Hulp gezocht.....

Started by Daan, Sep 10, 2013, 01:56 AM

Previous topic - Next topic

Daan

Als ik mag kiezen, dan kies ik voor een WSNP traject. Ik hoop dat ik er de kans voor krijg.

In de communicatie naar mijn  bank, vraag ik trouwens meestal niets, maar geef ik aan wat ik doe.  Ik stuur nu dus bijvoorbeeld een brief met de melding dat ik termijn x t/m x niet kan betalen. Ik geef daarbij ook aan dat, zolang er niet meer inkomsten binnen komen, ik dit niet meer kan corrigeren. Wellicht klinkt dit  wat arrogant, maar tot op heden gaan ze daar mee akkoord.

Tav huurwoning zoeken. Jullie geven me onder andere als advies, anti kraak. Ik heb me meteen ingeschreven, maar vraag me wel wat af. Het lijkt me logisch dat ik een zo stabiel mogelijke situatie zoek.  Ik heb een dochter van 10 die niet bij haar moeder woont, maar wel regelmatig  bij mij verblijft.

Ik  zie  op internet wel huurwoningen die worden aangeboden in mijn woonplaats voor  600 - 800 euro. Ik weet niet of ze snel beschikbaar zijn, maar heb wel het idee dat ze voor langere tijd te huren zijn.

Stel: ik verkoop mijn woning en de week erna (ik ben dan nog  geen WSNP'er  of zit nog niet in een minnelijk traject) aanvaard ik een huurwoning in die prijsklasse, die ik hiervoor noemde,  bij een particuliere huurder. Kan me dan verweten worden dat ik niet juist gehandeld heb? Voor mij blijft erg vaag wat hier nu de normen over zijn en bij wie ik hier om een juist advies terecht kan.

Facebook post is trouwens een goed idee, wat ik nog wel ga toepassen, denk ik, zodra het wat actueler wordt.

Buster

Hoi Daan,

Omdat elke gemeente daar andere regels over handhaaft is het lastig daar een goed eenduidig advies over te geven. Je zou dit het beste kunnen overleggen met je contact persoon daar.

Anti kraak is geen stabiele leefsituatie, je kunt immers binnen afzienbare tijd moeten verhuizen. Het is wel een oplossing als je van het een op het andere moment dakloos wordt. Je zou dit als noodplan kunnen gebruiken.
Tussen de â,¬600 en â,¬800 is momenteel een redelijk lage huur te noemen voor een gezinswoning.
De enige verhuurders die daaronder zitten zijn de woningbouwverenigingen en dan nog kom je daar met een wachtlijst van 7-10 jaar en een eis dat je niet meer dan â,¬34.230 verdiend mag hebben in het voorgaande jaar maar lastig tussen. Maar voor alles geldt; nooit geschoten is altijd mis.

In sommige gemeenten hebben ze ook "lotingwoningen" daarbij telt de meettijd niet maar worden woningen verloot. Dat zou ook nog een optie zijn. Je hebt alleen geen garantie dat je op tijd een woning hebt.

Nog even over je dochter, ze verblijft dus regelmatig bij je, maar staat niet bij je ingeschreven als ik het goed begrijp. Dan is er wel een redelijke kans dat een huur van â,¬600 of meer een probleem wordt. Op papier leef je dan alleen en zou je ook uit de voeten kunnen met een één kamer woning. Juist daarom is het van belang dat je dat bespreekt met de gemeente.

Lizayra

Hou er ook rekening mee dat zo'n particuliere huurwoning een groot probleem oplevert voor de verhuurder, als de huur niet op tijd of niet betaald kan worden. Je raakt daar iemand persoonlijk mee en dat lijkt me nog vervelender dan een bedrijf zoals een woningstichting financieel benadelen.
Ik heb dat in mijn nabije omgeving gezien, de huiseigenaar is zelf in de problemen gekomen doordat de huurder zijn verplichtingen niet meer na kon komen. Dus wees zeker dat je het ook echt kunt bekostigen voordat je een huurcontract tekent.

Daan

Ik ben vandaag bij de belastingdienst geweest om te vragen of mijn schuld te goeder trouw is ontstaan. Het antwoord was een duidelijke "JA", die ik ook vast heb liggen op de voicerecorder. Ik heb gevraagd of dit ook schriftelijk kan worden bevestigd. Dit is na een schriftelijk verzoek mogelijk, was het antwoord.  Dit verzoek ben ik  nu aan het opstellen.

Ten aanzien van huren: vorige week bij Ad hoc ingeschreven, vandaag een afwijzing ontvangen. Ik heb zojuist even gebeld om te vragen wat de reden van afwijzing is. Ik heb geen voordrager aangegeven. Een voordrager is iemand die al een ruimte van Ad hoc huurt. Daarnaast beschikt men in de door mij opgegeven steden over grote wachtlijsten en een zeer beperkt aanbod. Snel over een woning beschikken via  Ad hoc zit er dus niet in.

Ook ben ik bij de gemeente langs geweest met de vraag (nav Busters's opmerking) of zij richting woning stichting kunnen bemiddelen voor een sociale huurwoning. Ondanks dat dit voor de overheid gunstig kan zijn, kunnen ze hierin toch niets voor mij betekenen. Ze doen niet aan bemiddeling. Ik heb hen ook nogmaals gevraagd wat ik dan het beste kan doen. Hoe hoog mag dan mijn maximale huurbedrag zijn? Ik kreeg hier geen duidelijk antwoord op. De medewerkster leek het redelijk om op maximaal 1/3 van mijn inkomsten te gaan zitten.

Ten aanzien van huren heb ik voor mezelf nu besloten om alle huurmogelijkheden, het bijbehorende kostenplaatje, beschikbaarheid en de voor- en nadelen op een rijtje te zetten, zodat ik een betere afweging kan maken. Alle tips hieromtrent zijn welkom en ik zal ook zeker de opmerking van Lizayra ter harte nemen.

Als een huurwoning vinden uiteindelijk niet lukt, beschik ik overigens nog over een escape mogelijkheid en dat is bij mijn zus gaan wonen. Ik ben dan alleen 100 km verwijderd van mijn dochter, dus dat doe ik alleen als "wonen in een doos" het alternatief is.

Daarnaast werd ik bij de gemeente nog wel wat wijzer. Ik betaal op dit moment geen rente, maar ontvang wel voorlopige teruggaaf van de belastingdienst. Dit is dan ongegrond. Ik kan dus beter de voorlopige teruggaaf van de belastingdienst maar stopzetten, anders ontstaat daar weer een schuld. 

Daan

Even mijn ontwikkelingen van de afgelopen weken:

Verkoop woning
In afgelopen weken heb ik ontzettend hard gewerkt om mijn huis tip top in orde te krijgen. Alle onderhoudswerkzaamheden die noodzakelijk waren en zichtbaar waren voor potentiële kopers heb ik opgelost. Ik heb zelfs het hele huis geschilderd. Dit alles ivm de open huizen dag van afgelopen zaterdag.
In overleg met de bank en de makelaar de prijs nog maar eens 14.000 euro verlaagd.
Resultaat op  open dag is 4 bezoekers, waarvan er in ieder geval 1 voor de tweede komt kijken, komende zaterdag.

In een mail naar de bank heb ik aangegeven dat ik extra uitgaven heb gedaan aan onderhoudswerkzaamheden die ten koste gaan van betalingen aan hen. Ik heb nu aangegeven dat ik de komende maanden niets kan betalen. Uiteraard alles vooraf verantwoord gebudgetteerd, er blijft voor hen gewoon niets over.
Ook heb ik hen gevraagd hoe lang we deze situatie handhaven.  Ik probeer er achter te komen wanneer zij tot executie overgaan.
Vandaag een mail  terug gehad, dat zij na het tweede bezoek van de  ge?interesseerden contact op zullen nemen. Het lijkt dus wat spannender te worden.

Huurwoning
Ik heb 2 weken geleden mails gestuurd naar verschillende organisaties waarin ik mijn dreigende probleem beschrijf, geen woonruimte na verkoop van mijn woning. Ik heb dit gestuurd naar NIBUD, Stichting Eropaf!, Sociaal Raadslieden in mijn gemeente en Schuldhulpmaatjes.
De eerste 3 hebben gereageerd en waren erg behulpzaam. Allen adviseerden zij me om nogmaals naar gemeente en woningcoöperatie te gaan.  Eropaf! en Sociaal Raadslieden gaven aan mijn brief  bij gemeente te richten aan college van B&W.  Nibud gaf daarnaast aan om ook contact met de woonbond op te nemen.

Ook ben ik nogmaals bij gemeente en woningcoöperatie geweest. Rijksoverheid geeft namelijk het volgende aan:  "Uw inkomen mag niet te hoog zijn. Woningcorporaties moeten namelijk 90% van hun vrijgekomen sociale huurwoningen toewijzen aan huishoudens met een  inkomen tot â,¬ 34.229 (prijspeil 2013). 10% mag naar de hogere inkomens." 
Gemeente kon nog steeds niet voor me doen. Woningcoöperatie gaf aan: schrijf je verhaal en argumenten op papier en dien nogmaals een verzoek bij ons in.

Ik heb nu een uitgebreide brief met argumenten opgesteld, die ik morgen af ga geven bij de woningcoöperatie en ga versturen naar B&W. Stichting Eropaf! heb ik even als klankbord gebruikt  voor de brief.

Wordt vervolgd........

Buster

Wat een goede ontwikkelingen!

Ik weet niet of je het draadje van Ania hebt gelezen "huis uit,..." haar situatie stak wat anders in elkaar dan die van jou, toch heeft zij uiteindelijk op het nippertje een woonruimte gekregen juist doordat ze echt overal aan de bel heeft getrokken en bij alle instanties haar verhaal heeft gedaan.
http://www.schulden-vrij.info/index.php/topic,46673.0.html

Het kan in elk geval niet in je nadeel werken (zolang je beleefd blijft ;))

Daan

Zeker ken ik het draadje van Ania. Toen ik dat las, heb ik de website van Eropaf! meteen bij mijn favorieten gezet..
Mooi en inspirerend verhaal waardoor ik denk ik ook meerdere instanties ben gaan benaderen..

De toon van brief naar B&W is trouwens niet hard, dreigend of vervelend, maar wel nadrukkelijk vragend om hulp omdat ik nu vastloop op regels en procedures. Wil iedereen nu wel nog even te vriend houden. Ik vraag immers om een gunst.

Alles in deze brief is trouwens gericht op een sociale huurwoning. Dat biedt voor mij de meest stabiele  situatie. Flexibel huren, anti kraak en dergelijke sluit ik niet uit, maar dan zou het mogelijk moeilijker zijn om mijn dochter in de weekenden en andere momenten dat ze bij me is te huisvesten. Zou graag voor haar ook een plekkie  hebben.
Bij flexibel huren heb ik bovendien het risico dat ik meerdere keren moet verhuizen, wat ook weer kosten met zich mee brengt.

Ondanks  de nadelen ga ik toch ook het flexibele spoor de komende weken uitzoeken. Nooit op  1 paard wedden....

Buster

Waar ik nu zelf ook mee bezig ben is kijken naar woningen die "direct te huur" worden aangeboden. Die zijn wel boven de â,¬682 en kun je dus geen huurtoeslag voor krijgen. Maar wellicht een idee (mits financieel haalbaar)

Je bent echt goed bezig Daan!
Toi toi toi.

Daan

Het voelt ook wel goed wat ik doe, alleen......... t Duurt zooooo lang voor ik uiteindelijk ga weten waar ik aan toe ben. Dat knaagt ontzettend, moet ik zeggen.. Echt frustrerend voor me, maar er is helaas geen andere weg..

Wel fijn om dan al die complimenten te krijgen! En heerlijk om dan zo'n belasting succesje te boeken..

Nibud mailt mij het volgende over huurbedrag: "de maximaal betaalbare huur bij dit inkomen is op basis van de Nibudmethodiek ongeveer 800 euro. Dit is een technisch antwoord."

In principe kan ik niets betalen. Dat  is natuurlijk geen optie. Ik moet er dus alles aan doen om voor een zo laag mogelijk bedrag te huren en daarbij een stabiele  situatie voor mij en mijn dochter realiseren. Als blijkt dat dit niet lager kan dan voor  bijvoorbeeld 750 euro, dan zal ik dit doen. Ik wil dan wel aantoonbaar kunnen hebben dat er geen andere mogelijkheden waren. Zo zit ik er nu in.

Buster

Het Nibud is een geweldig instituut als het gaat om gemiddelden met een inkomen en leren budgetteren en met alle respect voor het Nibud, maar overleven met schulden en jezelf juridisch beschermen en je kansen vergroten als het gaat om het behalen van een schuldvrij bestaan, tja dan zijn gemiddelden nu eenmaal niet van toepassing en heb je echt wel wat meer kennis en maatwerk nodig.

Tja tergend langzaam dat is helaas het tempo.
Wat straks, als er eenmaal iets op de rails staat bijvoorbeeld een traject, anders wordt is dat je er niet meer dagelijks mee bezig bent. Dat verandert in wekelijks, naar maandelijks. Valkuil is dan wel dat je aandacht verslapt maar het komt ook omdat je leert te vertrouwen op je eigen administratie en planning en je weet dat het goed zit.

Dus helaas,.. geduld is een schone zaak ;)
Je bent in elk geval bezig aan een oplossing, dat is al heel wat!

Buster

Tip van Kaatje; in huis aan huis bladen staan soms ook advertenties voor goedkopere huurhuizen.

Daan

JAAAAAAAAAAAAAA, goed nieuws numero 2:

Na het belastingsuccesje van enkele weken geleden heb ik zojuist van de lokale wooncorporatie een JAAAAAAAA gekregen! Ik kom, zodra mijn woning verkocht is, in aanmerking voor een woning onder de sociale huurgrens! Geen beperkingen, mag overal op reageren.

Echt superblij mee, bespaart me erg veel zorgen en is voor  mij 1 van de belangrijkere peilers naar een stabiele  toekomst!

Had niet verwacht dat ik zo snel een ja zou krijgen. Is wel  een hele goeie brief geweest, dus..... ;D ;D ;D. Nu blijkt toch maar weer, dat  goed in gesprek blijven, veel kan opleveren.

Nu nog ff huisje verkopen....

Boeddha

Kijk, dit is nieuws om weer blij van te worden! Top, Daan!
Be strong, have faith!

gewoon

hellemaal geweldig dit te lezen dat het dus nog kan in de crisis tijd goed zo

Geeft andere weer hoop om door te gaan

tuthola

Heel fijn daan die ontwikkelingen dat geeft de burger weer moed :-)