Deurwaarder legt beslag op inboedel

Started by Youandi, Nov 11, 2013, 06:05 PM

Previous topic - Next topic

Youandi

Hallo,

Ik heb een dringende vraag, aangezien ik nergens op het internet echt duidelijkheid kan vinden en ik van mening ben hier misschien wel wat wijzer te worden.

Mijn broer (27) heeft te horen gekregen dat de deurwaarder beslag zal leggen op zijn inboedel/huisraad/spullen (voor zover ik weet betekent het allemaal hetzelfde, zo niet, laten we het houden op spullen).

Hij heeft flink wat schulden aan zijn broek hangen en dit komt dus ook niet als verrassing. Op de een of andere manier is hij er de vorige keren onderuit gekomen en nu is het dan toch echt zo.

Mijn vraag is nu: Ik woon net als hij nog thuis bij mijn moeder. Zelf ben ik 20 en mijn moeder is in de 50, al doet dat er verder niet toe. Vandaag werd mijn moeder gebeld en werd haar verteld dat de deurwaarders ook beslag mogen leggen op onze spullen, indien wij geen bewijs hebben dat deze spullen daadwerkelijk van ons zijn.

Ik vind dit persoonlijk belachelijk. Het is sowieso al belachelijk dat wij hier uberhaupt de dupe van zijn, en dan krijg je vervolgens ook nog eens te horen dat jouw spullen ook in gevaar zijn.

Niet alles wat wij in huis hebben bevat een rekening. Dit in verband met gekregen spullen of spullen die wij tweedehands gekocht hebben. Ook staan er bijvoorbeeld een aantal spel computers van mijn vriend en die zit er natuurlijk ook niet op te wachten dat zijn spullen weggehaald worden dankzij alle problemen die mijn broer veroorzaakt heeft.

Het zijn gerechtsdeurwaarders, ik weet niet of dit enig verschil heeft.

Mijn vraag is nu: Mogen zij dus deze spullen van ons ook in beslag nemen, wel of geen rekening?

Met vriendelijke groet,

Youandi

Incasso_deskundige

In beginsel mag de deurwaarder beslag leggen op ALLE roerende zaken die zich bevinden op het woonadres van de schuldenaar. Uiteraard kan het zijn dat gesteld wordt dat iemand anders (bijvoorbeeld jijzelf of je moeder of een derde) eigenaar is van (een deel van) de in beslag genomen roerende zaken, maar dat zal dan aan de hand van bewijsstukken aangetoond moeten worden. Het moet gaan om bewijsstukken waaruit onomstotelijk valt af te leiden dat een ander eigenaar is. In dit kader moet nog worden opgemerkt dat op het moment van het beslag deze bewijsstukken door de deurwaarder niet ter plaatse gecontroleerd en beoordeeld hoeven te worden. De deurwaarder kan/mag deze op het moment van het beslag negeren (en deze later beoordelen).

Een deurwaarder, althans diens opdrachtgever, kan ook met andere bewijsstukken rekening houden, waaruit bijvoorbeeld blijkt (of zou kunnen blijken) dat een ander eigenaar is van (een deel van) de roerende zaken. Denk bijvoorbeeld aan een huurcontract van de woning (op naam van waarschijnlijk jullie moeder en/of een inboedelverzekering die op haar naam staat). Maar als de opdrachtgever formeel wil zijn, kan hij/zij deze ook negeren, omdat die geen onomstotelijk bewijs over de eigendom van de roerende zaken leveren.
Je kunt niet iedereen helpen, maar iedereen kan iemand helpen.