Zorgverzekering 2014

Started by Buster, Nov 07, 2013, 08:28 PM

Previous topic - Next topic

Kaatje

Ik heb bijna een dagtaak aan het vergelijken van de zorgverzekeraars. Vind het wel lastig. Zoals het er nu uit ziet, is het voor mij het voordeligste om bij mijn verzekeraar te blijven, vanwege de hoge collectiviteitskorting die ik krijg.
En omdat ze de fysio waar ik naar toe ga gecontracteerd hebben. Dat is voor mij wel even belangrijk. Ik moet ze alleen even aankomende week bellen, want heb 1 vraag over de behandelingen in ziekenhuizen. En als ik daar een duidelijk antwoord op krijg, waar ik me in kan vinden, dan hoef ik alleen mijn huidige verzekering aan te passen, omdat ik geen extra eigen risico wil betalen in 2014.

Boeddha

Ik mag naar mijn weten niet overstappen omdat ik een schuld heb bij mijn huidige. Dat betekent voor mij ook weer geen aanvullende verzekering dit jaar. Ik ga voor de zekerheid aankomende week bellen naar mijn BWV. Als ik kan overstappen ben ik goedkoper uit dan nu en zelfs een aanvullende!)
Be strong, have faith!

chapter

Ik heb ook geprobeerd over te stappen maar ze mogen dat weigeren tot na wsnp
Ik heb nu wel andere aanvullende niemand wilde mij verzekeren maar ga per 2014 dan wel 50% meer premie betalen
Voor mij maakt het in die zin niet uit omdat boven normbedrag gecorrigeerd wordt en heb mijn bwv nu om akkoord gevraagd
Met mijn fysio gebruik wordt het anders ook hoge kostenpost kan op zich nog 1 pakket lager maar dan is fysio 26 behandelingen en vind dat wel tricky aantal tegen volledig nu en ook orthodontie zit volledig in beide paketten

Knibbel

Overstappen zal voor ons maar heel weinig extra's in de beurs opleveren. Ca. 20 euro voor ons beiden. Bij onze huidige zorgverzekeraar (Zilveren Kruis Achmea) hebben mijn man en ik collectiviteitskorting via de werkgever van mijn man. En die korting is best wel vrij hoog. Bovendien moet ik toegeven dat Zilveren Kruis, ondanks dat er wel eens andere (negatieve) geluiden te horen zijn over deze zorgverzekeraar, zich heel meedenkend en coulant heeft opgesteld toen wij de eerste maanden van 2013 zo'n grote achterstanden in premie- en zorgkostenbetalingen hadden. En dat is toch iets wat ik niet zo gauw vergeet in mijn overweging......

Voor mijn dochter heb ik eigenlijk nog niet rondgekeken, maar bij haar ben ik een beetje huiverig om over te stappen naar een andere zorgverzekeraar. Zij heeft dezelfde zorgverzekeraar als wij, maar dan zonder de collectiviteitskorting en betaalt basisverzekering + aanvullende verzekering ca. 145 euro. Best wel een hoog bedrag voor haar, vind ik zelf. Door haar autisme en andere beperkingen heeft zij gewoon hoge zorgkosten en veel behandelingen, zoals b.v. tandartsingrepen, gebeuren onder algehele narcose. Iedere keer weer spannend of zij dan toestemming krijgt, maar haar huidige zorgverzekeraar heeft hier tot nu toe nog nooit moeilijk over gedaan, ook niet bij speciale ingrepen die alleen na uitdrukkelijke toestemming van de zorgverzekeraar vergoed worden. Dus ja, overstappen kan misschien voor haar goedkoper zijn, alleen blijft bij mij de vraag: "vergoedt die andere verzekeraar dan ook alle behandelingen? Wordt zij bij de aanvullende verzekering, vanwege haar hoge zorgkosten, alleen in een nog hogere categorie aangenomen?" Iedere keer weer moeilijk......
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Libra

Lieve Knibbel,

Dit is dus één van die gevallen waarin je zegt: "bezint, eer ge begint".........

Elk jaar shoppen voor een nieuwe zorgverzekering en overstappen kan heel lucratief zijn, mits........ (en hier komt de hele grote maar om de hoek kijken) je "normaal" gezond bent en geen chronische aandoeningen hebt of andere bijzondere omstandigheden, waardoor je hele hoge kosten hebt.

In het geval van je dochter zou ik zeggen: blijf lekker zitten waar je zit!!
Want inderdaad, je weet nu wat je hebt!
Neemt niet weg dat je nu nog niet kunt overzien hoe de dingen volgend jaar gaan lopen en hoe het dan zit met vergoedingen, maar aan de andere kant is het wel zo dat het vaak net iets makkelijker gaat als je al langer bij een maatschappij zit.

Natuurlijk is het een hoop geld.
Aan de andere kant, jullie dochter heeft ook gewoon heel veel zorg nodig en daar hangt ook een kostenplaatje aan.

Voor wat jullie zelf betreft: als het een besparing oplevert van â,¬ 20,00 per maand, dan is het misschien wel het overwegen waard!
Juist vanwege het feit dat je gekonfronteerd wordt met een achteruitgang van het inkomen in 2014.
Alle kleine beetjes  helpen dan!

Maar ja...... ;), je bent en blijft Knibbel hè!!! ;D ;D
Die hele lieve dame die "eer en geweten" heel hoog in het vaandel heeft staan!
En dat siert je.
Maar aan de andere kant geeft diezelfde Zilveren Kruis Achmea jou geen â,¬ 20,00 korting om je te behouden als klant...........
Want, in alle eerlijkheid lieve Knibbel, het feit dat zij zo meedenkend en coulant waren had je alleen maar aan jezelf te danken door hoe jij toen met die achterstanden bent omgegaan.

Heel veel liefs

Knibbel

Quote from: Libra on Nov 27, 2013, 02:39 PM
In het geval van je dochter zou ik zeggen: blijf lekker zitten waar je zit!!
Want inderdaad, je weet nu wat je hebt!
Lieve Libra, jouw visie geeft net dat doorslaggevend zetje. Precies wat ik nodig had om al het getwijfel bij mij weg te nemen, beslissing is genomen...... mijn dochter blijft gewoon bij haar oude zorgverzekeraar.

Maar ja...... ;), je bent en blijft Knibbel hè!!! ;D ;D
Die hele lieve dame die "eer en geweten" heel hoog in het vaandel heeft staan!
Ja ja Libra, je kent mij bijna net zo goed als ikzelf.....  :D :D Dus je begrijpt zeker wel dat deze dame er toch een andere visie op na houdt.... Ik kan me nog heel goed voor de geest halen hoe aardig en aandachtsvol, bijna zorgzaam, de dames van de incassoafdeling waren en met mij meevoelden, mij advies en hints gaven om de incassoprocedure te traineren. Ik heb ze in die maanden bijna gek getelefoneerd, nog nooit is er eentje onaardig of ongeduldig geweest. Dus de bezuiniging ten spijt, besloten om niet over te stappen!!

Maar aan de andere kant geeft diezelfde Zilveren Kruis Achmea jou geen â,¬ 20,00 korting om je te behouden als klant...........
Nou zie, krijg vandaag brief dat Zilveren Kruis per 1 januari onze premie met 19 euro verlaagt. Hoe toevalliger wil je het hebben!!  :D

“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Buster

Bij het zoeken naar een goedkoper alternatief (ben altijd op zoek naar iets goedkopers ;)) liep ik er tegenaan dat de goedkoopste verzekeraars geen contracten hebben bij ons in de buurt.
En natuurlijk kan ik dan wel met spoed naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis. Maar wat als mijn kind naar de KNO arts moet? Bijvoorbeeld,...

De twee die er dan als goedkoopste uitkomen zijn de Friesland en de Hema.
Beide met dezelfde contracten, dezelfde basiszorg en hetzelfde aanvullende pakket.
Ja en dan lonkt die 10% korting best wel.
Alleen al aan de koffie levert ons dat â,¬36 op jaarbasis op.

Nog even door de voorwaarden worstelen,...

https://www.consumentenbond.nl/zorgverzekering/zorgvergelijker/

Elam

Wat een gedoe met die zorgverzekeringen, ook ik heb er al heel wat uurtjes opzitten in vergelijkingen en uitzoekerij.
Nu moet je zelf overal gaan kijken of er wel gecontracteerde zorg is bij jou huisarts om de hoek of waar je al jaren bij bent. Hetzelfde voor ziekenhuizen, fysio, apotheken etc.

Als er iets is wat ik zéker niet ga doen is een verzekering nemen waarbij je via een internet apotheek je medicijnen moet bestellen.
Bijv. bij Bewuzt moet dat en dan gaan ze of door de brievenbus als het past (past hier zeker niet) of ze worden door DHL geleverd (kan ook bij buren, maar die ken ik verder niet 8)).
DHL komt natuurlijk op een moment dat er niemand thuis is en dan begint de ellende pas goed: eerstvolgende leveringsafspraak kan pas 3 dagen later of je moet ze zelf gaan halen bij het DHL distributiecentrum (hier 75 km vandaan, dus 150 km rijden!).

Kom ik er net achter dat ik bij mijn huidige verzekeraar (zoals het nu op de site staat) niet meer naar mijn eigen huisarts kan, omdat er geen nieuw contract is.
Maar weer eens in de email geklommen, gelukkig is er nog wat tijd....

Op zo'n beetje elke site is wel een 'zorgzoeker' of 'zorgvinder' te vinden waar je na kunt gaan of er contracten zijn met de zorgverleners die jij nodig denkt te hebben, dat geldt ook voor de zorg vanuit de basisverzekering!!
Ik behandel goed wie goed is.
Ik behandel ook goed wie niet goed is, want zo bereik je de goedheid.
Ik ben eerlijk tegen wie eerlijk is.
Ik ben ook eerlijk tegen wie niet eerlijk is, want zo bereik je de eerlijkheid.
Lao Tse

Buster

Elam!

Dat wist ik helemaal niet!!!
Ja, van ziekenhuizen en fysiotherapeuten wel, maar huisartsen????
Hema heeft geen contract met mijn huisarts.
Ben ik even blij dat jij dat hier schrijft, anders was ik dus zo in zee gegaan met de Hema.
De Friesland heeft wel een contract met mijn huisarts.

Belachelijk dat je op die manier moet gaan zoeken.

Uit de algemene voorwaarden van de Hema over huisartsenzorg;
QuoteAls u kiest voor een zorgaanbieder
die geen overeenkomst met de zorgverzekeraar heeft gesloten, krijgt u de kosten vergoed tot een
maximumbedrag per behandeling. Als er een Nederlands wettelijk tarief geldt, krijgt u 60% van dat tarief vergoed.
Als er geen Nederlands wettelijk tarief geldt, dan krijgt u een vergoeding van 60% van het tarief dat de zorgverzekeraar
gemiddeld voor die behandeling heeft gecontracteerd.

Dus,.. dan zou ik dus 40% van ieder bezoek of telefonisch consult zelf moeten betalen.

Kaatje

Ik heb die van mij ook nav jouw bericht Elam ook gecheckt. Fysio en ziekenhuis had ik al wel gedaan, maar huisarts nog niet. Die staat er gelukkig ook tussen. Voor tandartsen maakt het toch niet uit of ze wel of niet gecontracteerd zijn? Vroeg ik me even af.

Buster

Kaatje, het lijkt nogal. te verschillen per zorgverzekering. Het beste kun je dit nalezen in de algemene voorwaarden of polisoverzicht van de verzekeraar die jij hebt gekozen of wil kiezen.

Kaatje

Dan ga ik die morgen nog eens nalezen. Ik heb de verzekering al wel aan laten passen, maar niet nagedacht of een tandarts wel of niet gecontracteerd moet zijn voor de vergoeding.

Elam

Alle zorgverleners, dus ook tandartsen even checken of ze gecontracteerd zijn; hebben ze geen contract dan is de vergoeding minimaal of nihil ook al ben je dik bijverzekerd!

Dit vind je niet terug in de voorwaarden (wie een contract heeft en wie niet), je moet echt op zoek gaan naar de zorgzoeker of zorgvinder bij jouw verzekeringsmaatschappij. Zoek anders op gecontracteerde zorg.

Kost even wat tijd om het allemaal uit te zoeken, maar we willen geen van allen voor nare financiële verrassingen komen te staan.
Lao Tse

Buster

Elam, dank je voor de informatie.
Ik ben vandaag maar eens gaan zoeken en bloggen:

QuoteIn 2014 moet alles transparanter heeft minister Schippers gezegd.
Je kunt zo opzoeken met wie de zorgverzekeraar een contract heeft.

Wat daarbij niet helemaal duidelijk is, is dat dat ook geldt voor uw HUISARTS!
Heeft uw zorgverzekeraar geen contract met uw huisarts kan het zo zijn dat niet alles vergoed wordt.
Let dus even goed op als u kiest voor een verzekering die géén vrije keuze biedt.

Bijvoorbeeld, bij de Hema wordt 60% van de gemaakte kosten vergoed, u betaalt dus 40% zelf. (https://www.hemaverzekeringen.nl/downloads/voorwaarden%20HEMA%20Zorgverzekering%202014.pdf)
polisvoorwaarden pagina 31; Als u kiest voor een zorgaanbieder die geen overeenkomst met de zorgverzekeraar heeft gesloten, krijgt u de kosten vergoed tot een maximumbedrag per behandeling. Als er een Nederlands wettelijk tarief geldt, krijgt u 60% van dat tarief vergoed. Als er geen Nederlands wettelijk tarief geldt, dan krijgt u een vergoeding van 60% van het tarief dat de zorgverzekeraar gemiddeld voor die behandeling heeft gecontracteerd.

Take Care Now van Agis
(http://www.takecarenow.nl/Zorgverzekering/Basisverzekering)
70% vergoeding bij niet-gecontracteerde zorgverleners

Zilveren Kruis Beter Af Selectief Polis (http://www.zilverenkruis.nl/consumenten/zorgverzekering/basisverzekering/beter-af-selectief-polis/Pages/default.aspx)
Lagere vergoeding bij niet-geselecteerde zorgverleners: 70% van het gemiddeld door ons gecontracteerde tarief.

De Friesland Online Verzorgd Polis
(http://www.defriesland.nl/consumenten/vergoedingen/niet-gecontracteerde-zorg/default.aspx)
Als u een van deze basisverzekeringen heeft afgesloten en u maakt gebruik van een niet-gecontracteerde zorgverlener, dan krijgt u meestal maar 80% vergoed van het bedrag dat wij hebben afgesproken met een gecontracteerde zorgverlener.

VGZ Natura polis
(http://www.vgz.nl/sitecollectiondocuments/2014/d0100-vgz-verzekeringsvoorwaarden-2014-natura.pdf) pagina 5, artikel 1.4 Gaat u naar een zorgaanbieder waarmee wij voor de betreffende zorg geen overeenkomst hebben gesloten? Dan kan het zijn dat u een deel van de nota zelf moet betalen. De kosten van zorg vergoeden wij tot maximaal 80% van de gemiddelde tarieven, zoals deze voor de betreffende vormen van zorg zijn overeengekomen met de betreffende zorgaanbieders.

CZdirect polis
(http://www.cz.nl/vergoedingen/huisartsbezoek)
Zorgbewustpolis: 50% marktconform (gebruikelijk) tarief in Nederland bij niet gecontracteerde zorgverlener.
Zorg-op-maat-polis:  75% marktconform (gebruikelijk) tarief in Nederland bij niet gecontracteerde zorgverlener.

Bij de Consumentenbond
https://www.consumentenbond.nl/zorgverzekering/zorgvergelijker/ kunt u zorgverzekeraars vergelijken. Let u daarbij ook op de rode driehoek in het overzicht. Deze geeft meerdere haken en ogen aan die u wellicht over het hoofd kunt zien. Zoals de online apotheek. U krijgt uw medicatie dan opgestuurd via een koeriers dient. Bent u op het breng moment niet thuis en past het niet door de brievenbus dan kan het zijn dat het pakje bij de buren beland, of u kunt het pakje na drie dagen afhalen op een ander adres.

Het zal ongetwijfeld voor minister Schippers een heel helder verhaal zijn. Voor een leek die maar een keer per jaar kan kiezen is het nog een hoop gedoe en goed opletten.

Het is maar dat u het weet!

Elam

Super Buster!!

Het moet transparanter, maar het is een onmogelijk door te ploeteren moeras geworden.

Daarbij moet iedereen die toeslag krijgt ook nog eens goed opletten deze maand: die wordt op de eigen rekening gestort en niet meer rechtstreeks verrekend met bijv. de collectieve ziektekostenverzekering (van bijv. uitkeringsinstantie) of naar een zorgverzekeraar overgemaakt.

Als je dus de 20e van deze maand denkt ha, ik heb wat geld op mijn rekening; dat is om je zorgverzekering van januari te betalen.
Hetzelfde geldt voor de huurtoeslag, die gaat niet meer rechtstreeks naar de verhuurder maar naar je eigen rekening.
Lao Tse