Hulp gezocht.....

Started by Daan, Sep 10, 2013, 01:56 AM

Previous topic - Next topic

Boeddha

toen mijn dochter nog een beugel had was het lonend om een aanvullendeverzekering te hebben.
inmiddels heb ik geen aanvullende verzekering meer, puur omdat het geld, voor mij, niet loont. Toch een besparing van ruim 170 euro per jaar. ik moet ook eerlijk zeggen dat ik al het hele jaar op 0 sta met mijn eigen risico. En mijn dochters zijn nog onder de 18 dus geen eigen risico voor hun.

Be strong, have faith!

Knibbel

Hallo Daan, ook ik had gezien dat je in november je laatste belastingtermijn betaal. Dat levert weer 170 euro extra op en het advies van Buster om je energierekening te verlagen is geen gek idee. Dat heb ik namelijk ook gedaan. Ik heb toen bewust mijn voorschot met 25 euro per maand laten verlagen, ben daarna wel bijna iedere week mijn meterstanden gaan bijhouden en heel bewust en zuinig met energie en gas omgegaan. Op die manier kun je voorkomen om op het eind van het jaar met een flinke bijbetaling te worden geconfronteerd.

Ik zie ook dat je 2 mobiele telefoonabonnementen heb een vaste telefoonabonnement. Misschien kun je bij familie of vrienden vragen of iemand een van jouw mobiele telefoon met abonnement wil overnemen. Wij hebben dat toen ook gedaan, was weer een besparing van 45 euro per maand.

“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Knibbel

Sorry, ik bedoelde met laatste betalingstermijn niet de belastingdienst maar de energiemaatschappij. Foutje van mij....
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

tuthola

Heb er een uitgebreide aanvullende verzekering tegen een mooie prijs, om een voor mij belangrijke reden. Maar het is het overwegen zeker waard om een groter eigen risico te nemen en de uitgebreide verzekering er uit te doen.

Het eigen risico zou ik niet verhogen want als er dan wat met je gebeurt ben je de klos en denk  niet dat je het bedrag dan zo snel kan ophoesten.
Ik ben altijd een beetje huiverig als het om zorgverzekering gaat en het is met kiezen voor aanvulling of niet altijd een gok die je neemt, je kan zomaar ineens ziek worden zoals bij mij het geval. Ik moet er niet aan denken om niet aanvullend verzekerd te zijn maar goed dit is natuurlijk een persoonlijke keuze.

Chrissie

Daan, hebben jullie een lek  gehad dat jullie gas/ licht rekening zo hoog is? of was de meter kapot? of zijn jullie toevallig over gestapt naar een andere leverancier?
Vind het wel een behoorlijk bedrag eerlijk gezegd.

Mijn vader heeft zoiets gehad door een overstap naar een ander leverancier die had hem eerst te laag gezet hij moest toen 900 euro bij betalen. Heb het zelf eens gehad door een lek moest toen ook heel veel bij betalen. Sindsdien noteer ik het elke week dan zie je sneller of er iets mis is.

Kan het ook met een wasdroger of oven te maken hebben deze dingen slurpen ook gigantisch veel stroom en brengen hoge kosten met zich mee.

Wat betaalden jullie voor die tijd, dus voor die 250 euro. Misschien dat we je anders op gang kunnen helpen.
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Libra

Ik heb ook even rustig alle cijfertjes zitten bekijken Daan en wil toch even een kanttekening plaatsen bij het plaatje.

Inderdaad! Leven met schulden is zwaar, heel zwaar!!
Leven met schulden in een traject is alleen minder zwaar voor waar het de schuldeisers betreft.
Vôôr een traject ben je eigenlijk "vogelvrij verklaard".
In het traject krijg je niet meer te maken met herinneringen, incasso bureaus of in het ergste geval met gerechtsdeurwaarders die de schuldeisers op je af kunnen sturen.

Maar.........en hier komt een hele grote maar, in een traject krijg je te maken met een VTLB.
En datzelfde VTLB wijkt niet zo heel erg veel af van de Beslagvrije Voet!!
Dus des te eerder je de uitgaven passend maakt binnen de Beslagvrije Voet, des te leefbaarder wordt het!
Ook geldt de gulden regel binnen een traject dat je absoluut géén nieuwe schulden mag maken.
Hoe wil je dat gaan doen als je nu al je budget niet passend krijgt?
En als we praten over wat binnen een budget moet passen, dan praten we dus over de normale vaste lasten (huur, gas, electra, water enz.) en leefgeld.

Met andere woorden: er moeten dus keuzes gemaakt worden.
Want je moet hoe dan ook je uitgavenpatroon aanpassen!!
En dat die keuzes soms heel pijnlijk of naar kunnen zijn weten we hier allemaal als geen ander!

Inderdaad, je gas en electra!!
Holy Molly, dat is echt mega!!
Ik heb in elke kamer van mijn huis ramen die het grootste gedeelte van het muuroppervlak beslaan en dan heb ik ook nog eens enkelglas! Ik heb dus heel veel glasoppervlak en betaal dan â,¬ 154,32 per maand. Wat ik overigens al heel veel vind!

En dan je zorgverzekering. Heb je die aanvullende verzekering écht nodig?
Zo niet, schrappen!!!
In de tweede helft van november zijn alle nieuwe premies voor het komende jaar van alle zorgverzekeraars bekend en ik ga dan altijd shoppen op Independer.nl
Over het afgelopen jaar betaalde ik â,¬ 97,30 per maand.
Maar ook als je persé nog wel een aanvullende verzekering wilt kan ik je deze site echt aanraden!

Uitvaartverzekering? Schrappen!!
Je betaalt een heleboel geld (in verhouding) voor wat je uiteindelijk krijgt.
Bovendien ziet het er naar uit dat zowel jij als je ex-vrouw in een traject terecht zullen komen, dus mocht je onverhoopt overlijden binnen dat traject, dan betaalt jouw Gemeente de uitvaart.

Dubbele abonnementen voor mobiele telefonie? Uit den boze!
Maar oké, ik begrijp ook dat je sommige contracten niet kunt openbreken.

En dan tenslotte de kosten voor het solliciteren en OV.
Ik weet niet of je een fiets hebt, maar als je een sollicitatie op fiets- of zelfs loopafstand hebt, doen!
Fiets of benenwagen pakken.
Elke Euro die je hiermee kunt uitsparen, is een Euro meer leefgeld!

Aan het einde van de rit is het passend maken van je budget een hele persoonlijke zaak en ben jij de enige die hierin de keuzes kunt maken.
Ik hoop dat je iets kunt met onze adviezen.

Sterkte en succes!

tuthola

@Libra...ik ben het wel met je eens dat een uitvaartverzekering er duur is in verhouding met wat de daadwerkelijke kosten zijn. De verzekering dekt 9 van de 10 keer ook je kinderen.
Mocht er wat gebeuren dan heb je veel verdriet en word jij of je kinderen ook nog is door de gemeente gecremeerd (omdat dit goedkoper is) je kan dan geen waardig afscheid nemen.
Zoals je weet is het mij 3 keer overkomen plotseling uit het niets en nog alle 3 in de bloei van hun leven. Bij alle 3 een waardig afscheid kunnen nemen wat heel belangrijk is voor de verdere verwerking.
Noem me een angsthaas maar is de keiharde realiteit.

Sorry Libra maar wilde dit toch even kwijt.

gewoon

Ha Tuthola die gedachte over een uitvaardverzekering is wel vaker besproken en wat Libra zegt dat de gemeente die in die 3 jaar doet heb daar een vraag over heb een keer jaren geleden een TV programa gezien hier over en dat ging niet alleen over schulden hebben maar mensen die niemand meer hadden, en vond ik wel respect vol hoe het er aan toeging.

Is er iemand die dit nabij mee heeft gemaakt ?

probleem is wel dat die 13,34 als je dat in het bufferpotje zou stopen dat dat dan wel na 3 jaar bijna E 500,-- bij 2 % rente.
En na het traject kun je toch weer een verzekering afsluiten, zelf heb ik bij de bank een aansprakelijkheid verzekering die E 5000 uitkeerd bij overlijden kost mij dus zeer weinig omdat die aansprakelijkheid verzekering die heb ik nodig.

Over een hoog gas verbruik daar had ik ook last van, twee gevel kachels een geiser in de keuken en een badgeiser dat zijn 4 waakvlammetjes en gaf een groot sluip verbruik.

Libra

Quote from: tuthola on Oct 30, 2013, 09:28 AM
Sorry Libra maar wilde dit toch even kwijt.

Lieve Tuthola (en iedereen),

Niemand hoeft ooit "sorry" te zeggen voor het uitspreken van zijn/haar mening!
Want ook al denk je er anders over, dat neemt niet weg dat je dat recht gewoon hebt en dat we op die manier niet alleen van elkaar kunnen leren, maar dat het je ook een inkijk geeft over hoe andere mensen dingen soms zien.

Wat ik hiermee over het voetlicht probeerde te trekken is dat je als schuldenaar je "mindset" MOET veranderen!
En hoe moeilijk dat is!!

Het punt is dat je alle dingen die je altijd als "normaal" ervaren hebt, opeens helemaal NIET meer normaal zijn!
Maar ook het feit dat als je toegelaten wordt tot een traject, het VTLB nog altijd geen vetpot is en er dus vaak (ook) geen ruimte meer is voor dit soort verzekeringen.
De perceptie van schuldenaren van wat echt noodzakelijk is, is dan heel anders dan van mensen die geen schuldenproblematiek hebben.

Ik bedoel dit helemaal niet hatelijk of vervelend en hoop altijd dat schuldenaren niet met dit probleem te maken krijgen, maar eten op de tafel is in mijn optiek belangrijker dan een "dure" uitvaart.
Maar nogmaals, dit is mijn persoonlijke mening en dus geen wet van Meden en Perzen.

Hetzelfde geldt voor een aanvullende verzekering.
Ook hier geldt weer dat dat voor iedereen een persoonlijke keuze is en vaak gebaseerd op de eigen gezondheidstoestand.
Als je "normaal" gezond bent, is dat 1 van de posten waarop je kunt bezuinigen in het budget.
Heb je te kampen met chronische ziektes en/of aandoeningen dan wordt het natuurlijk alweer een heel ander verhaal.

Mijn insteek was dus puur om (in dit geval) Daan, maar zeker ook de vele anderen die hier lezen, ervan bewust te maken dat leven met schulden domweg keuzes maken betekent en uitgaven te schrappen, zodat je in ieder geval nog de basis behoeften hebt, waarvan eten op tafel de grootste is.

@ Gewoon
Ik denk dat ik hetzelfde programma gezien heb.
Het ging over Amsterdam en een aantal sneldichters, die met de vaak weinige informatie die er over de desbetreffende persoon beschikbaar was, toch een hele mooie grafrede schreven en deze vervolgens ook op de uitvaart kwamen voordragen.
Daar ging het er in ieder geval zeker heel respectvol aan toe!
Ik weet alleen niet of dit overal zo is.

Daan

Ik beschouw jullie opmerkingen zeker niet als vervelend, maar het is natuurlijk wel confronterend. Maar dat moet ook! Ik ben immers de confrontatie met mezelf aan het aangaan, tja en dit gaat niet zonder slag of stoot. Voor alle opmerkingen valt wat te zeggen, ik ga daarom een goede afweging maken en vervolgens keuzes.

Uhhhhh…., Ik ben normaal nooit zo volgzaam…

Wordt vervolgd!!!

Buster

Daan, uiteindelijk maak jij de keuzes (die vrijheid heb je zolang je niet in een traject zit) aan de hand van wat voor jouw van belang is.

Iedereen hier kan alleen ervaringen delen.
Schrale troost, iedereen snapt dat dit een van de zwaarste taken is die je ondergaat in deze situatie.
Ik kan het niet anders omschrijven als "wennen aan een nieuw normaal"

Ik wens je veel wijsheid!

JohnD

Komop Daan, we slaan ons er doorheen!

Daan

Gaaf John, jouw opmerking! Gaat ons zeker lukken!`

Moet toch nog eens gezegd worden! Ben hier nog maar redelijk kort, nog geen 2 maanden.., maar ervaar hier zoveeeeeel meeleven, herkenning, kritische noten, hulp, ideeën, oppeppers, ..... Kan nog veel meer noemen!

Dikke 10 + voor de mensen die hier aan bijdragen en een  11 voor degene die dit ooit opgezet hebben en de VIP members . Geeft zoveel kracht en zet je er ook weer toe aan om anderen te helpen.

Gewoon ff tussendoor hiervoor, BEDANKT!

JohnD

Quote from: Daan on Oct 31, 2013, 08:18 PM
Gaaf John, jouw opmerking! Gaat ons zeker lukken!`

Moet toch nog eens gezegd worden! Ben hier nog maar redelijk kort, nog geen 2 maanden.., maar ervaar hier zoveeeeeel meeleven, herkenning, kritische noten, hulp, ideeën, oppeppers, ..... Kan nog veel meer noemen!

Dikke 10 + voor de mensen die hier aan bijdragen en een  11 voor degene die dit ooit opgezet hebben en de VIP members . Geeft zoveel kracht en zet je er ook weer toe aan om anderen te helpen.

Gewoon ff tussendoor hiervoor, BEDANKT!

Ik sluit me hierbij aan, HULDE!

Boeddha

Be strong, have faith!