Is het mijn schuld ??

Started by Vlinder59, Oct 04, 2013, 07:46 PM

Previous topic - Next topic

Vlinder59

Wij hebben een schuld......nou een schuld, zelf vind ik hem behoorlijk.
Gelukkig heb ik  geen internetwinkels en postorderbedrijven bezocht, maar toch.

Ik woon tegenwoordig samen met mijn man.
Kinderen zijn kort de deur uit.
Man raakte werkeloos en zelf ben ik jammer genoeg arbeidsongeschikt 1oo%.

We hadden onze eigen bank/girorekening en samen betaalde we de rekeningen.
Toen de kinderen nog thuis woonde ,woonde men eigenlijk boven.
Dochter en vriend voor de duidelijkheid.
Koelkast stond op de kamer, men had tv/internet/laptops en eten en gebruik van de was
machine en natuurlijk de douche.
Dit zou voor een half jaar zijn, maar werd ruim 2 jaar. Begon ik over kostgeld, was het huis te klein.
Iedereen in de omgeving verklaarde me voor gek.....ze worden rijk over jouw rug, was het dan.

Probeerde het iedereen naar de zin te maken, maar de rekeningen stroomde binnen, vooral de zorgverzekeraar.
Werd CJIB, en uiteindelijk de deurwaarder.
Beslaglegging heb ik 2x kunnen voorkomen,maar de bom barste toen er beslaggelegd werd op de uitkering van mijn man. :-[

Vol schaamte kwamen de brieven boven water, inclusief de nieuwe beslaglegging.
Men heeft de inboedel opgeschreven, een week later kregen we het procesverbaal.ze nemen zelfs het gasfornuis mee ???
Gisteren zijn we dus bij de schuldhulpverlening geweest, voor de intake.is dit de eerste hobbel die we hebben genomen, weet het niet.

we hebben de huidige stand van gas en electrameter opgenomen, ook van de watermeter.
We hebben een gezamelijke bankrekening genoemn

Al die tijd heb ik mijn kiezen op elkaar gehouden, het was een opluchting dat het nu "op tafel ligt".
Voelde me zo eenzaam, en inderdaad, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed.
een negatieve spiraal, die me omlaag zuigt, zo voelde dat.

Zo dat was op dit forum mijn eerste stap.........
Vlinder

Kayiro

Vervelend inderdaad, ik begrijp je vraag alleen niet zo goed, wat was jou schuld?

Toen ik ooit nog thuis woonde vroegen mij ouders ook om kostgeld terwijl ze zelf bulkte van het geld en was daar ook niet blij mee maar begrijp ik dat er bij jullie ook iemand buiten het gezin woonde?

Ja, dan vind ik het niet meer dan normaal om bij te springen, tis geen hotel. Wat beslaglegging betreft, in het verleden hebben ze bij mij 1x dat geprobeerd en ik had alles of verkocht of ergens opgeslagen voordat ik die aasgieren laat komen.

Hoe dan ook, veel sterkte toegewenst, ik wou dat ik je kon helpen maar zit zelf tot aan me nek in de shit.

Vlinder59

Het voelt als mijn schuld.............ik heb die rekeningen niet laten zien, doordat iedereen vol onzekerheid zat.
Dochter, kreeg geen contract, man verloor baan.

Ik had het gevoel, als ik dit alles laat zien, zit iedereen nog dieper in de put..........
Stom maar waar, we kwamen ook in de put.

Is het gewoon nu eigen schuld, dikke bult, of door de situaties bij elkaar?
Het staat een beetje raar, alsof ik jullie inderdaad vraag, maar het is allemaal zo verwarrend, de verwijten die je krijgt( denk ik logisch, het is door mij, dat we nu in deze situatie zitten).
Jullie weten het ook niet, maar het is toch prettig om het eens zo op te schrijven........

Geloof me, ik zal steeds minder verwarrend klinken, als ik wat rust in mijn hoofd krijg.
Beslaglegging is tot nu toe met 4 maanden verdaagd.

Libra

Allereerst, welkom hier Vlinder59!!

Als ik je verhaal goed begrijp was jij dus de enige in het gezin die op de hoogte was van de financiële nood?

Wat ik ook niet uit je verhaal op kan maken is of jouw dochter en haar vriend een inkomen hadden.
Als dat laatste het geval is dan ja!!, dan heb je daar een steek laten vallen (als je daar al van kunt spreken).
Wij als ouders hebben de taak om onze kinderen op te voeden en in die opvoeding hoort ook zeker een stukje financiële huishouding.
Betekent dit dat wij onze kinderen uitbuiten of over hun rug "rijk" willen worden??
Nee!! Zeker niet!
Maar net als met alles in het leven zullen ze moeten leren om met geld om te gaan.
Dat je niet meer uit kunt geven dan er binnenkomt en dat binnen dat budget ook ruimte moet zijn voor een spaarpot. Of zoals wij dit hier noemen "een buffer", voor onvoorziene uitgaven.

Het is zo begrijpelijk dat je je moederziel alleen voelt als je met deze problematiek te maken hebt en er eigenlijk met niemand over kunt praten.
Heel fijn om dan te lezen dat je hulp gezocht hebt!
Ik hoop van harte dat de schuldhulpverlening jullie kan helpen!

Of dit de eerste hobbel was?
Nee! Die heb je al genomen op het moment dat je naar jezelf openheid van zaken hebt gegeven!
Dat is tevens ook de moeilijkste!
Aan jezelf erkennen dat de situatie zo is en onder ogen te moeten zien dat je het zonder hulp van buitenaf gewoon niet meer redt, is de meest pijnlijke!
Daarvoor mag je heel trots zijn op jezelf!

En vervolgens heb je de volgende moeilijke hobbel genomen en dat was om het aan je man te vertellen!
Ook dat weten velen uit ervaring hier, is zeker niet makkelijk!
En daarna dan ook nog eens de stap naar de Gemeente om hulp aan te vragen.

Je hebt dus al vele stappen genomen.
Chapeau daarvoor!!

En nu?
Ik vermoed dat dat je vraag is. Wat gaat er nu gebeuren?
Nu gaat de schuldhulpverlening kijken hoe hoog de schulden zijn, bij wie, of het problematische schulden zijn en of er geen "verwijtbare" schulden zijn.
Problematische schulden heb je als er (grote) achterstanden zijn in de vaste lasten (bijvoorbeeld huur, energie, water en zorgverzekering).
"Verwijtbare" schulden zijn schulden die je hebt gemaakt door bijvoorbeeld fraude.
En dan fraude in de zin van dat je onterecht toeslagen hebt ontvangen van de Belastingdienst bijvoorbeeld.

De informatie die je hebt gegeven is te summier om hier echt iets zinnigs over te kunnen zeggen, maar jullie zaak is in behandeling bij de schuldhulpverlening na jullie intake gesprek van gisteren.
Zij zullen je dus vertellen wat er verder gaat gebeuren.
Maar mocht je nog specifieke vragen hebben, kom er gerust mee en dan zullen we je hier proberen verder te helpen met antwoorden.

Groot respect voor jou dame dat je deze hele moeilijke stappen helemaal alleen gezet hebt.

Ik wens je heel veel sterkte en succes toe de komende tijd.

Buster

Beste Vlinder59,

Allereerst, welkom op het forum.

Als ik je verhaal goed begrijp woon je samen met je man en tot voor kort woonde je dochter en haar vriend ook in jullie huis. In die periode zijn er schulden ontstaan en die kwamen aan het licht toen er beslag werd gelegd op de uitkering van je man.

Wat moet dat moeilijk zijn geweest. Al die tijd niet alleen de post voor je kiezen krijgen maar het ook nog eens niet kunnen delen met je man. Ondanks dat het op zo'n rot manier is gegaan ben ik blij voor je dat je man het nu wel weet. Alleen samen kun je deze situatie aanpakken en oplossen. Je hoeft het nu niet meer alleen te dragen.

En nu vraag je je af of het je eigen schuld is.
Leven met schulden heeft met veel meer te maken dan alleen het geld dat je schuldig bent.
Zolang er geen fraude is gepleegd is de kans groot dat je hulp kunt krijgen bij de gemeente.
Waar ik me meer zorgen om zou maken, als ik jou was, is de reden waarom je het niet hebt verteld aan je man.

Achteraf is altijd alles makkelijker. Zo kun je nu bedenken dat het misschien wel handiger was geweest om kostgeld te vragen en daarbij door te zetten omdat de vaste lasten niet meer betaald konden worden.
Of je bedenken dat je eerder had moeten proberen om te bezuinigen in je vaste lasten zodat de rekeningen wel betaald konden worden.

De enige reden waarom dat nu zin heeft is om te voorkomen dat je nog meer schulden krijgt of na de hulp opnieuw in de schulden komt.
Voor nu is het roeien met de riemen die je hebt. En dan wil ik je een dik compliment geven voor het weten af te houden van een beslag tot twee keer toe, dat is niet makkelijk.

Ik ben erg benieuwd naar hoe je verhaal zal verlopen. De zwaarste hobbels heb je genomen; je hebt het je man verteld en je bent hulp gaan halen.

Toi toi toi!

Ahum, ik zie net dat Libra ook heeft gereageerd (nee, wij zijn geen zusjes)

Libra

Quote from: Buster on Oct 04, 2013, 09:31 PM

Ahum, ik zie net dat Libra ook heeft gereageerd (nee, wij zijn geen zusjes)

Hahahaha..........  nee, alleen "partners in crime"... ;) ;D ;D ;D

Vlinder59

Bedankt voor jullie reacties, en toch ook wel even dat schouderklopje, zo voelt het althans.

De hoogste schuld is de zorgverzekering. Hier heb ik dus de eerdere beslagleggingen weten te voorlomen, ik had 1 jaar afbetaald, door ook betalingsafspraken, dan was het jaar klaar, en terug bij af.
Het is zo moeilijk om uit die cirkel van de zorgverzekering te komen, betreft schulden, het 1 is afbetaald en de volgende bouwt zich weer op. Zorgtoeslag is natuurlijk ook stopgezet.
Verdere schulden zijn echt de hoge jaarafrekeningen geweest en achter lopen met de waterrekening.

Ik heb de instanties ook gebeld, en verteld, hoe het hier ging, dat mijn dochter en haar vriend nog bij ons woonde, en nu, nu we samen zijn.
Wij verbruiken veel minder........

Mijn dochter haar vriend woonde hier denk ik 2 maanden , dat hij zijn diploma haalde, en direct werk had,mijn dochter volgde 2 maanden later.
Mijn dochter werkt in de kinderopvang, daar gaat het niet best, dus invalpoule, maar toch maandelijks inkomen.

Mijn man, is een nogal depressief persoon, die als het tegen zit, uren voor zich uit kan zitten staren.
Ik heb iedereen "stress"willen besparen, maar ondertussen werd de knoop in  mijn maag steeds dikker/groter.

Indien ik niet uitkwam, en zei: de knip is leeg, werd er raar gekeken.........
Ik hoop wat onduidelijkheden te hebben beantwoord.
We lopen nu wel bij maatschappelijk werk, want door mijn daden, is het vertrouwen wat mijn man in me had danig gedaald.

groetjes Vlinder

Boeddha

Lieve vlinder, je bent bezig om dingen op te pakken, helemaal goed.

Dat er iets beschadigd is tussen je man en jij, begrijp ik aan de ene kant wel andere kant kan hij niet alles op jou schuiven. Ook hij had zijn verantwoordelijkheid voor de uitgaven. Dat jij het geld beheert is ook dingen afschuiven. (in mijn ogen dan) hoe fijn kan het zijn als je wel samen gaat zitten om te berekenen hoeveel geld er over blijft na de betalingen van de vaste lasten.
De eerste stappen zijn gezet, en dat is het voornaamste en nu doorpakken en op naar een schuldenvrij toekomst!

Be strong, have faith!

Libra

Ik sluit me helemaal bij Boeddha aan!
Want net als zij aangaf, je hebt een leven samen en dus heb je ook samen de verantwoording.

Quote from: Vlinder59 on Oct 05, 2013, 10:59 PM
Bedankt voor jullie reacties, en toch ook wel even dat schouderklopje, zo voelt het althans.

Dit mag je absoluut zo voelen en zo was het ook zeker bedoeld!!
Het gaat er namelijk niet om hoe de schulden ontstaan zijn en daar hebben wij zeker geen oordeel over!, maar het gaat erom wat je er mee doet!!
Jij hebt het onder ogen gezien en je bent ermee aan de slag gegaan en dat is het enige wat er toe doet!

Quote from: Vlinder59 on Oct 05, 2013, 10:59 PM
Indien ik niet uitkwam, en zei: de knip is leeg, werd er raar gekeken.........

We lopen nu wel bij maatschappelijk werk, want door mijn daden, is het vertrouwen wat mijn man in me had danig gedaald.

Met andere woorden: je hebt binnen je gezin aan de bel getrokken, alleen hebben de anderen (en dan zeker je man) verkozen om hun ogen te sluiten!
Ik kan begrijpen dat het een schok voor je man was toen de situatie duidelijk werd en dat dan je vertrouwen even een deukje oploopt, maar..........., het is veel makkelijker om een ander de schuld van alles te geven en niet hand in eigen boezem te steken.
Hij had net zo goed en evenveel verantwoording voor jullie financiële huishouding!
Dat de één de betalingen doet, ontslaat de ander niet van de plicht om mee te kijken!!!

Heel veel succes en sterkte!!

Knibbel

Hallo Vlinder, ook van mij een hartelijk welkom. Heb jouw verhaal gelezen en het is voor velen en zeker voor mij zo herkenbaar.

Ook ik heb de fout gemaakt (als je al van een fout kan spreken) om alle verantwoordelijkheid naar mij toe te trekken, mijn man jarenlang verzwegen hoe slecht wij er financieel voor stonden, maar niet met slechte intenties. Eigenlijk hetzelfde als jij, je probeert het voor iedereen zo zorgeloos mogelijk te maken, behalve voor jezelf. Dus Vlinder, ik vind ook dat je zeker niet de schuld helemaal bij jezelf moet leggen. Ook jouw man heeft hier een steentje aan bijgedragen door zich afzijdig te houden.

Maar je bent al goed bezig, Vlinder. Je hebt een begin gemaakt om je schulden aan te pakken en je hebt je man wakker geschud. Jullie zijn al een goed stuk op weg.......

Ik wens je veel succes en sterkte toe,
Knibbel
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Vlinder59

Morgen gaan we naar de bank, voor een gezamelijke rekening te openen.
Eindelijk, ook gaat mijn man er eindelijk mee accoord de rekeningen automatisch te laten afschrijven.
( scheelt ook geld voor een acceptgiro).
De bankmedewerkster gaat hem uitgebreid uitleggen hoe internetbankieren werkt, want hij vertrouwd DAT niet helemaal ( heb ik gevraagd hoor).

Ik heb mijn oudste dochter verteld hoe de zaken er hier voorstaan, en dat mams, niet even vrolijk naar Almere kan reizen met de trein....... ze was eigenlijk opgelucht, dat er aan gewerkt werkt, en dat de "druk" van mijn schouders was......ze zei: soms als de postbode kwam, zag ik wel hoor, hoe snel je een rekening ergens tussen uithaalde en bleek werd.........
Zelfs deze bekentenis, was een opluchting.

Zo, en dadelijk maar eens even goed uitzoeken, hoeveel een basisiverzekering bij AGIS kost. Moeten aan AGIS betalen, van onze begeleider, maar heb geen idee, hoe duur die premie tegenwoordig is.  ???   ??? 

Libra

Quote from: Vlinder59 on Oct 07, 2013, 03:31 PM
Ik heb mijn oudste dochter verteld hoe de zaken er hier voorstaan, en dat mams, niet even vrolijk naar Almere kan reizen met de trein....... ze was eigenlijk opgelucht, dat er aan gewerkt werkt, en dat de "druk" van mijn schouders was......ze zei: soms als de postbode kwam, zag ik wel hoor, hoe snel je een rekening ergens tussen uithaalde en bleek werd.........
Zelfs deze bekentenis, was een opluchting.

Zo zie je maar dat onze schuldenperikelen niet onopgemerkt blijven soms voor onze kinderen.
Fijn dat het zo goed uitgewerkt heeft voor je en dat het "delen" een opluchting voor je was!

Quote from: Vlinder59 on Oct 07, 2013, 03:31 PM
Zo, en dadelijk maar eens even goed uitzoeken, hoeveel een basisiverzekering bij AGIS kost. Moeten aan AGIS betalen, van onze begeleider, maar heb geen idee, hoe duur die premie tegenwoordig is.  ???   ??? 

Wat ik altijd doe is, dat als de verzekeringsmaatschappijen hun nieuwe premies bekend gemaakt hebben, ik dan ga kijken op Independer.nl om te zien waar ik het komende jaar het goedkoopst verzekerd ben.
Ik heb, uiteraard zou ik bijna zeggen, net als vrijwel alle andere schuldenaren alleen nog een basisverzekering.
Misschien is dat iets om even te overleggen met je begeleider, want ik weet niet of Agis de goedkoopste is, of waarom jullie persé bij Agis verzekerd zouden moeten zijn.
En alle kleine beetjes helpen nietwaar! ;)

Vlinder59

Ben ik weer.....

Heb de premie van Agis opgezocht...108 euro voor de basisverzekering, dat was even slikken.
Ik bespreek het met mijn dochter, zegt die: dat ben ik al kwijt iclusief de tandarts, dat klopt niet mam ???
Weer iets om op te gaan zoeken.

Alle papieren zijn nu op 1 na, ondertekend. Was hier even wat paniek, want we hadden een mail hekregen dat  we 1 maand uitstel kregen van de deurwaarder..Zag me al weer zitten, zonder gasfornuis in het donker.
Ja alles in de keuken was wel gels waard( allemaal vrij oud maar ja  ;) )
Waar het op neer kwam in die hele mail was: voor de eerste week van November moet er een plan overlegd worden aan de deurwaarder, en we moeten meewerken........nou dat wil ik wel hoor.

.Gisteren zijn we naar we naar het bureau geweest ivm het budgeteren.( en het regende...)
Inderdaad het week bedrag staat op 60 euro.
Rekening, komt wel op mijn man zijn naam, het pasje ook :(
Mijn man zei: je krijgt 40 voor de huishouding, ik 20, jij hebt me hier ingesleept...........  :(  :(

Ik hou mijn mond dan maar. Moeten vrijdag eigenlijk naar de maatschappelijk werkster, maar hij gaat niet mee......

Tsja..........ik had jullie namelijk nog niet verteld, dat hij graag drinkt, en soms te veel.........
de maatschappelijk werkster had gezegt dat hij naar de Brijderstichting moet, en tsja, dan vind hij iemand direct waardeloos.

Voel me in mijn hoofd wat rustiger, minder opgejaagd en en vorm van opluchtig...

Groetjes Vlinder

Buster

Lieve Vlinder,

Wat jammer dat je man niet op het forum zit want eigenlijk alles wat ik wil zeggen (en voor het grootste deel al heb ingeslikt,..) is voor zijn oren bedoeld.

Even de feiten op een rij;
Jij beheerde de administratie
Er was een geld tekort en uit bescherming heb je dat alleen opgevangen en geprobeerd op te lossen
Dat lukte niet en na een beslaglegging op het loon kwam alles aan het licht.
Toen ben je hulp gaan zoeken om de boel aan te pakken.

Of zie ik nu iets over het hoofd?
Mijn punt is; alle stappen, of je ze nou handig hebt aangepakt of niet, heb JIJ genomen.
Ik snap dat je man geschrokken is, boos en zelfs het vertrouwen kwijt is.
Dan kan hij twee dingen doen; erin blijven hangen of niet.

En dit is eigenlijk wat ik bedoelde met mijn eerdere bericht toen ik schreef; kijk naar de reden waarom de schulden zijn ontstaan, die moet je aanpakken, net zo goed als de administratie.
Dus,... "Ik hou mijn mond dan maar."

Snap je wat ik bedoel?
Doordat je al die jaren je mond hebt gehouden en in schaamte hebt geleefd, gebukt onder alle druk zou je nu weer, in schaamte je mond houden en gebukt gaan onder een andere druk. Het verschil is alleen dat deze druk achter je voordeur zit en niet per brief op de mat valt.

Jij kunt geen beslissingen voor je man nemen, wel voor jezelf.
Hij zal uiteindelijk onder ogen moeten zien dat hij ook heeft bijgedragen aan de schulden, door zich er niet mee te bemoeien, door zich zo op te stellen dat het blijkbaar niet bespreekbaar was.
Ik hoop echt dat je zelf wel naar het maatschappelijk werk gaat.
Het lijkt me dat je genoeg te bespreken hebt.

En Vlinder,... dat laatste stukje wat je schrijft over de Brijderstichting. (dat kwartje valt nu pas bij me en ineens snap ik zijn opmerking over het weekgeld) Bespreek beide dingen wel met je begeleider. Schulden gaan voor 50% over geld, de andere 50% gaan over het ontstaan, het overleven en je relatie. Schulden oplossen kan alleen met de volle 100%.

Ik ben blij dat je in elk geval meer rust hebt.
Petje af dame,... ik heb diepe bewondering voor je.

Hou vol!

Buster

ps,.. â,¬108 is een normale prijs voor een volwassene, je dochter heeft waarschijnlijk een jongere polis, bij Univé kun je tot 27 jaar voor â,¬75 een basis verzekering krijgen.