Doorverwijzen bij loonbeslag

Started by Buster, Oct 19, 2013, 08:58 PM

Previous topic - Next topic

Buster

Als er loonbeslag wordt gepleegd wordt de beslagvrije voet berekent.
De beslagvrije voet is een recht op een minimum inkomen waarmee de basis vaste lasten gedekt kunnen worden.

Nu is het zo dat collega gerechtsdeurwaarders aan kunnen sluiten bij dat beslag aangezien aflossen van de beslagvrije voet automatisch betekent dat je onder die voet zakt.
Incassobureaus mogen dit niet.

Nu vroeg ik me af, want dat kan ik nergens terug vinden, de eerste beslaglegger mag kosten in rekening brengen voor het verdelen van "de buit".
Maar wat mogen de collega gerechtsdeurwaarders in rekening brengen als je ze, als schuldenaar, zelf hebt doorverwezen naar de eerste beslaglegger?

De eerste mag ongeveer â,¬253,22 in rekening brengen, dat is inclusief alle rechtelijke stukken.
Daarnaast komen kosten in rekening voor het maken van de verdeling maar die zijn niet zo enorm hoog, â,¬15,55 voor de tweede en â,¬ 5,87 per volgende GDW. (per maand, dat dan weer wel, prijzen zijn ex. BTW)

Iemand een idee?

Buster

Ik ben gaan zoeken en heb gevonden! (met dank aan een gerechtsdeurwaarder)

De gerechtsdeurwaarder die je verzoekt aan te sluiten mag hiervoor kosten in rekening brengen.
In totaal (beslag en betekening van bevel) â,¬217 incl. BTW
Het is dus het overwegen waard of het doorverwijzen wel raadzaam is of toch, ondanks de beslagvrije voet een regeling te treffen.

De kosten die komen kijken bij het beslag gaan wel af van datgene wat overblijft na aftrek van de beslagvrije voet. Daardoor duurt het beslag wel langer maar zou je voldoende inkomsten moeten hebben om in elk geval de basis vaste lasten te blijven betalen en te kunnen eten.

Persoonlijk (maar daar koop je natuurlijk niets voor) vind ik het maar raar dat een tweede beslaglegger die je notabene zelf in contact brengt met de eerste beslaglegger dezelfde kosten mag rekenen voor een procedure die al loopt en waar de noodzakelijke berekeningen al voor gemaakt zijn. 

Buster

Aanvulling;

Stel dat er bij de uitvoering van het beslag al meerdere schuldeisers betrokken zijn, dan worden de kosten (opbrengsten voor de gerechtsdeurwaarders) eenmalig in rekening gebracht en verdeeld over de eisers die aangesloten zijn bij het beslag.

http://schuldinfo.nl/fileadmin/Deurwaarders/Bestuursregel_KBvG_afwikkeling_derdenbeslagen.pdf