Vragen, vragen en nog eens vragen

Started by JohnD, Oct 26, 2013, 12:37 PM

Previous topic - Next topic

Daan

Beste John,

Het lijkt mij een goede stap, het aanleveren van je gegevens. Het hulpteam wil jouw probleem inventariseren. Zij willen natuurlijk wel onderbouwd weten wat er bij je speelt. Iedereen kan wel roepen dat ie niet meer kan betalen. Ze willen bewijs.

Het is daarnaast een eerste aanzet tot communicatie. Bovendien is het de bank die je hypotheek verstrekt heeft en dus de belangrijkste en bepalende partij voor een akkoord verkoop woning onder hypotheekwaarde.

Uiteraard wel goed nadenken wat je opstuurt. Ik zou met het invullen al direct aangeven hoe je gaat leven en er direct naar handelen.

De lening verstrekker is niet onbelangrijk, maar als ze niets willen horen, dan is het enige wat je kunt doen, hen op de hoogte stellen wat  je aan het doen. Mogelijk zijn ze met de juiste onderbouwde argumenten (inkomsten - lasten overzicht) trouwens nog wel te overtuigen.

Succes!

JohnD

Ik ben nu bezig het helempakketje in te scannen voor de hypotheek verstrekker, hopen dat het wat aanhaalt.

Vandaag ook bericht gehad van de lening verstrekker.
Eigenlijk 2 brieven waarin ze aangeven ons aan de afspraak te houden, ons beide hoofdelijk aansprakelijk stellen en dat de lening bevroren is (het is een persoonlijke lening dus konden toch al niet opnemen).
Ik heb ze meteen gebeld en uitgelegd dat ik uitstel wil voor deze maand mede i.v.m. Het traject.

Geen gehoor gekregen,ze hebben wel  aangegeven dat indien de eerste poging tot incaseren mislukt het nog wel even duurt voordat er echt paniek uitbreekt en dat ze het dan 5 dagen later weer proberen.

Ik hoop zo dat dit allemaal goed uitpakt.

Merk wel dat het toch op mijn gemoedstoestand begint te werken inmiddels.

Gelukkig veel steun van mijn vriendin.

Daan

"Het traject" lijkt me geen reden voor de leningverstrekker. Je kunt hen best uitstel vragen en hen aangeven waarom. Ze willen graag weten wanneer je de achterstand dan inloopt en of je de volgende periode wel betaalt. Verder kunnen anderen je nog beter adviseren op dit vlak, denk ik.

Wat ik nog ff kwijt wil over je vriendin. Zij bewondert waarschijnlijk de manier hoe je het aanpakt. Als jullie een gezamenlijke toekomst zien, dan doe je het in wezen ook voor haar! Gaaf toch, dat moet je koesteren! Ik was helaas te laat gestart en ben mijn vriendin daardoor kwijt geraakt.  Dus zo door blijven gaan , al zul je soms wel geduld moeten hebben en je moet je realiseren dat deuren niet altijd in 1 x opengaan. Blijf dan rustig en bedenk een andere manier of vraag hulp.   Daarnaast, wat anderen al zeiden: zorg dat zij buiten schot blijft!

Boeddha

Even over relaties en schulden....het zwaarste wat er is.

Tijdens mijn eerste WSNP aanvraag had ik een schat van een partner. Toen ik de afwijzing kreeg kon ik niet anders, in mijn ogen dan, om een einde aan de relatie te maken. Ik was aan het overleven, had al mijn energie nodig voor de schuldeisers, mijn kinderen en ook nog een fulltime baan. Ik kon gewoon geen energie vinden om ook nog aandacht aan mijn geliefde te geven.

Tijdens het traject naar mijn hoger beroep had ik soms even contact met ex.
Op de dag van het Hoger Beroep, stond mijn ex bij het Hof, zonder woorden vond ik steun en viel mijn muur weg en mocht ik van mezelf weer toegeven aan de liefde.

Schulden hebben zijn zwaar en wat is het fijn als je de steun toelaat en kan toelaten!
Koester wat jullie hebben :-)
Be strong, have faith!

tuthola

Wat fijn boedha dat je partner je de ruimte heeft gegeven om je "sorres"en je kinderen voorrang te geven en er weer te zijn nu je het weer aankan. Als dat geen ware liefde is weet ik het niet meer :-)

JohnD

Heel bijzonder inderdaad :)

Morgen de 2e bijeenkomst en hopen dat ik wat meer wat betreffende de intake.
Tevens benieuwd naar reactie van de hypotheek verstrekker.

Ik zal ook mijn werkgever even bijpraten voor het geval er loonbeslag komt, lijkt me handig...

To be continued.

JohnD

Zo, bij deze weer even een update.

Vandaag had ik de intake bij de SHV bij de aanmeldgroep.

3 gesprekken met zowel een sociaal raadsman, een maatschappelijk werker en een schuldhulp verlener.
Vooraf nog even afgestemd met betrokken medewerkers die mij nog wat advies meehaven voor in de 3 gesprekken. Advies telefoon en auto van mijn naam af (beide geregeld) en mijn huidige woonlasten toch op te schroeven richting de kost prijs van zelfstandig wonen en vriendin buiten schot houden.

Eerste gesprek met maatschappelijk werk was binnen 10 minuten klaar, mijn verhaal helder en ik sta nog stevig genoeg in mijn schoenen om het traject door te lopen.

Tweede gesprek met de schuldhulpverlener was ook helder, problematiek duidelijk en meteen het goede nieuws gekregen dat ik in aanmerking komt voor schuldhulp verlening met een koophuis en dat ik bij deze ook ben toegelaten  :D :D :D er zitten wel wat haken en ogen aan en het kan zijn dat de SHV tussentijds wordt opgeschort tot de woning verkocht is en de restschuld wel bekend is, maar vooralsnog mag ik de molen in en door. Verwachting is medio februari 2014 het minnelijk traject te kunnen starten met de verwachting de WSNp aanvraag (onder voorbehoud). Geen schulden ten slechter trouw alleen wel risico dat mijn ex nog meer schulden heeft gemaakt, dit gaan zij t.z.t. Ook uitzoeken.

3e gesprek met sociaal raadsman duurde 2 minuten... Ik heb geen recht op extra toeslagen e.d. Maar dat was al bekend.

Conclusie: moeilijke casus, maar wel toegelaten. Men gaat nu alles op papier uitwerken en berekeningen maken om een paar voorstellen op papier te zetten welke worden ingezet voor het minnelijk traject.
Daarnaast willen zij ook kijken of zij kunnen bemiddelen in de verkoop woning en deze moet natuurlijk weg.
Ik heb wel toestemming om diverse rechtszaken te beginnen om een spoedige verkoop te bevorderen. Deze schulden mogen wel ontstaan en zijn ten goeder trouw.

Ik krijg nog 2 budget trainingen (overbodig maar verplicht) en men hoopt dan begin februari de vervolg afspraak rond te hebben en de mogelijkheden te bespreken voor het minnelijk traject.

Het is pas een eerste stap van een lange weg..maar het geeft wel weer een beetje meer goede hoop.

Ik ben niet meteen afgewezen gelukkig  ;)

chapter

Super john
Proost er maar op
Het begin is er naar een schuldenvrije toekomst

Chrissie

Geweldig nieuws John.
Op naar een schuldenvrije toekomst.

QuoteIk krijg nog 2 budget trainingen (overbodig maar verplicht)   
Wil je graag een advies hier in geven, heb zelf ook een cursus (vrijwillig om tips te krijgen) er in gevolgd bij de GKB in onze woonplaats ga er met een open visie heen ook al weet je misschien voldoende  misschien kunnen ze je toch nog net iets meer tips meegeven, ik wist eigenlijk ook voldoende maar heb er net mijn laatste tips weg kunnen halen het waren dingen waar ik stuk op liep en dankzij die laatste tips heb ik onze schulden er toch beter uit kunnen halen.( het beroemde muurtje waar je net niet over heen kunt komen omdat je iets over het hoofd ziet)

En ik geloof dat ze die trainingen aanbieden om te voorkomen dat als je schuldenvrij bent dat je niet zo snel weer in de schulden in de komt. En misschien wel nog tijdens het traject dat je er steun uit kunt halen.
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Libra

Fantastisch nieuws John!!!
Gefeliciteerd!

Ik ben heel blij voor je dat de gesprekken zo positief verlopen zijn en dat er een aanvang gemaakt is.
Ik hoop binnenkort te kunnen lezen dat je, net als bij Daan, het huis hebt kunnen verkopen.
Dat schept niet alleen duidelijkheid, maar geeft je ook de mogelijkheid om echt van start te gaan met een traject.

Heel veel succes!

JohnD

Bedankt :)

Bevestigings brief vandaag binnen met de spelregels.

Voorwaarden zijn o.a. Verkoop huis, dubbelle lasten beheersbaar maken en kostenplaatje recht trekken.

Verwachte termijn: 10 maanden (geen garantie, streefperiode).

Begin december heb ik de laatste 2 bijeenkomsten daarna het definitieve gesprek (datum nog niet bekend).

Ik ben zo benieuwd waar dit naar toe gaat, maar het begin is er!

Wel meteen een tegenvaller, belasting 2014 is extreem lager, deze moet ik a.s.a.p. Laten herberekenen anders kom ik helemaal niet meer uit.

JohnD

Zo voor de feestdagen ook vanuit deze kant weer even een update.

Ik heb inmiddels de 5 verplichte trainingen doorlopen bij de SHV en in het bezit van het broodnodige certificaat. Tevens natuurlijk de toelating tot de SHV.

Inmiddels zijn alle schulden in kaart gebracht en alle inkomsten en uitgaven doorgesproken.

In afwachting van de belastingen 2014 en het tussentijds inlossen van enkele kleine schulden krijg ik nu een vervolg afspraak in februari 2014 waarbij we een voorstel gaan opstellen voor de GKA.

De verwachting is dat deze er niet doorheen gaat komen en het daarna een WSNP aanvraag gaat worden.

Tussentijds moet ik de mogelijkheden bekijken om de alimentatie te verlagen danwel nihil te stellen en uiteraard alles er aan doen om de woning te verkopen zodat de restschuld bekend is.

Koopwoning is inmiddels in prijs verlaagd naar 275.000.(met pijn en moeite) maar moet eigenlijk naar 250.000 om een spoedige verkoop teweeg te brengen. Tot op heden nog geen enkele kijker of geintereseerde gehad helaas.

Morgen komt de hypotheek verstrekker om het geheel te bespreken qua aflossen, verkopen en betalings achterstand. Ik hoop zo dat er geen loonbeslag gaat volgen maar dat de bank inziet dat de enige oplossing spoedige verkoop is...

Stapje voor stapje gaan we gestaag door...ik hoop dat het allemaal een beetje gaat meevallen straks... En dat de WSNP er doorheen gaat komen...

Gr John

JohnD

Hier maar weer even een update van mijn kant.

Inmiddels een betalings regeling getroffen voor de roodstand op de gezamenlijke rekening omdat ex haar deel niet heeft ingelost. De rekening moet in 12 mnd worden ingelost en dan kan deze worden opgeheven.

Gevolg van bovenstaand is dat de gezamenlijke lening ook 2 maanden niet is betaald omdat het bedrag op de gezamenlijke rekening stond en deze was geblokkeerd. Hierook een terugbetalings regeling voor getroffen voor 6 mnd waarbij er extra ingelost wordt per mnd.

Inmiddels ook eigen risico binnen van de zorgverzekering, weer even 300 euro extra betalen i.v.m. Trekken verstandskies.

Belasting teruggave 2014 laten aanpassen, hierdoor krijg ik nu ruim 5000 euro terug i.p.v. 750 ( belasting dienst was koopwoning en kids vergeten). Hiermee moet ik wel opletten omdat ik nu eigenlijk teveel terug krijg i.v.m. Betalings regeling hypotheek verstrekker. Ik moet dus geld reserveren om straks terug te betalen.

De hypotheek verstrekker wil dat we beiden een volmacht tekenen. De taxatie heeft plaatsgevonden en ik hoop volgende week deze taxatie binnen te krijgen. Dan pas weet ik of een volmacht uberhaubt zin gaat hebben. Als taxatie hoger is dan de gewenste vraagprijs van de makelaar dan schiet dit niet op natuurlijk. Dan maar richting een executieveiling. Tevens wil de bank dat ik tussentijds vast begin met een gedeelte per mnd te gaan betalen, hetgeen nu weer door bovenstaande in geding komt omdat ik nu weer extra uitgaven heb van de gezamenlijke rekening, lening en zorgverzekering.

Al met al lopen de zaken nu.. Maar echt makkelijker wordt het er ook niet op.

Alles hangt nu samen en nog teveel afhankelijk van mijn ex.

To be continued...

tuthola

hetgeen nu weer door bovenstaande in geding komt omdat ik nu weer extra uitgaven heb van de gezamenlijke rekening, lening en zorgverzekering.

Zoals ik bovenstaande lees heb je je eigen risico van 300 euro van de gezamenlijke rekening betaald, ik snap dat je in een vechtscheiding zit maar door deze actie van jou kan zet je dan ook weer kwaad bloed bij je ex. Ik bedoel het niet lullig tegenover jou maar wat zou je het vinden als je ex dit doet, kan me zo voorstellen dat je dan zegt ik ga niet voor haar eigen risico betalen....

Als ik het verkeerd heb gelezen hiervoor mijn excusses.

JohnD

Quote from: tuthola on Jan 11, 2014, 12:02 PM
hetgeen nu weer door bovenstaande in geding komt omdat ik nu weer extra uitgaven heb van de gezamenlijke rekening, lening en zorgverzekering.

Zoals ik bovenstaande lees heb je je eigen risico van 300 euro van de gezamenlijke rekening betaald, ik snap dat je in een vechtscheiding zit maar door deze actie van jou kan zet je dan ook weer kwaad bloed bij je ex. Ik bedoel het niet lullig tegenover jou maar wat zou je het vinden als je ex dit doet, kan me zo voorstellen dat je dan zegt ik ga niet voor haar eigen risico betalen....

Als ik het verkeerd heb gelezen hiervoor mijn excusses.

Daar zat je ernaast ja:)

Eiegn risico staat los van hetgeheel ;)