Hulp gezocht.....

Started by Daan, Sep 10, 2013, 01:56 AM

Previous topic - Next topic

Daan

De vaste lezers van dit forum zullen wel gedacht hebben…tja…., daar horen we nooit meer iets van…… Best begrijpelijk, het is inmiddels vele maanden geleden dat ik hier wat schreef. Stilgezeten heb ik zeker  niet. Ik had alleen niet echt de tijd, maar eerlijk gezegd ook niet de behoefte om hier wat te schrijven.  Maar……….., hier komt nu een uitzondering op. Er is namelijk een moment aangebroken waarop ik een aantal ongelofelijke successen met jullie wil delen. Deze moet ik met jullie delen, omdat jullie me in een moeilijke tijd verder op weg hebben geholpen. Die moet ik met jullie delen, omdat het lezers kan inspireren. Die moet ik met jullie delen, omdat het als een verdomd grote overwinning op mezelf voelt en dat wil je nu eenmaal van de daken schreeuwen.

Wat valt er dan te schreeuwen, vragen jullie je nu af. Nou, ik zal het vertellen.  Eerst  nog even kort terug naar eind 2013…. In december heb ik mijn woning verkocht en lukte het  me om een sociale huurwoning te krijgen, ik kreeg zelfs een verhuisvergoeding die ik niet terug hoefde te betalen en ik kreeg voor elkaar dat mijn belastingschuld als te goeder trouw  werd aangemerkt. Niet verkeerd allemaal, maar december 2013 was ook het moment waarop mijn totale schuld langzaam maar zeker in beeld kwam  en daarmee ook een spookbeeld.. Hoe ga ik dat in hemelsnaam oplossen. Geen werk en een schuld van zo’n 105.000 euro.

Die 105, te dragen door mij en mijn ex vrouw  waren verdeeld over 2 hypothecaire restschulden, 1 groter krediet bij een van de hypotheekverstrekkers, 2 kleinere kredieten, roodstand bij de bank en 2 betalingsregelingen bij de belastingdienst. Woning dus verkocht, meteen nog voor het passeerde de banken gebeld met de vraag: wanneer kan ik van jullie een voorstel verwachten voor het afwikkelen van de restschuld.  Ook maar meteen bij de gemeente langs gegaan om  een afspraak met SHV te plannen. Zij hadden eerst de eindafrekeningen van de banken nodig, die uiteindelijk  pas eind maart beschikbaar waren.

In de tussentijd begon ik me steeds meer te realiseren dat, als ik de mogelijkheid kon realiseren zelf een regeling te treffen, dit veel beter zou zijn dan een WSNP traject. Ik besloot 2 sporen te gaan bewandelen. 1e Hypotheekverstrekker gaf aan, dat ik zelf een betalingsvoorstel mocht doen.  Zij maakten de restschuld overigens per direct renteloos. 2e Hypotheekverstrekker bood een tijdelijke betalingsregeling van 12 maanden omdat ik nog zonder werk zat.

Ik besloot een betalingsvoorstel naar de banken te doen voor beide restschulden en de kredieten. Ik heb een zeer gedetailleerd voorstel gemaakt waarin ik enkele scenario’s  voorgerekend heb voor de banken, waarbij ik hen aangaf dat ik met hen een deal wilde maken op basis van het beste scenario, ongeacht de looptijd. In dit beste scenario  zou ik een baan moeten hebben, die ik nog niet had, maar die wel in het verschiet lag. Dit beste scenario bood voor de banken een duidelijk hoger bedrag dan wanneer er sprake zou zijn van WSNP. Ik heb alle voordelen en alle argumenten uitgebreid in een begeleidend schrijven toegelicht. Toen begon het wachten op een reactie…  Dit duurde weken,  maanden, steeds maar weer bellen. De gemeente wilde geen 2 sporenbeleid, bij hen moest ik afspraken steeds uitstellen. In de loop van mei heb ik een finale kwijtingsakkoord voor elkaar gekregen met allebei de kleine kredieten voor de ongeveer de helft van het openstaande saldo.  Gelukkig kon ik dit uit vakantiegeld bekostigen.

Op dat moment startte ik ook op basis van proefplaatsing met mijn nieuwe baan. In de loop van juni kreeg ik na de nodige mails en nog meer telefoontjes het eerste verlossende woord van de 1e hypotheekverstrekker. We zijn  akkoord met je voorstel en gaan dit precies zo uitvoeren. Ik was ongelofelijk blij. Dit akkoord was een voorwaarde om ook maar iets zelfstandig te doen. Zonder dit akkoord kon ik in de tussentijd het  akkoord met de 2 kleine kredieten vanuit mijn kant niet accorderen en moest ik ook de gemeente steeds laten wachten. Het was alles of niets of dat moment. Ik kreeg uiteindelijk echter maar ruim de helft, de 2e hypotheekverstrekker wilde namelijk niet meewerken, of beter gezegd, ik  had daar blijkbaar nog niet met de juiste mensen gesproken of nog niet de gevoelige snaar geraakt. Toch besloot ik toen voor dat moment het optionele  WSNP  pad te verlaten.  De situatie was op dat moment zo dat een zelfstandig traject nog zo’n 5/6 jaar zou gaan duren.

Het feit dat ik weer werk had betekende voor  mij dat er een aanleiding was  weer een poging te wagen de 2e hypotheekverstrekker in beweging te krijgen. Ik ging ze opnieuw benaderen met mijn oorspronkelijke voorstel. Eerst wekenlang geen antwoord, wel voortdurend bellen en af en toe mailen. Toen het antwoord, “Nee”.  Ik wist het niet meer, ik was er van overtuigd dat ik een fair en goed voorstel in elkaar had gezet, maar had het gevoel dat ik tegen een muur praatte. Opgeven deed ik natuurlijk niet  en op de achtergrond heb ik van alles geprobeerd om met de juiste mensen in gesprek te komen, zoals bijvoorbeeld via Linkedin mensen benaderen, wat overigens niets opleverde.  Plots kreeg ik per toeval een senior medewerker aan de telefoon, waar ik mijn verhaal aan vertelde en die wat voor me wilde doen. Ik kon mijn verzoeken naar hem persoonlijk mailen en hij ging zelf mijn zaak behandelen. Eindelijk, dacht ik.. het was inmiddels augustus.

Begin september kwam het antwoord, een redelijk resultaat met de restschuld en het krediet renteloos en een beetje kwijtschelding. Nu had ik een ingang die ik overtuigd had met de juiste argumenten, maar een antwoord gekregen waardoor ik nog ruim 4,5 jaar bezig zou zijn. Wat nu weer te doen? Mijn argumenten waren op.  Waar moest ik ze nu mee gaan overtuigen? Ik besloot opnieuw een voorstel te maken waarbij ik hen met een paar duizend euro tegemoet kwam, maar waarbij ik ook duidelijk aangaf, dat wanneer ze niet met mij akkoord zouden gaan, ik gedwongen zou zijn het WSNP traject weer op te pakken. De kans was groot dat ze dan uiteindelijk minder zouden krijgen. Bovenal bracht ik nogmaals onder de aandacht dat ik wanneer ik in de afgelopen anderhalf jaar niets gedaan had, zij nauwelijks iets van hun geld zouden hebben terug gezien. Met andere woorden, ik zei, ik verdien een acceptatie van mijn voorstel door jullie.

Zoals te verwachten duurde dit ook weer wat langer dat de toegezegde “enkele dagen” in het begin. Na een maand belde ik voor de zoveelste keer. Dit was afgelopen vrijdag. Ik werd doorverbonden met de senior medewerker die mijn zaak heeft behandeld. Het hoge woord kwam er uit, men was akkoord met mijn laatste voorstel! Een en ander had wat langer geduurd omdat het niet echt gebruikelijk was, hetgeen nu was overeengekomen. Best lastig als je dan op een plek bent, waar je je emoties even niet kunt uiten. Later die dag heb ik wel even een fles bubbels open gemaakt.   

Mijn resultaat is nu dat ik in 10 maanden tijd  zo’n 60 duizend euro van mijn  schuld ben kwijt geraakt en mijn eigen traject heb gerealiseerd van 3 jaar. Als ik met mijn werk een aantal stappen vooruit kan maken en dat is niet ondenkbeeldig, dan komt die winst meteen ten goede aan de looptijd van mijn traject. Deze macht weer in eigen hand hebben is natuurlijk fantastisch. Natuurlijk, het worden nog wel twee lastige jaren, maar ik kom er wel…….

tuthola

Gefeliciteerd met dit succes, je hebt er hard voor gewerkt dus driedubbel verdiend dit resultaat :-)

Zoals ik het begrijp heb jij alle schulden uit je huwelijk in dit "project"gestopt, ik neem aan dat je er ook over nagedacht hebt dat de bank ook nog bij je ex-vrouw kan gaan aankloppen als jij je schuld betaald hebt kan je ex dit om een of andere reden niet betalen komen ze weer bij jou terecht.
Heb je dit meegenomen in de overeenkomst bij de bank ??

Daan

Het is een totaal project, de deal geldt voor mijzelf en mijn ex tezamen. Met haar heb ik gelukkig nog een goed contact en gaan we samen voor het oplossen van een probleem waar we ook samen verantwoordelijk voor zijn.

Maandelijks storten we een beide een bepaald bedrag op  een rekening, van waar dan de gezamenlijke schulden betaald worden.

tuthola

Ok daan dit houd in dat jullie samen de overeenkomst bij de bank getekend hebben....??
Sorry misschien domme vraag maar heb vaker gelezen dat men na 3 jaar dan alsnog moet betalen en zo er dus veel langer over doen om uit de schulden te geraken.

Daan

Beste Tuthola,

Onze overeenkomst met beide banken is als volgt:

Zodra bedrag x op onze rekening is gestort, wordt finale kwijting verleend. Tot die tijd blijft de volledige schuld open staan, minus de afgeloste bedragen. Dit is precies zoals mijn voorstel was, "ongeacht de looptijd". Dit biedt mij de mogelijkheid en ook de optimale motivatie om zo snel mogelijk af te lossen. De bank heeft de zekerheid dat bedrag x wordt ingelost. Als ik dat sneller dan 3 jaar doe, hebben zij het voordeel dat ze dossier eerder kunnen sluiten.

Uiteraard zijn ik en mijn ex vrouw hoofdelijk aansprakelijk. Als zij niet betaalt, komt de bank bij  mij en andersom ook. We zullen dus nog even vriendelijk moeten blijven voor elkaar...

Boeddha

Jeetje Daan! Wat een strijd! Maar met veel positieve ontwikkelingen!

Respect en een buiging voor jou en je strijdlust!
Be strong, have faith!

Daan

Een duidelijk doel voor ogen, vastberadenheid, geduld (pffffffff), nooit opgeven..
.. Dat zijn wel zo'n beetje de ingrediënten geweest.

Strijdlust....,  jazeker, maar wel altijd netjes blijven en respectvol met mensen omgaan.

Heb voortdurend geprobeerd voor alle partijen voordelen te realiseren en hen dit  in te laten zien..

tuthola

Dank voor je uitleg, was meer een vraag om je te beschermen, gelukkig is het afgedekt, petje af voor dit resultaat :-)

gewoon

Ha Daan

Gefeliciteerd,  dit is echt een bijzonder groot resultaat wat jullie bereikt hebben,  heel goed gedaan.

En hoe je het gedaan hebt,

Daan

Al weer enkele jaren geleden, maar wil op deze plek toch nog even wat delen... Op 31 januari van dit jaar heb ik vanuit mijn zelfstandige regeling voor het laatst een maandtermijn aan de bank overgemaakt en ben ik volledig schuldenvrij!

Ik ben ruim een jaar geleden zelfs  al met mijn eigen bedrijfje begonnen. Toekomst ligt weer open, kan mijn dochter wat bieden, en geniet regelmatig heerlijk met mijn vriendin van het mooie leven!

As we speak zit ik samen met mijn dochter in het vliegtuig op weg naar Japan, een belevenis reis die symbool staat voor hetgeen we wilden bereiken, vrijheid en onafhankelijkheid!

Voor degenen die nog geen enkel uitzicht zien op dit moment, kan ik alleen maar zeggen. Houdt je doel voor ogen, ga ik er in kleine stapjes naar op weg en geloof in jezelf!

Iedereen die me gesteund heeft, maar @Libra in het bijzonder, ontzettend veel dank daarvoor. IK BEN VRIJ!

gewoon

Ha Daan

Is geweldig nieuws,  geniet van je vrijheid en je vakantie naar Japan .

Dick

Leuk !!! Geniet ervan !
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

Joost

Voor degenen die nog geen enkel uitzicht zien op dit moment, kan ik alleen maar zeggen. Houdt je doel voor ogen, ga ik er in kleine stapjes naar op weg en geloof in jezelf!

Dit werkte ook bij ons !