En nu? Wat te doen....

Started by Majo, Aug 27, 2013, 10:46 PM

Previous topic - Next topic

Majo

Beste allen, allereerst respect voor iedereen die vecht tegen schulden. Wij doen dat al een aantal jaren maar nu staan we even met onze rug tegen de muur....en nu....wat te doen.

Ik zal proberen kort de situatie te schetsen. We zijn een gezin met 2 kleine kinderen, getrouwd in gemeenschap van goederen. We hebben beide een eenmanszaak. De zaken lopen in principe goed nu...alleen de zaak van mijn man heeft sinds 2009 behoorlijke klappen gehad. We hadden het moeten omzetten naar een bv in 2008, maar het was volgens de accountant net niet fiscaal voordelig....wacht nog maar een jaar werd gezegd. Vanaf 2009 begonnen de problemen, teveel personeel wat verliesgevend werkte. Verliesgevende projecten....grote achterstanden. BBz krediet gekregen....mijn eenmanszaak laten lenen....toen kon alles nog. Prima....grootste problemen weggewerkt en we gingen de goede kant op. In 2011, een aantal klanten van mijn man failliet . BV's , welke nadat wij ze al hadden gedagvaard en grote advocaatkosten hadden gemaakt toch faillissement aanvragen....weg geld. Weer grote achterstanden. Ok prima, betalingsregelingen getroffen en ging weer redelijk. 2013, allerlei klanten komen weer de betalingsverplichtingen niet na....gevolg...betalingsregelingen niet kunnen nakomen.

Stand van zaken, voor vrijdag een grote som betalen anders wordt de 13 e het huis leeggehaald. Kan alleen door betaling nog worden tegengehouden.

Wat nu?...

Geen idee, kunnen we nog een regeling treffen en weer vechten en hopen op betalende klanten ( we hebben zelf drie zaken staan tegen klanten die niet betalen). Willen we toch de schuldsanering in, maar beide een op papier goed lopen bedrijf kwijt, raken we de woning kwijt??? Wat als we niet worden toegelaten, wat is helaas te vaak lees. Morgen staat een gesprek met de accountant, informeren bij schuldhulpverlening....hoe kunnen we ons gezin redden.

Misschien is het geen samenhangend verhaal, maar moet even van me afschrijven....anders lopen de tranen toch alleen maar door....

Wordt vervolgd....

Kaatje

Wow wat een situatie. Jouw man heeft zijn onderneming niet omgezet in een B.V.? Is het nog steeds een eenmanszaak?
Ik kan je eigenlijk geen goed advies geven in jouw situatie. Ik ben wel van mening dat de accountant niet alleen naar de cijfertjes had moeten kijken naar wat fiscaal het voordeligste was, omdat het toen net niet gunstig was om in een B.V. te gaan, maar daarbij heb je wel alle risico's als je een eenmanszaak blijft. Denk dat hij de keuze aan jullie moeten laten en goed hadden moeten uitleggen wat de voor- en nadelen waren van een eenmanszaak en wat dit is voor de B.V. optie en dan jullie laten kiezen.

Buster

Jeetje Majo,...

Welkom op het forum, dat ten eerste.

Dus op papier hebben jullie twee goedlopende bedrijven.
Maar in werkelijkheid loopt alleen jouw bedrijf nog goed en die van je man is bijna kopje onder en zodoende dreigt jouw bedrijf en jullie huis nu ook ten onder te gaan.

Als ik je verhaal zo lees heb je alle stappen al ondernomen om als bedrijf het hoofd boven water te houden. Bbz, lening,... Is er een mogelijkheid dat je de ontruiming kan afwenden door een aanbod te doen?
Niet het gehele bedrag maar een gedeelte en een plan op te zetten voor de rest van het bedrag?
Ondertussen blijven verzoeken aan de klanten om te betalen.

Hmm,...
Om voor schuldsanering in aanmerking te komen kun je geen bedrijf bezitten, er moet een regelmatig inkomen zijn (dat kan ook een uitkering zijn).
Dat brengt me bij je zin "op papier een goedlopend bedrijf" daar koop ook je dan niks voor als het gaat om het dak boven je hoofd.

Wellicht heb je iets aan deze site; http://adeorbedrijfsadvies.nl/#
Ik heb zelf geen ervaring met deze meneer, maar zie regelmatig goede adviezen voorbij komen.

Enne,.. huilen mag hoor, hallo,.. dit is niet niks!
Hou vol.

Majo

Nee helaas niet omgezet in een bv, stom maar ja achteraf hadden we heel veel anders gedaan.

Buster bedankt voor de tip. We wachten morgen wat gesprekken af en wellicht bel ik hen ook.

En nu het eigen schuldgevoel en schaamte nog uitschakelen....kan dat ooit? Wordt dat beter?

Buster

Schaamte? Waarvoor? Omdat je keihard gewerkt hebt en twee goedlopende bedrijven op hebt gezet die je nu niet overeind kan houden omdat facturen niet werden betaald? In de crisistijd?

Schaamte kan je grootste vijand zijn. Zet hem alsjeblieft buiten de deur.
Je bent op zoek naar een oplossing en met je hoofd omhoog is het beter kijken.
En ja, het wordt beter. Niet makkelijker dat is leven met schulden nooit.
Stapje voor stapje, eerst morgen door zien te komen.
Ik benieuwd wat je belronde oplevert.

Succes!

lotte

Ik kan je helaas geen advies geven dat jullie problemen oplost.
De herkenning van schaamte, machteloosheid en alle gevoelens die bij schulden komen kijken, ken ik , en alle anderen die hier schrijven echter wel.
Hoe raar het ook klinkt, ik heet je hier welkom, en wellicht kun je een beetje moed putten uit het schrijven hier.
Hier kun je je namelijk uiten zonder schaamte, omdat een ieder, de gevoelens die je beschrijft heel goed herkent.

lieve groeten

gewoon

Hoi Majo

Ik lees over jullie sytuatie en dat het betalen aan je man werkelijk een drama is door failliet aan vragen en andere weigeraars.
Ik controleer vooruit mijn klanten en bij twijfel doe ik niets, daar zijn best mogelijkheden voor, ook banken hebben produkten.

Heb vroeger ook een keer er zo voor gestaan dat ik zelf niet meer kon betalen, heb toen de knoop door gehakt omdat er ook veel geld boven tafel moest komen en heb de hele boeven bende credit nota,s verstuurd ze betaalde toch niet, en uit een failliet komt immers ook niets.

Zodat ik een dag later het gevoel had daar ben ik van af werk ik nooid meer voor, stop mijn tijd en energie niet in, maar daar komt dan iets voor terug had dat jaar geen winst voor de belasting en de grote terug gave BTW daar kon ik meedoor.

Was mijn redding op dat moment financieel, en later bleek dat ook emotioneel mijn redding en ben voor een totaal andere doelgroep gaan werken.

Hoop dat je hier iets mee kunt is immers mijn verhaal en ondernemen is grote beslisingen nemen en zo was dat voor mij ook met personeel was veel te aardig voor ze, heb deze daarom niet meer, heb nu collaga,s die een gat in lucht springen, voor een opdracht.

Wens jullie veel goeds en hou vol,

gewoon

Majo

We hebben van contact gehad met een bedrijfsjuristndienheel kordaat te werk gaat. Hij zal proberen om de schuldeisers zover te krijgen dat we finale kwijtingen overeenkomen, schulden verminderen en zo proberen de onderneming en daarmee beide ondernemingen en onszelf buiten de sanering te houden. Hij is heel ervaren en we hopen dat het gaat lukken....fingers crossed....

Buster

Mayo, ik duim met jullie mee!!!

Te gek dat je iemand hebt gevonden die gelijk voor je aan de slag gaat.
Heel veel succes!