereiding werkt altijd in je voordeel.

chapter

hoi magrem
bij je vtlb heb je denk ik iets verkeerds ingevuld of je krijgt hele hoge alimentatie of andere inkomsten die je bv bvv berekening niet hebt meegenomen maar dan moet je deze ook meerekenen met je bvv
aangezien je  uitkomt op vtlb van ruim 3000 met een inkomen van jou van 1339
voor het zover is heb je vaak te maken met een bvv dat scheelt vaak wel iets maar niet dubbele

magrem

Ik zal een korte toelichting geven, misschien dat dat e.e.a. opheldert.

De schuld welke nu boven mijn hoofd hangt is voornamelijk veroorzaakt door mijn ex. "Voornamelijk" hier betekenent dat, als ik zelf wat sneller van aanpak was geweest, er misschien nog wat te redden was geweest. Ik ben bij die persoon weggegaan en heb toen eigenlijk niet voortvarend genoeg gehandeld om hem uit het huis te krijgen. Gevolg: hij heeft geen lasten betaald en ik heb net op tijd kunnen voorkomen dat het de executieverkoop inging. Huis zelf opgeknapt en vervolgens regulier verkocht, maar met enorme restschuld.

Vervolgens een nieuwe relatie aangegaan, getrouwd. Vanaf het begin gezegd dat dit speelde, maar mijn huidige man vindt dat hij (zijnde hij als persoon) niet hoeft op te draaien voor de schuld. En ongeacht wat een ander daar van vindt, ik geef hem eigenlijk nog wel gelijk. Ik lig al meer dan 5 jaar krom voor schulden welke ik betaal voor die ex, alles had hij heel sneaky op mijn naam gezet (nieuwe contracten met energieleveranciers, belastingen moest ik terugbetalen, etc.). Eigenlijk fluit die ex zich een weg naar een nieuw leven (urgentie, nieuw huisje, etc.) en ik lig nog steeds krom voor van alles. En straks dus ook die ton restschuld, mijn ex is al eens in de WSNP gegaan maar is er (begreep ik van de gemeente) weer uitgegooid.

Mijn man komt uit het buitenland en heeft een flexibel parttime baantje, welke hem toestaat te reizen voor familiebezoek wanneer hij dat wil. Ik ga 2 keer per jaar mee, we hebben daar ook een winkel.
Hij wil wel meer werken, maar niet fulltime. Dat wil ik ook niet, we delen nu de zorg voor de kinderen. Ik werk parttime (3 dgn).

Ik begreep dat als we de WSNP ingaan wij allebei fulltime moeten werken, minimaal 36 uur en we de kinderen naar de opvang moeten doen. Dat we dan allebei ong. 1500,- verdienen en gaat de helft zo weer naar de schuldeiser (op dit moment alleen de bank). Dus werkt 1 van ons voor niks (ff plat gezegd).

Misschien krijg ik nu allerlei verwijten van mensen hier over me heen over onverantwoord en "lekker makkelijk", maar ik ga dit dus van zn lang zal ze leven niet doen... Ik verdom het om de rotzooi van een ander op te ruimen, ik roep al 5 jaar dat ik degene ben geweest die meewerkt met de bank, gezorgd heb voor het opknappen van het huis nadat ex het (LETTERLIJK) helemaal kapot had gemaakt en dat ik het voor de hoogst mogelijke prijs heb laten verkopen. Nu mogen ze wat mij betreft hun portie bij hem gaan ophalen.

Ik ben van plan om beslag te laten leggen op mijn (ons) loon, dus dan moet ik uitgaan van de beslagvrije voet? Als ik de berekening volg van Buster kom ik op ong. 1473,- per maand wat wij te besteden hebben. Daar komt nog zorgtoeslag/huurtoeslag en kinderbijslag bij? Wat gebeurdt er met kindgebonden budget? Ben je verplicht een fulltime baan te zoeken bij loonbeslag?

tuthola

We zijn hier niet op het forum om iemand te veroordelen maar om te helpen bij moeilijke situaties waar jij je nu in bevind. Het is heel begrijpelijk hoe jullie in deze situatie staan maar ben bang dat je met deze houding qua schulden niet ver komt. Ik heb begrepen dat je met je nieuwe man in gemeenschap van goederen getrouwd bent en hij dus wettelijk wel degelijk aansprakelijk gesteld kan worden voor jou schulden, er kan dan niet alleen op jou loon beslag gelegd worden maar ook op dat van je nieuwe man als hij een baan vind. En wat te denken van de opbrengsten van zijn winkel in het buitenland.
Daarbij komt de vraag hoe lang wil je op de beslagvrije voet leven, het lijkt me niet dat je 10 tallen jaren op dit bedrag wilt blijven staan. Het minnelijk trajekt of WSNP bied je de mogelijk om uit de schulden te komen in relatief korte tijd en ja bij schulden word zakelijk naar de schulden gekeken en niet naar wie deze situatie veroorzaakt heeft.

Kortom je moet een keuze maken om uit deze situatie te komen linksom of rechtsom, ik wens je veel sterkte in deze.

magrem

Wat is het verschil tussen minnelijk traject en WSNP? Even een vraag tussendoor...

Buster

Hoi Magrem,

Veroordelen doen we hier niet.
Wat denk ik wel belangrijk is, is een aantal dingen uit te leggen.
De WSNP ga je niet zomaar in en beslag kan je niet laten leggen.

Om even bij jouw situatie te blijven.
Er zijn diensten afgesloten op jouw naam terwijl jij daar niets van wist.
Als dat gebeurde in de periode dat je getrouwd was valt daar niet zo veel aan te doen.
Maar,.. dat betekent ook dat je ex aansprakelijk is voor diezelfde schulden.
Als dat gebeurde nadat de scheiding is uitgesproken kunnen de zaken anders liggen en daar kan Sacredfour of Libra je vast meer over vertellen.

Je huidige partner, ben je daarmee in gemeenschap van goederen getrouwd?
Als dat zo is, is ook hij, helaas gekoppeld aan de schulden. Als je op huwelijkse voorwaarden bent getrouwd en deze schulden hebt benoemd in de voorwaarden staat hij er juridisch buiten.
Zo werkt het op papier, emotioneel is het een heel ander verhaal natuurlijk.

Om in aanmerking te komen voor een traject moet je aan een aantal voorwaarden voldoen.
Je moet ingeschreven zijn in Nederland, ouder zijn dan 18 en de schulden mogen niet "verwijtbaar" of "te kwader trouw" zijn ontstaan. Die laatste twee termen gaan voornamelijk over boetes bij het CJIB, onterecht ontvangen gemeenschapsgeld of Belastingschulden die voorkomen hadden kunnen worden en dan met name als dat ontdekt is door de Belastingdienst.

Een traject volgen betekent 36 maanden leven van het absolute minimum, je best doen om meer inkomen te verkrijgen (sollicitatieplicht), geen nieuwe schulden maken en inzicht geven in je administratie op verzoek. Daar staat tegenover dat na 36 maanden de restschulden worden kwijtgescholden. Dus, stel je hebt een schuld van â,¬50.000 en in 36 maanden heb je â,¬20.000 bij elkaar gespaard voor de eisers worden er â,¬30.000 kwijtgescholden. Als je het dan hebt over "afpakken" wellicht als je het zo bekijkt dat het toch anders is.

Een minnelijk traject verloopt via de gemeente, je contactpersoon werkt dan als bemiddelaar. Dit traject duurt 36 maanden, en wordt gezien als een vriendelijke versie van een traject.
Eisers moeten dan akkoord gaan met een minimaal te behalen bedrag over die periode.
Gaan de eisers niet akkoord is er eerst een tussenstap via de rechter om te kijken of ze alsnog gedwongen kunnen worden, dit heet een dwangakkoord en wordt alleen aangevraagd als er een, of een paar kleinere eisers niet akkoord gaan en de grootste wel.

Dan, stel er is geen minnelijk akkoord of een dwangakkoord kun je een aanvraag WSNP doen, dit verloopt via de rechter. Dit traject duurt ook 36 maanden maar kan verlengd worden met 24 maanden. Als je hiervoor in aanmerking komt wordt je gekoppeld aan een bewindvoerder, dit is geen bemiddelaar maar hij werkt in opdracht van de schuldeisers en zijn of haar taak is in eerste instantie ervoor zorgen dat er zoveel mogelijk opgespaard wordt voor de schuldeisers. En ten tweede controleren of jij wel al het mogelijke doet om die spaarpot te spekken. Reizen naar het buitenland zul je toestemming voor moeten vragen, dat kan namelijk gezien worden als vluchtgedrag.
Aan het einde van het traject wordt gekeken of je je overal aan de regels hebt gehouden. Als dat zo is wordt het advies "schone lei" afgegeven en wordt de restschuld kwijtgescholden.

De WSNP wordt meestal gezien als het aller laatste redmiddel om met hulp uit de schulden de komen.

Niet iedereen komt in aanmerking voor een traject. En niet iedereen wil in een traject.
De andere optie is zelf aflossen, dat kan ook heel goed.
Het voordeel van zelf aflossen betekent ook iets meer vrijheid, je kunt gewoon naar het buitenland reizen zonder daar toestemming voor te moeten vragen bij een bewindvoerder.
Het nadeel is wel dat als je door omstandigheden je aflossingen niet na kan komen een eiser (ik heb het dan over een gerechtsdeurwaarder) het recht heeft om beslagen uit te voeren.
Daarnaast los je vaak het volledige bedrag af.
Er zijn nog wel meer voors en tegen, mitsen en maren, maar dat is teveel om nu op in te gaan. 

Dat brengt me op het volgende, er zijn 3 soorten beslag.
Loon, inboedel en bank.
De beslagvrije voet telt bij loonbeslag, een eiser legt dan beslag op het loon. Daar hangt een behoorlijke prijskaart aan. Ongeveer â,¬310 incl. BTW en ook deze kosten worden op jou verhaald.
Daarnaast blijft er dan niets meer over om mee af te lossen voor de overige eisers. Je kunt ze, als het gerechtsdeurwaarders zijn wel verzoeken zich aan te sluiten bij het eerste beslag, maar ook dat geeft behoorlijke kosten die weer bovenop de schuld komen.

Bij inboedelbeslag wordt er beslag gelegd op je spullen of auto.
En bij bankbeslag wordt er eenmalig alles van de rekening afgehaald.
Je kunt dan de eiser verzoeken in elk geval de beslagvrije voet te laten staan zodat je geen nieuwe schulden maakt en kunt eten, maar dat is een gunst, geen wet.
Als er sprake is van beslag heb jij geen keuze welke het wordt, dat beslist de eiser.

Als je uit de schulden wil komen is het belangrijk ten alle tijden beslag te voorkomen!
Beslagen kosten veel geld en daardoor wordt de schuld alleen maar groter.

Je vraag over kindgebonden budget, kinderbijslag en KGB vallen buiten het beslag. Die komen er dus nog eens bovenop.

Wat je ex betreft, zou je navraag kunnen doen bij het Juridisch Loket.
Het kan zijn dat er mogelijkheden zijn om een gedeelte van de schuld bij hem te verhalen.
Zij kunnen je daar vast meer over vertellen. 

Buster

Aanvulling;

Als ik je berichten zo lees sta je nog helemaal aan het begin van het vinden van een oplossing van het probleem. Juridisch en technisch kunnen we je hier van alles vertellen en uitleggen.
Er is een maar. Schulden gaan voor 50% over geld, de andere 50% gaan over het ontstaan en hoe je het vol gaat houden om af te lossen. Dat laatste is vooral een emotionele strijd die alleen jij, met je man en jullie kinderen kunt voeren. Je kunt hier altijd je verhaal kwijt en rekenen op bakken van herkenning, maar je zult er wel zelf doorheen moeten.

Praktisch; elke oplossing begint met uitzoeken.
- Hoeveel kun je op dit moment aflossen en het maken van een plan om dat bedrag hoger te maken.
- Welke schulden zijn er en in welk stadium zitten ze.
Het verschil is vooral het prijskaartje en daarom is het belangrijk om er zo snel mogelijk mee aan de slag te gaan.

Staat er een schuld open bij een bedrijf, dan kun je daar contact mee opnemen, per email of brief en vragen of je het openstaande bedrag in maandelijkse betalingen kan aflossen.
Staat er een schuld open bij een incassobureau dan mogen zij incassokosten rekenen en wettelijke rente. Ook hier kun je per brief of mail contact opnemen en een voorstel doen.
Staat er een schuld open bij een gerechtsdeurwaarder dan mag deze kosten rekenen voor alle handelingen die zij doen. En deze zijn behoorlijk hoger dan de maximale incassokosten.
Ook met een gerechtsdeurwaarder kun je tot afspraken komen. 
Een gerechtsdeurwaarder wordt ingeschakeld als een incassobureau of bedrijf naar de rechter is geweest en deze heeft geoordeeld dat je gedwongen moet worden om mee te werken.

Een incassobureau mag geen beslag leggen, een gerechtsdeurwaarder wel.
Dat is in het kort waar het op neer komt.

Ik schat in dat je nu vooral te maken hebt met incassobureau's en (nog) niet met gerechtsdeurwaarders. Dat is gunstig! Om te zorgen dat dat zo blijft kun je een plan maken om voorstellen mee te doen, spreek je namelijk bedragen af die je niet na kunt komen dan geef je een incassobureau kruit in handen om naar de rechter te stappen.

Om nog even terug te komen op het bericht van Tuthola, je inzet en motivatie weegt erg zwaar. Niet alleen bij het zelf doen, maar zeker ook in een traject. 36 maanden is 3 jaar. Zelf aflossen duurt vaak zelfs nog langer. Dat hou je niet vol als je vooral heel boos bent.

tuthola

Mooier kon ik het niet uitleggen Buster ;D
Je hebt gelijk dat de schulden die gemaakt zijn tijdens huwelijk je hier beiden voor aansprakelijk bent, schulden die NA het huwelijk zijn gemaakt vallen daar buiten.
Ik heb dit zelf in het verleden meegemaakt dat mijn ex mij voor schulden wilde laten opdraaien die hij nadat hij uit mijn huis was en bij zijn ouders woonde had gemaakt.
Dat was dikke stress (ik werkte toen nog en had 3 jonge kinderen) maar ik kon toen aantonen/bewijzen  dat hij bij zijn ouders inwoonde. Hij is toen alleen in een schuldentrajekt gegaan heb ik vernomen.
Dit alles gebeurde pak um beet 13 jaar geleden en weet niet of de regels nog zo zijn, ik neem aan van wel want het zou toch van de zotte zijn dat je voor die schuld aansprakelijk gesteld kan worden!!!
Ik denk alleen dat het er om gaat dat je kunt bewijzen dat je niet meer bij elkaar woonde op het moment dat er schulden zijn gemaakt.

@Magrem....reken maar dat ik erg boos was in die tijd en nu ik het op schrijf denk ik bij mezelf ....ik heb niet vooraan gestaan met het uitdelen van de klavertjes 4  ;)

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben geweest :o

magrem

Bedankt voor alle reacties tot nu toe :)

Ik ben gister bij de maatschappelijke dienst geweest, ze zijn hier al op de hoogte van mijn situatie.
Allereerst moet ik gaan uitzoeken wat de huwelijksconstructie is in het land waar ik getrouwd ben, als hier ook maar één regeltje in te vinden is dat mijn man buiten de constructie valt dan is dit al reden om aan te voeren dat de schulden alleen voor mijn rekening komen. Verder moet ik er achter zien te komen of, als ik nu nog huwelijkse voorwaarden op laat maken, dit enig nut heeft of dat ze hier toch niet mee akkoord gaan.

Verder moet ik zo snel mogelijk de naturalisatieprocedure voor mijn man opstarten, zodat het hele gebeuren geen effect heeft op zijn verblijfsstatus.

Dan kan ik met een advocaat gaan overleggen of het mogelijk is de "schuld" bij mijn ex te leggen, en misschien een vordering om zijn inkomen te leggen betreft deze schuld. Van een kale kip valt niet te plukken, maar goed...ik weet nog niet of ik dit wel wil, dan zit ik weer met het gevoel dat ik aan hem vastzit... klinkt misschien raar :)

Verder gaf zij aan dat het altijd mogelijk is om een voorstel te doen aan de schuldeiser om een eenmalig aanbod te doen, waarbij we aangeven wat de mogelijkheden zijn en wat ik af kan lossen in bijv. 3 jaar tijd. Ik heb dan nog alle vrijheid om te "doen wat ik wil" zogezegd.

Omdat de schuldeiser nu niks meer van zich laat horen heb ik stiekem de hoop dat zij nu bij mijn ex bezig zijn met alle rompslomp, en mij nog even met rust laten (wishfull thinking?), maar nu geeft het mij in ieder geval voldoende tijd om bovenstaande uit te zoeken.

Libra

Quote from: magrem on Nov 19, 2013, 10:22 AM
Verder moet ik er achter zien te komen of, als ik nu nog huwelijkse voorwaarden op laat maken, dit enig nut heeft of dat ze hier toch niet mee akkoord gaan.

Welkom Magrem.

Om je bovenstaande vraag meteen maar even te beantwoorden: dit heeft totaal geen zin!
Schulden die ontstaan zijn in de periode voor het van kracht worden van huwelijkse voorwaarden vallen automatisch in de gemeenschappelijke boedel.
Bovendien kost het opstellen van huwelijkse voorwaarden al gauw een paar honderd Euro en dat lijkt me onder de huidige omstandigheden ook niet echt handig.