Mogen ze dit.

Started by king2008, Nov 08, 2013, 09:15 AM

Previous topic - Next topic

king2008

Hallo allemaal,

Hier weer een vraagje van me.
Sorry voor de vele vragen, maar we zijn gewoon onzeker en helemaal nieuw op dit gebied.

Vandaag kwam mijn man aan dat ze loonbeslag willen gaan leggen, maar aangezien we sinds vorige maand het traject zijn ingegaan vraag ik me af of ze dit dan nog wel mogen.

We zitten nu in de fase dat iedereen een brief heeft gekregen. Sommige hebben zelfs de tweede brief al gekregen.

Dus mag dit zomaar of niet.

Mvg
King2008

Boeddha

Hoi King,

Meteen contact opnemen met je contactpersoon. Als jullie in het minnelijk traject zitten mag dit zeker niet!
Je kan ook op voorhand zelf een mail sturen naar de gerechtsdeurwaarder waarin je verwijst dat jullie in het minnelijk traject zitten en ze contact kunnen opnemen met jullie contactpersoon. Vermeldt daarin jullie dossiernummer/klantnummer en telefoonnummer van de contactpersoon.

Succes!
Be strong, have faith!

king2008

Onze contact persoon weet er van. Maar onze contact persoon is helaas niet zo snel. En deze zit alleen maar op maandag, dinsdag en woensdag tot 12 uur op de gemeente. En ze is de enige.
Daarom vroeg ik me af of het ook echt wel zo mocht. Want ik dacht al dat het niet mocht. Maar denk navragen kan geen kwaad.

Boeddha

Dan stel ik voor om zelf een mail te sturen (dan heb je het zwart op wit) met de verwijzing naar het minnelijk traject. Doe je contactpersoon in cc erbij zetten.

Hebben jullie het formulier ondertekend dat jullie in het stabilisatietraject zitten?
Be strong, have faith!

king2008

Ik weet niet wat voor een formulier je bedoeld. Kan je dat even uitleggen?

Buster

Hoi King,

Een traject heeft een aantal fases.
- aanmelding
- stabilisatie (zorgen dat er geen achterstanden meer zijn in de vaste lasten)
- inventarisatie en voorstel (het opvragen van de laatste gegevens en een voorstel doen van het minimaal haalbare)
In deze fases mag er nog steeds loonbeslag gelegd worden. Er wordt wel aan alle eisers verzocht dit niet te doen om zo versneld het traject op te kunnen starten. Maar dit is helaas een verzoek, geen wet. De NVVK (dat is de branchevereniging van bijna alle gemeentelijke schuldhulpverlening) heeft met de meeste grote schuldeisers afspraken gemaakt dat ze geen beslag meer leggen en in ruil daarvoor krijgen ze voorrang in het traject.

Vanaf het moment dat er een akkoord is mag er geen beslag meer gelegd worden want de eisers zijn dan akkoord. Soms moet dat akkoord afgedwongen worden door een rechter, lukt dat niet zal de gemeente je helpen bij een aanvraag voor een WSNP traject, ook in deze periode mag er beslag gelegd worden.

Wat je het beste kunt doen is een brief of email sturen aan de eiser en de situatie uitleggen. Bijvoorbeeld;
QuoteGoedendag,

Ik schrijf u naar aanleiding van dossiernummer [   ]
Onlangs ontving ik uw brief waarin u aankondigt loonbeslag te willen plegen.
Momenteel ben ik druk bezig met een aanmelding voor schuldhulpverlening bij mijn gemeente.
Om dit zo spoedig mogelijk op te kunnen starten verzoek ik u van het beslag af te zien.

Mijn dossiernummer bij de gemeente is [   ] en valt onder de werkzaamheden van dhr. mevr. [   ] Mocht u vragen hebben over de voortgang kunt u deze aan mijn contactpersoon stellen.
Hij/zij is te bereiken op [contactgegevens]

Ik hoop van harte dat u mijn verzoek in overweging neemt zodat ik ook uw opdrachtgever spoedig van een oplossing kan voorzien.

Met vriendelijke groet,

Naam
Adres
Emailadres

Als je deze brief verstuurt per email, mail de tekst dan nogmaals naar je contactpersoon.
Normaal gesproken krijg je van de gemeente voorbeeldbrieven mee met een dergelijke tekst.
Mocht er toch beslag gelegd gaan worden zorg er dan voor dat je met je beslagvrije voet de volgende rekeningen in elk geval betaalt;
- belastingen
- huur
- zorg
- energie
- water

En King, stel gerust vragen.
Wij zijn hier allemaal door schade en schande wijs geworden en beantwoorden je vragen graag.

Succes!

king2008

Ik heb zojuist contact gehad met de instantie. Deze geven aan dat ze in alle maanden nog nooit iets van plangroep gehoord te hebben. Dus maandag ga ik de gemeente eens bellen aangezien hun zeggen wel contact te hebben opgenomen. Dus ergens klopt het niet. Met de beslag vrije voet gaat de instantie geen rekening houden. Als we pech hebben krijgen we deze maand maar 500 euro loon. De huur alleen al is 400 euro. Dus dat word weer kijken hoe we het gaan doen. Maar maandag ga ik de gemeente bellen want dit kan allemaal zomaar niet. En hopelijk gaat de gemeente er dan nog werk van maken. Maar de snelste is ze helaas niet.

Buster

Helaas wordt er wel vaker geroepen dat er geen contact is geweest.
Soms klopt dat en soms ook niet.
Geloof het of niet maar zowel gemeenten en eisers hebben vaak een rommelige administratie.
Het grote nadeel is dat jij/jullie altijd verantwoordelijk blijven voor je eigen administratie, ook al heb je dat uit handen gegeven aan een organisatie of zelfs een bewindvoerder.

Wat je daarom kan doen is steeds zelf het initiatief blijven houden, check alles zelf na, vraag om bevestigingen en doe alles op schrift.

- Je kunt Plangroep een brief sturen en aangeven dat je je zorgen maakt.
Benoem dan de eiser, de datum dat je dit te horen hebt gekregen en je eigen ervaring van het niet in contact kunnen komen met je contactpersoon.

- Je kunt navragen bij andere eisers of zij wel contact hebben gehad met je contactpersoon.

De fases die ik net omschreef hebben een maximale tijdsperiode.
Tussen aanmelding en een plan/advies (afwijzing, minnelijk traject, saneringskrediet) zit 6 weken.
De fase om de boel stabiel te krijgen duurt zolang alle achterstanden zijn weggewerkt.
Het onderzoeken van de huidige stand en het doen van een voorstel mag maximaal 120 dagen duren.

Die tijden zijn wel flexibel aangezien er soms nog extra onderhandeld moet worden met een eiser. Maar over het algemeen mag je van deze tijden uitgaan.
Het feit dat je contactpersoon maar drie dagen werkt mag geen excuus zijn. Dat geeft alleen maar aan dat er waarschijnlijk teveel werk binnenkomt voor het budget wat de gemeente heeft.
Daar kun je helaas niets aan veranderen. Maar je kunt dus wel zorgen dat mocht het ooit nodig zijn en een rechter vraagt wat je zelf hebt ondernomen om tot een goede oplossing te komen, je kunt laten zien welke initiatieven je hebt genomen.

Libra

Quote from: king2008 on Nov 08, 2013, 11:38 AM
Met de beslag vrije voet gaat de instantie geen rekening houden.

Beste King2008, iedere schuldeiser, met uitzondering van overheidsinstanties zijn VERPLICHT!! de Beslagvrije Voet te honoreren!!!

Ik weet niet om welke instantie het gaat, maar laat je niets wijsmaken!!
Dus als het geen overheidsinstantie is (bijvoorbeeld de Belastingdienst, de Gemeente of de Waterschappen), direkt bezwaar maken (wél schriftelijk doen bijvoorbeeld per mail) en om een herberekening vragen.
Je dient dan wel bewijsstukken mee te sturen (loonstrook en gegevens van huur, gas, elektriciteit, water, gemeentelijke belasting, zorgverzekering enz.) van alle inkomsten en vaste lasten.

Voor wat Belasting Toeslagen betreft: hier mag niemand aankomen, behalve in de volgende gevallen:
- Woningbouwvereniging mag beslag leggen op de Huurtoeslag i.g.v. 3 maanden of meer huurachterstand;
- Zorgverzekeraar mag beslag leggen op de Zorgtoeslag i.g.v. 3 maanden of meer premieachterstand;
- Belastingdienst i.g.v. schulden;
- Gerechtsdeurwaarder met een vonnis van de rechtbank mag beslag leggen op de Voorlopige Teruggave.

Net als Buster al aangegeven heeft, totdat een traject daadwerkelijk opgestart is, ben je "vogelvrij" waar het schuldeisers betreft en wettelijk gezien mogen ze dit doen.
Maar behalve de overheidsinstanties mag niemand je op nihil zetten!
En ja, je blijft altijd zelf verantwoordelijk voor je gehele administratie. Ook als je wel in een traject zit!

Dus zelf meteen kontakt opnemen (weer) met de beslaglegger, aangeven dat je wel degelijk op de hoogte bent van de wet- en regelgeving en het maandag meteen communiceren naar je contactpersoon!
Zorg er wel voor dat de mail zakelijk, vriendelijk en beleefd blijft.
Maar dat hoeft verder natuurlijk geen betoog. ;)

Heel veel succes en sterkte met alles!

Boeddha

Sorry, ik was er van uit gegaan dat King al toegelaten was tot het Minnelijk traject.

Be strong, have faith!

Buster

Libra, de minimale beslagvrije voet voor twee volwassenen ligt op â,¬1090 (uit mn hoofd) aangezien het inkomen volgende maand slechts â,¬500 kan er waarschijnlijk geen loonbeslag gepleegd worden.
Wellicht dat de instantie dat bedoelde, of dat ze bedoelen dat ze niet uitgaan van de beslag vrije voet maar van het Vrij Te Laten Bedrag. (ik was ervan uitgegaan dat King met "instantie" Plangroep bedoelde,..) Als het om een eiser gaat die dat roept is dat grond voor de dikke bezwaar brief en bij geen gehoor eventueel nog andere stappen.

King,
Je kunt zelf je beslagvrije voet uitrekenen.
Bij "inkomsten waar beslag op ligt" vul je het loon of de uitkering in dat die jullie ontvangen.
Bij "netto inkomsten waarop geen beslag ligt" vul je de optelsom in van;
- pensioen, 
- partneralimentatie,
- kinderalimentatie,
- voorlopige teruggaaf heffingskortingen.
- vakantiegeld
- 13e maand

Daar maak je vervolgens de berekening van.
Bedragen waar geen beslag op gelegd kan worden zijn en die je dus ook niet meeneemt in de berekening zijn;
- bijzondere bijstand,
- huurtoeslag,
- zorgtoeslag,
- kinder(opvang)toeslag,
- kinderbijslag,
- onkostenvergoeding bij ambtenaren,
- persoonsgebonden budget,
- extra verhoging arbeidsongeschiktheidsuitkering Wajong, WAO, WIA
- studiefinanciering en tegemoetkoming studiekosten
- overlijdens uitkering bij; ANW, AOW, TW, Wajong, WAO, WIA, ZW
- tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten
- extra tegemoetkoming AOW en ANW

Tenzij,... zoals Libra al schreef je dus achterstanden hebt bij de instanties waar de toeslagen voor bedoeld zijn, die mogen daar wel beslag op leggen.
Nog zo'n goed punt is het maken van bezwaar, voor het leggen van loonbeslag hangt een prijskaartje van â,¬257 ex. BTW, die bovenop de schuld gerekend gaat worden. Als er te weinig inkomsten zijn om beslag op te leggen, plus dat je aangemeld staat voor een minnelijk traject loont het zeker de moeite om bezwaar aan het tekenen.

Als het loon niet hoger is dan â,¬500 blijft er dus niets over om beslag op te leggen en brengt gelijk de vraag met zich mee,.. hebben jullie geen recht op bijstand?

Hierbij de link voor de beslagvrije voet;
http://www.schuldinfo.nl/fileadmin/kwijtschelding/invoerBeslag.php

Libra

Buster, misschien heb ik het helemaal verkeerd begrepen, maar.. :P...., zoals ik het las begreep ik dat King2008 â,¬ 500,00 zou overhouden ná het beslag.

Quote from: king2008 on Nov 08, 2013, 11:38 AM
Met de beslag vrije voet gaat de instantie geen rekening houden. Als we pech hebben krijgen we deze maand maar 500 euro loon.

Buster

QuoteBuster, misschien heb ik het helemaal verkeerd begrepen, maar.. :P...., zoals ik het las begreep ik dat King2008 â,¬ 500,00 zou overhouden ná het beslag.

Libra, je hebt gelijk!
De instantie is de gerechtsdeurwaarder en die zegt dus geen rekening te gaan houden met de beslagvrije voet. Zodat jullie deze maand wellicht â,¬500 overhouden.
Ok,... 

Om me bij Libra aan te sluiten; dit mag absoluut NIET!!!

De beslagvrije voet is een minimum inkomen waar je RECHT op hebt.
Het basis bedrag bestaat uit 90% van de bijstandsnorm waar je recht op zou hebben.
Daarbovenop komen een aantal bijstellingen i.v.m. woon kosten en zorgkosten.
Minimaal is dat â,¬1191,18, dus â,¬500 is dikke onzin.

Wat je normaal gesproken kunt doen is een brief sturen aan het deurwaarderskantoor waar dit vandaan komt met een klacht. Er wordt immers met maatregelen gedreigd die onwettig zijn. Maar aangezien jullie je hebben aangemeld voor een traject is het misschien wijsheid als de contact persoon dat op zich neemt. Mocht je geen fatsoenlijk antwoord krijgen en als ook je contactpersoon geen maatregelen neemt zou mijn advies zijn; meldt je bij de Sociaal Raadslieden. 

Het blijft wel raar dat er nog geen contact is geweest, terwijl andere eisers al een tweede brief hebben gehad.
Hmmm,....