frustratie

Started by missyB, Oct 11, 2013, 12:26 PM

Previous topic - Next topic

missyB

Geen idee of dit de juiste plek is maar ben even gefrustreerd.
We kunnen van stadsbank een saneringskrediet van 17.500 lenen dus in principe is dat gaaf, alleen 2 enorme hordes nl dat de schulden hoger zijn maar goed in deze tijd zijn velen nog wel genegen de saldoos te verminderen tegen een bedrag en dn finale kwijting maar ik moet ook een borgsteller hebben en die is lastiger te vinden helaas, dus ff een frustratiemoment grrr

Boeddha

natuurlijk mag je hier ook je frustraties kwijt!

Jeetje een borgsteller, op goede voet met je werkgever? Een familielid?

Mocht het lukken met het krediet, laat je dan goed bijstaan door iemand die de brieven voor je kan schrijven en er verstand van heeft. het zou zonde zijn als je denkt dat je ervan af bent en er blijkt een addertje onder het gras te zitten.
succes in ieder geval!
Be strong, have faith!

gewoon

Hoi missy B

Hoop dat je iemand kunt vinden die borg kan staan, en je schulden zijn nog hoger dan die 17.500 maar dan is het nu het moment om deze te benaderen betalingen te doen tegen finale kwijting, ( als je een borg hebt ).

Voor een schuldeiser die geld van je krijgt en snapt dat het heel lang kan duren voor dat er afgelost hebt is, is een brief dat je in eens 70 % betalen kunt tegen finale kwijting, een voorstel die het overwegen waard is.

Met 17.500 kun je dus een hoop doen, maak een goed overzicht en plan van aanpak

missyB

De borg is dus niet gelukt, mijn brief die 0m 3 maand uitstel vroeg om zaken te regelen heeft geresulteerd  in 4 loonbeslagen die 23 dec ingaan. Dus dan de beslagvrije voet alleen met al mn andere regelingen?
Dde hypotheekbank heeft hypotecaire lening opgeeist en gaan ook loon beslag leggen. dat loonbeslag is dat dan voor de 2 maand hypotheek achterstand waarvan ik morgen weer 400 betaald dan staat er aan hypotheek nog 400 euro open of voor de volledige hypotheek en moeten wij het huis uit?
Rijnstad hier die schuldhulpbemiddeling doet weten nog minder dan mij, bac zegt eerst 3 mnd stabiliseren voor we kunnen gaan helpen maar stabiliseren gaat niet met al die deurwaarders en regelingen.Ik ga van kastje naar de muur en er gebeurd niets, wat moet ik nou? toch persoonlijk faillesement aanvragen en dan? mn nicht heeft dat maar die heeft 3 maanden geen euro gekregen, waar leef je dan van? hier geen familie of behulpzame vrienden, wat moet ik nu in godsnaam doen?

Buster

Hoi Missy, even wat zaken op een rij.

Er is door 4 gerechtsdeurwaarders tegelijkertijd loonbeslag aangevraagd.
Zij kunnen/moeten (dat zoek ik zo even uit) dat tegelijkertijd doen. Dat scheelt in de kosten en komt niet alleen jou maar ook de opdrachtgevers ten goede.

Je kunt ook bezwaar maken bij de voorzieningen rechter.
4x loonbeslag is 1x â,¬254 ex. BTW, 3x â,¬179,39 ex. BTW totaal â,¬ 792,17 ex. BTW (â,¬958,52)
plus maandelijks â,¬ 32,80 incl. BTW   

Als de opbrengst van jouw loonbeslag in vergelijking met deze kosten veel minder is, kun je bezwaar indienen bij de voorzieningen rechter.
Je moet dan wel een plan hebben.
Kunnen aantonen dat je inmiddels leeft van de beslagvrije voet en welke aflossingen er gepland staan voor de diverse eisers. Als die opbrengsten namelijk hoger zijn dan er overblijft na het loonbeslag is het in het voordeel van de schuldeisers dat er geen beslag wordt gelegd.

Wat betreft de overige eisers;
Incassobureau's zullen genoegen moeten nemen met een minimaal bedrag.
De reden "ik heb geen geld" telt niet in een eventuele rechtszaak, maar het aantonen dat er inmiddels loonbeslag ligt en je desondanks toch een bedrag overmaakt telt zeker in je voor deel.

Gerechtsdeurwaarders kunnen aansluiten bij het beslag, maar zoals ik hierboven al voorrekende, daar hangt een behoorlijke prijskaart aan.
Belangrijk is dat je weet wat je beslagvrije voet is, je je budget daarop aanpast en dat geld besteed om in elk geval van te betalen;
- huur
- zorg
- energie
- water
- gemeentebelastingen en waterschap
- boodschappen

Hulp via de gemeente kan alleen als je geen achterstanden hebt bij de bovenstaande posten.
Heb je daar geen achterstanden dan heb je een stabiele leefsituatie.

Hier kun je je beslagvrije voet uitrekenen;
http://www.schuldinfo.nl/fileadmin/kwijtschelding/invoerBeslag.php

Vul hem in alsof er beslag ligt op je loon of uitkering.
Onder extra inkomsten vallen;
- pensioen, 
- partneralimentatie,
- kinderalimentatie,
- voorlopige teruggaaf heffingskortingen.
- vakantiegeld
- 13e maand

De uitkomst is je beslagvrije voet.
Als dat bedrag hoger is dan de optelsom van je loon en de extra inkomsten kan er dus geen beslag gelegd worden.

Inkomsten waar geen beslag op gelegd kan worden zijn;
- bijzondere bijstand,
- huurtoeslag,
- zorgtoeslag,
- kinder(opvang)toeslag,
- kinderbijslag,
- onkostenvergoeding bij ambtenaren,
- persoonsgebonden budget,
- extra verhoging arbeidsongeschiktheidsuitkering Wajong, WAO, WIA
- studiefinanciering en tegemoetkoming studiekosten
- overlijdens uitkering bij; ANW, AOW, TW, Wajong, WAO, WIA, ZW
- tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten
- extra tegemoetkoming AOW en ANW

TENZIJ de schuldeiser direct te maken heeft met die toeslag.
Bijvoorbeeld de zorgverzekeraar mag beslag leggen (via een gerechtsdeurwaarder) op de zorgtoeslag.

missyB

in de papieren die werkgever heeft ingevuld staat als beslagvrije voet 1600 nog wat. ik kom er zelf met berekening niet uit want ik weet niet welke bedragen ik waar in moet vullen. Mijn man krijgt 350 euro resikostenvergoeding moet dat eraf of hoort dat bij inkomen? Ik heb mn tropisch aquarium eruit gedaan. 1 foonabo liep af duss daar heb ik enkel sim only op en zoon heeft een sim only van 8 euro. mn autoverzekering kan 20 euro goedkoper maar we hebben bewust all risk voor als er wat gebeurd we geen geld hebben voor andere auto dus daarom all riks, mn man werkt nl op 60 km afstand en geen carpool en ov mogelijkheden. belasting auto is ook al 140.

dus even mn ljstje

hypotheek     450 bruto  (geen maandelijkse teruggave, ooit teveel teruggehad dus nu op jaarlijks)
stroom gas    240 ben aan bezuinigen maar tot jaarrekening moet ik dit bedrag betalen)
water              17
upc                  85
vve                 155
auto vz             94 kan dus met 20 naar beneden of risico nemen en enkel wa dekking nemen
auto belast     140
woonvz             27 (inboedel wa en brand0
zorgvz gaat al via loon en uitkering inclusief boete, meen dat we 160 pp betalen.
sim only mij   15
sim only zoon  8
bijz vervoer zoon 5 keer 95 euro. op jaarbasis ingaande elke schooljaar november.
Ik moet 45 per maand reserveren voor onroerend goed belasting
aan diesel woon werk verkeer zijn we elke maand 200 euro kwijt.
Verder geen sporten, aboos of hobbys die betaald dienen te worden
Onze auto is 4000 waard hooguit en mijn man rijdt veel ook naar buitenland enz dus een wat beter auto is wel noodzaak en verkopen nu verlies je heel veel waarde dus of dat optie is? Gezien de km ers is diesel of gas weer noodzakelijk.
Dure spullen in huis hebben we niet, 2 oude spelcomputers en 2 platte tvs ook al ouder, de rest van ons meubilair is tweedehands.
de vaatwasser stop ik maar te gebruiken, droger niet gebruiken is lastig aangezien we gezin zijn met 4 man en ik teveel was heb om op rekken in huis te drogen dan staan overal mn kamers alle dagen vol met was wat mijn adhd brein weer heeel slecht bekomt.
Stabiliseren gaat ook weer bijna niet want elke maand staat er wel weer 1 op de stoep die dan dus ter plekke bijv een paar 100 euro wil waardoor ik weer moet gaan stoeien met mn vaste lasten anders kom ik niet uit.

chapter

hoi missy b
wat balen dat het met krediet niet is gelukt en bij het gkb?
Ik neem aan dat er alleen beslag op loon wordt gelegd en nog niet op de uitkering? dan zou je uitkering kunnen gebruiken om extra af te lossen.
wat is je precieze plan wil je je schulden zelf regelen of via gemeente
via gemeente zou auto eruit moeten en een goedkopere terug moeten komen hanteren volgens mij een bedrag van 1000 euro aan waarde.
van dat geld kun je wer extra aflossen om zo een lager krediet te vragen.
Heb je wel al helder wat precieze schuld is en bij wie
wat bedoel je met bijzonder vervoer mijn zoon gaat naar school met taxibus maar hiervoor hoeven wij niets te betalen
vaatwasser op lagere temp laten draaien, gwl zou wel stuk omlaag kunnen zijn met 4 en betaal 120

Buster

Missy,

Quotehypotheek     450 bruto 
stroom gas    240
water              17
upc                  85
vve                 155
auto vz             94
auto belast     140
woonvz             27
zorgvz  320
sim only mij   15
sim only zoon  8
bijz vervoer zoon 40
OZB  45
Diesel  200

Daarbij komen nog 2 posten, boodschappen 315 en reservering eigen risico 60

Totaal kom ik dan op â,¬ 2211

Er zij een aantal posten die opvallen.
UPC 85, je kunt kijken op de site en overstappen op een goedkoper abonnement.
Voor â,¬ 56,50 heb je een Alles in 1 basispakket plus onbeperkt bellen naar vast en mobiel.
Zonder het onbeperkt bellen ben je â,¬42,50 kwijt.
http://www.upc.nl/pakketten/abonnementen-alles-in-1/alles-in-1-basis-pakket/

Stroom en gas is echt ontzettend hoog.
Nu is dat een voorschot, dus om te zorgen dat je straks terugkrijgt i.p.v. bij moet betalen zijn er een paar hele simpele dingen die je uit gewoonte kunt aanwennen.
- lampen uit in kamers die je verlaat
- deuren dicht houden in huis
- verwarmingselementen alleen aanzetten in kamers waar je lang verblijft
- zoveel mogelijk wel op de droogrekken
- ontdooien van eten met tijd, niet met de magnetron
- stekkers van apparaten die je niet gebruikt eruit (behalve koelkast en vriezer natuurlijk)
- verwarming lager, dekentje op de bank
- douche een minuut minder lang
- gebruik de korte programma's op de wasmachine
- koffiezet apparaat/senseo uitzetten als je klaar bent

Het ligt een beetje aan de isolatie in je huis, maar als ik het goed begrijp zijn jullie met drie personen, dan zou â,¬140 voldoende moeten zijn.

De autoverzekering goedkoper maken is zeker het overwegen waard.
In een traject worden auto's alleen toegestaan als er daardoor meer geld binnenkomt en er geen goedkopere optie is. Nu moet ik wel zeggen dat de kosten voor jullie auto erg hoog zijn.
Ik snap de overweging van het verlies van de waarde, maar besef je dat je in het bovenstaande rijtje ook nog geen reservering is opgenomen voor onderhoud. Olie, lampen, reparaties, APK,..

Reiskosten vergoeding, mits ze overeenkomen met de gemaakte kosten vallen buiten het beslag.
Dan moet je dat wel aan kunnen tonen. In eerste instantie vallen ze onder het beslag maar daar kun je dus bezwaar tegen maken.

Met de bovenstaande bezuinigingen kun je op korte termijn uitkomen op;
â,¬  2094,50
Mocht het lukken om gas en licht terug te dringen kom je uit op;
â,¬  1994,50

Als je uitgaat van de berekende beslagvrije voet van â,¬1600, plus reiskosten dan kun je zelf zien of die bezuinigingen genoeg zijn.
Mocht je er recht op hebben komen de volgende inkomsten er ook nog bovenop;
- bijzondere bijstand,
- huurtoeslag,
- zorgtoeslag,
- kinder(opvang)toeslag,
- kinderbijslag,
- onkostenvergoeding bij ambtenaren,
- persoonsgebonden budget,
- extra verhoging arbeidsongeschiktheidsuitkering Wajong, WAO, WIA
- studiefinanciering en tegemoetkoming studiekosten
- overlijdens uitkering bij; ANW, AOW, TW, Wajong, WAO, WIA, ZW
- tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten
- extra tegemoetkoming AOW en ANW

He je trouwens bij die berekening doorgegeven hoe hoog de zorgpremie inclusief boete is?
Dat is nieuw, er wordt tegenwoordig rekening gehouden met de boete van het CVZ.

missyB

ivm met nu nog veel te moeten bellen het onbeperkt bellen aangehouden die kan ik altijd in jan of feb opzeggen. heb wel mn internetsnelheid naar beneden gedaan en ik lever 1 mediabox in dus kom nu op abo van 56 te zitten
heb mn inboedelvz met 10 euro minder af weten te sluiten.
mn autoverzekering liggen we opeens uit, dus geen idee wat nu?
dit weekend gaan we alles in huis zo aanpassen dat alles makkelijk uitgezet kan worden ipv op standby laten staan.
heb energie overgesloten omdat ik anders een andere leverancier moest kiezen en ik moest kiezen op mn energierekening met kosten 320 betalen of mn hypotheek met 1 maand inlopen zodat ik nog maar 1 m,aand achterstand op hypo heb, heb d ehypo gekozen dus nu aangemeld bij greenchoice. Ik heb het gevoel dat ik verzuip, ben zo moe en verdrietig, en wat mij betreft is het afgelopen en zet ik auto tegen boom

Buster

Kom op Missy!

Niet bij de pakken neer gaan zitten.
Wat ontzettend goed dat je ondanks alles wel gelijk aan het bezuinigen bent geslagen.
Als je zoekt naar een oplossing is dit echt de aller moeilijkste periode.

Ik hoop echt dat jullie met elkaar de moed kunnen vinden om door te gaan met het zoeken naar die oplossing.

Hou vol!

gewoon

Hoi Missy

Hou moed hoor dat die borg niet zomaar te vinden zou zijn, dat zat er al een beetje aan te komen en er zullen wel nieuwe mogelijkheden komen, heb een keer tegen een vriend gezegt na dat hij ook zo boos reageerde, 1 ding is zeker, en dat is dat die boom niet wegloopt.

Je bent aan het bezuinigen en ik zou toch nog eens nadenken over die allrisk polis voor een oude auto, scheelt veel geld toch en je moet nu toch een nieuwe polis zoeken, maar pak de telefoon of je toch nog verzekerd rijd, het is bij verzekeringen ook zo dat er erg gedreigd word van en dat het naar een deurwaarder gaat en dat de polis opgezecht word en dat je overzekerd rijd, vaak is dat nog niet zo, en met betaling word de polis gewoon aan gehouden.

Je zit op een diepte punt dus het kan alleen maar beter worden en er zullen wel nieuwe kansen komen

tuthola

Lieve Missy  wat een nare situatie zit je nu in,                                                                                           
ik hoop dan ook dat er een oplossing kan komen zodat je in ieder geval kan eten.
Ik snap dat je er nu helemaal doorheen zit maar die boom is de oplossing niet, er zijn altijd mensen om je heen die om je geven en bedenk je eens als je wel tegen die boom aanrijd wie jou gaan missen daarnaast  laat je een hoop verdriet achter, voor de achterblijvers blijven de schulden ook bestaan.
Dus kop op en blijf het gevecht aangaan ook al lijkt het nu hopeloos te zijn.

Heel veel sterkte

Knibbel

Lieve Missy, kan me voorstellen dat je het allemaal even niet meer ziet zitten, maar je zit nu op het moment in een diep gat en vanaf hier kan het alleen maar beter gaan. Houdt moed Missy, blijf positief en gefocust op je administratie en blijf in je hoofd houden dat in de verte het lichtpuntje van deze tunnel op je staat te wachten.

De weg die nu voor je staat hebben wij allemaal moeten doormaken en nee makkelijk is die helemaal niet. Soms zul je je vertwijfeld afvragen waar je het nog voor doet en wil je het liefst je ogen sluiten en in een diepe slaap vallen zodat je rust hebt. Maar je hebt een gezin, kinderen, zij vertrouwen op jou, willen jou niet kwijt. Jullie kunnen hier samen als gezin door heen komen.

Ik begrijp heel goed dat je denkt dat die boom de oplossing voor jullie probleem, ook ik heb op zo'n punt gestaan. Maar zoals Tuthola ook al schreef: het lost niets op en voor jouw achterblijvers blijft behalve verdriet, vragen ook nog eens diezelfde schulden over.

Dat je nu bezig bent met oplossingen te zoeken, hoe klein ze dan ook mogen lijken en al lukt niet alles meteen, het feit dat je ermee aan de slag gaat is al positief. Ermee bezig zijn en niet bij de pakken neer gaan zitten geeft al hoop. En als je er even door heen zit, schrijf het van je af. Dit forum is zo'n plek waar je al je frustraties kwijt kunt. Je voelt je dan niet alleen in je strijd tegen dat monster wat schulden heet. Ik weet nog toen ik mij vorig jaar hier aanmeldde ik wekenlang compleet vastgeplakt zat op mijn stoel met de laptop voor mijn neus. Iedere dag schreef ik al mijn frustraties, zorgen en angsten op dit forum en mede hierdoor en door al die bemoedigende woorden en aandacht van de andere forumleden ben ik na een jaar tijd ploeteren een heel stuk verder gekomen. Mijn eerste draadje had als naam: 'Wanneer eindelijk weer lucht?' Nu sta ik op een punt dat ik weer lucht, ruimte heb gekregen. En dat vooruitzicht heb jij ook, dat weet ik zeker.....

Hou vol Missy, het gaat je lukken, moed houden hoor!!
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron