Te goede trouw

Started by Rofa, Nov 13, 2013, 10:56 PM

Previous topic - Next topic

Rofa

Hallo weet iemand misschien antwoord op mijn vraag.
Wij zaten in de schuldhulpverlening, hebben dit getracht in ieder geval. Dit is stop gezet nadat we alle brieven van de schuldeisers terug hebben gekregen. Een daarvan was van de belastingdienst, zij gaven aan dat zij niet akkoord zijn, ivm met niet ter goede trouw te zijn geweest. We hebben geld binnen gekregen waar we in die tijd geen recht op hadden. Mijn vriend is sinds 2010 werkloos en dat geld hebben we eigenlijk misbruikt om andere rekeningen/leningen te betalen.

Ook van andere schuldeisers hebben we geen akkoord gekregen voor een minnelijk traject. Onze consulente heeft met de twee redenen (het geen hebben van inkomen van mijn man en de brief van de belastingdienst) de schuldhulpverlening stopgezet. We kunnen ook geen aanspraak doen op de wsnp. De consulente heeft gezegd dat wij voorlopig geen aanspraak kunnen doen op shv. In ieder geval niet de komende vijf jaar

Dit vind ik allemaal heel moeilijk om te behappen en ik weet dat we in het verleden fouten hebben gemaakt, maar alleen om te kunnen 'overleven'

Toch wil ik graag Door en de toekomst rooskleuriger tegemoet zien dan de vele jaren die nu moeten volgen. Heeft iemand een idee hoe wij dit kunnen oplossen en is dit allemaal wel op de juiste manier afgehandeld? Zijn er mensen die dit ook hebben meegemaakt? Kortom heeft iemand een

Alvast bedankt, rofa

Buster

Beste Rofa,

Welkom op het forum.
Wat rot dat je aanvraag is afgewezen. De belastingdienst en het CJIB zijn wat trajecten betreft de meest lastige eisers die je kunt hebben.

Omdat er ook geen WSNP aangevraagd gaat worden is het belangrijk dat je nu wel snel gaat handelen.
Maar,... niet overhaast!

Belangrijk is dat je contact blijft houden met alle eisers.
En het maken van een plan.
Om te weten wat je kunt gaan aanbieden als aflosbedrag moet je eerst weten wat je kunt aflossen.
Ik neem aan dat je je administratie nu op orde hebt en weet wat je per maand uitgeeft.
Belangrijk is dat je je uitgaven baseert op je beslagvrije voet.
Dat is het minimum om van rond te komen en daarvan kun je de volgende posten betalen;

- huur
- zorg
- energie
- water
- boodschappen
- gemeentebelastingen en waterschap
Als er van dit budget geld overblijft kun je dit besteden aan vervoer, internet/telefonie of je buffer.
Al het overige zul je moeten schrappen als je dat al niet gedaan hebt.

Wat er daarboven overblijft is je budget om de verdeling mee te maken.
De belastingdienst gaat ten alle tijden voor, maar ook met hen kun je afspraken maken.
Het helpt als je een brief stuurt, de situatie uitlegt en zelf met een voorstel komt.
Een normaal aflosplan gaat over 12 of 24 maanden.
Het ligt er dus maar aan wat er nu nog openstaat en hoeveel je per maand kunt aflossen.

De overige eisers kun je een voorstel doen met wat daarna overblijft.
En ook daar zit weer een volgorde in. Die volgorde wordt in een traject ook aangehouden.
Als je je houdt aan de beslagvrije voet en de volgorde probeert aan te houden maak je je kansen groter dat een rechter eventueel in je voordeel beslist mocht dat nodig zijn.

Zelf aflossen staat vooral in het teken van jezelf beschermen, tegen eventuele rechtszaken, tegen klappen die je op moet vangen en van te voren bedenken hoe je wat moet kunnen bewijzen.
Daarom de gouden regel; alle brieven per email of een brief waarvan je een kopie bewaart.
Je administratie wordt dan je bescherming.

Stel hier gerust vragen er zijn genoeg mensen in hetzelfde schuitje die graag met je meedenken.

Hou vol!

Link om je beslagvrije voet uit te rekenen;
http://www.schuldinfo.nl/fileadmin/kwijtschelding/invoerBeslag.php