Berekeningen maken

Started by Buster, Sep 04, 2013, 12:01 AM

Previous topic - Next topic

Knibbel

Ik heb dat inderdaad gelezen Kaatje. Ik dacht dat het verstandig zou zijn om eerst ervoor te zorgen een schuldeiser al weg te werken daarna de volgende enz. i.p.v. links en rechts iedere cent die je extra overhoudt te verdelen over meerdere schulden. Ik hou simpelweg op dit moment niets extra over voor de roodstand. Die 50 euro die ik nu iedere maand extra heb stop ik dus in mijn kleinste schuld om die sneller weg te krijgen. Maar misschien pak ik het wel helemaal verkeerd aan.....

Ik zie schuldeisers als poppetjes op mijn schuldenlijst, hoe meer poppetjes hoe chaotischer voor mij. Weet dan niet waar ik me op moet focussen en loop zelf als een kip zonder kop rond. Hoe minder poppetjes hoe overzichtelijker en duidelijker het voor mij wordt.
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Buster

Kaatje, roodstand is gemiddeld 10% en dus hoog te noemen.

Knibbel, het verstandigst is eerst de hoogste rente weg, daarna de kleinste om zo toe te werken naar de grootste. Hou dan bij de grootste wel rekening aan wat je per maand aan rente kwijt bent, dat plus een beetje zorgt er in elk geval voor dat de schuld zakt i.p.v. groter wordt.

Libra

Knibbel zoals jij nu besloten hebt om het schuldenpakket weg te werken is eigenlijk de beste manier.

Ten eerste omdat je de schulden aanpakt waar je de meeste rente over betaalt.
Ten tweede omdat je daarvan eerst de kleinste pakt, waardoor je niet alleen zicht houdt op die zo belangrijke 0, maar ook binnen een afzienbare periode.
Ten derde "sluis" je het bedrag wat je eerst nog aan die ene schuldeiser betaalde in z'n geheel door naar de volgende.

En daar zit de grote winst!
Doordat je versneld aan het aflossen bent betaal je uiteindelijk minder rente dan wanneer je het bedrag gewoon op hetzelfde niveau zou houden.
Prettige bijkomstigheid is ook nog eens dat je de aflosperiode ook nog weer verkort.

Jezelf op hetzelfde strakke budget houden en daarnaast ook nog je buffer steeds weer aanvullen, betekent dus gewoon een overall win-situatie!!

Maar het feit dat je schuldeisers van je lijstje definitief weg kunt strepen, is en blijft de beste stimulans om de schulden aan te pakken en het vol te houden.

Ik zou hier alleen nog aan toe willen voegen: twijfel niet altijd zo aan jezelf! ;)
Jij hebt voor jezelf een plan getrokken wat heel goed voor jou werkt.
Wellicht zou dit voor een ander geen goed plan kunnen zijn, maar dat is niet belangrijk.
Want waar het uiteindelijk om gaat is dat je het toch zelf moet doen, op een manier die voor jou goed is en waarbij je de grootste kans van slagen hebt!!

En me dunkt, als er iemand is waarvoor ik mijn hand in het vuur zou durven steken in de overtuiging dat het gaat lukken, ben jij het wel lieve dame!
Velen mogen en kunnen een voorbeeld aan jou nemen hoe je de zaken aangepakt hebt!!

En nu niet meteen naast je schoenen gaan lopen ;) ;D ;D, want ook jouw weg is (zoals je zelf uiteraard heel goed weet!) nog lang en moeilijk.
Maar je doet het niet alleen heel goed, je bent daarnaast ook nog eens een hele grote stimulans voor anderen, omdat jij laat zien wat er allemaal mogelijk is, maar bovenal, DAT het mogelijk is!

Heel veel liefs

Knibbel

Zoals jij het verwoordt en uitlegt Libra, is precies het plan zoals ik het voor ogen heb.......

Quote from: Libra on Sep 05, 2013, 03:40 PM
Ik zou hier alleen nog aan toe willen voegen: twijfel niet altijd zo aan jezelf! ;)
Ja is niet altijd mijn sterke kant, zo gauw ik andere geluiden links of rechts hoor begin ik van binnen alweer te twijfelen. En dat terwijl ik precies weet wat ik wil en hoe ik daar wil komen, alleen dat woordje, maar veronderstel dat........  :) :)

Quote from: Libra on Sep 05, 2013, 03:40 PM
En me dunkt, als er iemand is waarvoor ik mijn hand in het vuur zou durven steken in de overtuiging dat het gaat lukken, ben jij het wel lieve dame!
Velen mogen en kunnen een voorbeeld aan jou nemen hoe je de zaken aangepakt hebt!!
Lieve Libra, nu ga ik blozen...  Maar heel bedankt voor het vertrouwen wat je in mij hebt.  En ik ga nu zeker niet naast mijn schoenen lopen (al is het alleen al omdat dat wat moeilijk lopen is), dat doe ik wel straks als ik de nullijn heb gehaald... :D :D
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron