Hoi Daan, ik had net een hele lap tekst geschreven, poef in een keer weg.
Dus hier komt hij nog een keer;
Vraag 1.
Kan het ontstaan van mijn schulden me verweten worden?Schulden ontstaan uit fraude en schulden die voorkomen hadden kunnen worden kunnen tegen je werken.
Een boete van het CJIB is een voorbeeld van een schuld die voorkomen had kunnen worden.
Fraude is bijvoorbeeld het teveel ontvangen van een uitkering en dit zelf niet aangeven, als het door de instantie zelf wordt ontdekt is het onherroepelijk fraude.
Vraag 2.
Is deze vorm van beëindigen een risico voor toelating tot WSNP?Je bedoeld je arbeidscontract neem ik aan? Nee, dat kan je niet verweten worden. Je hebt een document waarop staat dat je niets verweten wordt. Tijdens een traject is een stabiel inkomen van belang, dat kan ook komen uit een uitkering zoals WW of WWB.
Vraag 3. Kan me verweten worden dat ik nu nog iets meer heb dan in een WSNP situatie?
Vraag 4.
Kan mij verweten worden dat ik nu een te ruim (tov WSNP richtlijnen) weekbudget aanhoudt? Is het wel terecht dat ik de onvoorziene uitgaven niet uit mijn weekbudget betaal op dit moment.Nee, je hoeft je nu nog niet aan die richtlijnen te houden. Het feit dat je zo goed als leeft rond die norm geeft je motivatie aan, ook dit is erg belangrijk voor een toewijzing. Op dit moment zijn de aflossingsafspraken die je hebt met de schuldeisers van belang.
Aanvulling; stel dat je in deze periode teveel blijft uitgeven, leningen afsluit en moedwillig meer schulden maakt is de kans aanzienlijk dat je niet wordt toegelaten tot een traject, vandaar dat jouw budget in je voordeel zal spreken
Vraag 5.
Is het verstandig om deze belastingschuld zo snel mogelijk in te lossen? Dit zou nu nog mogelijk zijn wanneer ik dit ten koste laat gaan van betalingen aan de bank. Er is op dit moment namelijk nog geen beslag gelegd op mijn loon. Ik ben nu overigens een betalingsregeling met de belastingdienst aan het afspreken. De BD wegwerken is zeker aan te raden. Je vertelde dat het om een naheffing ging en dat je die zelf aan het licht hebt gebracht. Dat is een goed begin. Om er zeker van te zijn dat deze schuld geen roet in het eten gooit kun je hem beter kwijt zijn.
Vraag 6.
Kan haar op dit moment verweten worden dat ze niet meer uren werkt?Nee, op het moment dat het traject start is ook de voorwaarde van kracht dat je aantoonbaar je best doet om meer inkomsten te verwerven. Hoe dat aangetoond dient te worden verschilt per gemeente en per bewindvoerder.
Vraag 7.
In hoeveel tijd wordt van mij geacht dat ik deze schuld in ga lossen?Een traject, minnelijk en WSNP duren doorgaans 36 maanden, oftewel drie jaar. Ingaande op de dag dat het akkoord is gesloten of de uitspraak van de rechter is geweest. Bij een WSNP traject kan een rechter beslissen dat het traject wordt verlengd met maximaal 2 jaar.
Nog een toelichting op de hulp van de gemeente. Zij geven aan dat ze niets voor me kunnen doen, zolang de woning niet verkocht is. Ik ben er al zo'n keer of 5 geweest in de afgelopen 9 maanden. Pas de laatste keer hebben zin iets in een dossier vastgelegd. Een mail waarin ik mijn situatie uitlegde enige tijd daarvoor, werd niet beantwoord. Toen ik ging vragen of ik een antwoord kon verwachten, was de mail zoek geraakt. Ik wil je niet ongerust maken, maar de gemeente (bijna allemaal) staan niet bekend om hun administratieve en communicatieve vaardigheden. Ze hadden je ook kunnen vertellen; "Meneer, aangezien uw woning een schuld dreigt te worden heeft het weinig zin u nu een traject aan te bieden. Omdat bij een nieuwe schuld het traject per direct wordt gestopt en u nog verder van huis bent. Wij kunnen nu nog geen dossier voor u aanmaken omdat wij u dan binnen 6 weken een passend plan moeten meegeven en wij niet verwachten dat uw situatie binnen 6 weken verandert."
Het nadeel van de gemeente is dat je alles uit handen geeft en er vervolgens weinig controle meer over hebt. .
Het voordeel is wel dat de gemeente de sleutel is naar een van beide trajecten en de eventuele kwijtschelding.
Bovendien ben je na een akkoord van de druk van de eisers af. Dan is er wel weer een andere druk, maar die is niet te vergelijken met die van beslaglegging.
Gouden tip; houd goed contact met je contactpersoon en stel vragen.
Doe dat zwart op wit, mocht je dat ooit aan moeten kunnen tonen, you never know

En ik wilde je ten slotte nog even een compliment geven.
Zoals ik je verhaal lees ben je niet als een gek gaan aflossen, maar heb je je echt in de materie verdiept en hard op weg om hoe dan ook een oplossing te bereiken.
Succes!