terug vordering huurtoeslag

Started by Lilyana, Nov 02, 2013, 11:33 AM

Previous topic - Next topic

Lilyana

Hallo, Volgens mij ben ik de meest onhandige belastingformulier invuller van de eeuw. Door een fout van mijn kant moet ik nu over drie jaar huurtoeslag terug betalen. Ik had mijn netto inkomen ingevuld i.p.v. mijn bruto inkomen. Nu moet ik dit in 24 maanden terug betalen. Dat is t/m september 2014 net te doen. Ik zit nu namelijk nog in de ww. Vanaf oktober volgend jaar (als ik geen werk vind) ga ik naar de bijstand en wordt het nog krapper. Daarom probeer ik voor die tijd om zoveel als mogelijk af te lossen. Krijg in mei nog vakantiegeld en dat gaat rechtstreeks naar de belastingdienst. Ik ben alleenstaand zonder thuis wonende kinderen dus kan ik zo zuinig als mogelijk zien te leven. Ik probeer dan ook rond te komen van 15 euro per week. Dan kan ik nog wat op de spaarbank zetten voor onverwachte uitgaven. Als ik alles goed berekend heb kan ik in mei samen met het vakantiegeld de helft aflossen zodat mijn aflossingsbedrag kleiner wordt.
Dat scheelt weer voor als ik in de bijstand terecht kom. Die kans is groot aangezien ik bijna 55 ben en al een tijdje werkloos ben. Ben blij dat deze site bestaat, ik wil mijn kinderen niet met mijn problemen lastig vallen. Nu kan ik er toch met iemand over praten ook al is het anoniem. En mocht er toch iets mis gaan dan kan ik hier om raad vragen. Maar het opschrijven helpt al geweldig, ook al lost het mijn financiën niet meteen op. Dat moet ik tenslotte zelf doen. Ik kan nog mijn eten betalen ook al moet ik wel opletten met inkopen doen.

Lilyana

Kaatje

Is die 15 euro alleen voor eten en drinken? Of ook voor kleding, lampen, schoonmaakmiddelen, etc?

Lilyana

Quote from: Kaatje on Nov 02, 2013, 11:47 AM
Is die 15 euro alleen voor eten en drinken? Of ook voor kleding, lampen, schoonmaakmiddelen, etc?
Hoofdzakelijk voor eten, en schoonmaakmiddel, wasmiddel enz. Kleding heb ik flink op voorraad en betaal ik eventueel van mijn buffer.

Kaatje

Ik hoop dat het je lukt om met 15 euro rond te komen. Ik heb in het begin van mijn aflosperiode ook 15 euro per week gehaald (ben ook een alleenstaande), alleen op een gegeven moment raakt alles in huis op, lampen gaan stuk, wasmiddel raakt op, etc. Weet niet of je nu ook al in de buurt zat van een budget van 15 euro per week.

Oh helemaal vergeten je welkom te heten!

Libra

Welkom Lilyana!!

Tja.......de Belastingdienst....... :(
Troost je! Je bent niet de eerste, maar zult ook zeker niet de laatste zijn die deze instantie op een minder leuke manier op zijn/haar pad tegenkomt!
Het voordeel bij dit nadeel is wel dat de Belastingdienst altijd wel heel coulant is waar het betalingsregelingen betreft.

Ook ik vind â,¬ 15,00 wel heel erg aan de lage kant, maar als je het hiermee echt redt dan neem ik mijn petje voor je af met een hele diepe buiging!

Ik kan je nog als tip meegeven dat als je op een gegeven moment het echt niet meer redt en je huishoudbudget echt niet meer toereikend is, vooropgesteld dat je dan al wel een aantal termijnen hebt voldaan, je dan opnieuw in gesprek kunt gaan met de Belastingdienst over het af te lossen maandbedrag.
Er is namelijk ook nog zoiets als een "persoonlijke betalingsregeling".
De regeling die je nu hebt is een zogenaamde standaardregeling.
Als je aan kunt tonen (en dan kun je neem ik aan) dat het maandbedrag te hoog is en je daardoor onder het bestaansminimum leeft, dan is er wellicht nog de bovenstaande regeling mogelijk.

Je zou dit altijd kunnen proberen, want niet geschoten is altijd mis!
Want net als Kaatje aangegeven heeft, hoezeer je ook probeert te plannen, je bent op een gegeven moment inderdaad door je "voorraad" heen en het kan zomaar gebeuren dat je een keer een "dure" week krijgt, waarbij het lijkt of alles in 1 keer op is!
Dan is het gewoon echt niet te doen met â,¬ 15,00!!

Heel veel succes!

Lilyana

Bedankt voor de tip. Daar zal ik in de toekomst zeker gebruik van moeten maken.  Ik probeer met 15 euro rond te komen, maar kan maximaal 25 euro pw uit geven.
Maar mocht dit niet nodig zijn spaar ik het liever op voor noodgevallen. Zie wel erg tegen de feestdagen op. Kan gelukkig nog cadeautjes kopen van de spaarrekening (heb twee kleinkinderen), en m'n dochter is ook nog in december jarig.
Ben nu dan ook aan het kijken voor afprijsingen. groetjes Lilyana