Gratis eten of eten voor weinig geld

Started by Kaatje, Oct 16, 2013, 02:57 PM

Previous topic - Next topic

Kaatje

Zelf heb ik onlangs via een weggeefhoek op facebook gratis eten kunnen ophalen. Hierdoor hoefde ik nog maar voor 80 cent iets erbij te halen en had voor 2 dagen eten. Die schaamte ben ik zelf nu voorbij. Eerder wel spullen van de weggeefhoek weggehaald, maar nog nooit eten, dat is toch weer een andere drempel. Aan de ene kant vind iemand het fijn om iets weg te geven, omdat ze het zelf niet meer zullen eten. Aan de andere kant is degene die het ophaalt er heel dankbaar voor.

Er zijn wel meer initiatieven om gratis eten op te halen of voor weinig geld te eten.
www.foodsharing.nl (staat niet heel veel op, maar hoe meer bekendheid, hoe beter)
www.thuisafgehaald.nl voor weinig geld eten ophalen bij de mensen thuis.

Soms moet je geluk hebben dat je in de buurt woont van waar het eten wordt aangeboden.

En houd de weggeefhoeken op facebook ook in de gaten. Daar wordt vaak geen eten aangeboden, maar soms wel. Weet nog niet of er ook aparte weggeefhoeken voor eten op facebook zijn. Zo ver ben ik nog niet op zoek gegaan.

Mocht je zelf nog tips hebben, zet ze er dan bij! :) :) 

flits

het is niet echt een weggeef hoek maar wel een budget kook hoek misschien kunnen jullie hier ideeën halen om goedkoop te eten ik ben van de week ook lid geworden
https://www.facebook.com/groups/budgetkookhoek/
Remember life is not just about surviving the storm...It's about learning to dance in the rain even when things are pouring down around you!

schulden vrij sinds 29 december 2016

burningspirit

Toch even delen met jullie hier onder dit topic  :)
Gisteren heb ik mijn voorraadkasten opnieuw geordend. Het bleek dat ik van heel veel eten een heleboel had, zó veel, dat we het, nu ons gezin opeens uit 4 personen (i.p.v. 7) bestaat, niet meer op krijgen. Er komt namelijk elke week wel iets bij en van hetgeen ik van de voedselbank krijg red ik het tot dinsdag/woensdag.

Wij wachten vaak even tot de voedselbank gaat sluiten, want dan worden de niet afgehaalde verse producten onder de aanwezigen verdeeld. Wat ook veel gebeurd is dat mensen bepaalde houdbare producten niet meenemen, om verschillende redenen. Die houdbare producten worden ook eens in de zoveel tijd verdeeld, want de voedselbank heeft niet veel opslagruimte. Het brood, dat we soms ook in groot aantal krijgen gaat bij ons in de diepvries en als die vol is (gebeurd regelmatig) geven we het aan mensen die ons wel eens een maaltijd komen brengen; vaak gerechten die ze leuk vinden om te maken en waarbij ze nieuwsgierig zijn hoe anderen het vinden smaken (wij dus.... proefkonijnen hahahah)

Door dat wij open zijn over onze situatie, kennen we een heleboel mensen, die af en toe eens wat komen brengen. Dit betekent dus dat we nooit rijst of pasta hoeven kopen en dat onze voorraad blikken en potten alleen maar groeit, totdat het niet meer in mijn kast past. Gisteren heb ik dus drie dozen gevuld met deze dingen en de naburige plaatselijke noodvoedselbank gebeld en daar hebben we dit afgegeven. Bij die noodvoedselbank werken vrijwilligers die continu bezig zijn om mensen/gezinnen op te sporen, die om wat voor reden dan ook, geen eten hebben. Vaak zijn dat mensen die dus niet open durven zijn en/of zich schamen om naar een gewone voedselbank te gaan. Op deze manier krijgen ze anoniem toch de broodnodige ondersteuning.

Weggeefhoeken, Zoekhoeken en Noodvoedselbanken zijn er heel veel en er zijn ook veel mensen die op zeer veel verschillende manieren proberen anderen te helpen. Budget kookboeken en andere sites waarop je kunt vinden wat je met het aanwezige materiaal kunt bereiden helpen ook echt. Vaak krijgen wij van de voedselbank vrij luxe producten, die we normaal nooit zouden kopen. Deze week kregen we bijvoorbeeld een portie biologische (!) schorseneren..... tja, dan zoek ik op internet hoe je dit moet klaarmaken. Effect is vaak dat er de volgende week gevraagd wordt: hoe waren de schorseneren? En tien tegen één dat er dan mensen zijn, die bij het volgende aanbod van dezelfde groente, deze niet willen meenemen omdat je er namelijk ontzettend vieze handen van krijgt, als je geen huishoudhandschoenen draagt bij het schoonmaken..... en dat betekent dan vaak dat wij weken achtereen dezelfde groente eten, waar ik dan elke keer iets ander mee doe. Zoals laatst met de grote hoeveelheid bloemkolen die we kregen: bloemkoolsoep gemaakt.... léééékkkkerrrr !
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Xdewit

goed topic, Kaatje! en wat goed dat je weer terug geeft Burningspirit! Ik heb nog even de vb maar daarna heb ik weer voldoende voorraad om een tijd vooruit te kunnen :)

An0niempje

Dit is een site, die ik eind van de zomer van iemand kreeg. Toen helaas er niets meer mee kunnen doen, maar nu het voorjaar wordt, wil ik deze site toch meer in de gaten gaan houden :)
Het gaat om de wildplukwijzer.

wildplukwijzer.nl

Op deze site kun je op zoek gaan naar voedsel in de natuur, zoals appels, bramen, noten, hop en nog meer.... En dat helemaal gratis en voor niets. Vorige zomer plukte ik wel vaak bramen, waar langs kwam met post bezorgen. Het lekkerst vind ik bramen, als je ze zo direct van de struik eet, als een lekker tussendoortje:)

Buster

Bij wild plukken moet ik gelijk denken aan een artikel van vorig jaar,..
Het is geen grap, dit is echt gebeurt!

http://plazilla.com/je-mag-geen-bramen-meer-plukken-in-nederland

Knibbel

Jeetje, wat een bedrag. En dan te bedenken dat ik vroeger als kind, zowat alles plukte wat maar eetbaar was. Klom zelfs de fruitbomen in om bij de boer appels en peren te kunnen plukken, stiekem dat wel. Natuurlijk mocht dat ook niet en de boer was hier echt niet blij mee. Maar een boete kreeg je toen niet. Werd je gesnapt stond de boer bij moeder aan de deur en voor hem was het al een voldoening wanneer je van je moeder er van langs kreeg.... En die was echt niet zachtzinnig....
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

sacredfour

Die verwijzing naar de boete voor het bramen plukken vind ik wel interessant en kan het niet nalaten hierover iets te schrijven.
Dit omdat ik zelf regelmatig in de natuur zit om kruiden te plukken wat eigenlijk ook niet zou mogen.

Quotewederrechtelijk toe te eigenen
(onwettelijke wijze van eigendomsverkrijging)

Ik denk niet dat de politieman een zaak heeft. Een oud industrieterrein heeft waarschijnlijk nog een eigenaar. Deze zal geen aangifte doen. Was de grond van de gemeente of Staatsbosbeheer dan zou deze aangifte moeten doen. Tenminste als je er vanuit gaat dat deze er geen probleem mee hebben dat je bramen plukt.

Een strafbaar feit moet:

1. een menselijke gedraging zijn die bewezen is
2. binnen een delictsomschrijving vallen
3. wederrechtelijk zijn
4. aan schuld zijn te wijten

Ik denk dat hier het strafbare feit struikelt op 4: er is geen verwijtbare schuld omdat de plukkers er vanuit gingen dat de eigenaar van het oude industrieterrein hier geen probleem mee had.
Punt 2 vervalt dan ook.

Ook zal je goed moeten kijken naar Art 29 UVRM
1.   In de uitoefening van zijn rechten en vrijheden zal een ieder slechts onderworpen zijn aan die beperkingen, welke bij de wet zijn vastgesteld en wel uitsluitend ter verzekering van de onmisbare erkenning en eerbiediging van de rechten en vrijheden van anderen en om te voldoen aan de gerechtvaardigde eisen van de moraliteit, de openbare orde en het algemeen welzijn in een democratische gemeenschap.
m.a.w. het principe van corpus delicti:  er is geen benadeelde.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Buster

An0niempje

;D @ Knibbel

Las ook nog ergens, dat het gedoogd wordt (wist überhaubt niet eens, dat het verboden was), zolang hat maar niet op privé-terrein is. Dus ik ga lekker gebruik maken van de wildplukwijzer en van de zomer weer bramen plukken :)

An0niempje

pffft, gaat toch helemaal nergens meer over in dit land :O

Gelukkig, dat ze dit niet bij mij geflikt hebben, toen ik eens in de berm bloemen/siergrassen heb geplukt voor op het graf van mijn vader. Denk niet, dat ik dan heel aardig was gebleven tegen ome agent... Beetje respect voor de rouwgevoelens van mensen zou wel fijn zijn. Aangenomen, dat de sneeuwklokjes  niet uit een tuin geplukt zijn....
Het argument van: het is nog maar een kleuter, gaat hier alleen niet op. Weliswaar, zou de boete dan alleen op naam van de tante moeten staan, omdat die (op dat moment) verantwoordelijk was voor de 3-jarige....

Xdewit

Ik wist ook niet dat de boetes zo hoog waren. Dat er meer op wordt gelet kan ik me ook wel iets bij voorstellen. Mensen hier zie ik vaak op het land van een ander, waarvoor geen toestemming is gevraagd. Ook de boomgaarden worden hier beter afgesloten zodat anderen geen fruit meer plukken. De ondernemers hebben dan het overzicht niet meer.
Ook heb ik gezien dat bij het plukken van bramen en walnoten struiken en bomen helemaal werden verrampeneerd. Ook zijn er verhalen in de media geweest dat mensen hele bossen beroofden van eetbare paddestoelen. Het lijkt wel of boetes ingesteld worden als mensen het een beetje te gek maken.

gewoon

Ha die hoge boetes die komen uit een andere tijd en is niet van deze eeuw, het was vroeger echt een probleem stroperij, en het is ver gezocht om nu bij bramen plukken, zo,n boete uit schrijven.

Ik denk als je het voor laat komen dat de rechter eerst verbaast uit zoekt of je die agent mishandeld hebt met commentaar, op zijn handelend op treden.

En als dan blijkt dat je keurig ja meneer, nee meneer, de veldwachter heb gezegd die boete niet betaalt hoeft om reden wat SF al schrijft dat er geen benadeelde is  ;)

Die bramen ik zou rustig stroop van maken

Tja als je nu je mouwen opstroopt terwijl je met de veldwachter spreekt, is 800 euries nog mild voor stroperij

;D

Zie de officier al naar de boete kijken, uit geschreven door agent,...

Bram Strop

An0niempje

Misschien kan je dan een potje jam mee nemen voor mijnheer de officier van justitie en mijnheer de rechter :P
Kan je gelijk kijken hoe gevoelig ze zijn voor omkoping :P