WSNP en huis verkopen, wat is mogelijk?

Started by Butteflie84, Sep 02, 2013, 03:27 PM

Previous topic - Next topic

Butteflie84

Beste allemaal,

Via google op deze website gekomen, en ondertussen heb ik al heel wat informatie gegaard.

Ik heb besloten mezelf ook aan te melden, omdat ik nogal een ingewikkelde vraag heb, waarvan ik hoop dat deze via deze weg beantwoord kan worden.

Wij zijn een gezin van 3 personen, 1 kleine meid van bijna 2, en onze schulden zijn zo hoog geworden dat we door de bomen het bos niet meer zien.

We zitten al in de begin fase, lees aangemeld, van de stadsbank, maar het volgende is er ook aan de hand.

Wij wonen in een appartement wie wij in 2007 hebben aangekocht, de waarde van dit appartement is nu zodanig gedaald dat als we het flat ooit verkocht zouden willen zien, wij een schuld tussen de 30.000 en de 40.000 zouden krijgen.

Nu hopen wij (zo ver zijn we al ) dat we straks toegelaten worden in de wsnp en rust zullen krijgen, want dit is geen leven, bang voor alles, de deurbel, de post, de telefoon en alles eromheen.

Maar dan komt het, stel dat wij hier mogen blijven wonen, dan zouden wij over plus minus 3-4 jaar dus ons huis kunnen verkopen, maar dan zullen wij eindelijk uit de wsnp zijn, beginnen onze schulden direct opnieuw, want de woning markt zal nooit zodanig omhoog gaan dat we dit appartement goed kunnen verkopen...

DE VRAAG :-)

Wat nou als wij het appartement verkopen voor we de wsnp (hopelijk) in gaan, zal deze restschuld dan worden meegenomen in de wsnp?

Begrijp wel, onze vaste lasten, ofwel de hypotheek,levensverzekering en servicekosten zijn zodanig hoog dat we in een eengezins huur woning goedkoper uit zullen zijn....

Ik hoop echt dat iemand me hier verder in kan en wil helpen, want wat is dit lastig om als leek uit te zoeken!

Groetjes B

Buster

Hoi Butteflie,

Welkom op het forum.

QuoteWat nou als wij het appartement verkopen voor we de wsnp (hopelijk) in gaan, zal deze restschuld dan worden meegenomen in de wsnp?

Begrijp wel, onze vaste lasten, ofwel de hypotheek,levensverzekering en servicekosten zijn zodanig hoog dat we in een eengezins huur woning goedkoper uit zullen zijn....

In een regeling, zowel minnelijk als WSNP heb je de plicht om je lasten te verlagen.
In jullie geval is er een haak en oog omdat het een restschuld op kan leveren die zo groot is dat het dan weer in het nadeel werkt van de overige eisers. Die krijgen dan immers minder.

Als jullie inkomen gezamenlijk meer is dan â,¬34.230 bruto kom je niet in aanmerking voor een sociale huurwoning en is de huur minimaal â,¬681,03

De vraag is nu of jullie een achterstand hebben.
Een achterstand wordt namelijk gezien als een mogelijke schuld en in dat geval zal de woning verkocht moeten worden omdat er anders tijdens het traject een nieuwe schuld ontstaat en daarmee is het traject mislukt.

Alle schulden die zijn ontstaan voor de aanvraag van een WSNP worden meegenomen. Dus ook een restschuld. Er is een adder onder het gras; schulden die voorkomen hadden kunnen worden.
In jullie geval is het maar de vraag hoe dat gezien kan worden.

ania

Beste Butteflie,
Wij zatten in die zelfde probleem en ik denk dat steeds meer mensen met eigen huis in problemen raken,ik hoop alleen dat jullie niet die elende mee maken als wij,als je wil kun je  hier op forum lezen...en we zijn nog niet klaar..   
huis uit!!!
Started by ania

gr