Is het mijn schuld ??

Started by Vlinder59, Oct 04, 2013, 07:46 PM

Previous topic - Next topic

Libra

Lieve, lieve Vlinder,

Ik ben bang dat ik minder diplomatiek ben en niet altijd een blad voor de mond neem en dit is één van die gelegenheden waarbij ik me onverbloemd uitspreek.

Je zult ongetwijfeld van je man houden en het waarschijnlijk niet leuk vinden wat ik nu ga zeggen, maar wat is jouw man een ongelooflijke ego?ist!!

Goed tussen de regels doorlezend komt het er eigenlijk op neer dat hij net zoveel "schuld" heeft aan de ontstane situatie als jij!!
Maar het is natuurlijk veel eenvoudiger om de schuld op een ander af te wentelen, dan hand in eigen boezem te steken.

Hoe durft hij â,¬ 20,00 voor zichzelf op te eisen per week??!!!
Waar heeft hij dat  voor nodig?? Het wekelijkse bezoek aan de kroeg??
Want geloof me, â,¬ 60,00 is al geen vetpot! Laat staan â,¬ 40,00 per week om een heel huishouden van te laten draaien!!
Dat geld is niet alleen bedoeld voor eten, maar daar moeten ook alle schoonmaakmiddelen en persoonlijke verzorgingsmiddelen van gekocht worden en toiletpapier enz. enz.

Ik begrijp dat jouw man niet naar de maatschappelijk werkster wil!
Ze heeft de vinger op een hele zere plek gelegd, hoewel jouw man daar uiteraard niet aan wil.
Maar wat ze eigenlijk tegen hem zegt (en wat nog vele malen pijnlijker is) is, dat hij door zijn alcoholconsumptie mede schuldig is aan de schuldensituatie!

Ik heb de grootst mogelijke bewondering voor jou, want als ik het zo lees voer jij al jarenlang een hele moeilijke, maar bovenal eenzame strijd!

Ik kan alleen maar van harte hopen dat jouw man tot inzicht komt en samen met jou de strijd zal aangaan!

Voor wat de verzekering betreft: zoals ik al eerder geschreven heb, wacht nog even als het kan!
Eind november maken alle verzekeringsmaatschappijen hun nieuwe premies bekent en eigenlijk kun je dan pas gaan shoppen wie het meest voordelig voor jou is.

Heel veel liefs en heel veel sterkte!!

Boeddha

Helaas sluit ik mij aan bij Buster en Libra.

Dit gaat een ongelijke strijd worden, of is het al.
Ga voor jezelf opkomen lieve Vlinder. Een vlinder is een prachtig metafoor wat staat voor vrijheid, fladderen en een prachtig dier. Een prachtig mens ben je al, iemand die zich zo inzet.

Ga jezelf niet schuldig voelen over de situatie waar jullie nu in zitten.
En ga voor jezelf, aan een dood paard kan je niet trekken, maar wel als vlinder door vliegen naar een mooi veld vol met bloemen. Denk vooral aan jezelf lieve vlinder. Als je man niet naar de Brijder stichting wil, zegt dat genoeg. Hoe pijnlijk ook maar een, bijna, verslaafde moet zich zelf willen laten helpen, laat jezelf niet naar beneden trekken en blijf stralen.

Je bent goed bezig en, hoe hard ook, als hij de strijd niet kan of wíl aangaan, kies vooral voor jezelf!

Liefs
Be strong, have faith!

gewoon

Beste vlinder

Je begind dit draadje met de vraag is het mijn schuld

En je man zecht dood leuk het is jou schuld

Dit klopt echt niet juist nu zou het zo,n verschil maken elkaar geen verwijten te maken, maar op pakt dat het samen verder is, van af hier.

Natuurlijk dat er wat gezegt word over drank gebruik dit staat maatschappelijke hulp in de weg, bij het riagg word je gelijk naar de deur gewezen, je verteld dat je man depressief kan zijn, dit is een direkt gevolg van drankgebruik, dus dat stil zwijgen wat emotionele druk geeft op jou en oneerlijk is, en hoord wellicht niet bij het karakter van je man, en stil zijn is niet een kater hebben, pas maanden en maanden verder na gestopt zijn komt, de echte ik boven, geen depresies meer maar de man die van je houdt, nu is het, om zonder verwijten samen een toekomst te zoeken.

Vast houden aan jij kan niet omgaan met geld, en jij niet met drank, die tijd mag voorbij zijn.

Ook dat de tijd voorbij is dat jij, of je man om de beurt vragen, is het mijn schuld ??

Het moet zijn,  wij samen verder

Knibbel

Hallo lieve Vlinder, heb zojuist met ongeloof jouw verhaal gelezen. En ik kan helaas ook niet anders dan, net als Libra, onverbloemd mijn mening hierover geven. Ook ik vind jouw man een geweldige egoist, hoe haalt hij het in zijn hoofd om jou de schuld hiervan te geven. Alsof hij zo onschuldig is, dat zijn alcoholprobleem daar waarschijnlijk mede-oorzaak van is geweest zal hij natuurlijk niet inzien, of willen inzien. En dat hij van het karige weekbudget ook nog eens voor zichzelf 20 euro toeeigent, bij wijze van straf naar jou toe, ongelooflijk wat een .......   In en in-triest zo'n houding. En ik wil hier ook echt niet veel woorden meer aan vuil maken.

Maar jij daarentegen, lieve Vlinder, voor jou kan ik alleen diepe bewondering hebben. Je hebt al zoveel voor je kiezen gehad. Leven met een man met een alcoholprobleem, ook al kun je zoveel van hem houden, is al een zware opgave en dan ook nog in combinatie met schulden lijkt het mij haast een ondraaglijke last op je schouders. Ook al wil jouw man niet mee, ik hoop ook dat jij zelf wel naar het maatschappelijk werk gaat. Dan ga je maar voor jezelf, want ook jij hebt recht op respect, liefde, zorgzaamheid en geluk.

Natuurlijk hoop ik, misschien tegen beter weten in, dat jouw man toch nog tot inzicht komt en dat hij bereid is om samen hieraan te werken, zowel aan zijn probleem als aan de schuldenprobleem, want: samen maakt sterk!!

Ik hoop in ieder geval dat je voor jezelf kiest, lieve Vlinder.

Liefs en nog heel veel sterkte,
Knibbel
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

gewoon

Hoi

Wil nog even zeggen dat de gedachtes uitsluitend goed bedoeld zijn, ik hou er rekening mee dat vlinder nog maar kort schrijft en evengoed kan schrikken wat openheid te hebben gegeven, waar dan sterke meningen op volgen.

Op een open forum

Vlinder als je zit met een help gevoel, wat heb ik nu geschreven,

Ga je daar nu ook niet schuldig over voelen, oke

Libra

Ik sluit me bij je aan Gewoon.

Ik denk (en weet ;)) dat iedereen hier puur vanuit het hart geschreven heeft.
Juist als "ervaringsdeskundigen" die weten hoe je je kunt voelen als je eenmaal in een schuldensituatie terecht bent gekomen.

Maar juist ook vanuit die ervaring weten we dat het niet helpt om je schuldig te voelen of elkaar de "zwarte piet" toe te spelen!

Daarentegen weten we ook als geen ander (en dan met name degenen die de wekelijkse boodschappen doen) hoe zwaar het is om elke week weer het budget kloppend te krijgen, terwijl je er wel voor moet zorgen dat het hele huishouden gewoon blijft draaien.

Dus vandaar de "heftige" reacties op de mededeling dat meneer Vlinder zichzelf "even"         â,¬ 20,00 "toegeëigend" had omdat mevrouw Vlinder hen in deze situatie heeft gebracht.

Dat is zóóó onterecht!!
Dat is eigenlijk misdadig en is (in mijn optiek) zelfs geestelijke mishandeling!

Want aan het einde van de rit ben en blijf je BEIDEN verantwoordelijk voor de ontstane situatie.
De één door te zwijgen, de ander door niet mee te kijken.
Ik denk dat iedereen juist dat over het voetlicht probeerde te trekken.

Door aan te geven dat Vlinder59 er niet alleen voor staat en haar steunen, maar dat wij hier als geen ander begrijpen hoe je je over deze problemen kunt voelen.
Dat is op zich al erg genoeg zonder dat je ook nog eens dit ingewreven krijgt!

Maar uiteindelijk blijft alleen Vlinder59 verantwoordelijk voor haar keuzes en beslissingen!

gewoon

hoi Libra wat kun je dingen mooi nuanceren   :) is gewoon heerlijk om te lezen.

Wat ik bedoel is die 20 euro natuurlijk zal dat in een enorme boze bui gezegd zijn, mensen kunnen elkaar zo kwetsen en juist de gene die je dicht aan het hard ligt, kun je het meest treffen zelfs, slopen door een opmerking.

Wat ik bedoel is, dat ik vermoed dat Vlinder eigenlijk te goed is voor deze wereld en, met rode vlekken deze berichtjes leest, haar eerste gevoel kan zijn, om haar man te verdedigen en niet de steun oppakt.

Het goed bedoelde, mag niet het doel voorbij schieten.

Er is maatschappelijke hulp dus er word ook 100% gewerkt aan een toekomst samen, er moet zeker nog veel gepraat worden, en mogen niet zonder verdere voor kennis, het een doodpaard noemen.

Weerbaar maken is heel belangrijk, maar onbedoeld neer buigend reageren, naar iemands grote liefde, is het plan beslist niet .

Libra

Lieve Gewoon,

Quote from: gewoon on Oct 14, 2013, 08:23 PM
Het goed bedoelde, mag niet het doel voorbij schieten.

Weerbaar maken is heel belangrijk, maar onbedoeld neer buigend reageren, naar iemands grote liefde, is het plan beslist niet .

Dat is het ongelooflijk dunne koord, waarlangs we altijd balanceren..... ;)
Ook met inachtneming van de huisregels van het forum.
Vandaar ook dat ik me volledig aan kon sluiten bij jouw bericht.

Alleen.........er is een heel mooi spreekwoord wat zegt: "zachte heelmeesters maken stinkende wonden"........
Vergeet niet dat Vlinder59 "nieuw" is op dit forum en dus eigenlijk pas net de schuldenproblematiek zelf onder ogen heeft gezien.

Het feit dat haar man gewoon even mededeelt dat hij â,¬ 20,00 van het toch al zo krappe huishoudbudget afknibbelt, terwijl wij weten dat dat bedrag het verschil kan maken tussen leven en overleven, liet de stoppen even doorslaan.
Althans......wel bij mij!!

En wat Vlinder59 hiermee doet, of niet, zoals ik in mijn laatste bericht al schreef: hoe zij uiteindelijk haar leven invult en welk pad zij besluit te bewandelen, is en blijft haar keuze, haar verantwoording.

Maar soms, heel soms, is het toch wel even goed als je van diverse kanten te horen krijgt dat dit soort dingen eigenlijk niet kunnen!
Zeker niet als je van die ander houdt!
Want waar staan de beloftes van: in voor- en tegenspoed dan eigenlijk nog voor?
Juist nu, nu er tegenspoed is, zou je blindelings op de ander moeten kunnen terugvallen en vertrouwen dat diegene er samen met jou de schouders onder zet!

Oké, ik heb gesproken....... :P en zal Vlinder59's draadje niet verder "bevuilen". ;)

P.S. Vlinder59 is niet de enige die te goed is voor deze wereld, lieve Gewoon!  ;) :-*

Vlinder59

Lieve Allemaal,

Ten eerste heb ik eerst getwijfeld of ik het wel zou schrijven over de alcohol, maar heb het zelf met mijn bij volle bewustzijn gedaan.

Ik had deze reacties wel een beetje verwacht.
Het is afwachten of mijn man dit in een boze bui heeft gezegd of niet.

Hij speelt veel bridge en speelt 2 x een tournooi per maand, lekker rustig hier, kost 2,50 ( voor 2x).
Ja, hij is erg lief en heeft de laatse 2 jaar veel voor me gedaan(heb mijn hand bij een val op 10 plekker gebroken, wordt de 29ste weer een keer geholpen, zitten schroeven in de weg)

Die "neerslachtige buien"had hij al voor hij dronk....... drinken is iets van de laatste  15/17 jaar.

Ja, dat koord, was zeer dun en zeer smalle draadje.
ik voel me nu echter een stuk prettiger al zijn we er nog niet.
Water wordt per januari gehalveerd in prijs.........de rest laten we zo,gaat vanzelf omlaag.
Alles wat verlaagd kon worden is gedaan, gas is per 1 oktober verlaagd.

Mails, worden naar ons alle 2 gestuurd, zijn emailadres en de mijne.
Maatschappelijk werkster heeft nog contact met mijn man( voordeel als je hem een beetje kent).

eenzaamheid bedoel ik mede eigenlijk ook, mijn familie..........onze dochters weten het dan gelukkig , maar verder..ja jullie.
bedankt dat jullie er zijn.

Groetjes Vlinder

Buster

Vlinder,

Allereerst bewondering voor je bericht.
Vanuit mijn eigen ervaring gesproken, en ik denk dat anderen die gedachte ook zullen delen, is dat bij het lezen van je oprechte verhaal er ontzettend veel herkenning in zit.
En daarmee een groot stuk meeleven.

Het leven met schulden brengt al behoorlijk veel druk met zich mee en voordat je hulp vraagt heb je je al in onmenselijk veel bochten gewrongen om tot dat punt te komen.
Het totaal afbrokkelen van zelfvertrouwen is een van de "neveneffecten" die daarbij hoort.
Net als angst en schaamte.

Ik hoop oprecht dat de reactie van je man in een bui was en dat dit hoort bij zijn proces om de situatie te accepteren zoals hij is en hij zal bijdraaien.
Schulden oplossen gaat vaak samen met jezelf leren beschermen. Ik denk dat dat de boodschap is van velen.

Familie en vrienden,.. tja niet iedereen zal begrijpen waarom het is ontstaan en hoe het zo heeft kunnen komen, ook heeft niet iedereen het geduld om te wachtten tot er weer meer mogelijk is op sociaal gebied. Toch ga je ontdekken dat er wel degelijk mensen zijn die je snappen, geduld hebben en het beste met je (ik moet zeggen) jullie voor hebben.
Zoals jullie dochters.

Hou vol, je bent een kanjer!

ansju67

hoi vlinder
Ik herken wel veel uit je verhaal.daarom dacht ik ook meteen ooo wat een man en oo dat ze dat pikt.maar eigenlijk maak ik me boos omdat ik ook altijd zo was/ben.En ik dus precies weet wat voor gevoel dat geeft.
Het geeft hoop ik wel veel rust voor je om week geld te hebben dan kan niemand meer wat van je eisen.Maar 40 euro dat is erg weinig.
Je bent erg dapper en je hebt rust verdient want je hebt alles op je genomen om anderen die rust te geven.
:-*

Vlinder59

Goedemiddag iedereen,

Was gisteren aan het schrijven komt mijn man eraan, heb ik uitgelogd.

Nou ja, maatschappelijk werkster belde zelf af, was ziek, nu 8 November......okee, meer tijd, komt goed uit.

Post was gisteren laat, maar het was eindelijk de moeite waard.
Bewijs dat ons termijn bedrag van water gehalveerd is, en de energienota, een beetje omlaag.
Momenteel helpen alle beetjes ::)
Ik heb van mijn dochter geleerd hoe ik moet scannen ??? ... ja, ik begreep namelijk niks van ons apparaat, maar nu......kan ik me op de borst slaan.

Direct bewijzen, doorgescanned naar mevr. van budbeheer, en een kopie, naar : mijn MAN..

Ja, ben niet gek, anders komt er commentaar, en als hij het niet goed vind, mag hij het zelf gaan doen.
Vind het wel prettig dat ik het in eigen hand heb.......

Was zo moe.....lijkt of alles er uit komt.
Werd laat wakker vandaag, maar had het gevoel..het mag.

Heb ook mijn vriendin benaderd.....die was boos op me :'( ..vond het naar, ze is een soulmate, vertel haar alles, dus ook dit.was ze ik denk terleurgesteld...heb haar 14 dagen niet gesproken, en toen had ik zo..en nu heb ik er genoeg van..........morgen is ze weer thuis en dan kan ik haar weer bellen.
Ieder mens heeft denk ik een soulmate nodig.
Weer een stap voorwaards gedaan.........
Ik zal zo blij zijn als alles nu loopt. vastigheid heb.

Ik heb in December een nieuwe ID nodig, mijn paspoort is dan verlopen. Werd er gezegd.......vraag maar aan de bijzondere bijstand? Is dit normaal ? :-[

Groetjes Vlinder

tuthola

Wat betreft vergoeding van bijzondere bijstand voor je ID of rijbewijs geef ik je weinig kans want ze kijken dan naar je totale inkomen en vaak niet naar wat je betaald voor je schulden, zou het toch proberen daar de ene gemeente er weer andere regels op na houd dan de andere...