Uit minnelijke traject gezet...To be continued

Started by Temudjin, Oct 13, 2013, 09:13 PM

Previous topic - Next topic

Temudjin

De titel zegt het al, ik ben uit de minnelijke traject gezet zonder kwijtschelding.
Het kwam doordat een schuld niet is meegenomen waar ik niets van wist. Ook al was de schuld van voordat ik de traject begon, het moest beeindigt worden jammer genoeg. En ik maar denken dat je er alleen uit word gezet als je een nieuwe schuld maakt.

Ik heb al een brief van AGIS ontvangen en twee incasso bureaus, Agis heeft natuurlijk andere bevoegdheden zoals mij aanmelden bij het CJIB en zorgtoeslag inhouden alhoewel dreigen zij in een brief met deurwaarders en uiteraard bijkomende kosten..gaan ze niet per direct mij aanmelden bij het CJIB?? Tjaa ik ga ze morgen zoiezo opbellen..

Aangezien ik meerdere schuldeisers heb vermoed ik dat een betalingsregeling met hun allemaal onmogelijk is want ik leef van een WAJONG en moet ook nog aan mijn beslagvrije voet denken. Dus de enige oplossing is beslaglegging, de twee incasso bureaus wachten het liever af en willen gewoon per direct een betalingsregeling want anders moeten ze een deurwaarder sturen en dat doen ze liever nog niet maar betalingsregeling of niet, zodra de anderen aan mijn deur hangen is er maar 1 oplossing namelijk beslaglegging en ik ben er helemaal kapot van. Ik kan nauwelijkes omschrijven wat er in mijn hoofd speelt..ik zat twee jaar in het minnelijke traject en nu dit.

WSNP is onmogelijk voor mij , dat begin ik langzaam te accepteren want als het minnelijke traject mislukt door jouw toedoen is WSNP uitgesloten. Heeft iemand advies voor mij??

Buster

Beste Temudjin,

Allereerst, welkom op het forum.
Wat jammer dat het op deze manier stuk is gelopen.

Als ik je verhaal goed begrijp heb je nog een schuld bij Agis en daarnaast meerdere schuldeisers?
Wat je kunt doen is het volgende:

Bereken je beslag vrije voet, dat kun je hier doen
http://www.schuldinfo.nl/fileadmin/kwijtschelding/invoerBeslag.php

Het zal niet veel schelen met het budget waar je al twee jaar op hebt geleefd, dus aanpassen zal niet zo heel lang duren (dat is dan weer een geluk bij een ongeluk)
Dat stukje wat je overhebt kun je een verdeling mee maken over de schuldeisers.
Agis is er een die voorrang heeft omdat daar de kans bij bestaat dat het overgedragen kan worden naar het CVZ en dat is een kostbaar gebeuren.

Als voorbeeld, stel je hebt 300 euro om te verdelen en je hebt 10 schuldeisers
50 Agis
35 Gerechtsdeurwaarder
35 Gerechtsdeurwaarder
35 Gerechtsdeurwaarder
35 Gerechtsdeurwaarder
20 Incasso
20 Incasso
20 Incasso
20 Incasso
30 Incasso met het kleinste bedrag

Andere schuldeisers die voorrang krijgen zijn de belastingdienst, woningbouw, waterbedrijf en energieleverancier.
Van je beslagvrije voet is het belangrijk dat je je "basis vaste lasten"  kunt blijven betalen.

Huur
Zorgpremie (plus 30 euro voor het eigen risico)
Energie
Water
Leefgeld voor een persoon 225
Gemeente belastingen tenzij je ze kunt laten kwijtschelden
TV/Internet/telefoon

Mocht je daarna nog een bedrag overhouden, stop dat dan voorlopig in de aflossing bij Agis, zodra die klaar is gebruik je dat deel om mee te sparen. 
Dat klinkt heel gek, maar zoals je kunt zien in het lijstje hierboven is er geen rekening gehouden met kapotte apparatuur, kleding, vervoer, of andere rekeningen die noodzakelijk zijn, zoals de tandarts.

Reken dit eerst goed voor jezelf uit zodat je een plan op papier kan zetten.
Met dat plan ga je afspraken maken.
Je zult ongetwijfeld te horen krijgen dat ze het te laag vinden of het er niet mee eens zijn.
Zet daarom in je brief of vermeld aan de telefoon (en stuur daar ter bevestiging een brief over) dat je nu leeft van de beslagvrije voet en je rekening hebt gehouden met alle schuldeisers.

Bij het aflossen is het verstandig om eerst zo snel mogelijk de kleinste weg te werken. Het geld dat daarbij vrij komt schuift in zijn geheel door naar de op twee na kleinste.
Hoe minder schuldeisers, hoe meer er ook uiteindelijk te verdelen valt.
Zaken als vakantiegeld of de definitieve teruggave (ik weet trouwens niet of je die krijgt met een Wajong?) die verdeel je in drie stukken, een gaat naar de aflossingen, een gaat naar je buffer (je spaarpot) en een deel kun je kiezen, of aflossen, of voor jezelf.

Ik hoop dat je hier mee een stukje vooruit kan.
Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust.

Buster

Ik vergeet iets heel belangrijks te vragen

Die vergeten schuld? Heb je die vooraf wel opgegeven dat die bestond?
Als dat namelijk het geval is, dan moet dat in je dossier staan en kun je bezwaar aantekenen.
Jij hebt vooraf de plicht om alle openstaande schulden op te geven, vervolgens wordt er onderzocht hoe hoog de stand op dat moment is. Als het wel is gevraagd maar er is geen antwoord gegeven ligt dat buiten jouw macht.

En WSNP,... hmmm.
Ik denk dat Libra daar wel antwoord op kan geven, of daar eventueel nog een kans op is.
Hoe dan ook ben je in de tussentijd "vogelvrij" voor de eisers en zullen ze inderdaad weer komen eisen. Dan doe je er goed aan om een plan op te stellen en daarmee aan de slag te gaan.

Succes!

Temudjin

Hallo Buster,

De schuld heb ik niet opgegeven want ik wist er niets van. Zij hebben wel geprobeerd om achter mij aan te gaan maar mijn situatie was toen ook erg complex.
Ik was dakloos, inkomenloos vol schulden dus stond ik ingeschreven op een daklozencentrum en daar ontvangen daklozen hun post. En ik kreeg nooit wat te weten van die ''Vergeten schuld'' en ik heb het na gecheckt, het schijnt zo te zijn dat ze idd aantekeningen hadden gemaakt destijds bestemd voor een heel ander adres en ze vinden het vervelend voor me dat ik uit het minnelijke traject ben gezet. Ik wist bijv ook niet dat ik een schuld had lopen bij Neckermann maar gek genoeg konden zij wel ergens in zien dat ik dus ingeschreven sta bij een daklozencentrum destijds. Ik was dus dakloos en al en kreeg begeleiding via de gemeente, kreeg een appartement (via urgentie) kreeg de kans om te re-integreren plus het minnelijke traject..dus dit komt voor mij erg hard aan allemaal. 
Ik kwam er pas achter in 2013 dat ik die ''vergeten schuld'' bestond..zij hadden namelijk begin 2013 EDR Incasso de opdracht gegeven en die konden mij wel vinden.
Ik zal open zijn met wat ik heb want mijn oprecht is het enige wat ik nog heb. Ik ben erg bang dat het weer 2007 all over again wordt, ik wil nooit de persoon meer worden die ik in 2007 was, dit komt ook erg hard aan voor mij omdat ik erg close was met mijn begeleider, nu moet ik hem ontduiken wanneer ik hem telkens zie uit schaamte..maar ik heb mijn appartement nog, en inkomen dus probeer ik er het vast te houden.

Mijn schulden zijn: 10.788,53
7 verschillende schuldeisers, waaronder op dit moment twee ervan deurwaarders en 1 is AGIS.

Mijn afloscapaciteit tijdens het minnelijke traject was 47 euro.. en ik hield een bedrag van zo'n 883,69 euro over voor lasten/leven. Ik vermoed erg dat 47 euro per maand ook alles is wat ik kwijt kan..dus er is niets anders meer dan afwachten tot AGIS mij aanmeld bij het CJIB en loon/inboedel/bank-beslag. En het ergste is wanneer de incassobureaus deurwaarders inschakelen komen er meedogenloos veel kosten bij voor mij rekening dus de schulden zullen zelfs hoger en hoger oplopen.

Het is een uitzichtloze situatie

Buster

Temudjin,

Niet te snel, wij denken hier graag in oplossingen en mogelijkheden.
Ik snap dat je een hele heftige domper op je bord hebt gekregen.
Maar ik lees ook dat je al veel hebt doorstaan, dus kom op, je bent al hartstikke ver!

Ik ben even gaan zoeken.
In jouw geval (ik ben ervan uitgegaan dat je geen werk hebt)
Dan ontvang je maandelijks 953,19 netto.
Daarnaast heb je eventueel recht op huurtoeslag van 201,37
En zorgtoeslag van 88,33
Samen maakt dat 1242,89

Dat je afloscapaciteit in het traject lager was komt omdat ze daar bepaalde reserveringen maken om klappen mee op te vangen. Als je zelf gaat aflossen heb je die niet. Dat maakt het dat zelf aflossen ook wel " onbeschermd"  aflossen wordt genoemd.
Vandaar de buffer. Dat is je bescherming.

Als jij het nu voor elkaar krijgt om te kunnen blijven leven van 883,69 dan zou je dus een afloscapaciteit hebben van 360 (afgerond naar boven)
Dat brengt me op het volgende punt, je begeleider.
Ik snap dat je je schaamt, je was bezig met een oplossing, heb je daar heel hard voor ingezet en dan gaat het mis door een vergeten schuld en jij voelt dat dat jouw eigen schuld is.

Zoals je al schreef is dat ontstaan uit een periode waar je niet voor niets nooit meer naar terug wil. In die periode ontliep je blijkbaar die dingen wel, dus,.. als je niet meer terug wil moet je dus juist nu het tegenovergestelde doen.
Zie het onder ogen, vertel het, trek aan de bel en vraag om de hulp die hij daarbij kan bieden.
Bijvoorbeeld het berekenen en aanvragen van huurtoeslag, zorgtoeslag, de hoogte van je uitkering. Alleen met die cijfers kun je een goed plan maken.

En ondanks dat ik je begeleider niet ken durf ik te wedden dat hij liever heeft dat hij je een sufferd kan noemen om vervolgens samen te gaan kijken wat de oplossing is dan dat je te lang wacht en er inderdaad geen oplossingen meer zijn.

Ik wil je graag helpen met het maken van een berekening, maar dan moet ik eerst weten hoe hoog je afloscapaciteit is. 47 is inderdaad heel weinig, maar ik denk dus dat het hoger is.
Als je geen werk hebt is er geen teruggave inkomsten belasting, heb je wel werk komt dat bedrag er ook nog eens een keer bij.

Neem vanavond een baal avond, maar pak morgen de draad wel weer op.
Je bent te ver gekomen om dat nu te laten schieten!

Buster

Wat je trouwens voorlopig als antwoord kunt sturen naar eisers die zich gemeld hebben

QuoteAan (naam incasso)
Dossiernummer (nummer)

Datum

Goedendag,

Zoals u inmiddels heeft gehoord is mijn minnelijk traject gestopt.
Op dit moment ben ik dan ook bezig met het berekenen van mijn beslagvrije voet en afloscapaciteit. Ik verzoek u om mij daar de tijd voor te geven zodat ik u een betrouwbaar voorstel kan doen.

Ik zal hierbij rekening houden met de diverse schuldeisers om op deze manier de aflossingen op een goede manier voort te kunnen zetten.

Alvast bedankt voor uw medewerking.

Met vriendelijke groet,

Naam
Adres
evt. email

Zet liever geen telefoonnummer neer. Het best is schrijven per email of brief en bewaar dan een kopie voor jezelf.
Zeker bij de brieven naar een incassobureau. Om te voorkomen dat een rechter oordeelt dat er een gerechtsdeurwaarder ingeschakeld gaat worden moet je vindbaar zijn (daarom je adres), je moet aan kunnen tonen dat je mee wilt werken (dat staat in de brief) en je moet alles boven je beslagvrije voet gebruiken om mee af te lossen (dat plan maak je als je de cijfers hebt) Op die manier is de kans groot, groter dat een rechter in je voordeel oordeelt.
Mocht dat aan de orde zijn.

Hou vol!

Libra

Welkom hier, Temudjin.

Pfff......dit is wel een hele lastige, zure situatie waarin je je bevindt!

Normaalgesproken is het voortijdig beëindigen van het Minnelijk traject zonder schone lei einde verhaal, maar.....er zijn uitzonderingen.

Als ik jouw verhaal goed begrepen heb, was het niet een kwestie dat je de schuld tijdens de aanvang van het traject moedwillig verzwegen hebt, maar is dit boven komen drijven gedurende het traject.
En tja, het kan twee kanten op.

Mijn advies aan jou is dat je onmiddellijk kontakt op moet nemen met een Juridisch Loket in jouw woonplaats of dichtstbijzijnde plaats.
Het adres kun je vinden op www.juridischloket.nl .
Het is namelijk wel mogelijk om zelf een aanvraag WSNP te doen, maar daar heb je een advocaat voor nodig.

Zij kunnen je ook informeren of het haalbaar en zinvol is.

Als er gedurende de 2 jaren dat je in het Minnelijk traject zat geen problemen zijn geweest en je je keurig aan de regels hebt gehouden, zou er een mogelijkheid kunnen  bestaan dat een rechter je alsnog toe zou laten tot de WSNP.

Hiervoor zal er dan wel een heel goed onderbouwd verzoekschrift ingediend moeten worden en zul je aannemelijk moeten maken aan de rechtbank, dat je absoluut te goeder trouw bent geweest en de (reeds) bestaande schuld niet met opzet verzwegen hebt!!
En dat je er alles aan gedaan hebt om het traject succesvol te laten verlopen.

Het zou dan wel inhouden dat je in plaats van 3 jaar, uiteindelijk een traject loopt van 5 jaar.
Maar aan de andere kant: als er eenmaal beslag gelegd wordt op je inkomen, is het vaak einde verhaal en vrijwel ondoenlijk om zelf nog de aflossing ter hand te nemen.

En geloof me, een situatie, hoe moeilijk ook, is nooit uitzichtloos!!
Zoals je zelf ook aangeeft, heb je dat in 2007 wellicht ook gedacht!
Daar ben je uit gekomen.
Nu heeft zich een gigantische "hobbel" op jouw weg gemanifesteerd, maar ook hier zijn oplossingen voor mogelijk.
Zet je "mindset" weer om zoals je dat in 2007 ook gedaan hebt.
Je hebt bewezen dat je dit kunt!

Heel veel succes en sterkte!!

sacredfour

Je wordt aangemeld bij het CVZ en dus ook het CJIB als je een achterstand  met het betalen van je zorgpremie 6 maanden of meer is. Probeer dit ten alle tijden te voorkomen omdat dit je extra geld gaat kosten.  Het kan zijn dat er in het verleden ook schulden zijn ontstaan bij de zorgverzekeraar en dat daar een incassobureau of zelfs een deurwaarder aan te pas is gekomen. De verzekeraar mag deze dan niet meetellen met de 6 maanden achterstand.
Het loont dus om eerst de huidige zorgpremies te betalen voordat je die van het incassobureau/deurwaarder betaald.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Temudjin

Hallo,

Om te beginnen wil ik iedereen bedanken voor steun en advies. Voor even had ik de moed opgegeven, ik heb een regeling met twee schuldeisers. Een daarvan is AGIS, daar betaal ik nu 129 euro aan per maand, en de andere schuldeiser betaal ik 75 euro aan per maand (5 jaar lang)
Agis zal over anderhalf jaar klaar zijn want het kan alleen binnen 18 maanden vandaar dat bedrag van 129 euro. Als ik er niet mee akkoord ga krijg ik dus erg veel gezeik met zoals hierboven vermeld met CVZ en CJIB etc.

Met dat regeling plus mijn vaste lasten maandelijks hou ik zo'n 180 euro per maand over om te eten en te drinken. Dat is dus zo'n 40 euro per week.

Probleem is er zijn nog andere schuldeisers, volgens een maatschappelijk werker en de financiele hulpverlener kunnen de andere schuldeisers nog maar 1 ding doen en dat is inboedelbeslag.
Of anders in de wachtrij staan want jah ik kan niets meer kwijt, ik kon niet lager dan 75 euro en 129 euro betalen aan die twee schuldeisers.

Dat is dus momenteel de stand van zaken, ik zie hier een hoop verhalen op deze forum.. ik vind de mensen hier erg dapper en we zijn allemaal mensen en we maken fouten, als we geen fouten maken zijn we geen mensen en het belangrijkste is hoeveel keren we weer opstaan want je wordt sterker door te incasseren... mijn respect dus !

Temudjin

P.S. nog iets.. ik leefde inderdaad van 883,69 maar dat bedoelde ik plus zorgtoeslag en plus huurtoeslag. dus mijn afloscapaciteit was wel 47 euro per maand, waarom het zo laag was? beats me.. ik had er geen problemen mee namelijk.

Wat ik ook erbij moet melden is dat ik ook vanaf April 2013 een eindafrekening van Eneco betaal, een bedrag van 40 euro per maand dus volgend jaar als dat klaar is heb ik 40 euro extra in de maand. Want mijn maandelijkse Eneco prijs is natuurlijk omhoog gegaan en volgens de laatste Eneco berekening loop ik op koers. Met andere woorden als ik zo doorga me tmijn Energiegebruik hoef ik volgend jaar geen naheffing te verwachten op de jaarnota maar we zien wel..sprookjes kunnen soms misleidend zijn. Maar dit is het beste wat ik kon bereiken met AGIS. Ik doe liever niet moeilijk met overheidsinstanties namelijk.

Buster

Beste Temudjin,

Fijn om te lezen dat je de draad weer oppakt!
Wat betreft de overige eisers,...

Als het om incassobureau's gaat die kunnen geen inboedel beslag leggen, dat kan alleen een gerechtsdeurwaarder.
Wat een incasso wel kan doen is naar een rechter stappen om te vragen of je gedwongen kan worden meer te betalen. Als de rechter in hun voordeel oordeelt dan komt er een gerechtsdeurwaarder die inderdaad de mogelijkheid heeft tot beslag leggen.

Het voorkomen, of je kansen zo groot mogelijk maken, dat je wordt veroordeelt zijn een aantal zaken belangrijk.
Reageer op brieven, dat geeft aan dat je vindbaar bent.
Geef aan dat je leeft op je beslagvrije voet en daardoor weinig afloscapaciteit hebt.
Dit is belangrijk want het argument "Ik heb geen geld" wordt door een rechter niet geaccepteerd als geldig excuus. Je kunt daarom kijken of je ze bijvoorbeeld â,¬10 per maand kunt aflossen.

Dit laatste geeft aan dat je bereid bent om mee te werken.
Tot slot zijn je bankafschriften en een plan dat je maakt van belang.
Daarmee kun je zwart op wit aantonen dat je inderdaad leeft van de beslagvrije voet en je serieus bezig bent om je problemen om te zetten in een oplossing.

Maar zover is het nog niet.
Voorlopig zit je nog in het stadium dat je bezig bent om een oplossing te zoeken.

Even wat anders, heb je inmiddels een gesprek gehad met je begeleider?

Petje af voor het doorzetten!
Hou vol.

Buster

Ik zit je PS nog even te lezen, even voor mijn begrip, je leeft van â,¬ 883,69 en dat is inclusief je toeslagen of komen die er nog bovenop waardoor je leefbudget eigenlijk hoger uitvalt?

Ik vermoed, kan niet in je papieren kijken, dat je nu een uitkering ontvangt als alleenstaande, dan zouden de cijfers inderdaad wel kloppen. Wie weet heb ik dat verkeerd begrepen maar ik dacht dat je een Wajong uitkering had, die valt namelijk hoger uit.

De aflossingen bij Agis zou ik inderdaad niet aan morren, de gevolgen van het CVZ zijn echt ontzettend duur en lastig om vanaf te komen. Die andere zou je kunnen voorstellen om naar â,¬50 te gaan omdat je anders het risico loopt dat overige eisers succesvol de stap maken naar de rechter en dat voor hem weer extra concurrentie betekent in de verdeling van je afloscapaciteit. 
Dat lijkt me een goed argument, vragen kan altijd ;)
Zeggen ze nee, heb je niets verloren.

Als ik je vorige bericht teruglees heb je dus met de twee belangrijkste een afspraak, plus dat je aflost bij Eneco, die hebben zo'n vast beleid van een x aantal maanden en mijn ervaring is dat onderhandelen daarmee absoluut niet mogelijk is.

Dan blijven er dus nog 5 incassobureau's over.
Het is niet alleen voor een mogelijk beslag verstandig om je kansen zo groot mogelijk te maken dat het niet tot een rechtszaak komt, ook vanwege de bijkomende kosten.
Stel dat je van de ene gerechtsdeurwaarder â,¬25 af kan peuten en van je leefbudget ook â,¬25, dan zou je ze alle 5 een voorstel kunnen doen van â,¬10 per maand. Op die manier maak je je kansen groter.

Ik ben benieuwd of je hier iets mee kan en hoe het zit met het inkomen. Het zou voor jou enorm schelen als je een Wajong hebt, dan heb je lucht en ruimte om af te lossen en ben je voor een groot deel van de druk af.

Succes! 

Temudjin

Hallo Buster,

Misschien ligt het aan mij , misschien was ik niet duidelijk genoeg. Maar ik heb wel degelijk een WAJONG, netto is dat 930 euro ongeveer en ik leefde tijdens het minnelijke traject van 883 euro ongeveer, dus 47 euro afloscapaciteit had ik.
Huurtoeslag en Zorgtoeslag behield ik gewoon. De stand van zaken van NU is gewoon zo dat de overgebleven schuldeisers niet betaald kunnen worden, zelfs niet met 10 euro per maand en ik betwijfel of er ook maar 1 incassobureau ooit akkoord zou gaan met slechts 10 euro per maand.

Ik vrees dus voor eventuele inboedel of bankbeslag.. het is gewoon zo dat ik bereid ben om alle bewijzen naar alle schuldeisers toe te sturen (kopieen van schulden, bankafschriften, gegevens)
Ik leef nu van zo'n 40 euro per week..ik kan nu op dit moment echter niets meer kwijt en dat meen ik ook.

Buster

Hoi Temudjin, dank je voor de opheldering, ik heb dat inderdaad verkeerd begrepen.

Ik snap dat er geen rek is.
Het punt is nu dat er 5 incassobureau's zijn die nog geen aflossing krijgen.
Hoe klein je voorstel ook is, ze zullen ermee akkoord moeten gaan.
De enige optie is namelijk dat ze naar de rechter stappen en om een oordeel vragen.
Jouw verweer is dan dat je al leeft op de beslagvrije voet en daardoor weinig kan aflossen maar dat je ondanks dat toch iets aflost (kom ik zo nog op terug)

De kans is dan zeer aanwezig (ik kan niet in het hoofd van een rechter kijken, maar de wet staat wel degelijk aan je kant) dat een rechter oordeelt dat je voldoet aan je verplichtingen.
Dat het incassobureau dus genoegen zal moeten nemen met de kleine aflossing totdat er meer ruimte is in je budget. En nogmaals, een incasso kan geen beslag leggen.
Niet op bank, loon of inboedel.

Juist je bereidheid pleit in je voordeel.

Nog even over het aflossen; ik snap dat er geen rek in je budget zit.
Dan even het andere scenario, stel je lost niets af dan heeft een incassobureau wel grond om een rechter in je nadeel te laten oordelen. Dat is zeer kostbaar en erger er is dan de mogelijkheid tot het leggen van beslag. Nu zal loonbeslag niet zo heel veel verschil uitmaken omdat je op dit moment al leeft van je beslagvrije voet, maar ik kan me voorstellen dat inboedel beslag een behoorlijk negatieve impact heeft.

Ik zeg dit niet om je de put in te tikken, maar meer om je aan te sporen op zoek te gaan naar een creatieve oplossing. Het lijkt me namelijk zo zuur als je door het gebrek van die aflossingen ineens jaren langer bezig bent. En je hebt zulke goede argumenten om niet veroordeeld te worden, daarom!

Ik riep wel â,¬10 maar dat kan ook echt â,¬5 zijn.
Een van die ideeën is bijvoorbeeld die vermindering in aflossing bij de gerechtsdeurwaarder.
Nee heb je, ja kan je krijgen. Een ander voorbeeld is â,¬ 5 per week minder leefgeld, dat levert â,¬22,50 per maand op. 

Ik besef me ook dat dit behoorlijk heftig is om zelf te bedenken. Heb je iemand die met je mee kan denken in de buurt?

Aanvulling
Incassobureaus staan erom bekend dat ze blaffen en dreigen, dat doen ze omdat het werkt en veel mensen niet weten wat hun rechten zijn. Zo worden er te pas en te onpas foute kosten berekend, gedreigd met zaken waar ze helemaal niet mee kunnen dreigen en dat alles om onder druk iemand te laten betalen.

Laat je daardoor niet uit het veld slaan!
En niet dat je dan terug moet gaan blaffen, dat is nergens voor nodig.
Wat je er wel tegen kan doen is je houden aan de wetten die er zijn, dat moeten zij uiteindelijk ook. De reden dat ze er 9 van de 10 keer meer weg komen is dat degene met de schuld uit schaamte of angst al niet eens meer komt opdagen voor een zaak en dus automatisch veroordeeld wordt.

Je kunt bijvoorbeeld ook een eenmalig voorstel doen met de mededeling dat zodra de situatie veranderd je ze op de hoogte stelt (moet je ze wel op de hoogte stellen)
Wanneer ben je trouwens klaar met Eneco, dat is volgens mij de eerste die straks klaar is en zorgt dat er iets extra's afgelost kan worden, toch?

Belangrijk is dat je datgene wat je voorstelt ook direct overmaakt, waarom?
Als dat niet wordt teruggestort kun je dat stilzwijgend zien als een akkoord.
BW 6:46 lid 1 Wanneer de schuldeiser een cheque, postcheque, overschrijvingsorder of een ander hem bij wijze van betaling aangeboden papier in ontvangst neemt, wordt vermoed dat dit geschiedt onder voorbehoud van goede afloop.
Ook weer in je voordeel mocht het voor de rechter komen.

Wie niet veel geld heeft,... juist, moet slim worden!

Buster

Hoi Temudjin,

Het is me nu duidelijk, dank voor de uitleg ;)

Even als eerste een compliment, die Agis en de andere gerechtsdeurwaarder heb je maar mooi af weten te spreken. En dat je op schema loopt met Eneco is ook helemaal mooi. Dan valt daar in elk geval geen klap meer voor op te vangen.

Dan even terug naar de overige eisers.
Het "voordeel" is dat je te maken hebt met incassobureau's, die mogen geen beslag leggen.
Om te zorgen dat de incasso niet wordt overgedragen naar een gerechtsdeurwaarder die op zijn beurt weer wel beslag mag leggen zijn er een aantal stappen die je kunt nemen die je kansen zeker vergroten.

Ben je vindbaar? 
Erken je de schuld en ben je bereid mee te werken?
Kun je bewijzen wat je zegt?
Heb je een plan?

Om deze zaken aan te kunnen tonen is je administratie je "wapen"
Als een brief is aangekomen op het juiste adres en jij hebt daar (per email, mag ook) op gereageerd toont dat aan dat je vindbaar bent.
Door in zo'n brief te zeggen dat je graag wil meewerken toont al aan dat je dat bent, stuur je ze vervolgens kopietjes mee om aan te tonen dat er andere schuldeisers zijn en jij al van je beslagvrije voet leeft is dat een sterk bewijs.
Het laatste is je plan.

Stel, je stuurt ze een brief en zet daarin dat het op dit moment onmogelijk is om ze een betrouwbaar voorstel te doen aangezien je leeft van de beslagvrije voet maar je ze wel kunt voorstellen dat je in (maand dat je klaar bent met Eneco) een bedrag â,¬x per maand kan aflossen.
Dat je tot die tijd verzoekt dat zij de vordering bevriezen. Een andere optie is een eenmalig voorstel van â,¬x, of een maandelijks symbolisch bedrag om aan te tonen dat je serieus bent over het oplossen van je schuldensituatie.

En echt, serieus, dat kan ook â,¬1 zijn. Het gaat erom dat je contact opneemt en met een plan komt.
Het ergste wat kan gebeuren is dat ze het niet goed vinden en alsnog naar de rechter gaan.
Door helemaal niets te doen is de kans groot dat ze die stap ook maken maar is je kans op een positief oordeel een stuk kleiner. Door wel met ze in gesprek te blijven vergroot je je kans om niet opgezadeld te worden met griffiekosten, betekening van bevel en beslagkosten.

Maar zeker ook als je, zoals Libra al eerder schreef een poging zou willen doen om in aanmerking te komen voor een WSNP traject werken deze stappen in je voordeel.
Ik weet niet of je het draadje van Boeddha hebt gelezen? Zij heeft onlangs na een afwijzing toch toelating gekregen tot de WSNP na een hoger beroep onder andere door het tonen van een plan en het in gesprek blijven met de eisers.

Heb je nog nagedacht over een WSNP aanvraag? Dat is nog helemaal niet zo'n gek idee.
Ik begrijp dat je niet met nog minder kan. â,¬40 is inderdaad minimaal.
Je hoort wel verhalen van minder, maar niet voor niets is dat onmenselijk.

Hou vol!