Sluipverbruik

Started by Boeddha, Oct 30, 2013, 01:43 PM

Previous topic - Next topic

Boeddha

Vanwege het topic over de led-lampjes ben ik mij er meer in gaan verdiepen en zo kwam ik uit op sluipverbruik.

Zo haal ik altijd de stekkers van de laders uit het stopcontact en ben daar ook fel in naar de meiden thuis en is elke lamp inmiddels vervangen door spaarlampen (led-lampen wie weet  ;) ooit)

Maar zo schrok ik dat een wasmachine gemiddeld 10 Watt aan sluipverbruik gebruikt  >:( Dat is circa....21 euro op jaarbasis! en zo las ik over de modem die eigenlijk constant aanstaat, de senseo en ga zo maar door!

Ik sluit even een handige weblink bij, hier staan handige tips om dit sluipverbruik tegen te gaan!
http://www.olino.org/articles/2009/03/23/het-gevecht-tegen-sluipverbruik

Doe je voordeel ermee!

Be strong, have faith!

gewoon

Hoi
Over sluipgebruik denk dus ook aan waakvlammetjes en alle het sluipgebruik produceerd warmte daarom doe ik alles activiteiten die stroom verbruiken in de huis kamer, het is bij mij nu 20,5 Graden in de huiskamer en heb echt nog geen kachel aan.

Was een half uur geleden nog 19 graden even twee lampen aan en koffie gezet  :)

Buster

Wij trekken hier vaak de stekkers eruit bij het slapen gaan.
Daarnaast alle deuren dichthouden, alleen de verwarmingselementen beneden aan.
Hier houden we 21,5 aan, maar dat is vanwege de kinderen.
In de avond gewoon een dikke trui aan, of een dekentje, hond aan je voeten, heerlijk warm.

En,.. bij vervanging van apparaten geen tweede hands meer, even door sparen en een label A in huis halen.
Maar, dat moet maar net kunnen.

tuthola

Ook ik ben na  berichten even gaan kijken naar sluipverbruik in mijn huis. Daar ik daar best wel laks in ben geweest de laatste jaren.  Het viel mee ik heb maar 2 stekkers uit het stopkontakt hoeven halen en ga voortaan ook savonds de stekker van apparaten eruit halen die niet gebruikt worden.
Na een telefoontje aan de nuon om mijn contract te verlengen werd mij medegedeeld dat het hoog en laag stroom tarief mij afgelopen jaar maar 5 euro scheelde dus ik heb het omgezet naar dagstroom.
Wat een verademing na 25 jaar niet meeralleen snacht  en in het weekend wassen en  me niet meer schuldig voelen als dit wel een keer gebeurde.
Voordat ik de vaat in de afwasmachine zet spoel ik het eerst altijd om en bedacht me dat ik dan net zo goed een kortdurend- en op minder temperatuur programma kan draaien, dit heb ik vanmorgen gedaan en het kwam er net zo glimmend en schoon uit als met het lange programma.
Stom dat ik hier niet eerder aan gedacht heb want scheelt dus 1 uur  en 30 graden met het kortdurende programma.....wijsheid komt met de jaren  bij deze Sarah  ;D
Ook de was moet er aan geloven die stel ik  van huis uit altijd op 40 of 60 graden maar ga dat nu dan ook maar op 20 graden wassen alleen handdoeken/ lakens/ondergoed mogen van mij nog op een hogere temperatuur  :D
Ook heb ik de boys medegedeeld dat de kachel savonds om 11 uur uitgaat voortaan, ze blijven soms tot 3 uur snacht op en irriteerde mij daar al heel lang aan omdat ik dit in mijn ogen zonde vind , daarbij meteen de oudste boy aan zn staart getrokken dat hij niet zo lang meer mag douchen samen met zn meisje, ik kreeg natuurlijk gesputter maar uiteindelijk begreep hij het wel en zou zn best gaan doen!!!

Best nog een verhaal geworden en heeft niet alleen met sluipverbruik te maken maar door deze topic over bezuiningen ben ik letterlijk even wakker geschut en enthousiast geworden om daar wat aan te doen. Dus allemaal bedankt en mochten jullie nog meer tips hebben hoor ik dit graag  ;)

Kaatje

Ik haalde eigenlijk al een paar jaar alle stekkers uit de muur van dingen die ik niet gebruikte. Zelfs mijn alarmklok op stroom, ging elke ochtend de stekker eruit en 's avonds opnieuw instellen. Nu ik dit jaar 3 kwart jaar thuis zal zijn is het verbruik hoger. Zelfs de stekker van het gasfornuis gaat er uit als ik het niet gebruik. Tot enige irritatie van mensen die mij kwamen helpen toen ik zelf bijna niets meer kon.

Bij de afrekening in september kon ik heel goed merken dat ik thuis ben geweest en dus de stekkers er minder vaak uit heb gehaald. Zodra ik volgend jaar weer aan het werk ben, zal het verbruik weer naar beneden gaan kelderen. Het loont echt de stekkers er uit te halen. De enige 3 apparaten waarbij ik het niet doe is koelkast (logisch) wasmachine en droger. Bij de wasmachine en droger zou ik er dan elke keer achter moeten kruipen. Dat is het mij niet helemaal waard.

An0niempje

Mijn grootste energieslurper in huis is de 80 liter boiler. Deze begint begin van de nacht met opwarmen en moet het water dan de rest van de dag warm houden. Eerlijk gezegd, is dat ding mij een doorn in het oog en mijn hoofd er meermaals over gebroken, hoe ik hierop kan bezuinigen.
Om even een idee te geven, als je het water alleen voor het douchen zou gebruiken, dan is die in een klein kwartier leeg. Ok, een kwartier douchen is normaal gesproken natuurlijk ruimschoots voldoende.
Maar als ik bijvoorbeeld een keer mijn moeder te slapen heb, je doet de afwas en je heb nog ergens warm water voor nodig, bijvoorbeeld om te dweilen, dan moet je overdag bij gaan verwarmen....
Het zou bv al schelen, wanneer de boiler als ie leeg is, pas tegen de ochtend weer opwarmd, dan hoeft ie niet de hele nacht voor niets het water warm te houden. Ik heb zelf echter te weinig verstand van dat ding om uit te zoeken of dit mogelijk is.
Overdag warmt ie niet vanzelf bij, dus dat is gelukkig wel al geregeld.
Het liefst zou ik willen, dat de woningstichting dat hele apperaat de deur uit gooit en op zoek gaat naar een zuinigere oplossing, maar die kans acht ik zeer klein, omdat de boiler er naar mijn weten nieuw ingezet is toen ik hier kwam wonen augustus 2009.

Voor de rest ga ik ook maar eens de apperaten langs. Iemand enig idee of een gewoon koffiezetapperaat ook aan sluipverbruik doet? Dat ding wordt hier namelijk alleen gebruikt als ik bezoek heb, dat koffie drinkt....

Modem zou ik op zich wel uit het stopcontact kunnen halen, als ik weg ben, alleen moet ik even uitzoeken, wat mensen dan te horen krijgen, als ze bij afwezigheid naar mijn vaste telefoon bellen. Aangezien dat 1 en dezelfde modem is...

An0niempje

Wat betreft het koffiezetapperaat inmiddels een antwoord gevonden.
Volgens de nuon site is het 6 euro per jaar... Onder het motto: alle beetjes helpen, gaat de stekker er in het vervolg dus uit... bij de tv heb ik al een stekkerdoos die ik in z'n geheel uit kan schakelen, nu mezelf ook nog even aanleren om dat ook steeds braaf te doen.....
Net als de stekker van de magnetron.... Die van de oven gaat er al steeds uit, omdat de oven wegens ruimtegebrek in de inbouwkast staat en het stopcontact zich buiten de kast bevind....

Knibbel

Volgens mijn man opladers van bijv. mobiele telefoons  blijven vaak in het stopcontact zitten terwijl de telefoon niet opgeladen wordt. Schijnt volgens hem ook stroom te trekken. Hier gaat ook 's avonds alles uit het stopcontact.....
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Xdewit

leuk topic! ik zal eens kijken hoe het hier zit, ik heb een tijd geleden zo'n energie meter gekocht. Misschien maar eens gewoon gaan gebruiken.