Auto wel of niet behouden

Started by JohnD, Oct 28, 2013, 08:37 PM

Previous topic - Next topic

JohnD

Om het overzichtelijk te houden even mijn vraag betreffende wel of niet de auto mogen houden.
Op internet zijn er veel tegen strijdigheden

De feiten:

Ik heb mijn auto nodig voor woon/werk en de omgangs regeling met mijn kinderen.
Dat vertaald zich als volgt:

Werk: ik moet elke dag openen als leiding gevende, starttijd 06:00, daarnaast moet ik in het weekend werken/openen om 06:30 en gedurende de winterdienst (6 maanden per jaar) ben ik oproepbaar en moet ik binnen 30 minuten op mijn werk zijn om te openen, de strooiploegen op te vangen en aan het werk te zetten.

Enkele reis naar werk = 19 km (38 km per dag).

Volgens OV is dit 04:55 met de nachtbus, vervolgens overstappen op de trein, vervolgens overstappen op nog een trein, overstappen en dan 20 minuten lopen om omstreeks 06:02 ( reistijd meer dan een uur als alles meezit).

Dan de omgangs regeling met de kids ziet er als volgt uit:

Woensdag 17:00 ophalen vanuit werk (16:00) is 18 km.
Dan vanaf ex naar huis is 19 km dus totaal 37 km.

OV vertrek om 16:00 vanaf werk is aankomst bij kids 17:00, vertrek met kids 17:16 en aankomst thuis om 18:11.

Donderdag kids naar school brengen is 38 km totaal.

OV vetrek 06:57 en aankomst 08:03 en dan weer terug naar huis is aankomst 09:30.
Dan 's middags ophalen is 19 km (38 km totaal).

Dus weer 2x een uur met OV heen en weer.

'S avonds terugbrengen weer 38 km.

Of weer 2 uur met OV op en neer.

Dan op vrijdag ophalen is 38 km.

Of met OV 2 uur reizen.

En uiteindelijk zondag terugbrengen is 38 km.

Of weer 2 uur reizen met OV.

De kosten voor OV zijn dan vele malen hoger als de kosten voor brandstof, laat staan het tijdsverlies bij de omgangs regeling. Daarnaast kan ik met OV nooit op tijd op het werk komen met de winterdienst en lukt het niet om op tijd te openen doordeweeks en in het weekend.

Voldoe ik nu aan genoeg voorwaarden om mijn auto te behouden?

:o

tuthola

Een bewindvoerder kijkt niet naar je omgangsregeling met je kinderen, hij kijkt ook niet naar je reistijd om naar het werk te komen.
Het hangt dus echt van je bewindvoerder af of je de auto mag houden om naar je werk te komen ik persoonlijk denk dat je daar wel aan voldoet. Ook kan de bewindvoerder eisen om je auto te verkopen en een brommer aan te schaffen van de opbrengst van je auto om de simpele reden dat je dan geen wegenbelasting betalen moet en een brommer dan in verhouding een goedkoper vervoersmiddel is.
Dit is allemaal koffiedik kijken het hangt gewoon van de bewindvoerder af.
Ik zou hem nu gewoon houden en op je eigen naam zetten en afwachten wat er allemaal gaat gebeuren.

Libra

Sluit me (helaas) helemaal aan bij Tuthola.

De omgangsregeling met de kinderen is geen criterium voor het mogen behouden van je auto in een traject.

Simpelweg gesteld: als je in een traject komt heb je geen recht op een auto.
De enige uitzondering die gemaakt wordt is als je de auto absoluut nodig hebt voor het behoud van je werk.
Dat kan als het een absolute, keiharde eis van de werkgever is (bijvoorbeeld als je 24 uur per dag oproepbaar bent of beschikbaar moet zijn in het geval van calamiteiten), of als er geen openbaar vervoer is binnen een redelijke straal van je werk, of als de afstand dusdanig groot is dat de kosten (en alléén de kosten) van het OV de kosten van een auto vele malen overstijgt.

De enige grond waarop je eventueel de auto zou mogen behouden als ik jouw verhaal zo lees, is de winterdienst.

En net als Tuthola al aangaf, het ligt er helemaal aan hoe jouw bewindvoerder, maar zeker ook de Rechter-Commissaris hier naar kijken.
Met andere woorden: niemand hier kan jou een "absoluut" antwoord geven op deze vraag.

Ik zou zeggen: ga er maar vanuit dat je de auto niet mag behouden en ga alvast een reisplan maken met het OV.
Op die manier kan het alleen maar meevallen en kom je niet onverwachts voor het blok te staan.