Vragen, vragen en nog eens vragen

Started by JohnD, Oct 26, 2013, 12:37 PM

Previous topic - Next topic

JohnD

Quote from: Chrissie on Oct 26, 2013, 11:00 PM
QuoteIk wil keihard en voor 300% vechten voor een schone lei zodat niet alleen ik, maar vooral mijn kids straks weer op een normale manier verder kunnen. Nu zijn ze nog jong... Ik wil er alles aan doen om dit achter ons te gaan laten.   

Dit gaat je zeker lukken, je bent goed bezig ga vooral zo verder, topper!

Dank je Chrissie.

Aan mij inzet of motivatie zal het niet liggen.

Ik moet alleen worden toegelaten.

Daan

Ontzettend veel bewondering voor je strijdvaardigheid en je aanpak tot nu toe!Voelt zooooo herkenbaar! Ook ik voer een zelfde strijd voor mezelf en mijn dochter..

Wat betreft de woning kan ik je wel mijn eigen ervaring tot op heden delen. Ook voor mij vormt de woning op dit moment nog het struikelblok. Zolang die er is zal er in mijn geval geen minnelijk traject starten en dan vervolgens ook geen WSNP.

Ik heb een woning die al 5 jaar te koop staat. Naast vergelijkbare schulden ben ik daardoor in een situatie beland waarin ik niet verder kan. (In mijn geval woon ik zelf in de woning.)

Vorig jaar november besloot ik dat dit moest veranderen. In de jaren er voor had ik wel al enkele keren bij de bank aangegeven dat het mis zou kunnen gaan lopen (dalende prijzen in de huizenmarkt en echt steeds op het randje zitten van wel / niet kunnen voldoen aan verplichtingen) en heb hen ook gevraagd om mee te denken in oplossingen, maar zonder een bevredigende respons. In november 2012 was ik daar dus helemaal klaar mee. Er moest en zou een oplossing komen!

Ik ben de bank gaan benaderen, maar pas op een goede manier met hen in gesprek gekomen in maart 2013. In overleg met de bank toen de woning onafhankelijk laten taxeren en op basis daarvan een forse prijs verlaging doorgevoerd.

In april 2013 raakte ik werkeloos en had dus een forse inkomensdaling. Hierdoor was ik vanaf dat moment nog nauwelijks in staat om de hypotheekrente te voldoen. Dit heb ik voortdurende open naar de bank gecommuniceerd, ondersteund met inkomsten - lasten overzichten.

Bank gaf aan dat, zolang ik mijn uiterste best maar deed, zij geen executie zouden uitvoeren. 

Omdat er geen concrete interesse in de woning kwam, hebben we in overleg besloten de prijs eind september nogmaals te verlagen. Dit heeft nu wat extra interesse gewekt, maar nog niet geleid tot een realistisch bod.

Ik wil je met dit stukje zeggen, dat banken niet zitten te springen om executie. Wat mij  betreft mogen ze de stekker er uit trekken, maar het levert hen te veel risico op. Ik zal het uitleggen aan de hand van een voorbeeld:

Hypotheekwaarde 275.000
Actuele Woningwaarde 255.000
Executiewaarde 195.000
Maandelijkse hypotheekrente 1.200

Indien verkoop nu direct kan worden uitgevoerd in de normale markt, dan is er een restschuld van 20.000
Executie uitvoeren levert direct een extra risico van 60.000 (restschuld) op. De bank weet immers niet of ze die via welke regeling dan ook, nog ooit van je terug gaan zien.

Verkoop afwachten levert elke maand 1.200 extra risico op.
Pas na 50 maanden is dit risico opgelopen tot die 80.000 waar ze risico over lopen als ze nu de stekker er uit trekken. Eventuele waardeontwikkelingen heb ik hier nu niet in meegenomen. Prijzen zakken niet meer zo snel.

De bank heeft dus niet zo veel belang bij het snel uitvoeren van executieverkoop en al helemaal niet nu vele huizen onder water lopen.

Sorry, maar ik maak je hier niet blijer mee natuurlijk. Ikzelf heb een achterstand  van 5 maanden op dit moment en heb nu tegen de bank gezegd dat ik niet meer betaal (en toon hen ook aan dat ik dat niet kan). Ik heb op dit moment 2 ge?interesseerden voor de woning. Als dat niks wordt in de komende 2 weken, dan ben erg benieuwd hoe het standpunt van de bank zal zijn. Wachten ze af, of trekken ze de stekker er uit. Ik wil je graag op de hoogte houden!

Of de bank nu hoe hoog of laag springt, wel of niet mee werkt..  Het gaat zeker lukken om uit deze problemen te komen! Ook jou gaat dat lukken, John!

JohnD

Quote from: Daan on Oct 27, 2013, 02:52 AM
Ontzettend veel bewondering voor je strijdvaardigheid en je aanpak tot nu toe!Voelt zooooo herkenbaar! Ook ik voer een zelfde strijd voor mezelf en mijn dochter..

Wat betreft de woning kan ik je wel mijn eigen ervaring tot op heden delen. Ook voor mij vormt de woning op dit moment nog het struikelblok. Zolang die er is zal er in mijn geval geen minnelijk traject starten en dan vervolgens ook geen WSNP.

Ik heb een woning die al 5 jaar te koop staat. Naast vergelijkbare schulden ben ik daardoor in een situatie beland waarin ik niet verder kan. (In mijn geval woon ik zelf in de woning.)

Vorig jaar november besloot ik dat dit moest veranderen. In de jaren er voor had ik wel al enkele keren bij de bank aangegeven dat het mis zou kunnen gaan lopen (dalende prijzen in de huizenmarkt en echt steeds op het randje zitten van wel / niet kunnen voldoen aan verplichtingen) en heb hen ook gevraagd om mee te denken in oplossingen, maar zonder een bevredigende respons. In november 2012 was ik daar dus helemaal klaar mee. Er moest en zou een oplossing komen!

Ik ben de bank gaan benaderen, maar pas op een goede manier met hen in gesprek gekomen in maart 2013. In overleg met de bank toen de woning onafhankelijk laten taxeren en op basis daarvan een forse prijs verlaging doorgevoerd.

In april 2013 raakte ik werkeloos en had dus een forse inkomensdaling. Hierdoor was ik vanaf dat moment nog nauwelijks in staat om de hypotheekrente te voldoen. Dit heb ik voortdurende open naar de bank gecommuniceerd, ondersteund met inkomsten - lasten overzichten.

Bank gaf aan dat, zolang ik mijn uiterste best maar deed, zij geen executie zouden uitvoeren. 

Omdat er geen concrete interesse in de woning kwam, hebben we in overleg besloten de prijs eind september nogmaals te verlagen. Dit heeft nu wat extra interesse gewekt, maar nog niet geleid tot een realistisch bod.

Ik wil je met dit stukje zeggen, dat banken niet zitten te springen om executie. Wat mij  betreft mogen ze de stekker er uit trekken, maar het levert hen te veel risico op. Ik zal het uitleggen aan de hand van een voorbeeld:

Hypotheekwaarde 275.000
Actuele Woningwaarde 255.000
Executiewaarde 195.000
Maandelijkse hypotheekrente 1.200

Indien verkoop nu direct kan worden uitgevoerd in de normale markt, dan is er een restschuld van 20.000
Executie uitvoeren levert direct een extra risico van 60.000 (restschuld) op. De bank weet immers niet of ze die via welke regeling dan ook, nog ooit van je terug gaan zien.

Verkoop afwachten levert elke maand 1.200 extra risico op.
Pas na 50 maanden is dit risico opgelopen tot die 80.000 waar ze risico over lopen als ze nu de stekker er uit trekken. Eventuele waardeontwikkelingen heb ik hier nu niet in meegenomen. Prijzen zakken niet meer zo snel.

De bank heeft dus niet zo veel belang bij het snel uitvoeren van executieverkoop en al helemaal niet nu vele huizen onder water lopen.

Sorry, maar ik maak je hier niet blijer mee natuurlijk. Ikzelf heb een achterstand  van 5 maanden op dit moment en heb nu tegen de bank gezegd dat ik niet meer betaal (en toon hen ook aan dat ik dat niet kan). Ik heb op dit moment 2 ge?interesseerden voor de woning. Als dat niks wordt in de komende 2 weken, dan ben erg benieuwd hoe het standpunt van de bank zal zijn. Wachten ze af, of trekken ze de stekker er uit. Ik wil je graag op de hoogte houden!

Of de bank nu hoe hoog of laag springt, wel of niet mee werkt..  Het gaat zeker lukken om uit deze problemen te komen! Ook jou gaat dat lukken, John!

Hoi Daan,

Dat is inderdaad ook een zeer vervelende situatie.

De bank houdt jou ook gevangen in de woning en belemmert jou de kans om een nieuwe toekomst op te bouwen. Overal lees je dat de midden inkomens ook steeds meer in de problemen komen en dat de schulden problematiek aan het verschuiven is en er een nieuwe groep mensen met hogere inkomens aan het segment wordt toegevoegd van mensen die in zware problemen komen.

De bank beroept zich op afspraken uit de tijd dat alles kon en toen de deuren wagenwijd openstonden en iedereen met geld welkom was. Nu het slecht gaat zijn die deuren potdicht en is de klantvriendelijker ver te zoeken. Tijdens mijn gesprekken met de bank hadden ze een luisterend oor, begrepen ze het en vonden ze het allemaal zeer vervelend. Ze begonnen over hetnhebben van een zorgplicht voor gevallen als ons en dat zij mee kunnen denken en oplossingen kunnen bedenken  zoals verlaging of (tijdelijke) opschorting van betaling. Echter als het dan zover is geeft niemand meer thuis. Ik heb diverse klachten gestuurd dat ik na 10 verzoeken gewoonweg niet wordt terug gebeld ookal belooft men dat dezelfde dag nog te doen. Een medewerker heeft zelfs de vestigings manager een waarschuwing gegeven voor laks tot niet reageren. Zelfs dan geen reactie.

Bij de lening vertrekker werd het nog mooier. Die wilde mij niet eens te woord staan en verwees me keihard terug naar de tussen persoon. De tussenpersoon begreep hier ook niets van en nam zelf contact op met de bank (andere bank) en kreeg ook geen antwoord. Na aandringen kreeg de tussenpersoon alleen de boodschap dat zolang er betaald wordt de bank het nietsnuitmaakt of de klant in de problemen komt. Betaald klant niet dan leggen ze gewoon beslag. De tussenpersoon was hier verontwaardigd over maar kon meer ook niet doen.

Deze adviseerde dan maar te stoppen met betalen om reactie uit te lokken.

Ik hoop dat ik toch geaccepteerd wordt met hypotheek voor de SHV/WSNP anders kan dit een lang traject worden voordat er überhaupt actie wordt ondernomen. Het kromme is dat ik al een jaar krom lig om maar aan alle verplichtingen te voldoen, maar dat wordt niet gezien of gewaardeerd.

Dan lees je vervolgens dat je voor de SHV geen achterstanden mag hebben, hetgeen nogal moeilijk wordt wanneer je niet meer kan betalen en tegelijk de bank niets onderneemt tot je achterstanden hebt.

Daarnaast moet ik elke maand maar afwachten of en level mijn ex nog betaald aan alle schulden.

Wanneer gaan de banken realiseren dat zij mede verantwoordelijk zijn voor het verstrekken van top hypotheken en dat er inderdaad een zorgplicht ligt. We hebben een gezamenlijk doel..erger voorkomen.. Maar het oplossen komt voornamelijk maar van 1 kant.. De zwakste partij.

Daan

John,

Ik heb ook een lijntje uit liggen bij stichting "Stop de restschuld". Afgelopen jaar zijn zij al verschillende keren in het nieuws geweest. Ze zijn bezig met een proefproces, omdat zij dezelfde stellingname hebben zoals jij net verteld. Ook de bank  is bewust een risico aangegaan door ons het geld te verstrekken. Als je googelt dan kun je over hen wel wat informatie vinden.

Overigens is mijn persoonlijke mening: als je zelf een risico neemt, dan moet je achteraf ook zelf de verantwoordelijkheid nemen als het fout gaat en niet zo naar anderen kijken. Dat neemt niet weg dat ik er alles aan zal doen om uiteindelijk voor mezelf een zo gunstig mogelijk resultaat te bereiken.

Maar ja, de bank is ook een bedrijf wat  voor zijn eigen belangen op komt en ook zij proberen er het beste resultaat uit te halen.

tuthola

Beste John,

Ik heb je verhaal gelezen en je zit inderdaad in een lastig parket, ik zou dan als ik jou was wel naar de notaris gaan om zo het huis en inboedel van je vriendin veilig te stellen.
Wat betreft je auto en mobiel zou ik die ook op eigen naam laten staan, je kan aantonen dat je je auto nodig hebt voor je werk dus denk niet dat als je eenmaal wel in de WSNP zit daar niet moeilijk over gedaan word en je hiervoor een correctie krijgt in je vrij te laten bedrag. Als je de auto weer op jou wilt zetten als je eenmaal in de WSNP zit kan dit problemen geven bij de bewindvoerder.
Ik weet natuurlijk niet hoe hoog je kostenpost is van je mobiel maar als die laag is zou ik hem toch op eigen naam laten staan omdat je tijdens en na de WSNP 8 jaar op een zwarte lijst komt te staan bij telefoon maatschappijen  en zodoende voorlopig geen nieuw abonnement kan afsluiten.

Eerlijkheid duurt het langst bij de WSNP, als je een foutje maakt kan je het hele WSNP verhaal vergeten met alle gevolgen van dien.

Ik wil je niet bang maken maar vooral waarschuwen, verder hoop ik dat je snel antwoorden van de schuldhulp krijgt en een beetje rust in je leven krijgt in deze nare vechtscheiding.

JohnD

Quote from: tuthola on Oct 27, 2013, 10:11 AM
Beste John,

Ik heb je verhaal gelezen en je zit inderdaad in een lastig parket, ik zou dan als ik jou was wel naar de notaris gaan om zo het huis en inboedel van je vriendin veilig te stellen.
Wat betreft je auto en mobiel zou ik die ook op eigen naam laten staan, je kan aantonen dat je je auto nodig hebt voor je werk dus denk niet dat als je eenmaal wel in de WSNP zit daar niet moeilijk over gedaan word en je hiervoor een correctie krijgt in je vrij te laten bedrag. Als je de auto weer op jou wilt zetten als je eenmaal in de WSNP zit kan dit problemen geven bij de bewindvoerder.
Ik weet natuurlijk niet hoe hoog je kostenpost is van je mobiel maar als die laag is zou ik hem toch op eigen naam laten staan omdat je tijdens en na de WSNP 8 jaar op een zwarte lijst komt te staan bij telefoon maatschappijen  en zodoende voorlopig geen nieuw abonnement kan afsluiten.

Eerlijkheid duurt het langst bij de WSNP, als je een foutje maakt kan je het hele WSNP verhaal vergeten met alle gevolgen van dien.

Ik wil je niet bang maken maar vooral waarschuwen, verder hoop ik dat je snel antwoorden van de schuldhulp krijgt en een beetje rust in je leven krijgt in deze nare vechtscheiding.

Hoi Tuthola,

Ik heb de auto en mobiel uit voorzorg van mijn naam gehaald.
Ik ga deze zaken wel bespreken tijdens de bijeenkomsten en intake om te kijken wat volgens hun nu wel of niet mag. Dan kan ik ze binnen 10 minuten weer op mijn naam zetten (wil voorkomen dat ze worden afgepakt).  Abbo telefoon is de eerstejaars korting actie afgelopen en betaal ik nu rond de 55 euro p mnd.

Maarja alles valt of staat met toelating.

Ik heb al veel gelezen over mijn bank, dat deze vaak niet meewerkt aan saneringstrajecten of betalingsregelingen. Op grond daarvan verwacht ik van deze partij een afwijzing tot medewerking ergo een mislukt minnelijk traject (maar dan moet ik wel worden toegelaten tot dit traject).

Dito voor de WSNP, het koophuis blijft maar als een blok aan mijn been hangen.

Ex heeft ook al gedreigd de schuldsanering in te stappen en mij dan voor alles op te laten draaien (hetgeen haar nog zou kunnen lukken ook). Dan wordt ik meteen ook gedwongen dit traject in te gaan..wederom..als ik wordt toegelaten. Anders vrees ik een faillissement en daar zit ik geheel niet op te wachten.

Gezien elke zaak weer anders wordt behandeld is het ook moeilijk inschatten wat mijn kansen zijn in deze.

JohnD

Quote from: Daan on Oct 27, 2013, 09:54 AM
John,

Ik heb ook een lijntje uit liggen bij stichting "Stop de restschuld". Afgelopen jaar zijn zij al verschillende keren in het nieuws geweest. Ze zijn bezig met een proefproces, omdat zij dezelfde stellingname hebben zoals jij net verteld. Ook de bank  is bewust een risico aangegaan door ons het geld te verstrekken. Als je googelt dan kun je over hen wel wat informatie vinden.

Overigens is mijn persoonlijke mening: als je zelf een risico neemt, dan moet je achteraf ook zelf de verantwoordelijkheid nemen als het fout gaat en niet zo naar anderen kijken. Dat neemt niet weg dat ik er alles aan zal doen om uiteindelijk voor mezelf een zo gunstig mogelijk resultaat te bereiken.

Maar ja, de bank is ook een bedrijf wat  voor zijn eigen belangen op komt en ook zij proberen er het beste resultaat uit te halen.

Bedankt voor de tip.

Ik ga hier even op googlen.

:)

chapter

hoi john
Ik zou ook auto en mobiel op je eigen naam houden, komen ze er later achter dat je moedwillig deze zaken op andere naam hebt gezet om in hun ogen schuldeisers te benadelen lig je er meteen uit.
Hetzelfde met vastleggen dat jullie samenwonen bv ipv wat sommige ook doen dat het een normale vriendin is.
Bewindvoerders zijn erg alert en letten overal op en neem aan dat je geen 3 jaar wilt afwachten/hopen dat niemand erachter komt. Bv ex die iets verklapt of meld etc

ik ben zelf in september toegelaten na 5 jaar struikelen en proberen te redden wat er te redden viel en nu zo blij dat ik in de wsnp zit en eindelijk rust heb
ik heb in de wsnp nog voor bwv langskwam een nieuwe auto gekocht want de andere had hoge apk kosten 925 en nieuwe voor 750 aangeschaft dit was geen enkel probleem en hebben ze mij ook totaal niet kwalijk genomen
Ze vond het eerder goed omdat het goedkoper was als de apk en ik nu 30 euro per maand bespaar aan wegenbelasting en verzekering.

JohnD

Quote from: chapter on Oct 27, 2013, 11:13 AM
hoi john
Ik zou ook auto en mobiel op je eigen naam houden, komen ze er later achter dat je moedwillig deze zaken op andere naam hebt gezet om in hun ogen schuldeisers te benadelen lig je er meteen uit.
Hetzelfde met vastleggen dat jullie samenwonen bv ipv wat sommige ook doen dat het een normale vriendin is.
Bewindvoerders zijn erg alert en letten overal op en neem aan dat je geen 3 jaar wilt afwachten/hopen dat niemand erachter komt. Bv ex die iets verklapt of meld etc

ik ben zelf in september toegelaten na 5 jaar struikelen en proberen te redden wat er te redden viel en nu zo blij dat ik in de wsnp zit en eindelijk rust heb
ik heb in de wsnp nog voor bwv langskwam een nieuwe auto gekocht want de andere had hoge apk kosten 925 en nieuwe voor 750 aangeschaft dit was geen enkel probleem en hebben ze mij ook totaal niet kwalijk genomen
Ze vond het eerder goed omdat het goedkoper was als de apk en ik nu 30 euro per maand bespaar aan wegenbelasting en verzekering.

Hoi Chapter,

Voor de goede orde, ik betaal bij de nieuwe vriendin de helft van de vaste lasten en de boodschappen (wat ook logisch en redelijk is). Naar de SHV ben ik ook transparant dat zij mijn vriendin is en dat ik sinds dit jaar bij haar inwoon omdat ik anders bij mijn vader met de kinderen moest verblijven hetgeen niet werkte. Wel is het zo dat wij wettelijk gezien niets van elkaar zijn (geen samenlevings contract, geen huwelijk of geregistreerd partnerschap) wat logisch is want ik woon er pas 8 maanden en we zijn dus pas een pril kersvers stelletje. Dat de vriendin niets met de schulden of andere zaken te maken wil hebben is logisch, het zijn mijn problemen samen met mijn ex. Mijn vriendin is ook eerlijk wanneer zij zegt dat zij hier wel gedonder mee krijgt zij de relatie wellicht wil be eindigen en dan sta ik dus op straat met mijn kids.

Zij heeft de auto nu op haar naam zodat deze niet wordt afgenomen (het is een klein oud autotje voor de omgang en werk).  Als de SHV vind dat ik deze mag houden is er niets aan de hand. Als dit niet mag ben ik hem kwijt en staat het heel raar als ik hem achteraf op haar naam zet. Maargoed dan wil zij deze eventueel voor mij blijven betalen t.b.v. de omgang kids en werk.

Dito voor de mobiel. Maar als deze echt weg moet dan is het jammer maar helaas. Echter om mijn kosten te verlagen en dus meer beschikbaar te hebben voor aflossing en dus goede wil tonen heeft zij deze ook op zich genomen.

Het is dus niet zo dat ik extra geld wegmoffel om deze spullen te houden.
Het is puur voorkomen dat ze worden afgenomen. Anders zou mijn vriendin een geheel nieuwe auto voor mij moeten kopen..en dat gaat net weer even te ver.

Ergo ik benadeel niemand en in het ergste geval draagt zij deze kosten voor mij waardoor ik meer aflossings capaciteit zal hebben. Liever behoudt ik de auto natuurlijk zelf als ik in de SHV kom.

Het blijft lastig inschatten of ik de SHV in mag en zoja met de auto....

tuthola

Ex heeft ook al gedreigd de schuldsanering in te stappen en mij dan voor alles op te laten draaien (hetgeen haar nog zou kunnen lukken ook). Dan wordt ik meteen ook gedwongen dit traject in te gaan..wederom..als ik wordt toegelaten. Anders vrees ik een faillissement en daar zit ik geheel niet op te wachten.

Ik neem aan dat de hypotheek en schulden op jullie beider naam staat dus jou ex kan je niet voor alles op laten draaien. Het beste is als je even afwacht wat de schuldhulp voor jou kan betekenen, zoals je zelf aangaf is elk schuldenverhaal anders.

Ik snap dat je je mobiel en auto niet kwijt wilt maar daar tegenover staat dat als je aangenomen word in de WSNP je na 3 jaar met een schone lei kan beginnen.

JohnD

Quote from: tuthola on Oct 27, 2013, 11:44 AM

Ik neem aan dat de hypotheek en schulden op jullie beider naam staat dus jou ex kan je niet voor alles op laten draaien. Het beste is als je even afwacht wat de schuldhulp voor jou kan betekenen, zoals je zelf aangaf is elk schuldenverhaal anders.

Ik snap dat je je mobiel en auto niet kwijt wilt maar daar tegenover staat dat als je aangenomen word in de WSNP je na 3 jaar met een schone lei kan beginnen.

Alles staat op beider namen, echter ex heeft  inmiddels geen werk meer (vermoedelijk moedwillig), is inmiddels zwanger (en kan werk dus uit gaan stellen) en heeft er alle belang bij voor zichzelf de WSNP in te gaan en hier al herhaaldelijk mee gedreigd. Ik heb dit ook met de banken besproken en zij antwoorden dan komen we het bij jou halen (hoogste inkomen op papier los van mijn financiele situatie). Ik kan het dan via de advocaat/rechter bij haar terug proberen te vorderen wat niet kan als zij in de WSNP zit.

Zoals gezegd mobieltje maakt me niet zoveel uit.. Vervoer wel gezien mijn ex elke minuut die afwijkt van de omgangsregeling gebruikt om mij zwart te maken en in discrediet te brengen.

Het enige wat ze nog niet heeft gedaan (wel gedreigd) is de kinderen niet meer meegeven.
Het ouderschapsplan bijstellen weigert ze, ze is niet flexibel of tolerant en ik moet me dus stipt aan de regeling houden omdat ik anders meteen haar advocaat in mijn nek krijg.

Maar eerst de bijeenkomsten en aanvraag afwachten en hopen dat het lukt.

JohnD

Zo net alle banken maar weer aangeschreven over de ophande zijnde problemen en dat het deze maand wellicht anders gaat lopen als ze gewend zijn. Tevens nogmaals mijn hele verhaal afgeschreven naar ze en meteen herinnerd aan het feit dat ik al maanden aan de bel trek zonder reactie en valse terug bel beloftes.

Je moet wat op zo'n stormachtige zondag.

Kijken hoe er maandag gereageerd gaat worden.  :-\

Boeddha

Ik zit sinds 3'5 week in de WSNP en heb een langdurig gevecht achter de rug.
Minnelijk traject mislukt, de normale zitting voor WSNP afgewezen en in hoger beroep eindelijk toegelaten.
Wat bij mij heeft geholpen was dat ik de laatste maanden voor het hoger beroep op mijn beslagvrije voet heb geleefd en een heel strak schema had voor mijn schuldeisers.

Nu in de WSNP mag ik mijn auto en mobieltje behouden (auto nog even afwachten wat de Rechter-Commissaris beslist).

Openheid, eerlijkheid en communicatie met de schuldeisers is echt het allerbelangrijkste dan bereik je het meeste.

Je bent al goed op weg! En hier zitten veel (ervarings) deskundigen, dus met vragen, stel ze vooral!
Succes!!
Be strong, have faith!

JohnD

Quote from: Boeddha on Oct 27, 2013, 07:24 PM
Ik zit sinds 3'5 week in de WSNP en heb een langdurig gevecht achter de rug.
Minnelijk traject mislukt, de normale zitting voor WSNP afgewezen en in hoger beroep eindelijk toegelaten.
Wat bij mij heeft geholpen was dat ik de laatste maanden voor het hoger beroep op mijn beslagvrije voet heb geleefd en een heel strak schema had voor mijn schuldeisers.

Nu in de WSNP mag ik mijn auto en mobieltje behouden (auto nog even afwachten wat de Rechter-Commissaris beslist).

Openheid, eerlijkheid en communicatie met de schuldeisers is echt het allerbelangrijkste dan bereik je het meeste.

Je bent al goed op weg! En hier zitten veel (ervarings) deskundigen, dus met vragen, stel ze vooral!
Succes!!

Hoelang heb je er uiteindelijk over gedaan vanaf moment dat je echt niet meer kon betalen tot moment toelating WSNP (als ik zo brutaal mag zijn)?

Wat betreft leven op bvv..

Als ik globaal even een berekening maak:

Inkomen incl. Belasting teruggave (inkomsten+levens onderhoud kinderen) : 2550,-

Vaste lasten (gezamenlijk met ex):

50% hypo - 755,- (bedrag 329.000)
50% lening - 250,- (bedrag 40.000)
50% belasting schulden - 27,- (bedrag 750)
50% rente betaalrekening - 20,- (bedrag 4500)
50% woz/ozb - 22,- (bedrag 700)
50% kdv - 77,50 (bedrag 1250)
Kinderalimentatie - 600,-

Totaal per maand = 1751,50 wat ik dus alleen al met ex heb. Als zij stopt met betalen worden bijna alle bedragen dubbel = 3228,-

Eigen vaste lasten:

Rente - 20,- (bedrag 2000)
Anderzorg - 127,75
Wegenbelasting - 24,-
Uitvaart - 15,-
Telefoon -55,-

Dus lasten met ex en eigen vaste lasten samen = 1993,25 of als ex stopt met betalen = 3469,75.

Ik hou dan 2550-1993,25=556,75 over (wat ik nog rood kan staan!).

Maar dan komt het, bij mijn nieuwe vriendin heb ik aan vaste lasten 50% = 550,-

Dan blijft er over voor mezelf om te eten/tanken/kleding = 6,75 of indien ex niet betaald kom ik tekort = 2919,75!

Nu hebben we uitgerekend dat ik samen met de kids ongeveer 250 aan onderhoudskosten heb per mnd.

Eindsom= 6,75-250= 243,25 te kort of als ex niet betaald = 2919,75 te kort - 250 = 3169,75 te kort.

Vandaar de keuze om de hypotheek niet meer (te kunnen) betalen.

Dan komt het neer op 2550-2038,25=511,75-150 (tanken)= 361,75

Ik zou dus zolang ex betaald 361,75 hypo kunnen betalen (zolang ik hypo rente aftrek heb, nog een jaar).

Dan heb ik dus geen geld voor overige/luxe/uitjes e.d.

Maar zodra ex niet kan/wil betalen is het meteen einde oefening want dat kan ik ook niet opbrengen...

Zo globaal mijn financien in beeld  :-[

JohnD

Hiernaast heb ik nog 1200 euro van iemand geleend voor advocaats kosten, deze hoop ik december met mijn oudejaars uitkering af te lossen en meteen de openstaande belastingschulden af te betalen.

Hoop ik...  ???