Mijn schulden

Started by Stomstom, Sep 05, 2013, 09:23 AM

Previous topic - Next topic

Stomstom

Ik heb vandaag besloten om hier ons verhaal te vertellen en updates te geven met aflossing. Misschien is dit de stok achter de deur die ik even nodig heb. Het is fijn om ieders verhaal hier te lezen en raak hierdoor erg gemotiveerd om goed te budgetteren en af te lossen.
Ik zal bij het begin beginnen, onze moeder zijn beiden altijd erg onverstandig met geld geweest, en hebben dus ook totaal geen verantwoordelijkheid mee gekregen wat betreft geldzaken. Zijn moeder leefde van krediet naar krediet en mijn moeder leende heel vaak van anderen en ook van ons.
Op een gegeven moment is zijn moeder in de problemen gekomen en heeft mijn man krediet genomen om haar uit de brand te helpen. Je raad het al, nooit terug gekregen. Dit ging om zo'n 7000 gulden.
Mijn moeder ook wel wat geleend en een gedeelte terug gekregen, er staat nog 450 euro open.
Daarna gingen we op onszelf, niet gespaard en hebben daar het krediet voor gebruikt.
De jaren die hierop volgen ook gewoon doorgegaan met geld uitgeven en op vakantie gaan etc.
Het was allemaal prima te betalen.
Op een gegeven moment ging mijn inkomen achteruit en heb ik werk gezocht voor meer uren. De aflossing ging toen erg goed. Ik werd helaas ziek en mijn inkomen ging met 600 euro netto achteruit. Nog steeds kunnen we onze vaste lasten wel betalen en een extra aflossing doen.
Heden ben ik voor de helft afgekeurd, voor de andere helft zeg maar ben ik nu bezig met omscholing, dit kost een tijdje geld, maar inmiddels begint het zich terug te verdienen. Mijn oude werk was lichamelijk niet meer haalbaar.

Stand nu is 17500
Het plan is om maandelijks de standaard aflossing te doen van 300 met een extra aflossing van minimaal 400.
Ook als man extra heeft gewerkt zal ik direct het extra verdiende aflossen en het vakantiegeld etc.
Dit betekend dat we in Mei 2015 400 euro in de plus staan.

Ik wil een leven zonder schulden. 

Buster

Welkom Stomstom,

Jeetje wat goed dat jullie al zover zijn en fijn dat je je verhaal hier wilt delen.
Je kan er zomaar per ongeluk iemand anders mee inspireren. ;)

Hoe is het nu met de moeders? Hebben jullie nog wel een goed contact of is dat hierdoor verslechterd?

Als ik je zo lees zijn jullie erg hard op weg.
Denk je ook wel aan een buffer? Tussen nu en mei 2015 zit nog 18 maanden en wie weet welke tegenslag je op moet kunnen vangen.

Zorg goed voor jezelf!

Oja,.. vergat ik nog te zeggen; ik hoop dat je door hier te schrijven ontdekt dat je naam veranderd kan worden in HardopwegHardopweg.

Hou vol!

Stomstom

Dank je wel!

Met zijn moeder is geen contact meer, dit had niet met geld te maken maar allerlei andere problemen.
Met de mijne wel, maar ik laat het los. Krijg het waarschijnlijk toch nooit terug, maar ga hier geen probleem van maken. Ik weet trouwens wel van een aantal vrienden van haar dat ze geen contact meer hebben omdat ze daar ook geld geleend heeft en niet terug gegeven.
Nu heeft ze het ook niet hoor, en in de tijden dat ze het wel had, heeft ze het aan andere dingen uitgegeven. Ik ga me daar niet mee bemoeien en niet druk om maken.

Ik ga niet apart een buffer opbouwen, als de nood echt hoog is dan kunnen we een opname doen, maar geld op een spaarrekening zetten is zonder omdat de rente op het krediet natuurlijk hoger is.

We geven momenteel niet veel uit en boodschappen zijn gebudgetteerd op 300 euro per maand, hier hou ik soms nog 50 euro van over. We eten lekker, maar ook verstandig, ik maak goed boodschappenlijstjes vanuit aanbiedingen.

Ik zal m'n naam op een gegeven moment veranderen in 'beetje stom' en 'heel verstandig'

Bedankt voor je bericht!

Buster

Jij bedankt! Ik zit met een dikke grijns je bericht te lezen.

Je krediet is dan je buffer, dat is inderdaad een slimme, de rente vergelijking.
Je kunt in elk geval klappen opvangen, het belangrijkste. ;)

En petje af voor het blijven rondbreien van je huishoudplaatje.
Ik hoop voor je dat de omscholing zoden aan de dijk gaat zetten en dat je er werk in gaat vinden. Dat zou geweldig zijn!

Stomstom

Bedankt, zo'n bericht doet me wel goed.

Hoe komt het eigenlijk dat ik in veel andere topics de helft mis? Er begint dan een zin en daarna is alles weg, terwijk uit de reactie eronder blijkt dat er wel meer heeft gestaan.

Buster

Een paar manden geleden heeft het forum een facelift gekregen.
Daarbij zijn helaas veel oude berichten gehalveerd.

Maar alle nieuwe berichten staan er volledig op en als je vragen  hebt, stel ze gerust.

sacredfour

Stomstom schreef:
QuoteMet de mijne wel, maar ik laat het los. Krijg het waarschijnlijk toch nooit terug, maar ga hier geen probleem van maken. Ik weet trouwens wel van een aantal vrienden van haar dat ze geen contact meer hebben omdat ze daar ook geld geleend heeft en niet terug gegeven.
Nu heeft ze het ook niet hoor, en in de tijden dat ze het wel had, heeft ze het aan andere dingen uitgegeven. Ik ga me daar niet mee bemoeien en niet druk om maken
.

Laat niet een schuld de relatie verpesten. Je kan een gebaar van goodwill maken en de schuld kwijtschelden. Dit is onder familieleden niet altijd ongebruikelijk. Niet alleen voor jouw maar ook voor je moeder geeft dit weer wat rust. Het is toch het minste dat je voor je moeder kan doen, je moeder die je het allergrootste geschenk heeft gegeven, je leven!
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Stomstom

Nou ja, hier gaat een hele historie aan vooraf. Ze heeft vaker gezegd van ik betaal je terug, dan zeg ik, betaal eerst je rekeningen enzo die zijn belangrijk. Daarna is het is ook een kwestie geweest  van wel aan andere dingen uitgeven maar niet terugbetalen.

Nu zijn we wel al een hele tijd verder. En had zelf destijds bedacht om het geld wat ze langzaam afbetaalde voor haar weg te zetten als de volgende wasmachine defect raakt.
Ik weet dat ze ook als ze weer voldoende inkomen heeft ze toch geen reservering maakt voor dat soort tegenvallers.

Je hebt natuurlijk wel een punt met wat je zegt, alleen denk ik echt niet dat zij ermee zit. En ik ook niet.

Dat ik het vertelde is vooral ook geweest om aan te geven dat wij financieel betreft geen goed voorbeeld hebben gehad.

Knibbel

Je kunt je natuurlijk ook afvragen of je daarmee je moeder wel echt helpt. Zeker, weer geld geven als zij in de problemen zit, zal je moeder weer even lucht geven en kan zij weer verder, en heb jij weer een gerust geweten, maar op deze manier houdt je wel haar afhankelijkheid in stand.

Op deze manier hoeft je moeder niet aan zichzelf, aan haar eigen redzaamheid te gaan werken. Waarom ook? In nood is er wel altijd iemand die haar eruit helpt. Sommige mensen zijn gewoon hardleers en moeten eerst een paar keer goed op hun bek (om het even cru te zeggen) gaan, voordat ze beseffen dat het zo niet langer kan. Waarschijnlijk help je je moeder er beter mee, al zal het misschien heel lang duren voordat je moeder zich dat zal realiseren, door iets meer afstand van haar te nemen.

Je moet maar zo denken: jij kan niet jouw moeder veranderen, maar je kunt wel jezelf hierin veranderen.....
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Chrissie

Ik sluit me bij knibbel aan, je moeder leert doordat jij haar weer geld geeft er niets door, op die manier pakt ze haar schulden ook niet aan. Misschien kan je samen met haar ( tenminste als ze wil en jij het wilt) de administratie doen en haar op die manier stimuleren ook haar schulden aan te pakken. Ze heeft dan wel steun van je en soms wil dat wel helpen.

Maar helaas moet ik ook aangeven sommige mensen willen niet veranderen ( eigen ervaring) blijf dan wel je eigen koers volgen want je bent goed bezig.

Veel succes!
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Stomstom

Jullie hebben wel gelijk. Ze wil geen hulp met financien regelen. Heb het haar wel eens aangeboden.
Het punt is dat ze met dit soort problemen uiteindelijk wel geholpen word. Mijn vader (gescheiden) helpt haar dan wel. Ik vind het voor hem altijd lullig. Laatst heeft hij ook weer een boel geld ergens voor betaald.
Ze zijn al een jaar of 17 gescheiden hoor, maar gaan nog wel goed met elkaar om.

Ik denk op een gegeven moment dat mensen ook niet meer veranderen. Maar blijven helpen heeft ook geen zin he.

Bedankt voor jullie berichtjes.

Chrissie

Dan heb je een lieve vader waar je moeder hartstikke blij mee mag zijn en waar jij veel bewondering voor kunt hebben, neem mijn petje voor je vader af vind hem een pracht mens. Vind het mooi om te lezen dat ze zo goed met elkaar omgaan je hoort zo vaak anders.
Maar kan me voorstellen dat je soms wel met je gevoel en verstand in de knoop komt te zitten als je moeder weer geld nodig heeft.
Mijn advies daarin is: doe waar jij je goed bij voelt dan is het altijd goed, dus volg je hart.
Dit zijn zulke moeilijke dingen en jij moet die keuze maken.

Stomstom

Met weinig uitgeven gaat het best goed.
Heb wel wat voor m'n moeder gedaan deze maand. Sommige zullen denken dat dat niet handig is, maar ik doe dit soort dingen graag voor anderen. Als je ook bedenkt dat ze een schamel bedrag heeft om rond te komen.

Voor mezelf is er wel een knop op, ik bedenk gewoon wat ik zou willen doen, en zet dat om in iets wat weinig tot niks kost.
Boek lezen in het park, of film kijken op de buis. Zelf een lekkere maaltijd voor elkaar koken etc.

Verjaardagen kom je niet onderuit, en hoge reiskosten.

Hetgeen wat er voor zorgt dat het nog niet hard omlaag gaat zijn toch ook mijn bedrijfskosten, ik heb nog wat inkopen en daar staat nog niet genoeg omzet tegenover. Maar als het goed is krijg ik er nog wel wat van terug, btw etc.
Daarnaast heb ik nog mijn basis inkomen.

stand nu is

17500 naar 17155

Libra

Ik ga jouw forumnaam nog niet eens gebruiken, want ik vind je zo goed bezig dat die naam echt afbreuk aan je doet! ;)
Ondanks dat je eigenlijk pas net begonnen bent vind ik je nu al heel slim in hoe je de zaken aanpakt!
Je hebt in ieder geval na deze eerste maand de teller naar beneden bij kunnen stellen en dat is een compliment waard!

Blijf volhouden en heel veel succes!!

Chrissie

Stomstom, rare naam eigenlijk past net als wat libra tegen je zegt totaal niet bij je. Het wordt tijd voor een andere naam. Je bent zo geweldig bezig hebt al  345 euro ingelost dat is juist hartstikke goed!
Een heel groot compliment van mij!!

Op naar de volgende mijlpalen dame!