Vragen, vragen en nog eens vragen

Started by JohnD, Oct 26, 2013, 12:37 PM

Previous topic - Next topic

JohnD

Als in 2015 levensonderhoud kinderen 200,- per mnd wordt afgeschaft wordt het plaatje nog "leuker" ...

:'(

Boeddha

in januari 2012 ben ik begonnen met mijn minnelijk traject. Dat jaar ervoor was het 'het ene gat met het andere vullen' april 2013 was mijn eerste wsnp zitting, na afwijzing dus 5'5 maand op mijn beslagvrije voet geleefd.
Kwam neer op 55 euro per week met 2 kids en benzine om naar mijn werk te komen.
Geen vetpot, maar ik heb zo geleerd om van weinig, wel goed te kunnen eten.
Ok geen luxe en/of uitjes. Maar voor een goed doel!
Be strong, have faith!

Buster

John,

Ik heb even niet al je cijfers in beeld, ga daar nog een keer rustig voor zitten maar ik reageer even op je laatste post; de Belastingdienst!
Geef deze alsjeblieft voorrang bij het aflossen.
De belastingdienst is DE partij die in alle trajecten, alle regelingen met toeslagen enz. roet in het eten kan gooien.
Het grootste verschil wat je erin kan maken is het zelf in de gaten houden, zelf aan de bel te trekken en indien nodig zelf een regeling aan te vragen. 

JohnD

Quote from: Boeddha on Oct 27, 2013, 08:50 PM
in januari 2012 ben ik begonnen met mijn minnelijk traject. Dat jaar ervoor was het 'het ene gat met het andere vullen' april 2013 was mijn eerste wsnp zitting, na afwijzing dus 5'5 maand op mijn beslagvrije voet geleefd.
Kwam neer op 55 euro per week met 2 kids en benzine om naar mijn werk te komen.
Geen vetpot, maar ik heb zo geleerd om van weinig, wel goed te kunnen eten.
Ok geen luxe en/of uitjes. Maar voor een goed doel!

Best nog even geduurd dan.

JohnD

Quote from: Buster on Oct 27, 2013, 08:59 PM
John,

Ik heb even niet al je cijfers in beeld, ga daar nog een keer rustig voor zitten maar ik reageer even op je laatste post; de Belastingdienst!
Geef deze alsjeblieft voorrang bij het aflossen.
De belastingdienst is DE partij die in alle trajecten, alle regelingen met toeslagen enz. roet in het eten kan gooien.
Het grootste verschil wat je erin kan maken is het zelf in de gaten houden, zelf aan de bel te trekken en indien nodig zelf een regeling aan te vragen.

Zie vorige pagina voor de cijfers.

De 2 belastingschulden staat er 1 op mijn naam (236,- open welke ex zou moeten betalen).
De andere staat op haar naam (520,- open waar ik de helft van moet meebetalen).

Deze wil ik ook voor ik traject inga of goedkeuring krijg volledig inlossen.

Wat gebeurd er eigenlijk als in april 2014 de definitieve aanslag 2013 wordt berekend en blijkt dat ik moet bijbetalen? Levert dat ook problemen ook, ook al is dit pas volgend jaar bekend?

Buster

De belastingdienst levert een probleem op zodra er blijkt dat je moet terug betalen en dat niet doet. Of bijvoorbeeld bij toeslagen, stel je verliest je recht op kinderopvang of dat recht verminderd, dan hoor je je toeslagen aan te passen. Doe je dat niet krijg je een (vaak) vette rekening gepresenteerd.
Die rekening (lees; schuld) heeft voorrang op alle andere eisers en daarnaast kunnen ze het aanmerken als te "kwader trouw", dat betekent niet dat je het met opzet hebt gedaan maar wel dat je het had kunnen voorkomen.

Een schuld die te kwader trouw is ontstaan kan grond zijn om een traject af te wijzen.
Als je het draadje leest van Daan, die heeft nu ter voorbereiding op een eventueel traject alvast overlegd met de Belastingdienst en zwart op wit staan dat zijn schuld te goeder trouw is ontstaan.
De overheid heeft een hele ongelijke positie bij schulden en dat kan in sommige gevallen verstrekkende gevolgen hebben.

Onze ervaring is dat je het beste direct contact op kunt nemen zodra je denkt dat je teveel hebt ontvangen of als je terug moet betalen na een definitieve berekening. De BD is in dat stadium nog open voor oplossingen. Je huis is al een molensteen genoeg, daar wil je de BD niet ook nog eens bij hebben.
Hoe een definitieve aanslag tijdens een traject wordt behandeld weet ik niet, bij de WSNP vul je hem zelf in en is het je eigen verantwoording, meestal is er bij een minnelijk traject budgetbeheer en wordt hij voor je ingevuld maar blijf je wel zelf verantwoordelijk.
Ook weer een goede vraag voor je volgende gesprek.

Je cijfer bericht heb ik idd gezien, ik bedoelde, daar ga ik later nog even rustig voor zitten ;)

tuthola

Als je je vriend de 1200 euro betaald eind  decemember KAN dit ter kwader trouw zijn daar je daar de andere schuldeisers mee te kort doet ook deze vraag zou ik meenemen naar de schuldhulp hoe ze hier tegenaan kijken.

Oja ik zag in je schuldenlijst 1200 euro kdv staan en vroeg me af wat dat is.

Buster

Quote from: JohnD on Oct 27, 2013, 08:04 PM

Wat betreft leven op bvv..

Als ik globaal even een berekening maak:

Inkomen incl. Belasting teruggave (inkomsten+levens onderhoud kinderen) : 2550,-

Vaste lasten (gezamenlijk met ex):

50% hypo - 755,- (bedrag 329.000)
50% lening - 250,- (bedrag 40.000)
50% belasting schulden - 27,- (bedrag 750)
50% rente betaalrekening - 20,- (bedrag 4500)
50% woz/ozb - 22,- (bedrag 700)
50% kdv - 77,50 (bedrag 1250)
Kinderalimentatie - 600,-

Totaal per maand = 1751,50 wat ik dus alleen al met ex heb. Als zij stopt met betalen worden bijna alle bedragen dubbel = 3228,-

Eigen vaste lasten:

Rente - 20,- (bedrag 2000)
Anderzorg - 127,75
Wegenbelasting - 24,-
Uitvaart - 15,-
Telefoon -55,-

Dus lasten met ex en eigen vaste lasten samen = 1993,25 of als ex stopt met betalen = 3469,75.

Ik hou dan 2550-1993,25=556,75 over (wat ik nog rood kan staan!).

Maar dan komt het, bij mijn nieuwe vriendin heb ik aan vaste lasten 50% = 550,-

Dan blijft er over voor mezelf om te eten/tanken/kleding = 6,75 of indien ex niet betaald kom ik tekort = 2919,75!

Nu hebben we uitgerekend dat ik samen met de kids ongeveer 250 aan onderhoudskosten heb per mnd.

Eindsom= 6,75-250= 243,25 te kort of als ex niet betaald = 2919,75 te kort - 250 = 3169,75 te kort.

Vandaar de keuze om de hypotheek niet meer (te kunnen) betalen.

Dan komt het neer op 2550-2038,25=511,75-150 (tanken)= 361,75

Ik zou dus zolang ex betaald 361,75 hypo kunnen betalen (zolang ik hypo rente aftrek heb, nog een jaar).

Dan heb ik dus geen geld voor overige/luxe/uitjes e.d.

Maar zodra ex niet kan/wil betalen is het meteen einde oefening want dat kan ik ook niet opbrengen...

Zo globaal mijn financien in beeld  :-[

John,

De beslagvrije voet is 90% van het bijstandsniveau waar je recht op zou hebben.
Plus eventuele bijtellingen voor huur en zorg.
Je kunt hem zelf hier uitrekenen; http://www.schuldinfo.nl/fileadmin/kwijtschelding/invoerBeslag.php

Het bedrag wat daaruit komt is het bedrag waar je recht op zou hebben om je basis vaste lasten van te betalen. Daaronder vallen
- huur (â,¬550)
- zorg (â,¬127,75)
- gas/elektra (is all in)
- gem. belastingen (betaal je nu niet toch?)
- leefgeld voor jouw en je dochter (ongeveer â,¬55 per week is â,¬ 247,50 per maand)
- en als er nog geld overblijft telefonie, internet, vervoer. (â,¬55 telefoon, + â,¬24 wegenbelasting, + â,¬ 30 verzekering? + â,¬ 60 benzine? + â,¬ 30 reservering APK en onderhoud)

Totaal ongeveer â,¬ 1124,15

Alles wat daarboven ligt zou besteed moeten worden aan aflossingen.

Als ik je goed begrijp is je inkomen â,¬ 2550 - â,¬ 1124,15 = â,¬ 1425,75

Totaal per maand = 1751,50

Je komt dus al â,¬ 325,75 te kort.
Daarbovenop komen de uitvaartverzekering â,¬ 15 en de rente â,¬ 20.
Dan nog even een vraag over het lijstje van je ex, die kinderopvang?
Zij heeft nu toch geen werk? Ontvang je daar nog steeds toeslag voor?
Zonder werk heb je namelijk geen recht op toeslag tenzij dat gaat op sociaal medische indicatie.

De beslagvrije voet berekening wordt gehanteerd als er loonbeslag ligt maar kun je ook in de periode als er geen loonbeslag ligt als leidraad gebruiken om aan te tonen dat je je uiterste best doet om af te lossen.
Dus in jouw geval zou je deze berekening als argument naar de bank kunnen gebruiken in het geval als je ex niet meer betaalt, om welke reden dan ook en ze bij jou aankloppen dat ook jij niet meer kaler te plukken bent dan je al doet. 

Wist je trouwens, of eigenlijk moet ik zeggen, weet jou ex trouwens dat er tijdens een traject de alimentatie op nihil wordt gezet?
Ik zie dat je â,¬600 per maand betaald,...

JohnD

Quote from: tuthola on Oct 27, 2013, 09:50 PM
Als je je vriend de 1200 euro betaald eind  decemember KAN dit ter kwader trouw zijn daar je daar de andere schuldeisers mee te kort doet ook deze vraag zou ik meenemen naar de schuldhulp hoe ze hier tegenaan kijken.

Oja ik zag in je schuldenlijst 1200 euro kdv staan en vroeg me af wat dat is.

De 1200 kdv is een niet betaalde maand kinderdagverblijf gedurende het huwelijk waar mijn ex en ik beide de helft van terugbetalen aan het kinderdagverblijf. Deze is gelukkig over 2 maanden geheel afgelost.

Mja wat die 1200 van mijn vriendin betreft, zij heeft de advocaat continue voorgeschoten maar wil dit geld wel terug. Mede om de komende advocaatskosten te kunnen betalen. En die gaan er zeker nog komen vrees ik.

Buster

Daarmee is mij vraag ook beantwoord,.. is dus geen lopende kinderopvang. ;)

tuthola

Buster naar mijn weten is het niet altijd zo dat de alimentatie op nihil gezet wordt.
Er word meestal wel om nihil stelling gevraagd maar uiteindelijk beslist de rechter wat het beste is voor het kind of kinderen.

JohnD

Quote from: Buster on Oct 27, 2013, 10:23 PM
Quote from: JohnD on Oct 27, 2013, 08:04 PM

Wat betreft leven op bvv..

Als ik globaal even een berekening maak:

Inkomen incl. Belasting teruggave (inkomsten+levens onderhoud kinderen) : 2550,-

Vaste lasten (gezamenlijk met ex):

Totaal per maand = 1751,50 wat ik dus alleen al met ex heb. Als zij stopt met betalen worden bijna alle bedragen dubbel = 3228,-

Eigen vaste lasten:

Rente - 20,- (bedrag 2000)
Anderzorg - 127,75
Wegenbelasting - 24,-
Uitvaart - 15,-
Telefoon -55,-

Dus lasten met ex en eigen vaste lasten samen = 1993,25 of als ex stopt met betalen = 3469,75.

Ik hou dan 2550-1993,25=556,75 over (wat ik nog rood kan staan!).

Maar dan komt het, bij mijn nieuwe vriendin heb ik aan vaste lasten 50% = 550,-

Dan blijft er over voor mezelf om te eten/tanken/kleding = 6,75 of indien ex niet betaald kom ik tekort = 2919,75!

Nu hebben we uitgerekend dat ik samen met de kids ongeveer 250 aan onderhoudskosten heb per mnd.

Eindsom= 6,75-250= 243,25 te kort of als ex niet betaald = 2919,75 te kort - 250 = 3169,75 te kort.

Vandaar de keuze om de hypotheek niet meer (te kunnen) betalen.

Dan komt het neer op 2550-2038,25=511,75-150 (tanken)= 361,75

Ik zou dus zolang ex betaald 361,75 hypo kunnen betalen (zolang ik hypo rente aftrek heb, nog een jaar).

Dan heb ik dus geen geld voor overige/luxe/uitjes e.d.

Maar zodra ex niet kan/wil betalen is het meteen einde oefening want dat kan ik ook niet opbrengen...

Zo globaal mijn financien in beeld  :-[

John,

De beslagvrije voet is 90% van het bijstandsniveau waar je recht op zou hebben.
Plus eventuele bijtellingen voor huur en zorg.
Je kunt hem zelf hier uitrekenen; http://www.schuldinfo.nl/fileadmin/kwijtschelding/invoerBeslag.php

Het bedrag wat daaruit komt is het bedrag waar je recht op zou hebben om je basis vaste lasten van te betalen. Daaronder vallen
- huur (â,¬550)
- zorg (â,¬127,75)
- gem. belastingen (betaal je nu niet toch?)
- leefgeld voor jouw en je dochter (ongeveer â,¬55 per week is â,¬ 247,50 per maand)
- en als er nog geld overblijft telefonie, internet, vervoer. (â,¬55 telefoon, + â,¬24 wegenbelasting, + â,¬ 30 verzekering? + â,¬ 60 benzine? + â,¬ 30 reservering APK en onderhoud)

Totaal ongeveer â,¬ 1124,15

Alles wat daarboven ligt zou besteed moeten worden aan aflossingen.

Als ik je goed begrijp is je inkomen â,¬ 2550 - â,¬ 1124,15 = â,¬ 1425,75

Totaal per maand = 1751,50

Je komt dus al â,¬ 325,75 te kort.
Daarbovenop komen de uitvaartverzekering â,¬ 15 en de rente â,¬ 20.
Dan nog even een vraag over het lijstje van je ex, die kinderopvang?
Zij heeft nu toch geen werk? Ontvang je daar nog steeds toeslag voor?
Zonder werk heb je namelijk geen recht op toeslag tenzij dat gaat op sociaal medische indicatie.

De beslagvrije voet berekening wordt gehanteerd als er loonbeslag ligt maar kun je ook in de periode als er geen loonbeslag ligt als leidraad gebruiken om aan te tonen dat je je uiterste best doet om af te lossen.
Dus in jouw geval zou je deze berekening als argument naar de bank kunnen gebruiken in het geval als je ex niet meer betaalt, om welke reden dan ook en ze bij jou aankloppen dat ook jij niet meer kaler te plukken bent dan je al doet. 

Wist je trouwens, of eigenlijk moet ik zeggen, weet jou ex trouwens dat er tijdens een traject de alimentatie op nihil wordt gezet?
Ik zie dat je â,¬600 per maand betaald,...

Wederom bedankt voor de uitgebreide reply :)

Ik heb 2 zoontjes van 4 en 6, wel een stiefdochter welke ik van 1,5 tot 10 heb verzorgd bij mijn ex als haar papa. Maar haar mag ik helaas niet meer zien van mijn ex  >:(

Om terug te komen op de berekening, ik zie dat je hem ook benaderd op basis van mijn huidige leefsituatie.
Dus uitgaan van mijn eigen lasten + lasten bij mijn nieuwe vriendin en daarna pas alle lasten met ex.
Dit lijkt mij ook de meest logische benadering in dit geval correct?

- huur (â,¬550)het is geen officiele huur, ik betaal de helft van de woonlasten incl. Water/gas/licht en verzekeringen. Zij heeft een koopwoning en we wonen hier nu samen (sinds februari ingeschreven).
- zorg (â,¬127,75)
- gem. belastingen (betaal je nu niet toch?)voor dit jaar heb ik dit voor mijn eigen woning net afbetaald, voor volgend jaar moet ik dit dus voor mijn eigen woning meebetalen en ook bij mijn nieuwe onderkomen meebetalen.
- leefgeld voor jouw en je dochter (ongeveer â,¬55 per week is â,¬ 247,50 per maand)leefgeld voor mij en mijn 2 zoons in dit geval
- en als er nog geld overblijft telefonie, internet, vervoer. (â,¬55 telefoon, + â,¬24 wegenbelasting, + â,¬ 30 verzekering? + â,¬ 60 benzine? + â,¬ 30 reservering APK en onderhoud)verzekering zit in een totaalpolis van mijn vriendin, net als mijn wa, rechtsbijstand een een deel boedel. Tankgeld is rond de 150 per maand. Wel heb ik de auto deze week op naam vriendin gezet voorlopig.

Totaal ongeveer â,¬ 1124,15 dit bedrag wordt dan 1221,75 per maand

Dan wordt het 2550-1221,75=1328,25.

1328,25-1751,50 (lasten met ex)=-423,45 tekort.

Dit tekort zou dus mogelijk kunnen worden opgevangen met vermindering of nihil stelling kinderalimentatie?

Ik had gelezen dat er per kind 136 euro word gereserveerd om zo toch een minimaal bedrag aan kinderalimentatie te kunnen betalen.

Begrijp ik dan goed dat er voor het minnelijk traject dus met iedereen een regeling moet komen waarbij ik dus 1751,50-423,45=1328,05 per maand ga aflossen/storten op de boedel rekening?

En indien 1 van de schuldeisers niet akkoord gaat met een eventueel voorstel het minnelijk traject dan is mislukt en er een aanvraag WSNP gedaan kan worden?

En wat als alle schuld eisers wel akkoord gaan? Dan los ik mijn schulden alsnog in 3 jaar af en krijg ik dan ook een schone lei of bescherming tegen verdere invordering?

Buster

Hoi John, sorry voor de verwarring, ik dacht echt dat je een dochter had.

Het probleem is dat er normaal gesproken uitgegaan wordt van eenmaal vaste lasten. Jij betaalt nu twee maal vaste lasten plus alimentatie. Ik weet niet veel van echtscheidingsprocedures behalve dat ik met regelmaat zaken voorbij zie komen waarvan ik denk, ja maar dat KAN toch helemaal niet.

Daar koop je niks voor, helaas,...

Hmmm,... ik vraag me echt af of er geen manier is om de situatie verantwoord te forceren.

JohnD

Quote from: Buster on Oct 28, 2013, 12:57 AM
Hoi John, sorry voor de verwarring, ik dacht echt dat je een dochter had.

Het probleem is dat er normaal gesproken uitgegaan wordt van eenmaal vaste lasten. Jij betaalt nu twee maal vaste lasten plus alimentatie. Ik weet niet veel van echtscheidingsprocedures behalve dat ik met regelmaat zaken voorbij zie komen waarvan ik denk, ja maar dat KAN toch helemaal niet.

Daar koop je niks voor, helaas,...

Hmmm,... ik vraag me echt af of er geen manier is om de situatie verantwoord te forceren.

Geen probleem  ;)

Als ik inderdaad enkele lasten had gehad had er waarschijnlijk weinig aan de hand geweest.

Alternatieve optie is diverse kort gedingen starten tegen mijn ex betreffende verlaging kinder alimentatie, meewerking verkoop woning, nakoming betalen vaste lasten en invordering niet betaalde zaken. Maar dat zijn al 4 x koet geding a gemiddeld 2000,-/2500,- aan kosten. Dan ga ik voor 10.000,- het schip in om mijn gelijk te halen. Daarnaast als haar een dwangsom wordt opgelegd voor verschillende zaken, kan zij haar deel van de lasten weer niet betalen... Ergo ik zit klem.  ???

tuthola

Beste john....een kort geding aanspannen met zoveel kosten lijkt mij in deze situatie niet handig omdat je dan nog meer schuld gaat maken en dit ook als niet ter goeder trouw aangemerkt kan worden m.a.w. bewust schulden aangaan waarvan je al weet dat je ze niet kan betalen. Dan is het nog de vraag of je de 4 kort gedingen gaat winnen. Hoe je het went of keert je kinderen zijn hierin de grote verliezer.
Ik vind wel dat de alimentatie die jij betaald erg hoog is met je inkomen, misschien kan je dit als je uit de schulden bent nog eens aankaarten in de rechtzaal en zodoende de advocaatkosten wat beter kan betalen.

Ik ben bang dat er in jou situatie niet veel keuze opties meer zijn aan de ene kant heb je je ex die dreigt niet meer te betalen en zodoende de zaak laat ploffen of jij trekt de stekker eruit.
Zolang jullie allebei betalen aan hypotheek en schulden kan dit nog wel een tijdje gaan duren naar mijn bescheiden mening.

Wanneer kan je met je vragen naar de schuldhulp ?