Vraag over beslag rekening

Started by Kayiro, Sep 30, 2013, 02:15 PM

Previous topic - Next topic

Kayiro

In me openings post kon je al het 1 en ander over me lezen en zoals ik daar al beschreef heb ik dus een vraag over beslag op me rekening want hoe hun het beschrijven kan volgens mij niet eens.

Er staat dus dat me bankrekening geblokkeerd is, vervolgens staat er:

Hoe kunt u zo snel mogelijk weer over uw rekening beschikken?
Dan heb ik dus 2 mogelijkheden volgens hun.
1: Door contant op het kantoor te betalen
2: Door het over te maken

En ze eindigen vervolgens met:
Nadat u één van deze twee zaken heeft gedaan, zal GGN de bank verzoeken het beslag op te heffen
Het bedrag is vrij hoog (10k) en onmogelijk te betalen vanuit mijn situatie dus m.a.w zou ik niet kunnen beschikken over me rekening totdat bedrag voltooid zou zijn? Lijkt mij onmogelijk en onacceptabel, kijk, mijn vaste lasten worden direct betaald dus daar maak ik me niet druk om maar ik moet ook eten. En verder nog, stel je hebt een gezin, gezamelijke rekening en dan m.a.w zou een gezin de huur niet kunnen betalen, verzekeringen, eten en andere lasten die een gezin heeft??

Kijk, ik regel deze week een pas via het SoZaWe en dan krijg ik alsnog me geld en daar kunnen ze niet aan komen maar ik kan er met me verstand niet bij als het zo gaat zoals hun beschrijven.

Kan iemand mij hier meer duidelijkheid over geven?

Libra

Hai Kayiro, allereerst welkom hier!

Ik heb je andere bericht ook even doorgelezen en begrijp dus dat je de eerste, meest belangrijke stap hebt gezet en dat is dat je jouw situatie onder ogen hebt gezien en ermee aan de slag bent gegaan.
Dat is dus al een goed begin.

Dan over jouw vraag.
Handelt deze GGN als deurwaarder of als incasso bureau?
Daar zit namelijk een wezenlijk verschil in.
Als zij handelen als (gerechts)deurwaarder, zou dit betekenen dat een schuldeiser zijn vordering voor heeft laten komen in de rechtbank en dat je hiervoor (al dan niet bij verstek, wat betekent dat je zelf niet aanwezig bent geweest tijdens de rechtszitting) veroordeeld bent.
Met zo'n veroordeling in de hand mag de deurwaarder dus wel degelijk beslag leggen op al jouw tegoeden.

Om hier echt een goed antwoord op te kunnen geven is dus veel meer informatie nodig dan dat je nu gegeven hebt.
Wellicht dat de mensen van SoZaWe je hier een duidelijk antwoord op kunnen geven, daar zij waarschijnlijk alle schuldeisers/schulden in beeld hebben.
Ook kunnen zij er eventueel voor zorgen dat het beslag eraf gehaald wordt, maar dat is wel afhankelijk van wat voor soort schuldeiser het is.
Daarmee bedoel ik of het een preferente schuldeiser is (een schuldeiser met voorrang op andere partijen zoals bijvoorbeeld de overheid), of een andere schuldeiser.

Succes met alles en heel veel sterkte.

Buster

Hoi Kayiro,

Zoals Libra al beschreef is er een verschil tussen een incassobureau (die mag geen beslag leggen) en een gerechtsdeurwaarder. GGN is een gerechtsdeurwaarderskantoor, maar die ook zaken afhandelt als incassobureau.

Voor het gemak ga ik er even vanuit dat je te maken hebt met een gerechtsdeurwaarder.
Een bankbeslag mag eenmalig gedaan worden, op een dag.
Meestal proberen ze het zo uit te kienen dat dat op de dag is dat het maandelijkse geld binnenkomt.
Als dat niet het geval is, stel het komt een dag later, mogen ze daar geen beslag op leggen.

Stel dat ze "geluk" hebben en al het inkomen wordt eraf gehaald dan hoeven ze in eerste instantie geen rekening te houden met de beslagvrije voet. Wat jij kan doen is een brief sturen en daarbij het verzoek doen dat ze daar wel rekening mee houden.

Wat het allemaal vreemd maakt is dat ze zeggen, uw rekening is bevroren en wordt pas weer vrij gegeven als u geld heeft overgemaakt. Dat zou betekenen dat er iets anders aan de hand is.
Voor welke schuldeiser werkt GGN?

Hier vind je een link met een voorbeeld brief om rekening te houden met je beslag vrije voet.
http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=102&#c734

Je schreef ook dat je bent aangemeld voor schuldhulpverlening. Kun je in contact komen met je contactpersoon? Soms kunnen zij ook iets doen met bemiddeling zodat je in elk geval geld hebt voor de vaste lasten en leefgeld hebt.

Enne,.. petje af. Jij hebt niet zomaar een stap gezet, je hebt mega stappen gezet!

Kayiro

Bedankt voor de reacties.

Het gaat om een gerechtsdeurwaarder, incasso bureaus heb ik al een poosje geen last meer van omdat hun niks kunnen doen bij mij.

GGN handelt in de naam van ABN AMRO(niet mijn huidige bank), een lening die ik destijds had toen ik voor mezelf ging beginnen maar toen dakloos geraakte.

Morgen is mijn begeleider cq sociaal werker op kantoor dus ga het dan met haar overleggen, ik wist al het één en ander over beslaglegging daarom vind ik hun brief ook zo raar, want ik dacht dus dat het ook zo ging dat ze dus beslag leggen op een dag en als ze geluk hebben het raak is en anders mis maar hun brief laat mij denken dat het anders is en wel op zo'n manier wat volgens mij niet zou kunnen.

Omdat ik al in het hulpnet zit kan ik dit soort maatregelen ontlopen door een bankpas via de sociale dienst te krijgen want op die rekeningen kan geen beslag op gelegd worden maar het gaat mij vooral wat er in hun brief staat.

Ik heb overigens geen oproep gekregen om voor te komen voordat ze deze maatregel namen anders was ik wel gekomen want tot nu toe zijn rechters nadat ik mijn situatie uitlegde coulant geweest naar mij.

Waar ik ook niet over tevreden ben is dat ik las dat me bank â,¬100,- tot â,¬150,- voor dit geintje zal gaan rekenen en aangezien ik niet rood kan staan sta ik dus dadelijk wel dat bedrag in het rood.

Of het grote stappen zijn die ik doe weet ik niet, het voelt niet zo, toen ik in de opvang zat en waar ik nu woon was ik 1 van de weinige die een multitab map had met al me schuldeisers gesorteerd zodat ik overzicht heb en ben er al ruim anderhalf jaar mee bezig om in de sanering te komen en gelukkig woon ik beschermd nu en heb ik een sociaal werker die voor me belt overal naartoe want als ik zelf bel is er nooit wat mogelijk en zijn ze vrij bot tegen me.

Ik probeer alles zo goed mogelijk te doen, ik heb altijd alles geregeld waar de soos en kbr om vroeg alleen is het voor de deurwaarders te langzaam en dat begrijp ik op zich wel want voor mij gaat het ook te langzaam, het zou namelijk fijn zijn als ik nog voordat ik de pijp uit ga dat ik nog een normaal leven heb gehad maar dat einde is voorlopig niet in zicht.

Er is een grote kans dat de sanering via het kbr niet doorgaat want ik betwijfel dat alle deurwaarders akkoord zullen gaan en dan wordt het wsnp en dan hebben ze niks meer te zeggen maar dan ben ik inmiddels ook weer een jaar verder :(

Maarja, ik probeer het vol te houden al is het verdomd moeilijk om niet de verkeerde kant op te gaan.

Kayiro

Ik heb trouwens net je link gelezen Buster, maar ik geloof dat ik gelezen heb dat als het om bankbeslag gaat, geen rekening gehouden hoeft te worden met de beslagbare vrije voet in tegenstelling tot loon beslag.

Overigens worden mijn vaste lasten direct betaald door de sociale dienst, het gaat puur om dat ik dalijk geen geld heb voor eten.

Nu is dat even geen probleem daar ik was persoonlijke items heb verkocht dus kan even vooruit maar hun brief klopt volgens mij gewoon niet.

Buster

Onder de beslagvrije voet valt ook geld om van te leven.
Als de soos regelt dat je vaste lasten betaald worden is dat heel fijn (en beschermd van beslag) maar dat neemt niet weg dat er dus nog geld over moet blijven om van te eten.

De brief is idd raar.
Helaas mag een bank deze kosten rekenen en dat zullen ze dan ook doen.
Ik hoop dat je begeleider je verder kan helpen om de zaken te regelen.
De brief is ook om een verzoek te doen, de beslagvrije voet is geen dwingend recht als het gaat om bankbeslag.
Maar,.. normaal gesproken is bankbeslag dus eenmalig, als zij, zoals omschreven in de brief voor een langere periode de bankrekening ontoegankelijk voor je maken, dan heb je wel degelijk recht op een beslagvrije voet (het resterende gedeelte na aftrek van de vaste lasten)

Succes!

Kayiro

Ok, maar volgens hun brief kunnen ze dus de rekening voor onbepaalde tijd blokkeren totdat dat bedrag betaald is, dit kan toch niet legaal zijn? Op die manier raken mensen/gezinnen dus werkelijk alles kwijt en geraken ze nog dieper in de ellende.

Buster

Precies, daarom het verzoek om de beslagvrije voet open te laten.
De enige die daarvan af mogen wijken is de overheid als het gaat om een fraudeschuld die voor een tweede keer is gepleegd.

Kayiro

Ok, dit heb ik niet, ik zal morgen me begeleider dit stuk laten lezen.

Bedankt.

gewoon

Hoi Kayiro

Welkom op het forum wat heb jij veel mee gemaakt goed dat je hier schrijft.

Die brief van GGN is best wel dreigend, en er is een maar, en dat is dat de bank daar niet aan meewerkt en de rekening weer vrij geeft na korte tijd als duidelijk is dat er geen baten zijn.

Die kosten daar doe je weinig aan, hoop dat je geen rekening bij de Rabobank hebt die komen ook nog eens met een dreigbrief over opheffing van de rekening bij een volgende keer, daarom zit ik bij een andere bank, waar GGN al zeer vaak vruchteloos, een beslag op gelegd hebben.

Om zorg weg te nemen kun je gewoon de bank bellen, waneer het beslag op geheven wordt.

Te minste dit is mijn ervaring hiermee.

Kayiro

Hallo gewoon,

Bedankt voor je reactie, wat ik in me introductie verhaaltje heb getikt is nog maar heeeel weinig haha maar ben bezig met een boek dus wie weet lees je die ooit :)

Ik zit bij de ING en morgen ga ik vanalles uitzoeken want me hoofd zit al erg vol momenteel :)

Incasso_deskundige

Een beslag van een deurwaarder op (een) bankrekening(en) is eigenlijk al een onjuiste formulering. Het beslag wordt gelegd op het tegoed wat op het moment van het beslag op de bankrekening(en) staat. Komt er een uur later dus bijvoorbeeld een bijschrijving bij, dan valt de bijschrijving dus ook niet onder het beslagen tegoed. In de praktijk zie je ook steeds minder dat rekeningen volledig worden geblokkeerd, maar ls dat wel het geval is, dan kan de deurwaarder (of diens opdrachtgever) daar feitelijk niets aan doen en dat is dus een probleem c.q. geschil tussen jou en de bank.

Nadat een dergelijk beslag is gelegd, moet de bank in een verklaring aan de deurwaarder kenbaar maken wat het tegoed was op het moment van het beslag. Ook moet melding worden gemaakt van bijvoorbeeld eventuele verrekeningen waar de bank zich op wenst te beroepen (bijvoorbeeld voor de door de bank bij jou in rekening te brengen kosten i.v.m. het gelegde beslag) en meding doen van eventuele andere beslagen op (een deel van) dat tegoed.

Volgens de wet mag de bank hier 4 weken mee wachten. Dit was oorspronkelijk bedoeld als 'bescherming' van de schuldenaar, maar die heeft in de praktijk vaak juist last van deze lange termijn. Je kunt je bankinstelling natuurlijk altijd vragen deze termijn te verkorten en de verklaring sneller af te leggen. Na ontvangst van de verklaring door de deurwaarder zal dze moeten handelen en dus aanspraak moten maken op het tegoed dat onder het beslag valt (uiteraard enkel voor zover de vordering groot is) en daarna het beslag opheffen.
Je kunt niet iedereen helpen, maar iedereen kan iemand helpen.

gewoon

Is helemaal juist en het duur meestal een paar dagen, je kunt de bank ook verzoeken tot spoed

Buster

@Incasso Deskundige, dat is dus het rare, in de brief van GGN staat dus omschreven hoe de blokkade opgeheven kan worden, dit gaat dus niet vanuit de bank.

gewoon

Hoi Buster

Zit een heel verhaal te houden op een ander draadje over mensen te benaderen als of het boeven zijn, dit is ook weer zo,n brief.

Het klopt 100% dat je het snelst weer over je rekening kunt beschikken, als je kontant, effe, over straat gaat, naar GGN met een zeer groot bedrag in je zak.

Daar liegen zij niets mee, het kan in theorie immers misschien wel een maand duren, en knipogen de mogelijkheid van een paar dagen even weg, als ja,.... dat zou ook kunnen natuurlijk.