Help! Schuldenplan.nl. Is het betrouwbaar ???

Started by joop, Nov 11, 2013, 08:05 PM

Previous topic - Next topic

Buster

Jessica,

Schulhulpmaatje is een organisatie die mensen met schulden ondersteunt bij het hele proces van leven met, op orde krijgen van en het zoeken naar een oplossing.

Als je op zoek bent naar een juridische oplossing raad ik je aan om aan te kloppen bij de Sociaal Raadslieden. Zij kunnen helpen met het ontbinden van het contract en eventuele stappen i.v.m. schadevergoeding. Dit verschilt per geval en per bedrijf, daar durf ik je geen gerichte uitspraak over te geven. Zij kunnen meekijken in de papieren en op basis daarvan goed advies geven.
Zij hebben in bijna iedere gemeente een inloopspreekuur.

www.sociaalraadslieden.nl
Of tik op Google de plaatsnaam van je nicht + sociaal raadslieden

Succes!

Dick

Ik heb de website eens goed bekeken. De website geeft geen informatie over de mogelijke kosten van de hulpverlening. Dit is om marketing technische redenen gedaan. Hoge kosten schrikken mogelijke klanten af. Dit bedrijf is niet transparant en in mijn ogen geen goede schulphulpverlener.

Ze hebben alle mogelijke certificaten, voldoen aan veel eisen, maar dit wil nog niet zeggen dat dit bedrijf goed is voor zijn klanten (De schuldenaren).

Een bedrijf die zwemvesten produceert, kan voldoen aan veel eisen en ook allerlei certificaten halen. Echter als het bedrijf betonnen zwemvesten produceert, dan heb je hieraan niets aan als je te water raakt.
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

burningspirit

Ik lees dit topic net even helemaal door.
Oorspronkelijke vraag is: Is Schuldenplan.nl betrouwbaar?
Antwoord in allerlei toonaarden: NEE!
Vervolgens is het m.i. niet echt duidelijk wat er nu verder moet gebeuren.
Eerlijk gezegd hoop ik dat, achter de zichtbare schermen van het forum e.e.a. verder verduidelijkt wordt over hoe te handelen bij problematische (wordende) schulden.

Eigenlijk is er maar één weg, uniek voor Nederland: schuldhulpverlening via de Gemeente.
GKB krediet (schuldsanering), of anders minnelijk traject eventueel gevolgd door WSNP aanvraag. In alle gevallen wordt op die manier rekening gehouden met je vaste en variabele lasten. Die geminimaliseerd zullen moeten worden en je inkomen zo hoog als mogelijk moet zijn.
Ja, het is moeilijk en ja het is afzien. Maar de mogelijkheid is er wel. En roepen dat het in jouw situatie niet kan, dient geen enkel doel. Zoek je zelf niet die weg, kom je alleen nog verder en dieper in problemen.

Of ga ik nu te kort door de bocht?
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Buster

Beste BS,

Ja, een beetje kort is het wel.
In principe heb je gelijk, ga naar de gemeente, meld je daar voor een traject al was het maar vanwege: nooit geschoten is altijd mis.

Wat het wat kort gaat is dat niet iedere schuldensituatie zich leent voor schuldhulpverlening via de gemeente.
Bijvoorbeeld met een eigen bedrijf, schulden die door de BD als te kwader trouw worden gezien, DUO als grootste schuldeiser. Of als je een erg goede baan hebt en daarmee "teveel verdient". Om maar een paar voorbeelden te noemen.
Gemeenten hebben ieder hun eigen beleid mogen bepalen en kort door de bocht genomen hebben ze allemaal hun eigen ontmoedigingsbeleid hierin opgenomen.

Toch is en blijft de gemeente het startpunt om van de schulden af te komen.
Als het niet via de gemeente of via WSNP kan dan is zelf aflossen altijd een optie.
En dat kan in sommige gevallen betekenen dat je meer dan 10 jaar bezig bent met aflossen.
Dat is het punt waar bedrijven op inspelen. Voor hen is schuldhulpverlening een product en een zakelijke overeenkomst. Op zich kan je zeggen, niets mis mee, kan ik inkomen.
Waar het mank gaat is dat je als schuldenaar een behoorlijk bedrag betaalt en de vraag is of je idd binnen 36 maanden van je schuld af bent. Bovendien draai je zelf altijd financieel voor de rommel op als het niet goed loopt of het bedrijf zijn afspraken niet nakomt.

Dat zijn tegenvallers die je als schuldenaar niet kan dragen.
Met hulp van een organisatie als Schuldhulpmaatje of Humanitas heb je een vertrouweling naast je staan die je kan helpen de weg te zoeken of kan helpen zelf een plan op te stellen.
Een kat in het nauw maakt rare sprongen zoals we allemaal weten. 1000 bochten zijn niemand hier onbekend. Juist daarom is het zo belangrijk om over die schaamte heen te stappen en hulp te vragen. Dat kan ook bij een zus, buurman of de buurtmedewerker in het buurthuis zijn.

Nadat je hulp hebt gezocht is de eerste missie: puinruimen!
Je kunt pas gaan oplossen als je helemaal weet wat het probleem is. Alles boven water, alles op volgorde in een map en in kaart gebracht.

In dit geval is de boel al op orde en lopen er al aflosregelingen. (tenminste daar ga ik even van uit)
Juist daarom is het dan verstandig om iemand mee te laten kijken in de papieren.
Daarop kun je van een afstand geen goed advies over geven, de kans is dan te groot dat het een fout advies is.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is ;)

burningspirit

Ja hoor Buster, bedankt, het is me duidelijk zo.
Vond op een gegeven moment de teksten wel erg vaag worden, vandaar mijn reactie.

Als ik er nog even de highlights (in mijn ogen) uit mag halen:
-schuldregeling is maatwerk (afhankelijk van situatie, oorzaak van de schuld, inkomen, soort belastingschuld enz.)
-beste startpunt is de gemeente, iets constructiefs doen als goede start
-eerste missie is puinruimen en daarmee kern en overzicht van het probleem in kaart brengen
-liefst rare sprongen vermijden en hulp vragen, nadat je je ten volle hebt gerealiseerd dat het iedereen kan overkomen en schaamte dus niet nodig is, maar niet een bedrijf/persoon dat hulp aanbiedt (al dan niet tegen betaling) op hun blauwe ogen zomaar geloven (eerst checken, niet zomaar tekenen)
-iemand letterlijk dichtbij laten meekijken, als geen familielid beschikbaar is, dan een goede vriend of iemand van organisaties als schuldhulpmaatje of humanitas
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Buster

sushi

Toevallig las ik dit topic ook even mee.

Ik heb heel sterk mijn twijfels.
Mijn situatie is ook niet al te best (understatement) en heb uit wanhoop ook bij ze aangeklopt.

Het contact was snel gelegd, de opvolging ook wat op zich een goed gevoel gaf.

De beste man kwam langs voor een intakegesprek. Op zich een hele aardige kerel met een goed verhaal en mooie Rolex. Hij is als zelfstandige werkzaam voor een bedrijf wat mensen met schulden "helpt".

Uiteindelijk kwam de vraag of er Euro 450,00 "waarborg" betaald kon worden. Omdat er beslag ligt ging dat natuurlijk niet. Hij zou wat gaan regelen met de "backoffice" en alles zou in 3 jaar geregeld kunnen zijn. Over de 450 kon hij wel wat regelen zei hij, sowieso als dat beslag 2 maanden verder er weer af zou zijn. Het plan zou die week na het gesprek al aangeleverd worden.

Enkele dagen later stuurde ik hem een mail met de vraag of schuldenplan contact opneemt met de andere schuldeisers aangezien ik tijdens het beslag geen regelingen kan nakomen. Ik kreeg ik het antwoord dat ik dat - totdat er een plan is - zelf moet doen. Inmiddels 1.5 maanden verder en absoluut niets meer gehoord van schuldenplan.

Het voelde allemaal niet goed en ik ben ondertussen ook een gesprek aangegaan met de gemeente en tot mijn verbazing loopt dat traject veel en veel sneller. Ook  zij kende schuldenplan.nl trouwens, veel van de clienten zijn uiteindelijk alsnog bij de gemeente terecht gekomen.

Dus tja, schuldenplan.nl. Mijn indruk is dat het blij maken is met een dode mus en er geld aan proberen te verdienen. Als je uberhaubt het traject schuldhulpverlening instapt dan is de boel al dusdanig geescalleerd dat er geen ruimte is voor dit soort false hope clubs (dat is in mijn geval van toepassing althans en ik vermoed bij veel anderen).

jan

We hebben het hier al eerder over schuldenplan.nl gehad. (http://www.schulden-vrij.info/index.php?topic=47119.0) Ik persoonlijk zou nooit, met deze mensen in zee gaan. De reden is dat ze schuldhulp erbij zijn gaan doen, om als bedrijf meer te gaan verdienen. Ze verkochten eerst verzekeringen en andere financiele producten.

Een certificaat van een post HBO opleiding m.b.t. schulden geeft niet het niveau aan. Ondanks alle mooie plakplaatjes en certificaten is het geen erkende schuldhulpverlener. Als ik jou was zou ik contact op nemen met schuldhulpmaatje.nl en/of de sociale dienst van de gemeente.

Ik persoonlijk zou ver uit de buurt blijven van dit bedrijf.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Temudjin

Geen idee !
Ik zat bij Sociaal.NL en ben uit de minnelijke traject gezet.
Volgens sommige kan ik over 10 jaar weer een poging wagen, nou dan leef ik waarschijnlijk niet eens meer.

Ik wordt begraven met schulden.. moge ik geen kinderen krijgen want zij zullen het erven van me.

peter

De mensen achter schuldenplan.nl proberen met schuld van schuldenaren, geld te verdienen. Als hun werkwijze lees, heb ik er ook geen goed gevoel over. Ga naar een erkende schuldhulpverlener, die vind je via de gemeente.
Peter
Administrator Forum

chapter

Temudjin
Kideren krijgen heb je zelf in de hand  :-*
10 jaar geld bij wsnp niet voor minnelijk traject.

Quote from: Temudjin on Dec 10, 2014, 07:01 PM
Geen idee !
Ik zat bij Sociaal.NL en ben uit de minnelijke traject gezet.
Volgens sommige kan ik over 10 jaar weer een poging wagen, nou dan leef ik waarschijnlijk niet eens meer.

Ik wordt begraven met schulden.. moge ik geen kinderen krijgen want zij zullen het erven van me.

Boeddha

Volgens mij kan je na 3 maanden weer een minnelijke aanvragen! Laat je goed informeren bij het Juridisch loket of bij de Sociale raadslieden. Kop op, niet je hoofd laten hangen!

Schouders er onder en er voor gaan!

Be strong, have faith!

Temudjin

Ik snap er echt helemaal niets meer van. Ik heb gebeld naar de schuldhulpverlening en ik kan gewoon op intakegesprek komen.

Is dit soms valse hoop afgeven ofzo? Want ik heb echt specifiek gehoord dat als je terug wil in de schuldregeling dat het jaren duurt want als dat zo is wat heb ik dan aan een intakegesprek.

chapter

wie heeft jou dat wijs gemaakt dan
Ik heb toch al zeker aantal keer je gezegd dat 10 jaar regeling alleen voor de wsnp geld en niet voor minnelijk traject.
Toen minnelijk as mislukt en dat zou alleen door 1 vergeten schuld zijn hadden ze je door kunnen melden naar wsnp, anders is als ze vinden dat je je niet aan de informatieplicht hebt gehouden bv f niet hebt mee gewerkt bv aan herkeuring maar die komt meestal pas bij wsnp in zicht dat je onafhankelijke keuring krijgt bv bij ggd.

chapter

Quote from: Temudjin on Dec 11, 2014, 12:31 PM
Ik snap er echt helemaal niets meer van. Ik heb gebeld naar de schuldhulpverlening en ik kan gewoon op intakegesprek komen.

Is dit soms valse hoop afgeven ofzo? Want ik heb echt specifiek gehoord dat als je terug wil in de schuldregeling dat het jaren duurt want als dat zo is wat heb ik dan aan een intakegesprek.

1 tip als je daar ook zo negatief overkomt gaan ze je niet snel helpen, ga zeggen wat je wilt en niet wat je niet wilt, niet kan etc.... als je al aangeeft jullie geven me valse hoop etc dan is gesprek snel klaar en kun je in ieder geval 10 jaar wachten maar dan ben je daar zelf oorzaak aan en niet je mislukte minnelijke traject.
Voor welk traject is schouders eronder en kracht belangrijk, al dat naar beneden halen van jezelf brengt je geen stap verder kracht en energie wel