Wat nu?

Started by king2008, Oct 29, 2013, 08:23 PM

Previous topic - Next topic

king2008

Hallo allemaal,

Eerst even in het kort ons verhaal,
We worden er ondertussen heel moe van.

Een jaar geleden hebben we ons gemeld bij plangroep. Deze wouden alles pas van kracht laten gaan als we ons huis verkocht hadden. Zo gezegd zo gedaan. In februari het huis verkocht in augustus getekend. Wij dachten nou nu kunnen we gaan beginnen. Nou niet dus. Alles is getekend en geregeld bij plangroep maar helaas door een fout van de gemeente zitten we nu bij een andere gemeente van plangroep ( dit omdat we tijdelijk bij iemand inwonen en we hadden dit door gegeven maar die goede meneer had het niet opgeslagen)
Doordat het een fout was van de gemeente heeft die zonder problemen de papieren door gestuurd na de andere gemeente. Maar deze wilt ineens een hele lijst met papieren die we allang hebben afgegeven. (Loonstroken belasting papieren enz) nu zie ik ineens dat een bedrag van 300 euro van de rekening is afgehouden door de belasting. Dit is van een schuld en hun zijn op de hoogte dat plangroep is ingeschakeld.
Door de bank kunnen we het geld niet terug laten draaien en de belasting doet moeilijk.
We zijn ondertussen ook al iedere maand aan het sparen en we hebben ook getekend dat we geen nieuwe schulden mogen maken. Maar waarom doet plangroep dan nog geen brieven sturen naar de schuldeisers? Ik snap er echt helemaal niks van. Het enige goede nieuws is dat we vrijdag weer in ons eigen huisje kunnen wonen. Maar ja met niks op de rekening kan ik ook niks betalen.

Hopelijk kan iemand me helpen. Alle tips zijn welkom. En als je dit ook hebt mee gemaakt reageer dan aub. Want wij weten het echt niet meer.

Groetjes
King2008

Buster

Beste King2008, welkom op het forum.

Als ik het zo hoor zijn jullie terecht gekomen bij een Plan die hoorde bij een andere gemeente.
Belangrijk om te weten is dat elke Plan afdeling op een andere manier werkt.
Sinds 2011 moeten alle gemeenten zelf een shv (schuld hulp verlening) beleid schrijven en die mogen ze zelf invullen voor een groot gedeelte.

Het beste wat je nu kunt doen is zo snel mogelijk alle papieren invullen.
Als het goed is heb je de meeste gegevens bij de hand.
Schrijf daarnaast een brief waarin je vermeld wanneer je je hebt aangemeld bij de eerste Plan afdeling.
Welke afspraken daar zijn gemaakt.
Wat je ondertussen zelf hebt ondernomen om je aan de afspraken te houden en wat er nu mis dreigt te gaan. (de Belastingdienst)
Schrijf in de brief ook dat je momenteel geen achterstanden hebt en een stabiele leefsituatie maar dat dreigt mis te lopen en je graag wil dat er met spoed wordt gereageerd.

Maak een kopie van die brief, voor je eigen administratie.
Overhandig die brief aan je contactpersoon, zodat je zeker weet dat hij wordt gelezen.

Dat de administratie rommelig verloopt kun je helaas niet zo veel aan doen. Wat je wel MOET doen (dit is puur uit zelf bescherming) is dat je zelf oplet, aangeeft dat je ziet wat er mis gaat en vraagt of dit opgelost kan worden. Stel,.. even vooruit denkend, dat er geen minnelijk akkoord komt of je zou jezelf op een andere manier voor een rechter moeten verantwoorden vanwege je schulden of je administratie dan kun je met die brief aantonen dat je het hebt gezien, hebt aangekaart en hebt gevraagd om een oplossing, dan hoef je niet te zeggen; "dat is hun schuld" want daar hebben rechters meestal een hekel aan. Wat je wel oprecht kan zeggen is; "ik heb het gezien en dit is mijn actie daarop geweest"

Hulp bij de gemeente is een unieke vorm van hulpverlening doordat er een begin en eindtijd aan zit, er zijn beschermende afspraken tijdens een traject en niet geheel onbelangrijk, aan het einde van het traject mits je de regels niet hebt overtreden krijg je een schone lei.

Hou vol!