daar gaan we dan

Started by missyB, Sep 10, 2013, 04:09 PM

Previous topic - Next topic

missyB

nadat ik hier vorig jaar 1 maal gepost heb toch nog weer tijd doorgemodderd omdat ik een te grote angst had dat mijn man bij me weg zou gaan als alles boven tafel kwam. Dit heeft geresulteerd uiteindelijk in een overdosis alcohol en slaappillen vorige week maandag..Enfin uiteindelijk word je dan weer wakker.en zit je nog steeds met de shit.Gelukkig is mn man wel gebleven :) Nu alles uit aan het zoeken met een vriendin van me, omdat alles zo zwart op wit en die bergen rekeningen ook erg confronterend is voor mn man dus doe ik dat met een buddy/vriendin.Na 2 dagen sorteren komt er donderdag een belronde aan voor alle actuele saldoos en gesprekken of rentes bevroren kunnen worden evt kosten kwijtgescholden whatever.Tevens lijst met uitgaven en inkomsten en aflosplan, dat weer naar schuldeisers maar t zijn er meer dan 20 dus kan eigenlijk net zo goed gelijk al afspraak gaan maken van bac want dit gaan ze never nooit niet pikken natuurlijk.Verder komt er psychologische hulp van d egrond maarja er worden maar 5 zittingen per goed met een eigen bijdrage van 20 euro per zitting, zucht. sinterklaas, kerst alsjeblieft geef mijn portie maar even aan fikkie. 10 jaar schulden en aflossen van ik weet niet hoeveel duizend afkomen en nu in totaal staat de teller weer op rond de 28 000 als het niet meer is.Als ik alles zo eens bij elkaar optel kom ik wel van 70.000 af denk ik. Gek ramgek word ik van torenhoge rentes, administatiekosten,herinneringskosten, incassokosten, deurwaarderskosten, bankbeslagen kosten en ga zo maar door. Wsnp? geen idee of we daar in komen, ik heb in 2003 als een wsnp met schone lei afgesloten, daar kwam ik notabene door toedoen van ex in. en zei toen nooooooit geen schulden meer, en dan heb je opeens een aandelenleaseconstructie die je al helemaal niet wilde to begin with en daar nam ons financiele leven een enorme duikvlucht naar beneden en ging het totaal mis. Ik heb geen idee hoe dit allemaal gaat lopen? wonen we hier volgend jaar nog? hebben we onze meubeltjes dan nog wel? bestaan wij hoe dan ook nog als gezin? Ik slaap al 8 jaar hooguit 2,5 uur per nacht en ben zo moe. opluchting dat nu wel maar als bel of foon gaat krijg ik hartkloppingen.Als de postbode komt sta ik te beven, ik ben er zooooo klaar mee.

Buster

Beste Missy, welkom terug op het forum.

Allereerst ben je, ondanks dat je dat zelf niet vindt, goed bezig met het oppakken van een oplossing.
Enne,.. 20 schuldeisers, ook die kun  je met de neuzen dezelfde kant op krijgen. Echt waar.

Toch als ik je verhaal lees hoor ik een paar dingen waarvan ik je persoonlijk zou adviseren,... ga hulp vragen. Bij de gemeente.

Dat je al die tijd 2,5 uur slaapt, angst hebt voor telefoon, deur en brieven, beslag na beslag en nu dan een actie hebt gepleegd die je gezondheid bijzonder schaadt.
Het is heel goed dat je er nu hulp bij hebt en dat je man achter blijft staan. Dan kunnen  jullie samen de kar trekken. Want ook met een traject is het leven met schulden geen makkelijke weg die je "wel even" doorloopt.

Als je geen drempel voelt om je aan te melden zou ik zeggen; Ga ervoor.

Chrissie

Beste Missy,

Misschien zie je het nu even niet zo omdat je in een donkere wereld zit maar toch wil heel graag tegen je zeggen dat ik het ongelofelijk knap van je vind dat je hier je verhaal hebt gedaan dat je hulp van anderen aanneemt zodat er weer oplossingen komen, dat je je geheim met je man hebt gedeeld en ik hoop nu van harte dat je de moed kan vinden om die stap naar de gemeente kan maken; dus Buster haar advies aanneemt. Want om alles op te biechten je man, buddy/vriendin, hier en de confrontatie aan te gaan met die rotschulden daar is moed voor nodig.

Vind je een dappere vrouw hou vol meid!! Je bent goed bezig ga zo verder... het gaat je zeker lukken!!!
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Libra

Wat een moed heb je MissyB, ik sluit me van harte bij Chrissie aan!

Maar dame........als ik je 1 advies mag geven, betrek je man er wel bij!!
Ik begrijp dat het confronterend is voor iemand als je "opeens" hier met je neus opgedrukt wordt, maar jullie zullen deze strijd (al dan niet in een traject) toch echt samen aan moeten gaan.
En des te eerder hij van alle ins en outs op de hoogte is, des te beter is het!
Want je zult, hoe dan ook, flink moeten snijden in jullie uitgaven, om maar een voorbeeld te noemen.
En als één van de partijen niet echt weet hoe hoog de nood is, wordt het voor de andere partij heel moeilijk om begrip te krijgen voor het eeuwige "nee"!
Daar zijn legio voorbeelden van te vinden op het forum.

Eigenlijk is het simpel.

Je moet op de Beslagvrije Voet gaan leven. Hieronder heb ik even de link er voor je bijgezet.
http://www.schuldinfo.nl/fileadmin/kwijtschelding/invoerBeslag.php

Hierna weet je wat je overhoudt voor eventuele aflossingen en op welke lasten je moet gaan bezuinigen, c.q. welke je moet schrappen om je leefbudget rond te krijgen.

Zonder dat je nu gaat kijken of al die vorderingen van met name de incasso bureaus wel kloppen, moet je kijken of je de totale schuld plus alle bijkomende rentes, binnen 4 jaar zelf kunt aflossen.
Is dit het geval, dan kun je overwegen het zelf te gaan doen.
Is dit niet het geval of heb je het gevoel dat je het zelf niet kunt vanwege de bijkomende andere problemen, dan sluit ik me bij Buster aan en zou zeggen "meld je als de wiedeweerga bij jouw Gemeente aan voor schuldhulp"!

Of ze je wel of niet kunnen helpen, dan heb je in ieder geval even iemand, wiens vak het is, over je schouder met je mee laten kijken naar de mogelijkheden.

Heel veel succes en sterkte!

missyB

Het bedrag wat staat bij beslagvrije voet moet je het daar mee doen elke maand en zoja wat moet je daar allemaal van betalen?

missyB

Mijn man is nu wel op d ehoogte van het bedrag hoor, maar ik doe nu samen met buddy alles uitzoeken en regelen en bellen etc. Als alles straks op orde is neemt man de admin over en doe ik het ff een tijd niet of gezamelijk, maar ik heb er even flink tabak van dus ik taai ff af hahahaha.

Buster

MissyB, de beslagvrije voet is het begin, daarbovenop komen (als je die ontvangt)

- bijzondere bijstand,
- huurtoeslag,
- zorgtoeslag,
- kinder(opvang)toeslag,
- kinderbijslag,
- onkostenvergoeding bij ambtenaren,
- persoonsgebonden budget,
- extra verhoging arbeidsongeschiktheidsuitkering Wajong, WAO, WIA
- studiefinanciering en tegemoetkoming studiekosten
- overlijdens uitkering bij; ANW, AOW, TW, Wajong, WAO, WIA, ZW
- tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten
- extra tegemoetkoming AOW en ANW

En daar moet je het inderdaad van doen.

De beslagvrije voet gaat af van;
- loon,
- uitkeringen die niet hierboven staan genoemd
- pensioen, 
- partneralimentatie,
- kinderalimentatie,
- voorlopige teruggaaf heffingskortingen.

Dat wat er over blijft is om mee af te lossen.

Wat goed dat je man nu op de hoogte is. Samen kun je de kar trekken!

Libra

Quote from: missyB on Sep 13, 2013, 08:54 PM
Het bedrag wat staat bij beslagvrije voet moet je het daar mee doen elke maand en zoja wat moet je daar allemaal van betalen?

Hiervan moet je alle vaste lasten plus je leefgeld betalen Missy.

Dus:
Huur/Hypotheek;
Gas;
Elektriciteit;
Water;
Zorgverzekering;
Gemeente belasting;
Waterschapsbelasting (riool);
Telefoon;
Tv;
Internet.

Als je een auto hebt:
Verzekering;
Wegenbelasting;
APK;
Onderhoud;
Benzine.

Dan nog eventuele verzekeringen waar je echt niet buiten kunt (zoals bijvoorbeeld een WA verzekering) en je leefbudget.

Vandaar ook dat ik in een eerder bericht aangaf dat je alle niet noodzakelijke kosten, bijvoorbeeld abonnement op krant/tijdschrift enz. MOET schrappen.
Puur en alleen omdat het zaak is dat je zo snel mogelijk van achterstanden en schulden af wilt komen.

Daarnaast is het heel belangrijk om "rek" in je budget te creëren, zodat je op het moment dat je van eventuele achterstanden af bent, je kunt gaan werken aan een buffer.
Denk alleen al maar aan de verplichte Eigen Bijdrage van de zorgkosten!
Als je geen "rek" hebt, kan zo'n rekening je de kop kosten.

Vlinder59

begrijp het nu dank zij je vragen Missy ook beter over de beslagvrijevoet.

Missy, mijn man was er dus niet van op de hoogte, ook een hele grote confrontatie en veel tranen van mijn kant.
Oke, heb er mijn buik ook vol van, maar we controleren nu wel 1x per week samen, of alles is afgeschreven of  ???   ??? bijgeschreven.

Hebben we er samen zicht op, en zo zal wat ons betreft, misschien ook weer vertrouwen groeien.

Daar gaan we dan, zeer goed gevonden, was iedere week weer blij, als het zondag was........geen angst voor een deurwaarder of vervelend telefoontje ( ja zelfs wel eens om 23.00  's avonds)

missyB

pffff vanaf 8 oktober nu bezig en alles lijkt maar in kringetje te gaan.
Heb nu een aanmeldgesprek bij bac gehad maar kan 20 maart pas op voor een intake gesprek. daarna 3 mnd stabiliseren in maar dat gaat dus niet eens want door 3 loonbeslagen en een acte van sessie leef ik al op beslagvrije voet. De deurwaarders staan bekant te dringen. Volgens schuldhulpverlener van rijnstad zouden we in 21 maanden klaar zijn als we in een minnelijk komen en beurt iedereen dan 100% maar dan moet de zooi nu weleens ingaan! de schulden en de nood worden zo alleen maar hoger en hoger. gatverdamme!

burningspirit

Hoi MissyB,
Wij zijn ook onderweg naar BAC, voor de derde keer al. Maar wij 'stabiliseren' bij Rijnstad nu. Nog één maand alle primaire lasten betalen, dan hebben we dat drie maanden voor elkaar gekregen en hierna wordt pas de aanvraag voor hulp door het BAC ingevuld. Wat ze mij hebben uitgelegd is: je moet de hoogste trede van de schuldhulpverleningsladder hebben bereikt, voordat het BAC bereid is een minnelijk traject te starten. Als het minnelijk niet lukt, volgt er aanvraag wsnp, maar zo te lezen is dat bij jullie waarschijnlijk niet aan de orde? Trouwens wel heel goed van je dat je deze weg nu bent ingeslagen. Hou nog even vol, ook al is het moeilijk .... ik weet er alles van, bibberen en beven door de post en de telefoon, geen cent te makken hebben en bang zijn dat je alles verkeerd doet.... helaas ik weet hoe dat voelt.
Maar hou vol, het komt goed!
liefs van mij
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

missyB

in die 3 mnd die t bac stelt raken we  nu gewoon alles kwijt,huis, gas en elektra, internet(wat nodig is voor mn man zn werk want savonds en weekenden werkt hij thuis) dus schiet mij maar lek hoor.

burningspirit

Lieve missyB,

Hebben jullie geen hulp van mensen bij Rijnstad? Het is echt noodzakelijk dat je boeltje op orde is. Wij hebben voor dat doel Humanitas aangeschreven en krijgen nu hulp van een vrijwilliger, die administratief goed onderlegd is. Hij kijkt met ons mee en stuurt ons waar nodig is.

Quote from: missyB on Mar 05, 2014, 05:01 PM
in die 3 mnd die t bac stelt raken we  nu gewoon alles kwijt,huis, gas en elektra, internet(wat nodig is voor mn man zn werk want savonds en weekenden werkt hij thuis) dus schiet mij maar lek hoor.
Als de situatie zó nijpend is, dan kan en zal de gemeente jullie helpen., als je hun de situatie uitlegt. Gaat wel ten koste van de snelheid in de schuldhulp, maar door hulp te vragen kunnen jullie in elk geval een dak boven jullie hoofd houden. Mijn advies is, als de situatie zó is, als je hierboven beschrijft: sla alarm en vraag om hulp hierbij.

Heb je inkomsten, uitgaven en schulden op een rijtje staan? Als dat (nog) niet zo is, kunnen bovengenoemde mensen je misschien op weg helpen.
Van de beslagvrije voet MOET je gewoon huur/energie/water en zorgpremie kunnen betalen. Mocht dat niet zo zijn, dan kun je misschien voorzieningen aanboren (toeslagen, subsidies, giften) waardoor het wél lukt. Pas als het zo ver is, gaat het BAC met het minnelijk traject aan de slag. Althans, zo heb ik het begrepen.

Wij zijn hier zelf al bijna vier jaar mee bezig en ons lukt het nu pas. Dat komt doordat we te weinig ons er in hadden verdiept en hulpverleners niet altijd echt goed de weg wisten. Kunnen we allemaal niks aan doen en er valt niks terug te draaien. Maar we zijn nu wel naar de toekomst aan het kijken, heel voorzichtig en niet te ver vooruit.......
Alles bij elkaar betekent het voor ons even goed, dat er een heleboel dingen zijn, die niet meer kunnen. Maar wij zijn inmiddels in de fase beland, dat we er álles voor willen doen en laten, om maar in een traject te mogen starten. Dus ja, even doorbijten nog. Maar dan hebben we straks ook iets.

sterkte MissyB!
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Buster

MissyB, hoe zit het dan met je beslag vrije voet?

Je gaf al eerder aan dat er loonbeslag is.
Als die akte van cessie ervoor zorgt dat je daaronder zakt kan een gerechtsdeurwaarder die loonbeslag legt die akte ongedaan maken. Overige gerechtsdeurwaarders kunnen aansluiten bij het beslag. Daar hangt steeds wel een prijskaart aan, alle handelingen van de gerechtsdeurwaarder kosten geld. Maar het zorgt er wel voor dat je je beslagvrije voet behoud en daarmee kun je stabiliseren.

Rijnstad werkt met budgetcoaches (als het goed is) en Burningspirit heeft via Humanitas een geweldige meneer getroffen die hen helpt. Eventueel is er ook nog Schuldhulpmaatje.

Meer informatie over beslag, akte van cessie en het zelf berekenen van de beslagvrije voet vindt je hier:
http://www.schuldinfo.nl/

missyB

Volgens rijnstad zou beslagvrije voet kloppen, mi gaat er 250 teveel af ivm die akte van cessie.
manlief had maar liefst 1450 minder loon en kreeg 1300 uitgekeerd.Vanaf volgende maand gaat er 600 en 250 per maand af.Rijnstad zelf snapt niks vd akte v sesse geloof ik en ik zelf nu nog minder pfffff