Beslag inboedel

Started by discovery, Sep 04, 2013, 06:52 PM

Previous topic - Next topic

discovery

Beste leden,

Mijn ouders hebben een vrij grote schuld bij het CIJB en zie even niet meer in wat verstandig is.
De schuld bedraagt nu ruim 6000 euro en bestaat uit een enorme achterstand op de zorgverzekering.

Beide moeten nu rond komen van 800 euro door verschillende beslagleggingen, iets wat ano 2014 gewoon niet mogelijk is. Daarom steun ik mijn ouders door middel van geldinjecties die ervoor zorgen dat ze niets tekort komen.

Het CIJB heeft inmiddels een gerechtsdeurwaarder ingeschakeld die dreigt met beslaglegging op de inboedel.

Ik heb hier nu een aantal vragen over, en hoop dat hier iemand bekend is met deze materie.

Mag het cijb beslag leggen op de inboedel bij een achterstand op de zorgverzekeraar?

Probleem is nu dat ik niet weet of het hier om een standaard brief gaat of dat er daadwerkelijk beslag gelegd kan worden op de inboedel.

momenteel heb ik de volgende opties in gedachtes;

-6000 euro betalen, heb hiervoor voldoende middelen maar sta hier niet op te wachten.

-WSP aanvragen.

Afgelopen jaren heb ik de problemen nooit echt serieus genomen en heb ik altijd achterstanden weggewerkt op moment van escalatie.
Ook geef ik mijn ouders met regelmaat cash om te voorkomen dat ze iets merken van de schulden.

Begrijp mij niet verkeerd maar ik heb gewoon geen tijd om de boekhouding van mijn ouders te verzorgen, maar wens nu eigenlijk wel structurele een oplossing.
Ik ben nu al meer dan 20.000 euro kwijt aan schulden, enkel omdat ik nooit een structurele oplossing heb gezocht.

Groet, mijn dank is groot

Buster

Beste Discovery,

Allereerst welkom op het forum.

U heeft het over een schuld bij de zorgverzekeraar, dan loopt dit hoogstwaarschijnlijk via het CVZ.
Zij hebben idd het recht om de zorgtoeslag om te laten leiden zodat deze ten goede komt aan de zorgpremie.

Maar dan nog is de minimale beslagvrije voet voor een echtpaar onder de 21 jaar â,¬ 1191,18
En voor een echtpaar boven de 65 â,¬ 1259,08 en daarbovenop nog eventuele toeslagen als huurtoeslag of uitkeringen die van medische aard zijn.

De beslaglegger zal dus een brief moeten krijgen om de beslagvrije voet nogmaals te berekenen en het teveel gevorderde per ommegaande terug te storten.

WSNP is een traject dat pas wordt aangevraagd als een minnelijk traject is mislukt.
Het klinkt alsof uw ouders hulp nodig hebben, niet alleen om uit de schulden te komen maar ook om uit de schulden te blijven.

Wat mij verbaasd in uw zaak is de inmenging van het CJIB, die bemoeit zich doorgaans niet met zaken van de zorgverzekeraar. Mocht het CJIB beslag willen leggen om een andere zaak dan wordt hulp vragen bij de gemeente bemoeilijkt omdat het hoogst waarschijnlijk gaat om een schuld die niet te goeder trouw is ontstaan.

U zou er verstandig aan doen om de papieren van uw ouders eens goed door te nemen en te kijken wat de aard van de schulden zijn. Ook om een goede, blijvende oplossing te vinden.

Succes!

sacredfour

Buster schreef:

QuoteWat mij verbaasd in uw zaak is de inmenging van het CJIB, die bemoeit zich doorgaans niet met zaken van de zorgverzekeraar. Mocht het CJIB beslag willen leggen om een andere zaak dan wordt hulp vragen bij de gemeente bemoeilijkt omdat het hoogst waarschijnlijk gaat om een schuld die niet te goeder trouw is ontstaan.

Het CJIB int samen met het CVZ de achterstallige premie.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Buster

@SF, hmmm weer iets geleerd.

In dat geval is een aanvraag voor een traject wel mogelijk.

Buster

Het zat me niet lekker dus ben even gaan zoeken, (wil graag alles weten) het valt onder de nieuwe wetgeving die dit jaar is ingegaan.

http://www.cvz.nl/publicaties/nieuwsberichten/2012/wijzigingen-in-regelingen-wanbetalers-en-onverzekerden-vanaf-2013.html

Incasso_deskundige

Er kan inderdaad (ook) beslag opinboedel worden gelegd voor een dergelijke vordering en aansluitend zou men tot openbare verkoop van de in beslag genomen zaken kunnen overgaan.
Je kunt niet iedereen helpen, maar iedereen kan iemand helpen.