Verhuizen met schulden

Started by Buster, Nov 04, 2013, 01:38 PM

Previous topic - Next topic

Buster

Als je leeft met schulden, of om schulden te voorkomen is het belangrijk om tijdens een verhuizing extra aandacht te besteden aan je administratie.
Dit voorkomt een heleboel ellende in de toekomst en kan je zaak sterker maken als het toch dreigt mis te gaan.

Een simpele manier om alles bij te houden is met de hand en per email.
Hier heb je voor nodig een kladblok/schrift, pen, email adres zoals live.nl of hotmail.com, een internet verbinding en je eigen administratie (bank afschriften en lopende contracten)
Alles wat je niet kunt vinden aan afschriften en contracten kun je opvragen via het internet.

Pak je bankafschriften en kijk wat er de afgelopen maanden is afgeschreven.
Bij de afschrijving staat vaak ook het klantnummer vermeld.
Schrijf in je schrift de naam van het bedrijf en het klantnummer.
Mis je een klantnummer? Zoek dat dan op in je eigen administratie.

Als je alles hebt opgeschreven zoek je per bedrijf op hoe je een nieuw adres moet doorgeven of hoe je moet opzeggen. Het goedkoopst is per email. Je kunt daarvoor de volgende twee brieven gebruiken als voorbeeld;

QuoteNaam bedrijf [   ]
Klantnummer [   ]

Datum en plaats [   ]

Goedendag,

Middels deze email/brief wil ik aangeven dat ik per [datum] zal gaan verhuizen.
Toekomstige post kunt u sturen naar [nieuw adres].
Kunt u mij laten weten of dit bericht voldoende is voor een adreswijziging in uw administratie?

Met vriendelijke groet,

Naam
Klantnummer
Email adres

En bij een opzegging;

QuoteNaam bedrijf [   ]
Klantnummer [   ]

Datum en plaats [   ]

Goedendag,

Middels deze email/brief wil ik aangeven dat ik per [datum] geen gebruik meer wens te maken van uw diensten.
I.v.m. een verhuizing kunt u toekomstige post sturen naar [nieuw adres].
Kunt u mij laten weten of dit bericht voldoende is voor een afmelding in uw administratie en welke stappen ik verder dien te ondernemen om deze dienst goed af te sluiten?

Met vriendelijke groet,
Zonder enige nadelige erkenning onderteken ik

Naam
Klantnummer
Email adres

Mocht het een bedrijf zijn waarvan je vermoed dat ze moeilijk doen om een opzegging te accepteren kun je "Met vriendelijke groet" vervangen met de zin "Zonder enige nadelige erkenning onderteken ik".

De volgende stap is in je email een map aan te maken die "Verhuizing" heet.
Nu ga je naar je verzonden emails en verplaats je de gestuurde emails in die map.
Alle bevestigingen die binnenkomen bewaar je ook in die map. 
Het voordeel van een email is dat er een datum en tijd op staat, de bevestiging geeft aan dat een bedrijf wel degelijk op de hoogte is van je nieuwe adres en per welke datum.
Kortom; mocht je ooit vindbaar moeten zijn volgens de rechtbank is dit gelijk een bewijs.

Kan een opzegging niet per email, stuur dan een brief en maak een kopie van de gestuurde brief.
En vraag om een bevestiging. De bevestigingen bewaar je bij je administratie.
Precies om dezelfde reden.

Eisers moeten ook weten waar ze de acceptgiro naar moeten sturen. Niet alle eisers sturen een bevestiging. Vraag daar wel om! Mocht je geen bevestiging krijgen maar wel een standaard acceptgiro of iets dergelijks op het nieuwe adres, bewaar deze dan goed, ook dit is een bewijs dat je vindbaar bent.

Zodra je een bevestiging binnen hebt kan er een krul door de naam van het bedrijf i je schrift. Zo heb je goed op een rij wat je nog van wie moet ontvangen.
Krijg je binnen een week geen bevestiging, mail dan nog een keer.

Tot slot; aanmelden bij het GBA en het aanvragen van een persoonsonderzoek.
Zodra je je aanmeld bij een nieuwe gemeente duurt die verwerking 6 weken. In deze periode kun je dus nog post mislopen van bijvoorbeeld de Belastingdienst of de zorgverzekeraar. 
Hou daar wel rekening mee.

Bij de aanmelding kun je direct een persoonsonderzoek aanvragen. Dat houd in dat er in 6 weken tijd brieven worden gestuurd naar iedereen die op het nieuwe adres ingeschreven staan. Post voor de personen die er niet (meer) wonen stuur je ongeopend terug (kras even het adres door)
Op die manier kan iemand die nog ingeschreven stond op het nieuwe adres uitgeschreven worden.
Deze heeft dan nog 6 weken de tijd om zich te melden bij een nieuwe gemeente.

Het zorgt er ook voor dat er geen misbruik gemaakt wordt van toeslagen of er ineens een gerechtsdeurwaarder met of zonder vonnis voor je deur staat.

Succes! 

Lizayra

Allemaal hele handige tips!
Vroeger kon je gratis gebruik maken van de verhuisservice van de post, ik weet niet of dat nog zo is? Je post wordt dan een bepaalde tijd nagestuurd en je kunt ook diverse andere bedrijven aanvinken zodat die ook een adreswijziging gaan krijgen.

Buster

Lizayra, dat kan nog steeds, voor een maand is het geloof ik gratis.
Het punt is dat Post.nl beloofd aan bepaalde organisaties je adreswijziging door te geven en mijn ervaring is dat je dan geen bevestiging krijgt en het soms niet helemaal goed gaat.
Daarnaast is het een marketing truuk, Post.nl verkoopt je nieuwe adres aan diverse bedrijven uit de buurt die je dan vervolgens reclame sturen.

En tot slot; tegenwoordig wordt de helft van de overheidspost verstuurd via Sandd. En die post komt dus niet door de vingers van Post.nl
Het is wel een handige aanvulling maar niet meer een service waar je op kan vertrouwen.

Libra

Mijn advies is: zelf doen!
Zeker voor waar het de reguliere vaste lasten en schuldeisers betreft.

Iedereen weet welke maandelijkse rekeningen en regelingen je krijgt.
Bij veel bedrijven (energieleveranciers, waterbedrijf, telefoon/internet/tv en verzekeringsmaatschappijen) kun je dit gewoon online doen en dan krijg je normaalgesproken een bevestiging in je mailbox.
Hetzelfde geldt voor de postorderbedrijven.

Ook bij de banken kun je dit tegenwoordig online regelen, behalve als je naar een andere plaats verhuisd en dus naar een ander filiaal overgaat.

De enige bij wie het (naar mijn eigen ervaring) vlekkeloos verloopt is de Belastingdienst, omdat als je je ingeschreven hebt in het GBA van je nieuwe adres of woonplaats, zij automatisch van de Gemeente bericht krijgen.

Alle overige relaties, familie en vrienden kun je ook volstaan met even een mailtje te sturen.
Het grote voordeel van het tegenwoordige internet. :)

Buster

Gewetensvraag,....

Wij zijn net verhuisd.
De dame die hier voor ons woonde heeft bijna niets geregeld met de post.
Ik stuur netjes alles terug.
Deze week kwam er een 14 dagen brief voorbij voor een mobiel en vandaag een CJIB boete.
Maandag zal ik een persoonsonderzoek aanvragen.

Maar nu zat ik te denken, zal ik haar een email sturen om haar op de hoogte te stellen?
Ze heeft hier een bedrijf aan huis gehad, dus makkelijk genoeg te vinden.
Aan de andere kant, ze heeft echt NIETS veranderd in haar administratie.
Zakelijke post, bank, verzekeringen, opgevraagde offertes,..

Ik vindt het eigenlijk kleine moeite om te doen.
Aan de andere kant roept manlief dat het haar eigen verantwoording is,...
Iemand iets zinnigs?

Ik heb haar net gemaild, uitgelegd dat we een persoonsonderzoek aan gaan vragen en wat dat kan inhouden als zij zich niet meld binnen 6 weken met een nieuw adres. Kon het niet over mn hart verkrijgen haar niet te waarschuwen,...

Elam

Gewetensvragen zijn altijd lastig,  je moet maar gewoon maar doen in zo'n geval wat jij denkt dat goed is.
Voor beide kanten (jouw en manliefs mening) valt wel wat te zeggen.

Maar ga wel meteen alvast het persoonsonderzoek doen, dan is in elk geval bekend bij de GBA dat er iets mee gedaan wordt. Kost niets en is wel zo geruststellend voor jezelf dat er niet toch nog iemand op jou adres woont.
Als ze wel met een ander adres komt, wil dat natuurlijk nog niet zeggen dat ze daar ook staat ingeschreven...

Ik behandel goed wie goed is.
Ik behandel ook goed wie niet goed is, want zo bereik je de goedheid.
Ik ben eerlijk tegen wie eerlijk is.
Ik ben ook eerlijk tegen wie niet eerlijk is, want zo bereik je de eerlijkheid.
Lao Tse

Buster

Ja daarom, heb dat al eens eerder gehad dat de kinderen van de vorige bewoner op MIJN belastingpapieren verschenen.
CJIB is nou eenmaal foute boel. Maar ik weet ook hoeveel ellende ervan kan komen als je via het GBA onvindbaar wordt verklaard. Dus,.. ze is nu op de hoogte, het is aan haar, meer dan dat kan ik ook niet doen.

Knibbel

Buster, vind dat je het op een goede manier hebt opgelost. Ik zou ook voor mijn eigen gemoedsrust de vorige bewoner hierover op de hoogte stellen. Daarna is het hun eigen verantwoording wat ze daarmee doen.
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Buster

Inmiddels contact gehad met de vorige bewoner.
Zij heeft zich wel degelijk al ingeschreven in de nieuwe gemeente, eind september.
Die hebben dat erg traag verwerkt en ze gaat er nu zelf achteraan.

Op ons nieuwe adres staan in elk geval geen mensen meer ingeschreven.
Ik heb met haar afgesproken dat als er hier nog post binnenkomt van overheidsinstanties ik haar even zal mailen. De rest is aan haar.

Ben blij dat ik de mail heb verstuurd ;)

Libra

Goed gedaan jochie!!!!!  ;) ;D

Kaatje

Even een aanvulling.
Ik dacht dat het nog steeds kon bij Post NL om je post 1 maand gratis door te laten sturen.
Dit is er dus niet meer. 1 maand kost â,¬ 3,95. Alleen adressen kunnen gratis doorgegeven worden.
http://www.postnl.nl/ontvangen/doorsturen-en-bewaren/verhuisservice/

Mocht je verhuizen, is het wel handig om te weten dat deze gratis service er niet meer is!