Je relatie met een incassobureau

Started by dePHacto, Sep 15, 2013, 10:35 PM

Previous topic - Next topic

dePHacto

Hallo,

Ik heb hier een hoop gelezen en een aantal mooie verhalen over aktes van cessie en verjaringen gelezen. Wellicht dat die mij allemaal kunnen helpen en dat zou fijn zijn. Maar wat als dit geen baat heeft? Hoe kleinzielig zijn incassobureaus (in dit geval Vesting Finance) als je ze eerst lastig hebt gevallen (kan me voorstellen dat zij dit zo zien) met allerhande informatievragen en vervolgens tot een betalingsregeling danwel finale kwijting wilt komen?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Groet!

Buster

Beste DePHacto,

Welkom op ons forum.
Het is een hele goede vraag die je stelt.
Het aanpakken van schulden is maatwerk, dat komt omdat geen enkele situatie hetzelfde is.
Stel je hebt het over een vordering die serieus aan de kaak gesteld moet worden, dan wil een stevige brief heel goed helpen.

Het verhaal wordt anders als je 10 eisers hebt, je wilt met iedereen iets afspreken en tot een regeling komen.
Dan heeft het daarnaast er ook nog mee te maken of je de strijd aan durft te gaan.
Het is anders in je eentje dan als hoofd van een gezin met 3 kinderen.

Voorop gesteld; er zijn wetten en daar moet een incassobureau zich ook aan houden.
Je kunt ze daar vriendelijk op wijzen. Psychologische brieven schrijven kan iedereen.
Geachte,... ik heb helaas geconstateerd,... foutieve berekening,... ik wil u verzoeken,...
Met vriendelijke groet.

Daarnaast zijn de dames en heren bij Vesting ook niet gek.
Zij weten dat bij een stap naar de rechter deze zal kijken naar een aantal punten;
Is de schuldenaar vindbaar, neemt hij contact op, doet hij een voorstel, is dat voldoende.
Zo'n rechtszaak waar zij mee dreigen is dus ook de kans om aan te kaarten dat je wel degelijk wil (en hebt) betaald maar dat je bezwaar hebt gemaakt tegen de hoogte van het bedrag.
En schuldenaar of niet, er zal geen rechter zijn die zegt; meneer u heeft niets te zeggen over de hoogte, die wet geldt niet voor u."

Mijn advies is daarom altijd; blijf vriendelijk, maak een bedrag over (NIET als het om een verjaarde vordering gaat) en stel de kosten aan de kaak volgens de wettelijke richtlijnen.
Pas geleden nog las ik een brief, nadat de kosten aan de kaak waren gesteld, eerst een blafbrief met het klopt niet en je moet betalen, daarna een brief met de juiste kosten en de opmerking dat ze dat "uit coulance" wilde aanpassen maar dan moest er wel direct betaald worden.

Maar het kan ook anders, eenzelfde brief gestuurd naar een ander bureau die eerst niet wilde aanpassen, na een tweede brief wel en akkoord ging met een regeling. Het ligt er dus ook maar aan met welk bureau je te maken hebt.

En ook dan geldt; tot de beslagvrije voet en niet verder.
Een rechter zal niet oordelen over hoe je je aflossingen verdeeld, daar gaan zij niet over, wel of je voldoende aflost aan het bureau dat de zaak heeft aangespannen en dat is dus alles wat boven je beslagvrije voet ligt.

Ik hoop hiermee je vraag een beetje beantwoordt te hebben.

Buster

Je vraag bleef een beetje hangen dus ik kom er nog even op terug;

De brieven die je hier veel tegenkomt zijn allemaal voorzien van wetteksten.
Alle adviezen gaan ook uit van wettelijke bepalingen.
Het lastige is, dat je als schuldenaar vaak al met 1-0 achterstaat omdat er een schuld is.
Daar maken incassobureau's met name, grof gebruik van.
Ze zijn niet allemaal hetzelfde, net zo goed als niet alle schuldenaren op elkaar lijken.

Wat we hier vooral proberen over te brengen is welke druk en dreiging je serieus moet nemen en welke niet. Welke kosten terecht of onterecht zijn en wat je rechten zijn als het aankomt op verjaring en bij beslag.

Verstandig is om altijd aardig te beginnen, als een bureau daarna gaat blazen worden de brieven terug vanzelfsprekend ook harder.
Het zal je nog verbazen hoeveel medewerking je kunt krijgen.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.

Lizayra

Uiteraard heb je ook menselijke invorderaars ertussen zitten. Zo trof ik er jaren geleden eentje, ik vroeg die man binnen en.legde mijn situatie uit. Ook liet ik hem mijn administratie zien en hij was onder de indruk van hoe goed ik die op orde had. Samen hebben we toen een aflossingsbedrag afgesproken en na een half jaar kwam hij zelf met het idee de rente stop te zetten. Ik denk dat ik wel 3 jaar lang netjes heb afbetaald, en toen ik om een bewijs vroeg dat alles voldaan was stond er nog een persoonlijke boodschap onder.

Ik denk dat met ieder bureau het belangrijkste is dat je blijft communiceren, steek niet je kop in het zand maar onderneem aktie.

sacredfour

dePHacto,
Als je de mogelijkheid hebt om de schuldeiser een bod te doen voor finale kwijting dan heeft dit natuurlijk altijd de voorkeur boven een betalingsregeling. Je moet in dat geval wel duidelijk maken aan de schuldeiser dat dit bedrag alleen beschikbaar is voor de schuldeiser die akkoord gaat met finale kwijting. Finale kwijting lukt meestal niet als het om kleine bedragen gaat. Als er de dreiging is van  schuldsanering, werkeloosheid of andere serieuze financiële problemen waar de schuldeiser mee bekent is, dan zullen ze eerder finale kwijting overwegen. Het bedrag waar je dan aan moet denken is 25 of 30% van de vordering.
Ik zal eens een voorbeeld van mijzelf geven.
Visacard heeft een vordering van 11.000 euro op mij. Ze hebben hier ondertussen al een executoriale titel voor.  Ik ben niet zomaar akkoord gegaan met deze zaak, maar omdat het hof mij verbood om zelf mijn verdediging te voeren in hoger beroep, moet ik de uitspraak van de kantonrechter aanvaarden. De zaak speelt al enkele jaren. Ik heb de schuldeiser op de hoogte gebracht van mijn moeilijke financiële situatie, en ze de keus gegeven mee te doen aan een beslaglegging op mijn uitkering of akkoord te gaan met finale kwijting. Ik heb namelijk de mogelijkheid om mijn levensverzekering af te kopen. Deze afkoop gaat niet veel opleveren, ik verwacht ongeveer 2000 euro. Ze hebben dan de keus, 25 jaar een klein bedrag innen, met de mogelijkheid dat ze helemaal niks meer kunnen vorderen of 2000 euro direct binnenhalen en de zaak sluiten. De schuldeiser boekt dan zijn verlies af tegen zijn belastingen. Het is mij ook een keer gelukt om een schuld van 20.000 euro af te kopen met een bedrag van 1000 euro!
Ook een goede manier om finale kwijting te realiseren is om dit door een derde  te laten doen die geld wil uitlenen om dit te bewerkstellen. Dit zou een familielid kunnen zijn. Het is dan belangrijk dat deze derde ook zelf alle voorstellen aan de schuldeisers doet.  De meeste bedrijven prefereren zo,n regeling boven de wettelijke schuldsanering omdat ze nu direct de zaak kunnen sluiten. 
Lees ook de andere artikelen op dit forum over finale kwijting.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.